je kunt pas een oplossing bedenken als je het probleem helder hebt
wij hebben nooit leesdiensten. één keer meegemaakt, toen een dominee zich op het laatste moment afmeldde. En toen las gelukkig een ouderling een preek, die leraar is, en nogal pakkend kan voorlezen.
Ik vind het irritant als dominees heel hun preek voorlezen (maar nog veel erger als dominees niks van een papiertje meenemen ofzo), maar het viel me alles mee. Ik vond het niks minder dan wanneer er een dominee is.
In de tijd dat wij geen eigen dominee hadden en elke zondag 2 andere dominees hadden merkte ik dat ik de betrokkenheid van een dominee miste. Hij las de namen voor van de mensen die ziek waren, bad ervoor, en dat was het. Die ouderling die kon tenminste meer erover vertellen, hoe het nu echt ging met die zieke, en veel meer 'gericht' bidden zeg maar. Familieleden aanhalen enzo. Dat miste ik bij andere dominees echt wel.
Het is nogal logisch dat de PKN meer dominees heeft, omdat zij gewoon hun opleiding doen, en hun beroep uitoefenen, een beetje zwart-wit gezegd. Pas als ze van kandidaat tot dominee beroepen worden, komt er een keus van de gemeente bij kijken. Pas dan wordt er gekeken naar het levende geloof van de kandidaat, en wordt gekeken of die kandidaat bij de gemeente past. Ik vind dat logischer dan van tevoren al iemand wegen en te licht of goed bevinden eigenlijk.
Over dat herder en leraar zijn: toevallig hadden wij het gisteren over het bijbelgedeelte waarin het over de taken van de kerkenraad en voorganger gaat, en daar staat dus absoluut niet in dat de dominee de herder is van de gemeent. Of het verder ergens wel in de bijbel staat kwamen we niet achter, maar waarschijnlijk slaat het dus nergens op
Het is zo dat God de grote Herder van de gemeente is, en de dominee en kerkenraad BIJ WIJZE VAN 'de hond' die de gemeente in de goede richting leidt. Maar dat doet er niet echt toe

Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...