sela schreef:zat net nog te denken:
denken jullie dat de visie zoals lammetje die verwoordt vanuit onze gezamelijke subcultuur versterkt worden? ik bedoel, denken jullie dat er subculture aspecten in deze discussie meespelen?
zoals: 'ik was een jaar getrouwd en toen kwam de ouderling vragen of er nog geen kinderen kwamen'. of meningen dat het niet goed is je kinderen 4 dagen naar een kinderdagverblijf te doen [vgl. belgie]. niet dat ik bewust negatieve dingen wil noemen.. wellicht kunnen jullie de voorbeelden aanvullen. al zijn de voorbeelden slechts ter illustratie.
want waar het me om gaat zijn die subculturele aspecten en of we ook daardoor [naast de bijbel] beinvloed worden.
Dit geloof ik zeker wel. Ik ken iemand "een geboren moeder" zou je wel kunnen zeggen, schat van een meid doch veel te lief voor haar kinderen. Daardoor groeide het haar beetje boven het hoofd na 3 kinderen in 3 jaar tijd. Het was dus beter om er voor te zorgen dat er geen kinderen kwamen. Ze zat er zo over in: wat zullen de mensen wel denken, eerst komen er zo achter elkaar kinderen en nu niet meer. Ze denken vast dat ik aan de pil ben.
Wat dan nog, vroeg ik me af?
Ik hoorde ook wel eens: wat fijn dat die en die nu toch een kindje hebben gekregen. Terwijl ik wist dat het bewust uitgesteld was om aan kinderen te beginnen.
Ik denk echt dat er nog veel te veel gedacht wordt dat "refo's" altijd gelijk kinderen willen krijgen.
Ik ken zelfs iemand die geen kinderen kon krijgen maar ook geen kinderwens had. Alleen dat wist "niemand" ze maakte het in elk geval niet openbaar. Diverse mensen in mijn omgeving vonden het toch zo sneu voor hun terwijl ze het er zelf helemaal niet moeilijk mee hadden. Tot haar grote schrik bleek uit laatste onderzoeken dat degene die tot onvruchtbare verklaard was het niet (meer) was. Ze is direct weer aan de pil begonnen.