slapen in de kerk.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 17 dec 2003 14:49

Erna82 schreef:
jvdk schreef:Het is ook een plicht om in de kerk te blijven waar je geplaatst bent!!

Ik heb niet het idee dat ik dit helemaal begrijp. Dus omdat mijn ouders gereformeerd zijn, moet ik dat ook zijn?
Als je dat bedoelt, dan ben ik het er niet mee eens. Ik denk dat ik zelf een keuze maak voor een bepaalde kerk, een die aansluit bij de Bijbel en bij mijn belevingswereld van het geloof.

Helemaal mee eens. Je kunt later nooit met de smoes aankomen: Sorry Heer, ik kan er ook niets aan doen, mijn ouders deden het ook zo!
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 dec 2003 15:26

Natuurlijk is het belachelijk als mensen in de kerk in slaap vallen, waarom ga je dan nog naar de kerk, alleen vanwege sociale argumenten dan.

Maar ik kan wel begrijpen als mensen in slaap vallen tijdens een preek van een uur of drie kwartier. Dit is te lang.
Een dominee moet ook beseffen dat mensen max. een half uur geconcentreerd kunnen luisteren en dat daarna de aandacht enorm verslapt, zeker als ze dingen gaan herhalen. Dit is natuurlijk geen excuus om toch maar in slaap te vallen.

Een kerkdienst kan beter korter duren, zo'n 60 tot 75 minuten dan anderhalf uur of langer, omdat dan de concetratie weggaat. Ik ben dan ook een enorme voorstander van een korte kerkdienst, omdat dit vaak meer kwaliteit biedt. De kwaliteit van een kerkdienst zit zeker niet in de kwantiteit van het aantal minuten dat de kerkdienst duurt.

Ook zou de kerkdienst een stuk interactiever kunnnen zijn, hoewel dat met veel mensen natuurlijk erg lastig is om te realiseren.

Daarnaast zal het zingen van bijv. andere liederen die wat meer passie vragen dan het zingen van psalmen op hele noten ook zorgen voor meer actie voor de gemeenteleden, alhoewel sommige kerkverbanden/gemeentes bijv. opwekking of liedboek niet willen zingen vanuit principieel oogpunt (iets wat ik niet begrijp, maar wel respecteer).

caprice

Berichtdoor caprice » 17 dec 2003 15:53

Erna82 schreef:
jvdk schreef:Het is ook een plicht om in de kerk te blijven waar je geplaatst bent!!

Ik heb niet het idee dat ik dit helemaal begrijp. Dus omdat mijn ouders gereformeerd zijn, moet ik dat ook zijn?
Als je dat bedoelt, dan ben ik het er niet mee eens. Ik denk dat ik zelf een keuze maak voor een bepaalde kerk, een die aansluit bij de Bijbel en bij mijn belevingswereld van het geloof.

Het beste is om in dezelfde kerk te blijven als waar je opgegroeid bent. God heeft je daar niets voor niets een plaats gegeven! Je mag alleen weggaan als de leer niet zuiver wordt gepredikt.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 dec 2003 15:56

caprice schreef: Je mag alleen weggaan als de leer niet zuiver wordt gepredikt.

Beste caprice, waarom hang jij zoveel aan een leer, en niet aan de bijbel? Ik verbaas me erover dat jij altijd maar weer over de leer spreekt en nooit over de bijbel?

Een leer is maar een bepaalde interpretatie van de bijbel en de meeste leren, vertonen toch ernstige verkeerde interpreties.

Ik ben het met je eens dat je niet zomaar een gemeente moet verlaten, maar dan alleen als het er onbijbels aan toe gaat en nadat je hebt gevochten om dit te veranderen.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 dec 2003 16:08

Sabra schreef:
caprice schreef: Je mag alleen weggaan als de leer niet zuiver wordt gepredikt.

Beste caprice, waarom hang jij zoveel aan een leer, en niet aan de bijbel? Ik verbaas me erover dat jij altijd maar weer over de leer spreekt en nooit over de bijbel?

Een leer is maar een bepaalde interpretatie van de bijbel en de meeste leren, vertonen toch ernstige verkeerde interpreties.

Ik ben het met je eens dat je niet zomaar een gemeente moet verlaten, maar dan alleen als het er onbijbels aan toe gaat en nadat je hebt gevochten om dit te veranderen.

Je moet niet te veel op een woordje letten (al is dat soms wel eens goed), maar ik bedoelde vooral:

Als Gods Woord niet zuiver verkondigd wordt.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 dec 2003 16:40

caprice schreef:
Erna82 schreef:

Het beste is om in dezelfde kerk te blijven als waar je opgegroeid bent. God heeft je daar niets voor niets een plaats gegeven! Je mag alleen weggaan als de leer niet zuiver wordt gepredikt.
Dat is net zoiets als niet niet soliciteren als je werkloos bent...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 dec 2003 16:54

Volgens mij moet je de kerk zoeken die volgens jou het dichtst bij de Bijbel staat, als daar 4 uur gepreekt wordt kan dat nog geen argument zijn om er weg te gaan, dan zorg je maar dat je wakker blijft :D
Overigens denk ik niet dat de lengte van een preek en de zuiverheid een positieve correlatie vertonen :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 17 dec 2003 17:17

caprice schreef:
Erna82 schreef:

Hier is geen enkele bijbelse grond voor. In deze kringen kom ik telkens het verwijt tegen dat mensen een kerk zoeken die ze fijn vinden, terwijl het een stuk geestelijker zou zijn om in een kerk te blijven die in 50 jaar niets veranderd is, de mensen er kennelijk in slaap vallen, er geen of nauwelijks nieuwe bekeerlingen bijkomen en de kinderen bijna gedwongen worden mee te gaan, hoewel ze er geen hout van snappen.

Je zoekt een kerk die bij je past, zodat je vruchtbaar kunt zijn. Een kerk waar je trots op bent, en waar je graag je buren mee naar toe wilt nemen. Waar de taal gesproken wordt van je vrienden, en de muziek klinkt waar je tieners warm voor lopen. Een kerk waar je met je hele hart de Heer kunt loven en prijzen en waar je je op verheugt om naar toe te gaan.
Ik zal opgaan naar Gods huis , met gejubel en gejuich.
Natuurlijk moet de leer zuiver zijn, dat hoef je een evangelisch iemand echt niet te vertellen, maar staat zuiver gelijk aan doodsaai? Wij kennen preken van meer dan een uur waar de mensen ademloos naar luisteren, beginnen de diensten met een lofprijzing en aanbidding van zéker een uur, waar de mensen geen genoeg van krijgen. God troont op de lofzangen van zijn volk.
Voordat de werkelijke dienst begint wonen meer dan de helft van de gemeenteleden de voorbidstond bij die ruim drie kwartier duurt.
En ze doen allemaal enorm hun best om daar op tijd bij te zijn ( dus een uur voordat de echte dienst begint), veel kinderen voegen zich daar ook al bij en bidden net zo hardop mee als de volwassenen.
Dan is er altijd gelegenheid om een getuigenis door te geven. Als het goed is heb je wat te vertellen over de afgelopen week samen met God, en dat bouwt weer op.
Ik zou niet weten op welk moment in deze diensten we in slaap zouden kunnen vallen, het is toch één groot feest?

Het lijkt wel dat het allemaal heiliger en geestelijker wordt zodra het met meer moeite en tegenzin moet gebeuren.
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 17 dec 2003 18:18

Maartje, ik kan het alleen maar met je eens zijn. Net alsof het inderdaad maar saai moet zijn. Zelf ben ik gereformeerd (synodaal) en heb het ook lang saai gevonden. Nu vind ik het voor mij de juiste plaats en vind ik de preek ook echt interessant. Maar dat betekent niet, dat ik niet ook wel eens evangelisch kerk. Die vrolijkheid vind ik echt prettig, maar ik mis er soms de diepgang in de dienst. Daarmee wil ik niet zeggen dat ie er niet is.
Ik heb ook evangelische vrienden en als ik zie wat voor vruchten zij dragen en wat zij doen met hun geloof, echt geweldig.
Laatst gewijzigd door Erna82 op 17 dec 2003 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 dec 2003 19:31

Wauw, neem ik hier opbouwende posts waar? :shock: Geweldig :D
Afbeelding

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 17 dec 2003 19:33

@mic schreef:Wauw, neem ik hier opbouwende posts waar? :shock: Geweldig :D

HUH????????????

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 dec 2003 19:37

Maartje schreef:

HUH????????????
Meestal worden vooral de slechte kanten genoemd, nu een keer de goede
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 17 dec 2003 22:01

@mic schreef:
Maartje schreef:

HUH????????????
Meestal worden vooral de slechte kanten genoemd, nu een keer de goede

Waarvan? Van slapen in de kerk?

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 17 dec 2003 22:18

Erna82 schreef:

Ik bedoel dat ja..

Het is niet goed om weg te gaan bij een kerk,denk ik, omdat je denkt dat hij verkeerd is. Ik zeg niet dat je perse gereformeerd moet zijn.. maar dat je in de kerk moet proberen om te weten waar het aan ligt dat je anders denkt. Probeer via de kerkeraad ed hun te overtuigen van jou mening!!

Als je denkt dat je geloof in gevaar komt, mag je wel naar een andere kerk. Maar niet voor een verschil van bijzaak.
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE
1 Johannes 4 :7-21

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 17 dec 2003 22:26

Maartje schreef:Helemaal mee eens. Je kunt later nooit met de smoes aankomen: Sorry Heer, ik kan er ook niets aan doen, mijn ouders deden het ook zo!

Ik wil niet zeggen dat je precies hetzelfde moet zeggen en geloven dan wat je ouders geloven, maar dat je waarschijnlijk wel met een bedoeling in die kerk zit! Je hoeft niet allen klakkeloos over te nemen wat je ouders zeggen! Ik ben het ook niet altijd mee eens met wat mijn ouders zeggen! Toch blijf ik in deze kerk, waar ik me een poosje toch onzeker over gevoeld heb!
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE

1 Johannes 4 :7-21

Terug naar “Archief”