Preeklezen, een armzalige noodoplossing?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 jan 2008 17:15

reinier nijeboer schreef: Ga dan a.s woensdag of donderdag even naar de ger.gem in Utrecht waar de synode van de ger.gem dan vergaderd en leg je plan daar maar neer...

Ik dank je de koekoek! Dan wordt ik ook geschorst of onder censuur gezet, net als Bart en Van der Zwaag en veel anderen die het oprecht met hun kerk menen maar toch aan de kant worden gezet...

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 28 jan 2008 17:18

Harm-J schreef:
lammetje schreef:in onze gemeente wordt je 'op tweetal' gezet en als je gekozen wordt door de gemeente (net als met beroepingswerk) kun je 'ja of nee' zeggen, of je van jezelf vind dat je het niet kunt of van God, dat ligt dus heel persoonlijk. Er zullen ook mensen zijn die het niet zien zitten omdat ze al zo druk zijn ofzo, ieder heeft zijn eigen reden. Toch anders dan ds, die moeten zich aanmelden.

Dit noem ik om de hete brei heen draaien.

lammetje schreef:weer terug naar leesdiensten :wink:

Je hebt gelijk.!

Toch kun je het preeklezen koppelen aan het curatorium, er wordt zoveel preek gelezen omdat er een tekort is aan dominee's en ja ik zou het een rampzalige noodoplossing vinden. Soms moet je naar de kern van een probleem kijken en vandaar uit naar een oplossing werken.
Als men te vaak terug moet grijpen naar preek lezen, vraag ik mij af, waar blijven de (ver)nieuwe(nde) inzichten, als men zich blijft verlaten op al reeds geschreven preken? Niet dat die minderwaardig zijn, maar ook geloof moet gevoed worden!

Een rampzalige noodoplossing?! Wat bedoel je daar mee?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 28 jan 2008 18:16

Lenny schreef:Een rampzalige noodoplossing?! Wat bedoel je daar mee?

Dat ik het geloof als een levend iets zie, wat gevoed en ook getoetst moet kunnen worden.

Bij te vaak preeklezen ga je ook acutele zaken missen, die door een ds in een preek verwerkt kunnen worden en hoe men met sommige actuele onderwerpen om kan gaan of kan bekijken. Zo zijn er nog wel wat meer punten die ik zou kunnen noemen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 28 jan 2008 18:23

Harm-J schreef:
Lenny schreef:Een rampzalige noodoplossing?! Wat bedoel je daar mee?

Dat ik het geloof als een levend iets zie, wat gevoed en ook getoetst moet kunnen worden.

Bij te vaak preeklezen ga je ook acutele zaken missen, die door een ds in een preek verwerkt kunnen worden en hoe men met sommige actuele onderwerpen om kan gaan of kan bekijken. Zo zijn er nog wel wat meer punten die ik zou kunnen noemen.

Maar rampzalig komt een beetje zo over, alsof je dmv van een leespreek niet zalig zou kunnen worden. Dus zou het liever armzalig noemen.
Wat actualiteit betreft heb je helemaal gelijk. Maar je hebt preeklezen en preeklezen. Ik bedoel: er zijn ook actuele preken in de handel. Die net geschreven zijn en ook actueel zijn dus. Maar idd wat ik ergens las als je maar 2 x in het jaar een zondag een ds., dat lijkt mij wel errug weinig...
Wij hebben zelf 2 soms 3 keer in de maand smorgens een leespreek, dat is dan altijd de catechismus. Smiddags of savonds hebben we dan een ds. en 1 of 2 x per maand een hele zondag een ds. of student. en ik moet eerlijk zeggen dat ik dus een eigen ds. niet zozeer mis.. Vind de afwisseling in alle predikanten etc. eigenlijk ook wel fijn!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2008 18:46

er zijn ook een aantal kerken die op zondag NOOIT een ds hebben, maar eens per 2/3 maanden een doordeweekse dienst. Ze kunnen het 'blijkbaar niet betalen' wordt er dan gezegd, dat vind ik wel vreemd, want je kunt als ds ook gewoon preken zonder geld lijkt mij.... :?:

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 28 jan 2008 19:13

lammetje schreef:er zijn ook een aantal kerken die op zondag NOOIT een ds hebben, maar eens per 2/3 maanden een doordeweekse dienst. Ze kunnen het 'blijkbaar niet betalen' wordt er dan gezegd, dat vind ik wel vreemd, want je kunt als ds ook gewoon preken zonder geld lijkt mij.... :?:

niet betalen?? dat snap ik idd ook niet. Dan moet het echt wel n kleine gemeente zijn! En idd waarom gaat een ds. er dan niet eens preken zonder geld?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2008 19:55

ik weet niet hoeveel ze moeten betalen, maar er zijn kerken die maar zo'n 70 leden hebben, in plaatsen waar de bevolking gewoon niet zo chirstelijk is als op de veluwe zeg maar. Mijn vriendin zit in een kerk waar ze zelfs niet kunnen beroepen omdat er geen geld is voor het onderhouden van een ds, je zou zeggen: moet een ds er naartoe komt dat geld er ook wel, maar bij het stemmen van de gemeenteleden was de uitkomst toch: niet beroepen :?
Tja dan heb je dus altijd leesdienst, dan vind ik het wel een minder goede oplossing...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 jan 2008 21:15

Het kerkelijk Concilie van Trente (1545-1563) heeft de preekstoel (dominee staat altijd :D ) in gevoerd om kerkelijke twisten en geloofspunten duidelijk te maken.
De preekstoel staat symbool voor de berg van waarop Jezus predikte.

Voor die tijd waren er wel katheter of lessenaars, maar geen preekstoelen, en voor die Katheters of lessenaars werd altijd voor gelezen.

Bovenstaande overwegende (kerkelijke twisten en geloofspunten duidelijk te maken) is het een en ander niet gelukt met preken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 jan 2008 12:06

Een dominee kan niet voor niets preken. Het is gewoon zijn beroep, en daar moet je toch geld mee verdienen? Hij zal ook een gezin moeten onderhouden (of sowieso zichzelf). Net als dat ik ook niet een dag per maand gratis ga werken.

Maargoed, familie van mij hebben ook nooit een dominee, maar die zijn zo gewend aan het preeklezen en hebben een hele fijne kerkenraad die het prima op weet te vangen.

Onze gemeente bestaat nog niet zo lang, en we hebben jaren zonder dominee gedaan. Naja, alleen een pastoraats dominee ofzoiets. De kerkenraad is bij ons gewoon leidend in de gemeente, en doet alles zelf. Heeft zeker wel voordelen! Want zonder dominee kunnen we het als gemeente prima redden. Al ben ik dolblij met onze dominee nu, dat dan wel :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 29 jan 2008 12:14

Denkertje21 schreef:
reinier nijeboer schreef: Ga dan a.s woensdag of donderdag even naar de ger.gem in Utrecht waar de synode van de ger.gem dan vergaderd en leg je plan daar maar neer...

Ik dank je de koekoek! Dan wordt ik ook geschorst of onder censuur gezet, net als Bart en Van der Zwaag en veel anderen die het oprecht met hun kerk menen maar toch aan de kant worden gezet...

Zij probeerden het in ieder geval, uit je antwoord blijkt dat je er de moeite niet voor wilt nemen!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 jan 2008 12:19

SimonT schreef:
Denkertje21 schreef:

Zij probeerden het in ieder geval, uit je antwoord blijkt dat je er de moeite niet voor wilt nemen!

Ik zou er zeker de moeite voor nemen, als het maar enige zin had...
Dat heeft het helaas niet.
In de tussentijd staan er op zoveel plaatsen nog gewoon ouderlingen uit een boekje voor te lezen uit de serie 'Overjarig Koren' of iets dergelijks. Triest!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 jan 2008 12:22

Wat jij triest vind, vinden andere misschien niet. Het is echt niet 'normaal' dat er zoveel gelezen wordt, maar er moeten wel bekeerde en geroepen mannen bij komen. Daar wordt ook iedere zondag zowieso 2 keer bij ons voor gebeden, dat het werk ook daar gezegend mag worden. Als iedereen gaat roepen dat preeklezen triest en armzalig is, maar het er verder bij laat :roll:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2008 12:33

lammetje schreef:Wat jij triest vind, vinden andere misschien niet. Het is echt niet 'normaal' dat er zoveel gelezen wordt, maar er moeten wel bekeerde en geroepen mannen bij komen. Daar wordt ook iedere zondag zowieso 2 keer bij ons voor gebeden, dat het werk ook daar gezegend mag worden. Als iedereen gaat roepen dat preeklezen triest en armzalig is, maar het er verder bij laat :roll:

Uiteraard moet dat. Maar waarom is het zo dat hoe rechtser de kerken zijn, hoe minder bekeerde en geroepen mannen er blijken te zijn? Dan kan je wel stellen dat:

- of je wordt in de CGK, GKv, HHK etc. veel te makkelijk dominne
- of je wordt in de rechtse kerken te moeilijk dominee
- of God zegent op dit punt de rechtse kerken minder dan de rest

Enige idee?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 jan 2008 12:35

lammetje schreef:Daar wordt ook iedere zondag zowieso 2 keer bij ons voor gebeden

Allemaal goed en wel, maar hoe kun je nou om iets bidden dat zo enorm wordt tegen gestaan! "Och dat er nog eens arbeiders uitgestoten mochten worden in Uw wijngaard"...

Maar als je vervolgens met mensenhanden een hoge heining om die wijngaard heen bouwt, ben je God wel aan het tegen staan!

Wat ik vooral triest vind, is dat mensen zo aan dit idee gewend zijn geraakt, dat ze het normaal zijn gaan vinden dat er geen dominee is maar een goedbedoelende ouderling die voorleest uit andermans werk.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 jan 2008 12:41

wat ik triets vind is dat er vele hier op het forum blijven volhouden dat het met mensenwerk wordt gedaan. Ik wil hier niet eens meer tegenin gaan, want jullie geloven daadwerkelijk dat het curatorium zélf beslist, maar blijkbaar hebben jullie nooit met die mensen gepraat!!! Ik vind het erg asociaal dat er zo over hen gepraat wordt, hun werk hier zo ondankbaar wordt afgekraakt.

En ja, GOD moet die mensen licht geven, om zich aan te melden! En als ze uit hun eigen willetje daar komen, dan kunnen ze nog zo mooi alles vertellen, nog zo goed preken en misschien zal het mensen aan het denken zetten, maar het blijft hun eigen woord. Ik kan ook wel hele mooie preken gaan schrijven, misschien leert er nog iemand wat van, maar het zijn MIJN woorden en de predikant moet nog steeds GODS Woorden aan de gemeente doorgeven.

De gelezen preken zijn iig door een (hopelijk) bekeerde en geroepene ds geschreven, dan luister ik daar liever naar dan naar al die andere die hun eigen woorden rondbazuinen en waarvan in de Bijbel gesproken wordt: zij hebben Mijn Naam verkondigd, maar Ik heb hen niet kent! Ze hebben in Mijn Naam duivelen uitgeworpen, maar Ik ken hen niet (misschien een andere zinsopbouw, maar iedereen weet vast wel welke Bijbelteksten ik bedoel)

Terug naar “Archief”