Maar ook al is dat misschien zo, uit de context blijkt dat Israël voorgesteld wordt als een heel klein volk ten opzichte van elk van de zeven volken die Kanaän bevolken (vers 1). Dat zou betekenen dat in Kanaän op zijn minst 14 miljoen mensen woonden. Dat is regelrecht in strijd met alles wat we over Kanaän uit dat tijdvak weten, om niet te zeggen dat het een gotspe is.reform schreef:Cicero schreef:Maar het slaat niet op het zeventigtal. Want het gaat over Israël ten tijde van de intocht. Goed lezen aub
Dat zie ik ook al wel hoor. Er staat in Deutronomium niet dat gij het weinigste van alle volken is, maar was! Als je het met was vertaald, dan kan dat heel goed op het zeventigtal slaan.
7 De HEERE heeft geen lust tot u gehad, noch u verkoren, om uw veelheid boven alle andere volken; want gij waart het weinigste van alle volken.
Ten tweede moesten de Israëlieten de bewoners van Kanaän ook niet al te snel verdrijven, want dan zouden de wilde dieren te talrijk kunnen worden (Deut. 7,22). Zoiets laat zich moeilijk voorstellen als Israël een miljoenenvolk is geweest.
Mozes telde de eerstegeborenen. Jij beweert dat dat niet met terugwerkende kracht is, dus dan ligt bij jou de bewijslast.Aannemelijk is dat een wet (waar sancties aan verbonden zijn), niet met terugwerkende kracht geldt. Als jij aan kan tonen, dat dat niet zo is, ben ik daar benieuwd naar. Als je dat niet kan, ben ik geheel vrij om dat aan te nemen.Dat is jouw opvatting. Het gaat er niet om hoe het zou moeten gaan, maar om hoe het ging.
Appels met peren.De besnijdenis en de sabbath gelden toch ook niet met terugwerkende kracht.