Joran van der Sloot, schuldig of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 07 feb 2008 10:22

Voor ik verder reageer eerst even een column van Vincent Bijlo uit het AD van 5 februari (Las deze krant gisteren pas, maar vond het wel mooi aansluiten):

Vincent Bijlo schreef:WE ZIJN VERSTRIKT GERAAKT IN DE TV-TENTAKELS

Het enige dat de zaak-Holloway bij mij oproept is weerzin, grote weerzin. Weerzin tegen die verschrikkelijke Van der Sloot. Een aan wiet verslaafde puber die het land nu al weken in zijn greep houdt. Weerzin tegen een zogenaamde vriend van hem, die in opdracht van een programmamaker aan Van der Sloot bekentenissen ontfutselde. Weerzin tegen de programmamaker, Peter R. de Vries, die in een doortrapte show stukje bij beetje de ranzigste narigheid over de kijker uitstortte. De waarheid, daar is het De Vries niet om te doen. Geld en roem, dat zijn zijn motieven. Bijna klaarkomend bouwde hij, in een van reclame doordrenkt programma, de schoorsteen moet ook roken nietwaar, de uitzending op. Dat heet journalistiek op het scherpst van de snede te zijn. Hij confronteerde de moeder van Natalee Holloway, uiteraard voor de camera, met de verschrikkelijke bekentenissen van Van der Sloot.

"Hoorde je," zei hij met zijn slepende stem, "hoe respectloos hij over je dochter sprak?"

Dat is respectloosheid beantwoorden met respectloosheid. Zo ga je niet om met een moeder die een dochter is verloren.

Weerzin, tegen de kijkers. Vroeger keek men naar ophangingen op het galgenveld, nu met bier en chips in de huiselijke kring naar Peter R. De Vries, en naar de reclame natuurlijk, want nogmaals, de schoorsteen moet roken.

We zitten met zijn allen gevangen in de tentakels van de televisie. Ze hijgen in onze oren, slaan ons in het gezicht met hun waarheid. Het wordt steeds moeilijker er aan te ontkomen, zelfs programma’s als Pauw en Witteman nodigden de verschrikkelijke Van der Sloot uit, tot tweemaal toe zelfs. Het kwaad scoort, het kwaad scoort goed, en die schoorsteen, die moet toch roken nietwaar.

Verder mijn reactie op de post van Jamillah:
jamillah schreef:Wat mankeert jullie toch Javaca en Denkertje? Volgens mij zijn jullie nog erger dan Joran zelf. Probeer het anders even goed te praten wat die gast gedaan heeft. :roll:

Deze post vind ik tekenend voor je algemene reactie en voor een groot deel van de reacties in Nederland. Het ongefundeerd spuien van vermoedens en speculaties om de ander maar zwart te maken.

"Wie niet voor mij is is tegen ons" Zwart wit, terwijl er ook nog vele tinten grijs bestaan.
Waar baseer je op dat ik nog erger ben dan Joran zelf? Dit vind ik nogal een grove beschuldiging en zeer beledigend. Een excuus of in iedergeval nuance naar Denkertje zou niet misstaan.

Wat ik bedoel is dat je geen kwaad met kwaad moet vergelden. We leven in Nederland in een rechtsstaat.
Dit betekend dat je volgens de wet -die in deze democratie in principe door ons allen is samengesteld en ondertekend- onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen. Het bewijs wat ik tot nu toe gezien heb is zeer zwak. Er is geen rechter die dit als geldig bewijs zal aannemen. Temeer omdat het bewijs op een zeer laakbare manier is verkregen.
De pijnbank is afgeschaft, en waarschijnlijk met een reden. We zetten mensen niet meer in een schandblok of de kaak bij het stadhuis. Publieke terechtstellingen zijn afgeschaft om dat we gesofisticeerde mensen zijn. Toch?
In werkelijkheid zijn we geen haar beter. Het schandblok is enkel vervangen door de televisie en andere media. We smullen van figuren als Holleder, Van der Sloot en de Hells Angels.

Dat het op de televisie wordt verkocht als zijnde de hele waarheid is eigen aan het medium en vooral de zender. Als ik de Telegraaf koop verwacht ik ook geen volledig juiste informatie, maar een stuk papier wat het nieuws in geamuseerde en voor de massa hapklare brokken reflecteert.
Met SBS is het net zo. Of sla jij stijl achterover van de objectiviteit en integeriteit van de SBS-verslaggeving? Met journalistiek zeer hoogwaardige programma's als "Piet's Weerbericht", "Hart van Nederland", "Shownieuws", "Undercover in Nederland", "De nieuwe Uri Geller", "De opvoedpolitie" en "De opvoedpolitie voor dieren"?

Ik hoop het niet, maar mocht dit zo zijn wil ik je één ding vragen; Zet die oogkleppen eens af en kijk verder dan je neus lang is.
Het is een beetje makkelijk je te laten leiden door onderbuikgevoelens en de hypes van de massa.
Laatst gewijzigd door Javaca op 07 feb 2008 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 07 feb 2008 10:31

Javaca schreef:Voor ik verder reageer eerst even een column van Vincent Bijlo uit het AD van 5 februari (Las deze krant gisteren pas, maar vond het wel mooi aansluiten):

Vincent Bijlo schreef:WE ZIJN VERSTRIKT GERAAKT IN DE TV-TENTAKELS

Het enige dat de zaak-Holloway bij mij oproept is weerzin, grote weerzin. Weerzin tegen die verschrikkelijke Van der Sloot. Een aan wiet verslaafde puber die het land nu al weken in zijn greep houdt. Weerzin tegen een zogenaamde vriend van hem, die in opdracht van een programmamaker aan Van der Sloot bekentenissen ontfutselde. Weerzin tegen de programmamaker, Peter R. de Vries, die in een doortrapte show stukje bij beetje de ranzigste narigheid over de kijker uitstortte. De waarheid, daar is het De Vries niet om te doen. Geld en roem, dat zijn zijn motieven. Bijna klaarkomend bouwde hij, in een van reclame doordrenkt programma, de schoorsteen moet ook roken nietwaar, de uitzending op. Dat heet journalistiek op het scherpst van de snede te zijn. Hij confronteerde de moeder van Natalee Holloway, uiteraard voor de camera, met de verschrikkelijke bekentenissen van Van der Sloot.

"Hoorde je," zei hij met zijn slepende stem, "hoe respectloos hij over je dochter sprak?"

Dat is respectloosheid beantwoorden met respectloosheid. Zo ga je niet om met een moeder die een dochter is verloren.

Weerzin, tegen de kijkers. Vroeger keek men naar ophangingen op het galgenveld, nu met bier en chips in de huiselijke kring naar Peter R. De Vries, en naar de reclame natuurlijk, want nogmaals, de schoorsteen moet roken.

We zitten met zijn allen gevangen in de tentakels van de televisie. Ze hijgen in onze oren, slaan ons in het gezicht met hun waarheid. Het wordt steeds moeilijker er aan te ontkomen, zelfs programma’s als Pauw en Witteman nodigden de verschrikkelijke Van der Sloot uit, tot tweemaal toe zelfs. Het kwaad scoort, het kwaad scoort goed, en die schoorsteen, die moet toch roken nietwaar.

Goeie column. Dat ik ook 1 van de redenen dat ik geen TV heb. En nee, ik heb de uitzending ook niet via uitzendinggemist of zo bekeken. Heb er eigenlijk niet zoveel behoefte aan.
Wel op het journaal die achterlijke volksoploop in Drente gezien bij het huis van ene Johan van der Sloot (door de kwaliteit van de intercom van z'n appartement klonk "Johan" bijna als "Joram" die uiteraard helemaal niets met de zaak te maken had. Hoe ver kun je gaan! Echt zielig.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 07 feb 2008 10:56

jamillah schreef:
Denkertje21 schreef:
jamillah schreef:
Denkertje21 schreef: :arrow: dat wij niet allemaal in een even warm en veilig nest zijn geboren als velen van ons

Nee, dus als dat niet zo is mag je in het wilde weg lijken dumpen en er vervolgens ook nog glashard over liegen?

Ik haal deze ene reactie er uit.
Het is tekenend voor je opgeklopte benaderingswijze: "in het wilde weg lijken dumpen... "

Ik bedoel natuurlijk dat het geen bal uit maakt uit wat voor gezin je komt. Misdaden plegen heeft daar niets mee te maken...

Waarom reageer je niet op de rest btw?

Omdat de rest evenveel brallerige en populistische onzin bevat!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 07 feb 2008 10:59

jamillah schreef:Om even duidelijk te maken, ik speculeer helemaal nergens over maar reageer enkel vanuit mijn gevoel.

Daarmee diskwalificeer je verder jezelf en elke opmerking die je hierover plaatst!
Overigens heb ik weinig gevoel bij je gemerkt...

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 07 feb 2008 11:00

Ik bedacht me net:

Laten we de rechtbank afschaffen en mensen voortaan via de televisie of het internet veroordelen. Je krijgt de verdachte in beeld, en er wordt verteld wat hij of zij gedaan heeft. Verder een verhaal over de jeugd van de persoon; dat hij te weinig aandacht van de hamster kreeg, waardoor hij nu de dood van een hamstervoerverkoper op zijn naam heeft. Dan komt er een nogal mediageil journalistje in beeld die de vrouw van de hamsterverkoper intervieuwt terwijl ze de beelden ziet. "Zie je hoe erg hij is? Zie je hoe doortrapt?" Buiten beeld wordt er een bordje op gehouden: "JANKEN, JANKEN KRENG!"
Dan komt er een scherm in beeld met daarop 9 opties aflopend van doodstraf tot vrijspraak. Achter iedere optie staat een telefoon- of smsnummer. Voor 1,20 per gesprek kun je vanuit je luie stoel stemmen over wat voor straf de hamsteverkopermoordenaar moet krijgen.
In de studio is een beul aanwezig die het vonnis live zal voltrekken.
Fantastische tv toch?

Voor het geval iemand het idee heeft hiermee naar Endemol of sbs te lopen: Het is MIJN idee, dus ik wil er toch minimaal anderhalf miljoen aan verdienen... :wink:

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 feb 2008 11:49

Denkertje21 schreef:
jamillah schreef:Om even duidelijk te maken, ik speculeer helemaal nergens over maar reageer enkel vanuit mijn gevoel.

Daarmee diskwalificeer je verder jezelf en elke opmerking die je hierover plaatst!
Overigens heb ik weinig gevoel bij je gemerkt...

Over lompigheid gesproken. Jamillah laat zien waarom ze schrijft zoals ze doet. Of ze juiste oordelen geeft weet ik niet. Maar ze is duidelijk. Jij plaatst ook insinuaties naar de motivatie van mensen hier en op die van bijvoorbeeld Patrick van Eem. Je wordt daarop aangesproken maar gaat er verder niet op in.

Over de juridische zaak kan ik weinig zeggen. Wel over mijn idee over iemand die zo onbewogen en respectloos spreekt over een vrouw en vrouwen in het algemeen. Ik kan me de woede van velen voorstellen. Als er dan ook nog iemand komt die het allemaal nuanceert, maar wel met vage beschuldigingen naar anderen komt dan word ik ook pissig.

Voor de duidelijkheid: Ik vind de manier van Peter R. de Vries niet netjes, ik heb het idee dat die Patrick wel oprecht is en Joran vind ik iets wat hier achter sterretjes komt, nog meer vanwege zijn manier van spreken, dan zijn mogelijke betrokkenheid bij de verdwijning of eventuele dood door schuld.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 07 feb 2008 13:08

Ik sluit me bij Parsifal aan, gelukkig weten er mensen het genuanceerder te zeggen dan ikzelf 8)

Ow en excuses? Geen idee wat ik precies fout heb gedaan eigenlijk.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 07 feb 2008 14:11

Javaca schreef:Ik bedacht me net:

Laten we de rechtbank afschaffen en mensen voortaan via de televisie of het internet veroordelen. Je krijgt de verdachte in beeld, en er wordt verteld wat hij of zij gedaan heeft. Verder een verhaal over de jeugd van de persoon; dat hij te weinig aandacht van de hamster kreeg, waardoor hij nu de dood van een hamstervoerverkoper op zijn naam heeft. Dan komt er een nogal mediageil journalistje in beeld die de vrouw van de hamsterverkoper intervieuwt terwijl ze de beelden ziet. "Zie je hoe erg hij is? Zie je hoe doortrapt?" Buiten beeld wordt er een bordje op gehouden: "JANKEN, JANKEN KRENG!"
Dan komt er een scherm in beeld met daarop 9 opties aflopend van doodstraf tot vrijspraak. Achter iedere optie staat een telefoon- of smsnummer. Voor 1,20 per gesprek kun je vanuit je luie stoel stemmen over wat voor straf de hamsteverkopermoordenaar moet krijgen.
In de studio is een beul aanwezig die het vonnis live zal voltrekken.
Fantastische tv toch?

Als er meer mensen zoals Jamillah vanuit hun gevoel reageren, gaan de executiepelotons het druk hebben.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 07 feb 2008 14:19

Als je hiermee wilt beweren dat ik Joran zou willen vierendelen of executeren dan wordt je bedankt.
Zo gemeen ben ik nu ook weer niet geweest..

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 feb 2008 14:28

Mijn lieftallige zus durft nog niet eens een spin door de plee te spoelen, laat staan dat ze iemand de doodstraf toewenst :frown:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Joran van der Sloot, schuldig of niet?

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2008 22:05

Markie schreef:Hij heeft veel meer op zijn geweten dan hij tijdens die geheime opnames verklaard heeft. Dat weet ik zeker.

Vraag 1: Hoe weet jij dat zo zeker? Beschik jij ook over interessante informatie?
Vraag 2: Zo ja, hoe ben jij daaraan gekomen?
Vraag 3: Waarom zien we jou dan niet op TV of desnoods bij de Reformatorische Omroep als een nieuwe Peter R. de Vries?
Vraag 4: Heb je die informatie al aan justitie overhandigd?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 feb 2008 23:04

Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 08 feb 2008 00:08

Harm-J schreef:http://www.radioveronica.nl/assets/Image/MP3/S/somertijd_joranvandersloot.mp3 :mrgreen:

Rofl! hysterisch-smile |:)|

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 08 feb 2008 19:25

Ik hoorde vandaag dat Joran zelfmoord heeft gepleegd. Zegt hij.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 09 feb 2008 11:22

Zondagavond wordt de aflevering van De Vries hier in Belgie uitgezonden. Ben benieuwd hoe de reacties maandag op school zijn...

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

Terug naar “Archief”