Vrije uitlatingen van een hoogleraar en een reactie daarop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 feb 2008 16:43

Gershwin schreef:Ok. Maar zoals hij al aangaf in zijn reactie: hij wil dat helemaal niet ontkennen, alleen raakt het hem niet zo diep als sommige anderen (zie post van Bevlogen).

Klopt, ik heb de post gelezen. Kom je dan niet snel uit bij het "noch koud, noch heet, maar lauw zijn"? :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 07 feb 2008 16:45

Nee. Het gaat er om, lijkt mij, dat je het gelooft, niet dat je er perse een heel intens gevoel bij hebt?

@ mods: evt. dit maar even splitsen en apart topic van maken ;)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 07 feb 2008 16:46

Ik denk dat het belangrijk is, zeker in de gereformeerde wereld, dat er geleerd word niet direct allerlei conclusies te trekken bij elke afwijkende mening.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 feb 2008 22:00

Ik las net dit: http://www.nd.nl/document.aspx?document=nd_artikel&vorigDocument=&id=108398
Krijg nou wat zeg! Zou dit ècht waar zijn?! :shock: Ik kan het nauwelijks geloven!
Maar ik vind er ook zo gauw geen ontkenning van op de website van Eén in waarheid.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat dergelijke personen hun eigen geloofwaardigheid dan wel héél effectief ondermijnen!
Je kunt de waarheid pas verdedigen, als je daarin persoonlijk integer te werk gaat. Leugentjes om bestwil horen daar beslist niet bij.

Vanaf het eerste begin vond ik die actie al buitengewoon lomp van aard. Het feit dat ik andere standpunten heb dan dr. G. Harinck doet daar niets aan af.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 feb 2008 08:55

Boekenlezer schreef:Ik las net dit: http://www.nd.nl/document.aspx?document=nd_artikel&vorigDocument=&id=108398
Krijg nou wat zeg! Zou dit ècht waar zijn?! :shock: Ik kan het nauwelijks geloven!
Maar ik vind er ook zo gauw geen ontkenning van op de website van Eén in waarheid.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat dergelijke personen hun eigen geloofwaardigheid dan wel héél effectief ondermijnen!
Je kunt de waarheid pas verdedigen, als je daarin persoonlijk integer te werk gaat. Leugentjes om bestwil horen daar beslist niet bij.

Vanaf het eerste begin vond ik die actie al buitengewoon lomp van aard. Het feit dat ik andere standpunten heb dan dr. G. Harinck doet daar niets aan af.

Kun je het artikel plaatsen? Ik kan het niet lezen...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 feb 2008 09:03

Hier is 'ie:

Makers anti-Harincksite bekend

7 februari 2008

van onze redactie kerk

BARNEVELD - De website Publiek Protest, die oproept tot actie tegen de vrijgemaakt-gereformeerde hoogleraar prof. George Harinck, is niet langer anoniem: aan het begin van de middag hebben Marcel Flipse en zijn adviseur Rens Groeneveld op de website verklaard de drijvende krachten te zijn. Beiden ontkenden eerder deze week stellig ook maar iets met Publiek Protest te maken te hebben.

Op het forum van de website zijn ruim 350 reacties binnengekomen, waarvan een opvallend groot deel zich schaarde aan de kant van Harinck, die zich vorige maand in het Nederlands Dagblad uitsprak over onderwerpen als homoseksualiteit, de vrouw in het ambt en de rooms-katholieke mis. Veel forumleden hadden kritiek op het anonieme karakter van de website, de tot dusver onbekende initiatiefnemers werden van lafheid beschuldigd.

Flipse en Groeneveld zijn beiden redacteur bij het internetmagazine Een in Waarheid, spreekbuis van een groep verontruste leden in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). Dinsdag verklaarde Groeneveld in het Nederlands Dagblad niets met de actie van doen te hebben. ,,Wij zetten geen acties op. Ook hebben wij geen forum. Zo werken wij niet, onze reactie is altijd inhoudelijk.''

(Bron: ND)

De enige manier voor Eén in waarheid om nu nog hun geloofwaardigheid een klein beetje overeind te houden, is het eruit gooien van de mensen die die actiewebsite opgezet hebben. Doen ze dat niet en gebeurt er niks, dan hebben ze geen been meer om op te staan.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 08 feb 2008 11:53

Postings verplaatst uit topic 'opmerkelijke nieuwtjes' in actualiteit.

Ik wist zo snel geen goede titel. De plaatser van de eerste posting kan de topictitel naar believen aanpassen.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 feb 2008 12:14

Overigens, een link naar het originele interview.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2008 14:18

Precies, de manier waarop zowel deze protestsite als eeninwaarheid wordt gepraat is echt supertriest. En dan ook nog liegen over deze nieuwe actie, eerst zeggen dat je er niet bij betrokken bent terwijl je het wel bent.... lekker integer ben je dan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2008 19:15

Marnix schreef:Precies, de manier waarop zowel deze protestsite als eeninwaarheid wordt gepraat is echt supertriest. En dan ook nog liegen over deze nieuwe actie, eerst zeggen dat je er niet bij betrokken bent terwijl je het wel bent.... lekker integer ben je dan.
Dat klopt, wees dan zo eerlijk om het te benoemen..

Alleen moet ik wel zeggen dat mijn hartje altijd veel sneller gaat kloppen bij het lezen van artikelen in Een in Waarheid (waar ik de nieuwsbrief van krijg) dan denk ik wel eens 'kijk, als ze GKv zo zou zijn, zou ik mij thuis voelen). Dat notebene een hoogleraar aan de Theologische School van de GKv 'dat gevoel niet zo heeft', sorry maar dat is toch een wezenlijk onderdeel van het gereformeerde belijden. Dat belijden en 'in het hart ervaren' noemen wij graag bevinding, daar kun je niet zomaar om heen met 'dat voel ik niet zo'..

Het enige trieste van dit nieuws vind ik de anonimiteit en nog veel meer de leugen, verder heb ik er nog het minst probleem mee.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 feb 2008 21:41

Ik kwam vanavond nog een artikel tegen, over een onderwerp waarover dr. G. Harinck zich uitgelaten heeft. Met zijn uitlatingen over homoseksualiteit in dat ND-interview, zoals ze opgetekend staan, kan ik niks. Voor mijn idee is het te veel de sfeer van "het moet kunnen". Het artikel wat ik tegengekomen ben, is er een van dr. G.C. den Hertog, en heet Goed verhaal of lastige spagaat? Dat artikel is erg evenwichtig. Het goede en vermeldenswaardige ervan voor dit topic, is dat het ten volle ingaat op het bezwaar wat dr. G. Harinck formuleerde in zijn toelichting op het interview (wat door Bevlogen al is geciteerd, zie vorige pagina).

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 feb 2008 11:17

Zo te zien zijn ze eruit, en is de zaak nu opgelost.
Dr. G. Harinck: Uitlatingen onzorgvuldig
Harinck en TU: samen verder
Het RD-artikel heb ik als eerste gelezen. Ik vond het mooi om te lezen zoals het daar staat. Dat stemt mij wel tevreden.
Kijk, dat iemand een mening heeft die anders is dan in zijn kerkverband gebruikelijk is, dat kan op zich gewoon. Daar kunnen ze je niet op pakken. Zolang je het maar niet luidkeels en openlijk gaat lopen verkondigen. Door dat interview is het op dat punt mis gegaan. Er is toen grote opschudding ontstaan. Tja, en dan komt het erop aan: hoe ga je daarmee om? Zie je zo iemand dan nog als een broeder, of heb je hem al in je hart afgeschreven? Daarin komt naar buiten hoe ernstig we het gebod "maar gij zult uw naaste liefhebben als uzelf" (Leviticus 19:18) nemen. Dat is niet maar wat facultatiefs, iets waar het niet om gaat om dat de bevinding veel belangrijker zou zijn! Welnee, dat is een hoofdzaak in de Bijbel! Het feit dat het ons niet erg ligt doet daar niets aan af.
Het lucht mij wel op, moet ik zeggen.

Het komt daarom nogal prematuur op mij over, als ik lees in een artikel: "De Vijfhoek signaleert een veranderd denken over Genesis 1 (de schepping) en over ethische zaken als zondagsrust, huwelijk en echtscheiding, homoseksualiteit en de positie van de vrouw." Pardon? Omdat iemand bepaalde uitspraken deed, waaruit iets gesuggereerd werd, waarvan hij later zei dat dat de bedoeling er niet van is? Iets, waarvan ik nog nooit geconstateerd heb dat de GKV daar daadwerkelijk voor staat? (Recentelijk is toch ds. Ophoff nog afgezet vanwege het aangaan van een homoseksuele relatie!)
Het komt een beetje zo op mij over: 'we hebben iemand wat horen zeggen, en daarom hebben we het visiedocument direct up-to-date gemaakt, snel als wij zijn met de laatste nieuwtjes.' Van mij mag er dan wel eens wat meer zorgvuldigheid betracht worden!
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud, heb ik wel eens gehoord. Nee, niet dat je over alles moet zwijgen, maar je moet het spreken wel tot de juiste tijd bewaren.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 09 feb 2008 17:51

Bevlogen schreef:Maar men moet goed begrijpen dat ik geen dogmatiek dicteerde aan Peter Bergwerff, maar alleen op een enkel punt openhartig mijn persoonlijke beleving toonde. God gaf gelukkig geen cursusboek dogmatiek om Hem te leren kennen, maar 66 boeken, met evenveel schrijvers als invalshoeken en emoties. Een doorlopende en gevarieerde geschiedenis. In die Bijbel heb ik mijn eigen lievelingsfragmenten, mijn lievelingsmomenten. En daarover kun je eigenlijk alleen maar spreken in een omgeving die je aanvaarden wil. Dat wilde Peter Bergwerff en zo is het gekomen.

En dat kan nu juist niet als je de kerken dient, op welke wijze dan ook. Dan moet je het woord van de Heere spreken en niet je eigen bevinding. Een gevaarlijke man.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2008 09:00

ND schreef:De website Publiek Protest, die oproept tot actie tegen de vrijgemaakt-gereformeerde hoogleraar prof. George Harinck, is niet langer anoniem: aan het begin van de middag hebben Marcel Flipse en zijn adviseur Rens Groeneveld op de website verklaard de drijvende krachten te zijn. Beiden ontkenden eerder deze week stellig ook maar iets met Publiek Protest te maken te hebben.

Die twee moesten wel bekennen. Redactieleden van het dagblad Trouw hebben ze ontmaskerd. Toen konden ze niet anders meer dan erkennen...

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 10 feb 2008 13:53

Jort schreef:
Bevlogen schreef:Maar men moet goed begrijpen dat ik geen dogmatiek dicteerde aan Peter Bergwerff, maar alleen op een enkel punt openhartig mijn persoonlijke beleving toonde. God gaf gelukkig geen cursusboek dogmatiek om Hem te leren kennen, maar 66 boeken, met evenveel schrijvers als invalshoeken en emoties. Een doorlopende en gevarieerde geschiedenis. In die Bijbel heb ik mijn eigen lievelingsfragmenten, mijn lievelingsmomenten. En daarover kun je eigenlijk alleen maar spreken in een omgeving die je aanvaarden wil. Dat wilde Peter Bergwerff en zo is het gekomen.

En dat kan nu juist niet als je de kerken dient, op welke wijze dan ook. Dan moet je het woord van de Heere spreken en niet je eigen bevinding. Een gevaarlijke man.

Interessant. Het persoonlijke geloof wordt dus aan de kant geschoven om eh... wat?

Natuurlijk heeft iedereen z'n eigen favoriete teksten en momenten in de Bijbel. Ik vind het op zich positief dat een dr. daarover wil praten. Helaas miste de context in het artikel van Bergwerff en daardoor kwamen de woorden van Harinck verkeerd over. Aan de andere kant ben ik het lang niet overal eens met zijn woorden. Wat mij betreft zet Harincks uitleg bij zijn artikel de dingen wel in het juiste perspectief.

Terug naar “Archief”