Wilsophie schreef:Als je goed leest is het een "alsdan" verhaal, want in mijn geval volg ik die "adviezen" niet op. Want als ik dat zou doen dan leidt dat tot de dood leert de Bijbel, het heeft geen enkel nut, want ik weet dat ik ben gestorven met Jezus Christus en dat mijn leven is verborgen met Christus bij God en daar zijn zonden niet meer aan de orde.
Dat het leidt tot de dood, dat is zeker n.l. onze natuurlijke dood, onze oude mens, dat is iets dat de Heilige Geest in ons wil bewerken. In de Romeinen-brief kan je veel lezen over het gevecht in de mens tussen het geestelijke en het vleselijke
Ik baseer mijn huidige positie op Gods beloften die in Christus ja en amen zijn en ik zou menig depressieve christen die zich dat ook heeft laten aanpraten volkomen verlossing toebidden.
Ik snap waar je op doelt, en ik deel die mening.
De mensen die wijzen op mijn zonden zijn een instrument van de tegenstander.
Als de satan mij wijst op mijn schuld, zeg ik: "ja,
maar tis alles genageld aan 't kruis.
'k Zie niet meer op mijn zonden,
'k volg Jezus slechts na,
Die m' een plaats schonk
in 't Vaderlijk huis.
Ja genageld aan 't kruis,
Ja genageld aan ' t kruis,
heeft de Heiland
gedragen mijn schuld
En het bloed uit Zijn zij,
kocht van zonden mij vrij,
Hij heeft d'eis van Gods wet
gans vervuld.[/quote
Een schitterende tekst Wilsophie, dat is iets om heel blij en dankbaar over te zijn.
Maar voor mij is het niet zo moeilijk om toe te geven aan God dat ik fout zit, om te erkennen dat ik niet in alles Zijn wil zoek. Hij is onze Hogepriester die ons begrijpt en ons wil leren te leven naar Zijn wil, Hij waarvan geschreven is dat Hij zachtmoedig en nederig van hart is, dan zie ik op mezelf ben ik zachtmoedig en nederig van hart? Dat kan alleen IN Hem, ik bedoel in dat leven met Hem en door de H.G. en zeker niet in ons oude leven wat bij tijd en wijle nog springlevend is.
Het maakt mij niet depressief als ik alles wat in mij veranderen moet bij Hem voorleg en toegeef.
En ik bedoel zeker niet dat onze oude mens opgepoets moet worden, verre van dat, maar de werken van die oude mens negeren, zou een grote fout zijn.
Voorrecht en taak der gelovigen
3 Zijn goddelijke kracht immers heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en macht; 4 door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst. 5 Maar schraagt om deze reden met betoon van alle ijver door uw geloof de deugd, door de deugd de kennis, 6 door de kennis de zelfbeheersing, door de zelfbeheersing de volharding, door de volharding de godsvrucht, 7 door de godsvrucht de broederliefde en door de broederliefde de liefde (jegens allen). 8 Want als deze dingen bij u aanwezig zijn en overvloedig worden, laten zij u niet zonder werk of vrucht voor de kennis van onze Here Jezus Christus. 9 Want bij wie zij niet zijn, die is verblind in zijn bijziendheid, daar hij de reiniging van zijn vroegere zonden heeft vergeten. 10 Beijvert u daarom des te meer, broeders, om uw roeping en verkiezing te bevestigen; want als gij dit doet, zult gij nimmer struikelen. 11 Want zó zal u rijkelijk worden verleend de toegang tot het eeuwige Koninkrijk van onze Here en Heiland, Jezus Christus.
!!! vers 9 want bij wie deze werken niet aanwezig zijn, die is verblind in zijn bijziendheid, daar hij de reiniging van zijn v r o e g e r e zonden heeft vergeten.
....als gij dit doet, zult gij nimmer meer struikelen ......dat betekent dus dat een gelovige welzeker nog kan struikelen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.