Preeklezen, een armzalige noodoplossing?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 jan 2008 15:36

lammetje schreef:
Dan heb jij waarschijnlijk nooit een leespredikatie gehoord....

Jawel hoor.

Als je hongerig bent naar het Woord van God, maakt het jou niet uit of het dmv een leespredikatie tot je komt of via een ds. Natuurlijk blijft er altijd verschil met preken, maar dat is ook tussen ds dus ook tussen hoe ouderlingen lezen....

Ik lees liever een goed boek c.q. doe liever aan zelfstudie, dan een oud verhaal aan te horen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jan 2008 15:38

ik moet zeggen dat er ouderlingen zijn die beter een preek kunnen lezen dan bepaalde dominee's kunnen preken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 29 jan 2008 15:46

hmm dat is jammer, maar het lijkt er dus op dat je wel wil discusieren zolang je zelf maar gelijk krijgt??
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jan 2008 15:48

tegen wie heb je het nu?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 29 jan 2008 15:51

lammetje
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 29 jan 2008 15:52

Sabra schreef:
lammetje schreef:

Als je hongerig bent naar het Woord van God, maakt het jou niet uit of het dmv een leespredikatie tot je komt of via een ds. Natuurlijk blijft er altijd verschil met preken, maar dat is ook tussen ds dus ook tussen hoe ouderlingen lezen....

Ik lees liever een goed boek c.q. doe liever aan zelfstudie, dan een oud verhaal aan te horen.

Wie zegt nu dat het om een oud verhaal gaat?? Er zijn ook genoeg actuele preken hoor, en af en toe een oudvader of what ook tussendoor is ook wel eens verrijkend.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 29 jan 2008 16:02

lammetje schreef:sorry ik stop met dit topic, ik vind dat er ontzettend oneerbieding over gedaan wordt en ik kan hier nog lang en kort over gaan discusieren, maar wordt telkens weer aangevallen en de (o)gg(in) doet het tóch niet goed genoeg en vooral (hoe het op mij overkomt) is er geen inspiratie van de Geest dus God in onze kerken :cry:

Ik ben ontzettend blij dat ik lid mag zijn in de ger gem, ikweet daar iig zéker dat het Woord wat er verteld wordt, zuiver is, wat ik betwijfel in vele andere kerken. (en ja ik heb ruim genoeg kerken bezocht)

Lammetje, jammer dat jij jou uit dit topic terug trekt. Wat betreft de (O)GG gemeente, hoop ik niet dat ik het voor jou heb doen uitschijnen dat ik vind dat ze het daar niet goed zouden doen. Het gaat/ging mij er meer om, zeker in dit soort religie topics, dat als men wat stelt, men het op de bijbel kan gronden. Niet dat men zich beroept op bijvoorbeeld een bepaalde uitleg/traditie/kerkleer maar eerst terug naar de bron/bijbel.

Feitelijk is het zelfs zo, dat wat jij als argument gebruikt om te stoppen met dit topic dat jij nu het zelfde argument gebruikt tegen de andere mensen. Je stelt zomaar even: 'ikweet daar iig zéker dat het Woord wat er verteld wordt, zuiver is, wat ik betwijfel in vele andere kerken'. Hiermee zeg jij dus eigenlijk: "alleen de (O)GerGEm verkondigd de ware leer, alle andere kerken dus niet??

Dit stel jij zelfs zonder er verdere of enige onderbouwing aan te geven!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 jan 2008 16:06

lammetje schreef:sorry ik stop met dit topic, ik vind dat er ontzettend oneerbieding over gedaan wordt en ik kan hier nog lang en kort over gaan discusieren, maar wordt telkens weer aangevallen en de (o)gg(in) doet het tóch niet goed genoeg en vooral (hoe het op mij overkomt) is er geen inspiratie van de Geest dus God in onze kerken :cry:

Ik ben ontzettend blij dat ik lid mag zijn in de ger gem, ikweet daar iig zéker dat het Woord wat er verteld wordt, zuiver is, wat ik betwijfel in vele andere kerken. (en ja ik heb ruim genoeg kerken bezocht)

Op deze manier is er natuurlijk geen gesprek/discussie mogelijk :?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 jan 2008 17:00

nee er is op deze manier geen normaal gesprek te voeren, vandaar dat mij en onze gemeente dus ook niet meer WIL verdedigen.

Ik erger mij ontzettend aan alle negatieve uitlatingen die totaal nergens over gaan en vooral niet Bijbels te onderbouwen zijn. Ik hoef echt geen gelijk te krijgen, daar gaat het mij niet om, maar respect voor alle ouderlingen die moeten lezen, voor het curatorium die belangrijke beslissingen neemt én hulp van de Heere vraagt én krijgt (daar ben ik van overtuigd) vind ik hier ver te zoeken.

Niet in de postings van iedereen gelukkig.

En vinden jullie dan dat er een discussie plaats vind hier? Ik vind het aanvallen en aanvallen tegen de kerken die weinig predikanten hebben. Bijna alles wat positief gezegd wordt over preeklezen en het curatorium wordt zó de grond in geboord dat ik het zelfs goddeloos begin te vinden om hier verder op in te gaan!

En nogmaals, gelukkig niet álle reacties, maar wel veel.

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 29 jan 2008 17:02

het lijkt er op dat hier iedereen de wijsheid in pacht heeft.
Waarom zou er geen zegen van een leespreek kunnen komen?
Staat dat ergens in de bijbel?Er staat in ieder geval dat we onder het Woord moeten komen, maar er staat niet bij:de leesdiensten zult gij niet bezoeken. Het Woord is levend, de preek is daaruit geput!!!!
Voor degenen die de leespreek horen, is het nieuw wat ze horen en dan maakt het echt niet uit of het gelezen word. Natuurlijk is het fijn om elke zondag een dominee te hebben, maar nogmaals: een leespreek komt vanuit het WOORD en dat is toch door God geinspireerd??
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 29 jan 2008 17:04

sluit me aan bij lammetje
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 jan 2008 17:09

Wat ik niet helemaal snap van de hele discussie, is waarom een dominee die niet oprecht bekeerd is geen goede preek kan houden...Wij kunnen helemaal niet in die dominee kijken of het allemaal echt is en het is wat hij ook echt meent. Een beetje grof gezegd: dat boeit niet echt. Als ik maar meer leer over de Bijbel.

Kijk eens naar de dominees die de afgelopen jaren van de preekstoel gehaald zijn omdat ze walgelijjke dingen met kinderen of vrouwen uitspookten. Er zijn misschien weetikhethoeveel mensen bekeerd onder zijn woord, maar toch was hij niet goed bezog (ik wil niet meteen zeggen niet bekeerd, maar daar neig ik wel naar).

Volgens mij moet je niet zo krampachtig vasthouden aan dat waar bekeerd zijn. Het is goed dat je zelf ergens naar luistert waar jij door geraakt wordt. Dan doet het er niet meer toe wie het zegt, of hoe gelovig die beste man (of vrouw) wel niet is, dan gaat het erom dat God in jou werkt. En dat is volgens mij het belangrijkste.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 jan 2008 17:13

Niet alleen preeklezen is een armzalige noodoplossing ook een predikant is een armzalige noodoplossing.
Met een predikant op de preekstoel in de protestante en christelijke kerken komen we weer bij het pausdom terecht die beweren dat zij, als overblijfsel van middeleeuwse tirannie, het bolwerk en het fundament van de Kerk van Rome is. Het is ook de trots en de vreugde van devote katholieken. Zij zijn er zeker van dat het hen een directe link geeft naar Jezus Christus. En in deze laatste dagen lijkt de wereld zijn liefde voor het Pausdom opnieuw te hebben aangestoken. Tegen de stem van de Schrift, de geschiedenis en de rede in, verklaart het Pausdom dat haar Kerk gefundeerd is op de apostel Petrus alleen. Zij zeggen dat hij de eerste bisschop van Rome was en dat hij daarom al zijn gezag heeft nagelaten aan de Pausen en bisschoppen. Officieel zegt de Kerk van Rome:
“De Heer heeft alleen van Simon, aan wie Hij de naam Petrus (“rots”) gaf, de rots van zijn kerk gemaakt. Hij heeft hem de sleutels ervan overhandigd; Hij heeft hem aangesteld tot herder van heel de kudde … Deze pastorale taak van Petrus en de andere apostelen behoort tot de fundamenten van de kerk, Zij wordt voortgezet door de bisschoppen onder het primaatschap van de Paus”.
De hele structuur van de Katholieke Kerk is gebaseerd op drie valse vooronderstellingen:
1. Dat Mattheüs 16:16-20 betekent dat Petrus het fundament is van de Kerk; dat de Kerk op hem gebouwd is;
2. Dat Petrus naar Rome ging en de eerste bisschop van Rome was;
3. Dat Petrus’ opvolgers de bisschoppen van Rome zijn onder het primaatschap van de Paus.
(Het is niet onbelangrijk hier op te merken dat de lijst van Pausen, uitgedokterd door Rome, een fabel is. In zijn bescheiden aanvang werd de Kerk te Rome geleid door een meervoudigheid van oudsten, en niet door een enkele bisschop).
De protestante en christelijke kerken komen weer exact bij Rome uit.

sela

Berichtdoor sela » 29 jan 2008 17:27

lammetje schreef:nee er is op deze manier geen normaal gesprek te voeren, vandaar dat mij en onze gemeente dus ook niet meer WIL verdedigen.

Ik erger mij ontzettend aan alle negatieve uitlatingen die totaal nergens over gaan en vooral niet Bijbels te onderbouwen zijn. Ik hoef echt geen gelijk te krijgen, daar gaat het mij niet om, maar respect voor alle ouderlingen die moeten lezen, voor het curatorium die belangrijke beslissingen neemt én hulp van de Heere vraagt én krijgt (daar ben ik van overtuigd) vind ik hier ver te zoeken.

Niet in de postings van iedereen gelukkig.

En vinden jullie dan dat er een discussie plaats vind hier? Ik vind het aanvallen en aanvallen tegen de kerken die weinig predikanten hebben. Bijna alles wat positief gezegd wordt over preeklezen en het curatorium wordt zó de grond in geboord dat ik het zelfs goddeloos begin te vinden om hier verder op in te gaan!

En nogmaals, gelukkig niet álle reacties, maar wel veel.

nu, het feit dat mensen zich kritisch uitlaten over een orgaan van de gg is 1 ding. op zich is kritisch zijn niet direct verkeerd.
anderzijds zijn er mensen die echt kiezen voor de gg. en alles aannemen. met deze houding lijkt me ook niet direct iets mis.
een ander verhaal wordt het als van beide uitersten elkaar ontmoeten.
wie heeft er gelijk of ontstaat er een spanningveld?
het is nogal wat als je mensen die dat kritische in zich hebben [zo heeft God ze misschien gemaakt] afdoet als een aanval op de waarheid...
ik ben geneigd om de schulp waarin je kruipt te relativeren.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jan 2008 17:56

Met alle respect, maar is de calvinistische dienst niet een enorm uitgeklede viering van de zondag?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”