Vincent Bijlo schreef:WE ZIJN VERSTRIKT GERAAKT IN DE TV-TENTAKELS
Het enige dat de zaak-Holloway bij mij oproept is weerzin, grote weerzin. Weerzin tegen die verschrikkelijke Van der Sloot. Een aan wiet verslaafde puber die het land nu al weken in zijn greep houdt. Weerzin tegen een zogenaamde vriend van hem, die in opdracht van een programmamaker aan Van der Sloot bekentenissen ontfutselde. Weerzin tegen de programmamaker, Peter R. de Vries, die in een doortrapte show stukje bij beetje de ranzigste narigheid over de kijker uitstortte. De waarheid, daar is het De Vries niet om te doen. Geld en roem, dat zijn zijn motieven. Bijna klaarkomend bouwde hij, in een van reclame doordrenkt programma, de schoorsteen moet ook roken nietwaar, de uitzending op. Dat heet journalistiek op het scherpst van de snede te zijn. Hij confronteerde de moeder van Natalee Holloway, uiteraard voor de camera, met de verschrikkelijke bekentenissen van Van der Sloot.
"Hoorde je," zei hij met zijn slepende stem, "hoe respectloos hij over je dochter sprak?"
Dat is respectloosheid beantwoorden met respectloosheid. Zo ga je niet om met een moeder die een dochter is verloren.
Weerzin, tegen de kijkers. Vroeger keek men naar ophangingen op het galgenveld, nu met bier en chips in de huiselijke kring naar Peter R. De Vries, en naar de reclame natuurlijk, want nogmaals, de schoorsteen moet roken.
We zitten met zijn allen gevangen in de tentakels van de televisie. Ze hijgen in onze oren, slaan ons in het gezicht met hun waarheid. Het wordt steeds moeilijker er aan te ontkomen, zelfs programma’s als Pauw en Witteman nodigden de verschrikkelijke Van der Sloot uit, tot tweemaal toe zelfs. Het kwaad scoort, het kwaad scoort goed, en die schoorsteen, die moet toch roken nietwaar.
Verder mijn reactie op de post van Jamillah:
jamillah schreef:Wat mankeert jullie toch Javaca en Denkertje? Volgens mij zijn jullie nog erger dan Joran zelf. Probeer het anders even goed te praten wat die gast gedaan heeft.
Deze post vind ik tekenend voor je algemene reactie en voor een groot deel van de reacties in Nederland. Het ongefundeerd spuien van vermoedens en speculaties om de ander maar zwart te maken.
"Wie niet voor mij is is tegen ons" Zwart wit, terwijl er ook nog vele tinten grijs bestaan.
Waar baseer je op dat ik nog erger ben dan Joran zelf? Dit vind ik nogal een grove beschuldiging en zeer beledigend. Een excuus of in iedergeval nuance naar Denkertje zou niet misstaan.
Wat ik bedoel is dat je geen kwaad met kwaad moet vergelden. We leven in Nederland in een rechtsstaat.
Dit betekend dat je volgens de wet -die in deze democratie in principe door ons allen is samengesteld en ondertekend- onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen. Het bewijs wat ik tot nu toe gezien heb is zeer zwak. Er is geen rechter die dit als geldig bewijs zal aannemen. Temeer omdat het bewijs op een zeer laakbare manier is verkregen.
De pijnbank is afgeschaft, en waarschijnlijk met een reden. We zetten mensen niet meer in een schandblok of de kaak bij het stadhuis. Publieke terechtstellingen zijn afgeschaft om dat we gesofisticeerde mensen zijn. Toch?
In werkelijkheid zijn we geen haar beter. Het schandblok is enkel vervangen door de televisie en andere media. We smullen van figuren als Holleder, Van der Sloot en de Hells Angels.
Dat het op de televisie wordt verkocht als zijnde de hele waarheid is eigen aan het medium en vooral de zender. Als ik de Telegraaf koop verwacht ik ook geen volledig juiste informatie, maar een stuk papier wat het nieuws in geamuseerde en voor de massa hapklare brokken reflecteert.
Met SBS is het net zo. Of sla jij stijl achterover van de objectiviteit en integeriteit van de SBS-verslaggeving? Met journalistiek zeer hoogwaardige programma's als "Piet's Weerbericht", "Hart van Nederland", "Shownieuws", "Undercover in Nederland", "De nieuwe Uri Geller", "De opvoedpolitie" en "De opvoedpolitie voor dieren"?
Ik hoop het niet, maar mocht dit zo zijn wil ik je één ding vragen; Zet die oogkleppen eens af en kijk verder dan je neus lang is.
Het is een beetje makkelijk je te laten leiden door onderbuikgevoelens en de hypes van de massa.