Vloeken op televisie!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Vloeken op televisie!!!

Berichtdoor Bevlogen » 07 feb 2008 19:45

antenne schreef:Als er in een televisieprogramma gevloekt wordt, en je hebt de tv aan staan, vloek je dan zelf mee of niet.
Ik vind dit voor mijzelf moeilijk te beantwoorden. Ik zet de tv altijd uit als er in het programma gevloekt wordt maar hoor het wel heel vaak.

Wat vinden jullie.

Gr.
Antenne

Mag jij wel televisie kijken?

Afgezien daarvan vind ik je vraag bijzonder vreemd. 'Vloek je mee als er op televisie gevloekt wordt?' Het antwoord op die vraag is net zo simpel als 1+1=2. Daar moet je geen 3 van willen maken.

Om mijn antwoord nog wat duidelijker te maken:
Nee. Jij vloekt niet.

Eigenlijk is het trouwens een veel interessantere vraag of je bij elke vloek meteen de televisie uit moet zetten. Heeft wat mij betreft geen nut. Ten eerste heb je al de vloek gehoord, ten tweede kan het zijn dat er zo nu en dan een vloekwoord valt. Dat gebeurd zelfs de beste christenen wel eens. Daarnaast zijn er ook nog categoriën in het vloeken. Zoiets als functioneel vloeken en niet-functioneel vloeken. In het laatste geval is een film of programma bijna één continue vloek. In het eerste geval kan een vloek heel wat gevoelens uitdrukken die zonder de vloek niet in woorden is te vangen...

antenne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor antenne » 07 feb 2008 23:43

Bevlogen schreef:
antenne schreef:Als er in een televisieprogramma gevloekt wordt, en je hebt de tv aan staan, vloek je dan zelf mee of niet.
Ik vind dit voor mijzelf moeilijk te beantwoorden. Ik zet de tv altijd uit als er in het programma gevloekt wordt maar hoor het wel heel vaak.

Wat vinden jullie.

Gr.
Antenne

quote]

Hoezo deze vraag?
Als jij het mag, waarom zou ik het dan niet mogen?

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 08 feb 2008 09:16

Bevlogen schreef:

Wat vinden jullie.

Gr.
Antenne

Afgezien daarvan vind ik je vraag bijzonder vreemd. 'Vloek je mee als er op televisie gevloekt wordt?' Het antwoord op die vraag is net zo simpel als 1+1=2. Daar moet je geen 3 van willen maken.

Om mijn antwoord nog wat duidelijker te maken:
Nee. Jij vloekt niet.

Eigenlijk is het trouwens een veel interessantere vraag of je bij elke vloek meteen de televisie uit moet zetten. Heeft wat mij betreft geen nut. Ten eerste heb je al de vloek gehoord, ten tweede kan het zijn dat er zo nu en dan een vloekwoord valt. Dat gebeurd zelfs de beste christenen wel eens. Daarnaast zijn er ook nog categoriën in het vloeken. Zoiets als functioneel vloeken en niet-functioneel vloeken. In het laatste geval is een film of programma bijna één continue vloek. In het eerste geval kan een vloek heel wat gevoelens uitdrukken die zonder de vloek niet in woorden is te vangen...

dus het kan functioneel zijn on Gods Heilige Naam te lasteren, komop zeg dat geloof je toch zelf zeker niet!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 08 feb 2008 10:02

Nou functioneel zijn krachttermen bijna nooit, ook vloeken niet. Maar goed dat kan een verschil van mening zijn.

Ik vind zelf dat als iemand een enkele keer vloekt hij daar zelf de verantwoordelijkheid voor heeft. Het is ook een vorm van respect. De christenen lopen altijd te zeiken dat niemand in hun bijzijn mag vloeken. Dat vind ik respectloos.

Stel ik vloek 20 keer per dag en jij zegt daar wat van. Dan zou het de ultieme vorm van respect zijn als ik de helft minder ging vloeken en jij je de helft minder ging ergeren.

Sowiezo vind ik dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden, en daarmee ook de vloeken. En dat is ook zo met TV, ik vloek niet, maar die persoon op TV. Meestal gaat het om het woordt GVD of Jezus. Jezus komt van de ouderwetse term "Jezus, sta mij bij" en het is maar de vraag of dat dan een vloek is.

Bij GVD vragen ze om hun eigen verdoemenis: als ze dat willen wie ben ik dan om hen tegen te houden.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 08 feb 2008 10:16

Ten eerste hebben ze bij Jezus en GVD niet het besef van de betekenis die jij net uitlegt! wat dus mijn ergering veel erger maakt omdat ze zonder denken hun verdoemenis eruit plaffen!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 08 feb 2008 10:52

Troost je dan met de gedachte dat jij het wel weet.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 08 feb 2008 19:56

Toen ik afgelopen woensdagavond mijn trein in Rotterdam voor mn neus zag wegrijden, vervolgens in Dordrecht mijn laatste trein naar Sliedrecht net 2 minuten weg was en ik over mijn benen struikelde richting het busstation of er nog een bus reed, eindelijk het juiste bushokje zag in de verte en met lede ogen moest toezien dat de bus die maar 1 keer in het uur rijdt net de weg opdraaide, gooide ik er bijna een gvd uit. Dus ja, zelfs christenen vloeken wel eens.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 09 feb 2008 22:38

The Engineer schreef: De christenen lopen altijd te zeiken dat niemand in hun bijzijn mag vloeken. Dat vind ik respectloos.

'de' christenen? En je noemde je zelf, hoewel vrijzinnig, toch ook christen
?
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 feb 2008 00:26

The Engineer schreef:Ik vind zelf dat als iemand een enkele keer vloekt hij daar zelf de verantwoordelijkheid voor heeft. Het is ook een vorm van respect. De christenen lopen altijd te zeiken dat niemand in hun bijzijn mag vloeken. Dat vind ik respectloos.

Fijn dat je alle christenen voor het gemak even over 1 kam scheert.

Ik vind het niet fijn als mensen bijv. mijn vader gebruiken als krachtterm. Zo zie ik dat ook naar het vloeken. God is mij dierbaar en daarom doet het mij pijn/ verdriet als er gevloekt wordt.

Het is net zo respectloos om te vloeken bij iemand die er erg moeite mee heeft, als een scheld woord over kanker gebruiken terwijl iemand die naastje zit er bij betrokken is in nabije omgeving.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2008 09:07

Bevlogen schreef:Zoiets als functioneel vloeken en niet-functioneel vloeken. In het laatste geval is een film of programma bijna één continue vloek. In het eerste geval kan een vloek heel wat gevoelens uitdrukken die zonder de vloek niet in woorden is te vangen...

Ik begrijp wat je zegt. Soms is een hartgrondige vloek in feite een wanhoopskreet naar God toe. En - het zal wel heel controversieel zijn wat ik nu zeg - misschien hoort God in die hartgrondige vloek in diepste wezen een gebed, een wanhoopsgebed.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 10 feb 2008 15:10

dat spreekt mekaar toch tegen als je God vraagt om je te verdoemen dat hij daar iets goeds in ziet? als iemand jou uitmaakt voor rotte vis denk je toch ook niet :"Hij/zij zal er vast iets goeds mee bedoelen."

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 10 feb 2008 16:28

Fijn dat je alle christenen voor het gemak even over 1 kam scheert.

Goed, goed, ik zal het even nuanceren: De meerderheid.

Het is net zo respectloos om te vloeken bij iemand die er erg moeite mee heeft, als een scheld woord over kanker gebruiken terwijl iemand die naastje zit er bij betrokken is in nabije omgeving.

Mn vader gaat z'n laatste maanden in door die ziekte, maar het deert mij echt niets als iemand dat woord te pas en te onpas gebruikt. Hij weet gewoon niet waar die het over heeft.

'de' christenen? En je noemde je zelf, hoewel vrijzinnig, toch ook christen
?

Dat klopt, maar ik val zeker niet onder de stereotypen en met mijn vorige verbetering val ik ook niet onder de meerderheid.

dat spreekt mekaar toch tegen als je God vraagt om je te verdoemen dat hij daar iets goeds in ziet? als iemand jou uitmaakt voor rotte vis denk je toch ook niet :"Hij/zij zal er vast iets goeds mee bedoelen."

Dat zeg je nu, maar zeg je dat ook als het bouwen van moskeeen wordt verboden door de SGP onder de noemer "naastenliefde" en er dus zogenaamd een goede bedoeling mee heeft.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 10 feb 2008 16:51

The Engineer schreef:

Mn vader gaat z'n laatste maanden in door die ziekte, maar het deert mij echt niets als iemand dat woord te pas en te onpas gebruikt. Hij weet gewoon niet waar die het over heeft.

Ik gebruikte woorden ook altijd zonder erbij na te denken. Tegenwoordig denk ik goed na voordat ik iets zeg. Sinds mijn moeder is overleden aan die ziekte merk ik hoe het je kan raken als iemand het woord 'kanker' in welke vorm dan ook zomaar gebruikt. Ik denk dat het dan ook heel goed is dat er nagedacht wordt voordat bepaalde zaken zomaar genoemd worden, ook op televisie.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 10 feb 2008 18:51

Riska schreef:
Bevlogen schreef:Zoiets als functioneel vloeken en niet-functioneel vloeken. In het laatste geval is een film of programma bijna één continue vloek. In het eerste geval kan een vloek heel wat gevoelens uitdrukken die zonder de vloek niet in woorden is te vangen...

Ik begrijp wat je zegt. Soms is een hartgrondige vloek in feite een wanhoopskreet naar God toe. En - het zal wel heel controversieel zijn wat ik nu zeg - misschien hoort God in die hartgrondige vloek in diepste wezen een gebed, een wanhoopsgebed.

Zoiets bedoel ik idd!

---

Persoonlijk ben ik trouwens ook tegen vloeken hoor ;) Maar ik ga niet de televisie uitdoen als ik per ongeluk een vloek hoor en ik vloek zelf op dat moment al helemaal niet. Daarom vind ik de vraag van antenne gewoon raar...

Antenne schreef:

Hoezo deze vraag?
Als jij het mag, waarom zou ik het dan niet mogen?

Omdat ik me afvraag of je nog wel televisie mag kijken waar in veel programma's de geboden van God overtreden worden. Vloeken is in veel gevallen nog het minst erge... En ik maak me daar persoonlijk het minst zorgen over. Je hoeft maar naar TMF en MTV te kijken, of je begrijpt wel wat ik bedoel.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 10 feb 2008 19:07

Riska schreef:Ik begrijp wat je zegt. Soms is een hartgrondige vloek in feite een wanhoopskreet naar God toe. En - het zal wel heel controversieel zijn wat ik nu zeg - misschien hoort God in die hartgrondige vloek in diepste wezen een gebed, een wanhoopsgebed.

Sterk punt! Zou had ik het eigenlijk nog nooit bekeken, als zijnde een uitroep van onvermogen.

Daarbij gaat het om vloeken in een televisie programma, dus een ander die vloekt. Er staat gelukkig in de 10 geboden: Gij zult de naam van de Heere, uw God, niet ijdel gebruiken. Men kijkt zo snel naar de ander zijn zonden, i.p.v van dat men eerst naar zich zelf kijkt en zijn eigen zonden. Gelukkig maar dat het gebod niet op houdt bij de woorden, niet ijdel gebruiken, maar dat de woorden: 'want de Heere zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt. ', er nog na volgen!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Terug naar “Archief”