Centraal: modereerbeleid-ter-verantwoording-roep-topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 30 jan 2008 15:37

parsifal schreef:Toen ik gisteren bijvoorbeeld Russells opmerkingen las in bijvoorbeeld het zwangerschapstopic jeukten mijn handen behoorlijk. Niet vanwege het standpunt, maar meer vanwege de manier waarop het standpunt gebracht wordt. Op zo'n moment zou ik alles wat een beetje richting off-topic gaat willen verwijderen (+de reacties daarop).

Ik herken het gevoel, maar als mod heb je best veel macht. Je kunt zomaar dingen censureren, er is een moderatorforum waar vanalles over gebruikers besproken wordt.. Dat is voor ons usertjes allemaal nogal duister, wij weten niet waar jullie het over hebben en we weten het niet altijd als jullie posts weghalen en dergelijke. En ik heb het idee dat moderators met díe macht wat onvoorzichtig omgaan. Want natuurlijk jeuken je handen als er een user onwijs irritant loopt te doen, maar wanneer je als moderators geloofwaardig en betrouwbaar wilt overkomen, moet je je op zo'n moment gewoon inhouden. En als je dat niet kunt, dan moet je stoppen met modereren.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 jan 2008 15:47

jamillah schreef:(.....)

Een leraar is bv niet aangenomen om de stoute leerlingen op de gang te zetten maar om ze te sturen en te begeleiden in hun ontwikkeling.
Een mod is volgens mij ook niet aangenomen om alleen offtopic te verwijderen maar om de boel in goede banen te leiden met een gezellig en nuttig resultaat.

Dat geldt voor 2 kanten natuurlijk, want van de leerling mag dan wel verwacht worden dat hij zich hier positief voor inzet!!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 jan 2008 15:51

Gershwin schreef:De stand van zaken tot nu toe:

- Russell's account is gisteravond opeens door iemand overgenomen
- De optie "wijzig bericht" in de slowchat is gisteravond opeens verdwenen nadat dit duidelijk werd en de titel van dit topic gewijzigd was door Jamillah

Dan zijn er twee mogelijke verklaringen:

- De site-admin zit er achter
- Iemand heeft zowel het admin-panel als de Russell-account gehackt

Aangezien het forum verder niet plat lag, niet traag werd in berichten posten, etc., kan er van een hack bijna geen sprake zijn, dus lijken alle lijntjes te wijzen naar iemand die via reguliere wijze toegang heeft tot het admin-panel. Of dat dan de admin zelf is of iemand anders: wie weet.

De info tot nu toe. Het lijkt me, zelfs als Russell een héél vervelende leerling is, dat dit niet helemaal een integere aanpak van een stout jongetje is. En je jaagt zo alleen zijn klasgenoten tegen je in het harnas :wink:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 30 jan 2008 15:55

Wullimpie schreef:
jamillah schreef:(.....)

Een leraar is bv niet aangenomen om de stoute leerlingen op de gang te zetten maar om ze te sturen en te begeleiden in hun ontwikkeling.
Een mod is volgens mij ook niet aangenomen om alleen offtopic te verwijderen maar om de boel in goede banen te leiden met een gezellig en nuttig resultaat.

Dat geldt voor 2 kanten natuurlijk, want van de leerling mag dan wel verwacht worden dat hij zich hier positief voor inzet!!!

Natuurlijk, een leerling van een goede leraar heeft meestal de kans niet vervelend te zijn of er gewoon geen zin in om naar te doen.

Een leerling van een leraar die overwerkt is of gewoon geen orde kan houden heeft nog steeds geen rechten om dan vervelend te doen maar vanaf de gang is het ook lastig je fouten weer goed te maken niet?

Maw, met mensen monddood maken door middel van bannen of posts klakkeloos verwijderen is niemand gebaat.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 jan 2008 16:32

off topique-smile

- De optie "wijzig bericht" in de slowchat is gisteravond opeens verdwenen nadat dit duidelijk werd en de titel van dit topic gewijzigd was door Jamillah

Aangezien het forum verder niet plat lag, niet traag werd in berichten posten, etc., kan er van een hack bijna geen sprake zijn, dus lijken alle lijntjes te wijzen naar iemand die via reguliere wijze toegang heeft tot het admin-panel. Of dat dan de admin zelf is of iemand anders: wie weet.

* Gershwin wacht geduldig op mod-antwoord *

Goodbye.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 jan 2008 16:35

Off topics mogen gemeld worden met de report button, dat kunnen wij ze indien van toepassing verwijderen!!!
Wat nu dus is gebeurd met de laatste 3 berichten.

@ Gershwin. daar wordt aan gewerkt. :wink:
Laatst gewijzigd door Wullimpie op 30 jan 2008 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 30 jan 2008 16:36

Enige aanvulling op de stand van zaken... 8)

Collateral schreef:Het heeft er nogal sterk de schijn van dat Henkie Russell heeft geband, onder zijn account dingen heeft gepost (dingen die Russell duidelijk nooit gezegd zou hebben) en zijn onderschrift heeft gewijzigd. Van de dingen die zijn gepost zijn er inmiddels alweer een aantal (door Henkie zelf of een mod) verwijderd. Het ging voornamelijk om 'humoristische' uitspraken die de meeste mensen prima zouden kunnen plaatsen als grappen van Henkie richting bijvoorbeeld Rafaell en Russell zelf. :)

Zijn enige reactie op de gang van zaken is deze, wat nogal ontwijkend overkomt. Meer uitleg en betrokkenheid zou inderdaad welkom zijn...

* wacht gezellig mee met Gershwin *

Erwin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Erwin » 30 jan 2008 16:40

Gershwin schreef:off topique-smile

* Gershwin wacht geduldig op mod-antwoord *

- Een php hack kan ongemerkt gebeuren, om bijvoorbeeld md5 hashes te verkrijgen van bepaalde user/admin accounts. (kost 0,02 seconden tijd van de server dus kan je niet merken)
- Md5 is snel kraakbaar (rainbow)
- Ftp toegang kan gekraakt zijn tot de source van forum (om bijvoorbeeld een mailtjuh van de waardes uit login formulier te mailen)
- etc.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 jan 2008 16:41

Ah, nu snap ik het! 8-[

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 30 jan 2008 16:42

Voor zover het in mijn moderatieve mogelijkheden ligt kan ik daar zo objectief als mogelijk op antwoorden:

- Russell is 'gebruikt' door een IP vanuit Duitsland, Hessen, ergens omgeving Frankfurt am Mainz (Darmstadt).

Wie het kan zijn kan heel breed zijn, in principe is niemand uit te sluiten, alhoewel ik zeker kan zeggen dat ik het niet was. Een goede hacker kan ook het forum gewoon door laten gaan maar wel hacken.

En hier wilde ik het voorlopig bij laten als 'gewoon moderator'. Als er meer bekend moet zijn wat iedereen behoort te weten, dan komt dat vanzelf naar voren vanuit RW-management.

In dit topic graag verder enkel on-topic reakties. Off-topic mag in Slow Chat.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 jan 2008 16:42

Ah, nieuwe informatie. Dus elke willekeurige gek met een beetje verstand van dit soort dingen kan de admin-account kraken?

@ Wullimpie: dank je :)

Goodbye.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 30 jan 2008 16:52

Gershwin schreef:Ah, nieuwe informatie. Dus elke willekeurige gek met een beetje verstand van dit soort dingen kan de admin-account kraken?

Neuh. Iedere willekeurige freak met ontzettend veel verstand van zaken kan het, maar wat Erwin noemt is gewoon wat algemene info over manieren waarop soms gehackt wordt. Er zit nogal wat verschil tussen 'iets daarover weten' en daadwerkelijk kunnen hacken.

Daarbij, het gaat hier niet om een hacker. Het gaat om iemand die insidergrappen maakt over Rafaell en Russell onder Russells account, en dat verwacht je nou niet direct van een vreemde hacker. Conclusie: het IP is vermoedelijk het IP van een Duitse anonieme proxyserver, van waarachter een alhier nogal bekende Nederlander heeft zitten klooien. Zeer kleine kans dat het om een hacker gaat, zeer grote kans dat het om iemand gaat die op een niet-hacker-manier in Russells account is gekomen. Guess who. Totdat hij expliciet en ondubbelzinnig aangeeft dat hij hier niets mee te maken heeft verdenk ik Henkie, vooral ook gezien de aard van de 'grappen' over Rafaell ('Nunspeetse boer') en Russell (waarvan er alweer een aantal verwijderd zijn, overigens - 'toevallig' net díe grappen...). :)

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 30 jan 2008 17:24

dames en heren,

=D> vind dat tkf als modje wel applaus heeft verdiend. Hij probeerd ons/jullie antwoord te geven en uit te zoeken. En daar mogen we ook wel wat van zeggen i.p.v. alleen maar als kleine kinderen te kakelen.

dus hierbij een oproep aan iedereen om dank je wel tegen tkf te zeggen dat hij het serieus neemt en het wel probeer om antwoord te geven.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 30 jan 2008 17:25

Ik heb hier al gezegd hoe ik over TKF denk. ;)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 30 jan 2008 17:27

Die veren prikken wel zeg ;)
Laten we overigens Floefloe niet vergeten; die ook veel moeite in de Russell-gate heeft gestoken. :)

En nu weer on-topic ;)
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Terug naar “Archief”