Bijbel, koran en de historisch-kritische onderzoeksmethode

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 10 feb 2008 14:25

hollandse_kees schreef:lieve gerdien,

Het is denk ik niet zo zeer de manier waarop het wordt gezegd, het is meer de manier waarop jij het aanneemt! Ik zou jou of een ander namelijk nooit, maar dan ook nooit met opzet willen beledigen, of ook maar dom noemen... voor mij ben jij net zo veel mens als ik dat ben... Het is alleen binnen een discussie zo, dat je dingen niet persoonlijk moet vatten, maar gewoon doorheen kijken om te zien wat iemand nou wil zeggen...

Bedoel als ik dit niet zou doen, dan zou ik nu jankend op me bed liggen, van al die beledigingen die jegens mij zijn gedaan op dit forum!!!

groetjes

Welke beledidingen zijn jegens jou gedaan dan op dit forum? Ik heb nog geen enkele belediging richting jou kunnen ontdekken.

hollandse kees schreef:haha... Mag ik heel even lachen!!??

Zoals bekend, had de profeet mohammed(*censuur*) helemaal geen kennis van het christendom of het jodendom.. en dus ook niet van diens heilig boeken!!

Afgezien van het feit dat het niet netjes is iemand uit te lachen, aangezien jij dat zelf ook niet zou willen, zeg je hier iets vreemds. Eigenlijk kan het gewoon niet waar zijn. Mohammeds eerste vrouw was immers joods, hij had m.a.w. wel degelijk kennis van het jodendom. Overigens lijkt het mij niet omstreden dat mohammed veel in aanraking kwam met joodse en christelijke handelaren, aangezien dat zelf ook zijn professie was.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

hollandse_kees

Berichtdoor hollandse_kees » 10 feb 2008 14:30

dan raad ik je aan om zijn biografie heel goed te bestuderen, want waar basseer je die dingen op?? maar goed... Er leefden in arabie weinig joden, dus wat je daar roept in helemaal nergens op gebasseerd!!!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 10 feb 2008 16:24

hollandse_kees schreef:dan raad ik je aan om zijn biografie heel goed te bestuderen, want waar basseer je die dingen op?? maar goed... Er leefden in arabie weinig joden, dus wat je daar roept in helemaal nergens op gebasseerd!!!

Er leefden op het arabisch schiereiland allerlei soorten geloven in die tijd. Waaronder joden en christenen. Syrië heeft een christelijke oorsprong. Tsja blijkbaar moet jij ook nog een beetje onderzoek doen naar die tijd :wink:
And I love you

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 10 feb 2008 17:31

Samenvattend, ontopic:

Moslims beweren dat de Koran het woord van Allah is, volstrekt foutloos en superieur.
Christenen (iig refo's) beweren dat de Bijbel het woord van God is, volstrekt foutloos en superieur.

Vervolgens vliegen ze elkaar in de haren. Dat kun je geen discussie noemen, omdat men de eigen standpunten niet ter discussie wil stellen.

Wetenschappers (hetzij niet-religieus, hetzij christelijk, hetzij moslim) staan erbij en kijken ernaar. Wat een onzin wordt er aan beide kanten beweert! En methodisch gaan moslims precies hetzelfde als orthodoxe christenen te werk. Je kunt bij de een Koran invullen waar hij Bijbel zegt en andersom.

Dus toch maar de historisch-kritische onderzoeksmethode...?

Dan zal blijken dat de Bijbel een volstrekt menselijk boek is. Dan zal blijken dat de Koran een menselijk boek is. En ja, in beiden staan fouten, tegenstrijdigheden, onjuistheden. (En van beiden wordt om het hardst beweert dat dit niet zo is...)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 10 feb 2008 17:41

Cicero schreef:Samenvattend, ontopic:

Moslims beweren dat de Koran het woord van Allah is, volstrekt foutloos en superieur.
Christenen (iig refo's) beweren dat de Bijbel het woord van God is, volstrekt foutloos en superieur.

Vervolgens vliegen ze elkaar in de haren. Dat kun je geen discussie noemen, omdat men de eigen standpunten niet ter discussie wil stellen.

Wetenschappers (hetzij niet-religieus, hetzij christelijk, hetzij moslim) staan erbij en kijken ernaar. Wat een onzin wordt er aan beide kanten beweert! En methodisch gaan moslims precies hetzelfde als orthodoxe christenen te werk. Je kunt bij de een Koran invullen waar hij Bijbel zegt en andersom.

Dan zal blijken dat de Bijbel een volstrekt menselijk boek is. Dan zal blijken dat de Koran een menselijk boek is. En ja, in beiden staan fouten, tegenstrijdigheden, onjuistheden. (En van beiden wordt om het hardst beweert dat dit niet zo is...)

Dat lijkt mij een waardige samenvatting.
And I love you

sela

Berichtdoor sela » 10 feb 2008 17:44

Flappie schreef:
Cicero schreef:Samenvattend, ontopic:

Dat lijkt mij een waardige samenvatting.

eensch.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 10 feb 2008 20:02

Op het gesloten topic schreef Zahra:
Ehmm de Koran staat bekend om zijn mooie schrijfstijl, alles rijmt met elkaar in het Arabisch..daar staat de Koran bekend om.
En de Thora in het Hebreeuws rijmt echt niet, kun je dan even specifiek aangeven wat je met taaljuweeltjes bedoeld in de Hebreeuwse Bijbel???
Neem b.v. Psalm 119 eens. Deze psalm bestaat uit 22x8 strofen. Elke groep van acht strofen begint steeds met dezelfde letter van het Hebreeuwse alefbeth: de 1e acht strofen dus met de alef, de 2e 8 strofen met de beth enz. Als dat geen taaljuweeltje is...

Zahra schreef daar ook:
ik vind dat er veel onnodige dingen in de Bijbel staan, zoals die gewon die en die gewon die,
Wat te denken van b.v. de uitleg van Peter Steffens over het geslachtsregisters uit 1 kron. 1. Hij neemt de 1e 10 naman uit dit geslachtsregister (verder gaat het ook niet, want dan wordt het in drieeen gesplitst, met de 3 zonen van Noach):
Adam (=mens) - Seth (=is geplaatst) - Enos (=sterveling) - Kenan (=verdriet) - Mahalalel (=gezegende God) - Jared (=zal neerdalen - Henoch = onderwijzing/gezalfde) - Methusaleh (=zijn dood brengt) - Lamech (=smaken) - Noach (=rust/troost).
Zet je de betekenissen van de namen uit dit geslachtsregister als een zin achter elkaar, dan krijg je het evangelie in notedop:
"De mens is geplaatst als sterveling (in) verdriet (maar) de gezegende/geprezen God zal doen neerdalen Zijn Onderwijzing/Gezalfde/Messias. Zijn dood zal doen smaken de rust en vertroosting."
Een taaljuweeltje in een geslachtsregister. Bevestigt Jezus dit zelf niet als Hij zegt: "Het zijn de schriften die van Mij getuigen?" Zie hier.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 feb 2008 22:17

hollandse_kees schreef:
essieee schreef:
hollandse_kees schreef:
essieee schreef:Sorry hoor, maar ik vind je bizar kinderachtig!
Als je op een respect volle manier een interesante discussie aanzwengeld, ben je van harte welkom.
Maar wanneer je op zo'n neerbuigende, afkrakende manier hier binnen stievelt om ons van ons geloof af te praten benje absoluut aan het verkeerde adres.
Staat er in de koran niets over respect?
Er geld vast meer dan Taubah 9;5!

BAH!

kijk maar even op dit forum http://www.ontdekislam.nl/forum/

kun je die bekeerlingen daar het tegenovergestelde vertellen van wat ik hier doen...misschien wel iets voor jou?

groeten

Sorry; ik ben christen!
Ik vind andere geloven en culturem machtig interessant, maar heb er geen behoefte aan me wéér in de koran te verdiepen, en weer bedrogen uit te komen!
Weet je jongen; Christen zijn is zo vrij, geloven is vrij; ik hoef niets te doen! Dat is bij de Islam wel anders...Ik moet van alles terwijl Christus al gestorven is aan het kruis en voor mijn zonden betaald heeft!

Dus je bent christen alleen maar omdat dat lekker makkelijk is, want je kan doen wat je wilt. Omdat jezus toch al voor jou aan het kruis zou zijn gestorven?? is dat geen bizzare gedachten?? Terwijl god vraagt van ons om ons aan bepaalde regels te houden zo dat we het paradijs kunnen binnen treden, denk jij dat je al in het paradijs bent, omdat jezus jou zonden heeft afgekocht??? hmmmm gaat echt heel ver hoor, maar ach ieder zijn gedachten

Ik ben Christen; alleen omdat God me daartoe trekt. Ik zei bewust; ik hoef niets......Dat is niet hetzelfde als maar raak leven!
Ik WIL me aan Zijn regels en Wet houden; omdat Hij dat van me vraagt!
Ik ben alles behalve in het paradijs, maar mag wel vertrouwen op het Bloed van de Heere Jezus. Dat staat in de Bijbel. En het leven als een Christen is vaak moeilijk...maar ach! Ik hoef het niet alleen te doen, maar mag het verwachten van de Heere!

hollandse_kees

Berichtdoor hollandse_kees » 10 feb 2008 22:26

nu moet je je opeens wel aan regels houden..huh?? daarvoor zei je dat je blij was dat er geen regels waren en dat je heerlijk vrij was, en dat dat in tegenstelling tot de islam was, waar natuurlijk wel regels zijn en waar je je best moet doen wil je het paradijs behalen.... want het is natuurlijk onzin om te denken dat jezus(*censuur*) jou zondes zou hebben afgekocht, waaarom zou hij? omdat hij van jou hou? als hij dan van jou hou , dan zou god dat toch ook wel doen, en waarom zou hij dan jou zondes moeten afkopen, kan hij deze niet gewoon kwijtschelden dan of iets dergelijks??

waarom allemaal zo moeilijk als het dan ook makkelijk kan???

vriendelijke groet

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 feb 2008 22:34

hollandse_kees schreef:nu moet je je opeens wel aan regels houden..huh?? daarvoor zei je dat je blij was dat er geen regels waren en dat je heerlijk vrij was, en dat dat in tegenstelling tot de islam was, waar natuurlijk wel regels zijn en waar je je best moet doen wil je het paradijs behalen.... want het is natuurlijk onzin om te denken dat jezus(*censuur*) jou zondes zou hebben afgekocht, waaarom zou hij? omdat hij van jou hou? als hij dan van jou hou , dan zou god dat toch ook wel doen, en waarom zou hij dan jou zondes moeten afkopen, kan hij deze niet gewon kwijtschelden dan of iets dergelijks??

waarom allemaal zo moeilijk als het dan ook makkelijk kan???

vriendelijke groet

Mm...misverstandje?
Ik bedoelde; ik hoef niet te vasten, ik hoef me niet te reinigen voor het gebed; ik hoef niet op vaste tijden te bidden and so on....
Dat ik vrij ben; ik bedoelde daar meer mee op ; Jezus stelt ieder mens dan ook de vraag, wil je werkelijk vrij zijn? Dit kan alleen wanneer Hij je heeft vrijgemaakt. Het eeuwig leven, is een geschenk van God, het is niet iets wat we kunnen verdienen. We kunnen het ook niet betalen. Het zou hetzelfde zijn als iemand je een cadeau uit liefde geeft en je dan vraagt om het geschenk te betalen. Een geschenk kan niet worden gekocht door degene die het krijgt. Een meer gepaste reactie zou zijn het dankbaar in ontvangst nemen van dat geschenk. Onze redding is een geschenk van God, niet iets waar de mens zelf voor heeft gezorgd.

Het niet vrij zijn; Zij die gebukt gaan onder de slavernij van de zonde, zijn een slaaf van de zonde. Spiegel niet een vrijheid voor, die geen vrijheid is. Zeg niet bij jezelf, “als ik dit doe wat niet mag of dat, het maakt niet zo veel uit, God is liefde en genadig over al mijn zonden”, dan zijn je gedachten niet juist en dan leef je niet onder de genade, want indien de genade die de Here Jezus je wil geven geen overwinning uitwerkt over die zonde, dan ben je een slaaf van die zonde. Iedereen kan zeggen, ik ben vrij door Jezus, maar een christen zal die vrijheid ook tonen in daden en niet alleen in woorden.

(is dit iets duidelijker???

hollandse_kees

Berichtdoor hollandse_kees » 10 feb 2008 22:50

betse essie,

aller eerst wil ik zeggen dat ik je een zeer vriendelijk persoon vind. Je bent de eerste binnen dit forum waar ik graag naar wil luisteren en dus ook de moeite neem om de reactie zorgvuldig te lezen, alvorens ik antwoord, dit is denk ik omdat je gewoon je reactie niet plaatst om te beledigen maar meer omdat jij het zo beleefd.. respect!!!

verder kan het inderdaad een misverstandje zijn geweest, want ik denk ook wel dat je bedoeld dat islam meer regels heeft hoe je je leven moet indelen, bijvoorbeeld... 5 maal daags bidden enz..

verder moet ik zeggen dat ik dit juist ervaar als liefde van onze schepper, want door de handelingen te verrichten die hij ons wenst te verichten, bereiken we een intense inerlijk geluk... Ik bedoel je wil niet weten hoe ik me voel na ieder gebed van de dag, ik wou dat ik bij machte was om je ook maar een klein beetje te laten voelen wat ik dan voel...

En als ik de heilige koran dan luister en de woorden dringen tot me door, de mooie zuivere woorden, dan laat ik geregeld mijn tranen vloeien...

Ik ben heel eerlijk en open nu omdat ik jullie erop vertrouw dat jullie hier geen misbruik van gaan maken en me erop pakken door te beledigen...

Ik denk dat jullie ook oprecht gelovigen zijn, dat betekend dat je dan de mede mens met respect moet behandelen, als je dan volgens je geloof leeft...

vriendelijke groeten

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 feb 2008 22:54

hollandse_kees schreef:verder moet ik zeggen dat ik dit juist ervaar als liefde van onze schepper, want door de handelingen te verrichten die hij ons wenst te verichten, bereiken we een intense inerlijk geluk... Ik bedoel je wil niet weten hoe ik me voel na ieder gebed van de dag, ik wou dat ik bij machte was om je ook maar een klein beetje te laten voelen wat ik dan voel...

En als ik de heilige koran dan luister en de woorden dringen tot me door, de mooie zuivere woorden, dan laat ik geregeld mijn tranen vloeien...

Ik ben heel eerlijk en open nu omdat ik jullie erop vertrouw dat jullie hier geen misbruik van gaan maken en me erop pakken door te beledigen...

Zou het niet zo kunenn zijn dat wij hetzelfde ervaren alleen dan bij het bidden thuis, in de kerk of onder het werk?
Zou eht niet kunen zijn dat wij exact de zelfde ervaringen hebben bij het lezen van de Bijbel?

Waarom zouden we dan voor die ervaringen kmoslim moeten worden terwijl wij binnen het christendom hetzelfde ervaren als jij blijkbaar bij de islam?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

hollandse_kees

Berichtdoor hollandse_kees » 10 feb 2008 23:07

Gerdien B. schreef:
hollandse_kees schreef:verder moet ik zeggen dat ik dit juist ervaar als liefde van onze schepper, want door de handelingen te verrichten die hij ons wenst te verichten, bereiken we een intense inerlijk geluk... Ik bedoel je wil niet weten hoe ik me voel na ieder gebed van de dag, ik wou dat ik bij machte was om je ook maar een klein beetje te laten voelen wat ik dan voel...

Zou het niet zo kunenn zijn dat wij hetzelfde ervaren alleen dan bij het bidden thuis, in de kerk of onder het werk?
Zou eht niet kunen zijn dat wij exact de zelfde ervaringen hebben bij het lezen van de Bijbel?

Waarom zouden we dan voor die ervaringen kmoslim moeten worden terwijl wij binnen het christendom hetzelfde ervaren als jij blijkbaar bij de islam?

betse gerdien,

dank je voor je respect aller eerst,

verder is dat heel goed mogelijk, het is een persoonlijk iets dus zou een slecht persoon zijn als ik zou roepen dat het onmogelijk zou zijn!

maar wat voor handelingen verricht jij , zodat het lichaam en geest tegelijk intens bezig zijn met het aanbidden van god... Gebruik jij daarbij je lede maten die dan op een bepaalde manier bezig zijn met het aanbidden van god? of is het meer een geestelijke kwestie en is het meer een gebed opzeggen en klaar?

Ik denk dat het gebed van de islam iets intenser is, maar dat is mijn mening en kan niet voor iedereen dit gaan zeggen... want ik ben ik en jij bent jij....

groetjes

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 feb 2008 23:14

een gebed met de pet op kan mij net zoveel goed doen als een gebed in de kerk, met vrienden of alleen op mijn kamertje.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

hollandse_kees

Berichtdoor hollandse_kees » 10 feb 2008 23:18

haha dat zeg je wel leuk.. wel, als het jou goed doet, wie ben ik om je dan dat af te willen pakken!? Dit is ook niet mijn bedoeling , ik respecteer jou geloof. Maar als ik je iet mag vragen he, aandid jij dan god of jezus in zo'n gebed? mocht dit god zijn, dan ben je goed bezig!!
Maar als het jezus is, dan snap ik dat niet zo goed eerlijk gezegd, want waaarom wordt een profeet aanbeden dan?

groetjes

Terug naar “[Religie] - Open forum”