Zo te zien zijn ze eruit, en is de zaak nu opgelost.
Dr. G. Harinck: Uitlatingen onzorgvuldig
Harinck en TU: samen verder
Het RD-artikel heb ik als eerste gelezen. Ik vond het mooi om te lezen zoals het daar staat. Dat stemt mij wel tevreden.
Kijk, dat iemand een mening heeft die anders is dan in zijn kerkverband gebruikelijk is, dat kan op zich gewoon. Daar kunnen ze je niet op pakken. Zolang je het maar niet luidkeels en openlijk gaat lopen verkondigen. Door dat interview is het op dat punt mis gegaan. Er is toen grote opschudding ontstaan. Tja, en dan komt het erop aan: hoe ga je daarmee om? Zie je zo iemand dan nog als een broeder, of heb je hem al in je hart afgeschreven? Daarin komt naar buiten hoe ernstig we het gebod
"maar gij zult uw naaste liefhebben als uzelf" (
Leviticus 19:
18) nemen. Dat is niet maar wat facultatiefs, iets waar het niet om gaat om dat de bevinding veel belangrijker zou zijn! Welnee, dat is een hoofdzaak in de Bijbel! Het feit dat het ons niet erg ligt doet daar niets aan af.
Het lucht mij wel op, moet ik zeggen.
Het komt daarom nogal prematuur op mij over, als ik lees in een
artikel:
"De Vijfhoek signaleert een veranderd denken over Genesis 1 (de schepping) en over ethische zaken als zondagsrust, huwelijk en echtscheiding, homoseksualiteit en de positie van de vrouw." Pardon? Omdat iemand bepaalde uitspraken deed, waaruit iets gesuggereerd werd, waarvan hij later zei dat dat de bedoeling er niet van is? Iets, waarvan ik nog nooit geconstateerd heb dat de GKV daar daadwerkelijk voor staat? (Recentelijk is toch ds. Ophoff nog afgezet vanwege het aangaan van een homoseksuele relatie!)
Het komt een beetje zo op mij over: 'we hebben iemand wat horen zeggen, en daarom hebben we het visiedocument direct up-to-date gemaakt, snel als wij zijn met de laatste nieuwtjes.' Van mij mag er dan wel eens wat meer zorgvuldigheid betracht worden!
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud, heb ik wel eens gehoord. Nee, niet dat je over alles moet zwijgen, maar je moet het spreken wel tot de juiste tijd bewaren.