Preeklezen, een armzalige noodoplossing?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Re: Preeklezen, een armzalige noodoplossing?

Berichtdoor Liarose » 28 jan 2008 14:25

Natuurlijk is het niet zo dat er per definitie geen zegen voortkomt uit preeklezen. Maar ik vind het inderdaad een armzalige noodoplossing! Een gemeente heeft gewoon een herder nodig!

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 28 jan 2008 14:29

Daarentegen is een dominee iemand van tijdelijke aard uiteindelijk is de kerkenraad het orgaan dat de herder beroept en aanstelt, waarmee zij feitelijk meer verantwoording dragen als de dominees! dus wat het hebben van een herder betreft, is de kerkenraad ook niet de herder der gemeente?
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 jan 2008 14:31

Yep tuurlijk, een predikant hoeft het niet alleen te doen, dat zou ook niet kunnen, tenzij het een heel kleine gemeente is, maar dan nog niet eigenlijk. Maar als ik denk aan het soort gemeenten waar preeklezen voorkomt: ik weet voorbeelden van gemeenten waar er maar één ouderling is, omdat er niet meer bekeerden zijn :?

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 28 jan 2008 14:34

tsja das moeilijke stuff... maar ja als die mensen zelf niet naar voren komen...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 jan 2008 14:36

Wat als hun bekeringsverhaal niet 'goed genoeg' is? Maargoed, we dwalen een beetje af geloof ik.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 28 jan 2008 14:36

SimonT schreef:tsja das moeilijke stuff... maar ja als die mensen zelf niet naar voren komen...

Misschien willen ze wel, maar mogen ze niet.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 jan 2008 14:37

Harm-J schreef:
SimonT schreef:tsja das moeilijke stuff... maar ja als die mensen zelf niet naar voren komen...

Misschien willen ze wel, maar mogen ze niet.

Precies.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 28 jan 2008 14:38

mogen van wie/Wie bedoel je?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2008 14:43

in onze gemeente wordt je 'op tweetal' gezet en als je gekozen wordt door de gemeente (net als met beroepingswerk) kun je 'ja of nee' zeggen, of je van jezelf vind dat je het niet kunt of van God, dat ligt dus heel persoonlijk. Er zullen ook mensen zijn die het niet zien zitten omdat ze al zo druk zijn ofzo, ieder heeft zijn eigen reden. Toch anders dan ds, die moeten zich aanmelden.

weer terug naar leesdiensten :wink:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 28 jan 2008 14:53

lammetje schreef:in onze gemeente wordt je 'op tweetal' gezet en als je gekozen wordt door de gemeente (net als met beroepingswerk) kun je 'ja of nee' zeggen, of je van jezelf vind dat je het niet kunt of van God, dat ligt dus heel persoonlijk. Er zullen ook mensen zijn die het niet zien zitten omdat ze al zo druk zijn ofzo, ieder heeft zijn eigen reden. Toch anders dan ds, die moeten zich aanmelden.

Dit noem ik om de hete brei heen draaien.

lammetje schreef:weer terug naar leesdiensten :wink:

Je hebt gelijk.!

Toch kun je het preeklezen koppelen aan het curatorium, er wordt zoveel preek gelezen omdat er een tekort is aan dominee's en ja ik zou het een rampzalige noodoplossing vinden. Soms moet je naar de kern van een probleem kijken en vandaar uit naar een oplossing werken.
Als men te vaak terug moet grijpen naar preek lezen, vraag ik mij af, waar blijven de (ver)nieuwe(nde) inzichten, als men zich blijft verlaten op al reeds geschreven preken? Niet dat die minderwaardig zijn, maar ook geloof moet gevoed worden!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 28 jan 2008 15:59

Is er eigenlijk wel een oplossing voor de leesdiensten?
We praten nu over het probleem en niet over een oplossing!
De oplossing zou zijn om MEER dominees aan te nemen, maar we weten allemaal dat dat toch niet veranderd word, dus dan moet er een andere oplossing gezocht worden om minder leesdiensten te hebben.
IS DIE OPLOSSING ER??WELKE?
Ga dan a.s woensdag of donderdag even naar de ger.gem in Utrecht waar de synode van de ger.gem dan vergaderd en leg je plan daar maar neer....!
Misschien zien ze wat in je plan....
iK hoop dat ze het bij het ''oude'' curatorium houden....!!
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

freek

Berichtdoor freek » 28 jan 2008 16:13

Ja, ik vind leesdiensten inderdaad een armzalige noodoplossing. 't Probleem is dat de gemiddelde 'rechtse refo' een leesdienst niet meer als noodoplossing ziet, maar als een volwaardig alternatief voor de Verkondiging. De gelezen woorden zijn afkomstig van een ander en worden daarom met veel minder kracht gebracht. Dat merk je aan alles; een gemiddelde gemeente luistert tijdens de leesdienst met veel minder aandacht. En doordat leesdiensten als volwaardig alternatief beschouwd wordt, wordt de noodzaak van voldoende predikanten nauwelijks gevoeld. Laat staan dat men het in gebed voor God brengt. De uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.

En dan heb je inderdaad nog de curatorium-discussie. Het gebrek aan predikanten hebben de (O)GG(iN) grotendeels aan zichzelf te wijten. Want een curatorium per se is niet verkeerd. Kijk bijvoorbeeld naar de CGK, waar een curatorium is én voldoende predikanten. Maar dat is een ander verhaal.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 jan 2008 16:26

je kunt pas een oplossing bedenken als je het probleem helder hebt ;)

wij hebben nooit leesdiensten. één keer meegemaakt, toen een dominee zich op het laatste moment afmeldde. En toen las gelukkig een ouderling een preek, die leraar is, en nogal pakkend kan voorlezen.
Ik vind het irritant als dominees heel hun preek voorlezen (maar nog veel erger als dominees niks van een papiertje meenemen ofzo), maar het viel me alles mee. Ik vond het niks minder dan wanneer er een dominee is.

In de tijd dat wij geen eigen dominee hadden en elke zondag 2 andere dominees hadden merkte ik dat ik de betrokkenheid van een dominee miste. Hij las de namen voor van de mensen die ziek waren, bad ervoor, en dat was het. Die ouderling die kon tenminste meer erover vertellen, hoe het nu echt ging met die zieke, en veel meer 'gericht' bidden zeg maar. Familieleden aanhalen enzo. Dat miste ik bij andere dominees echt wel.

Het is nogal logisch dat de PKN meer dominees heeft, omdat zij gewoon hun opleiding doen, en hun beroep uitoefenen, een beetje zwart-wit gezegd. Pas als ze van kandidaat tot dominee beroepen worden, komt er een keus van de gemeente bij kijken. Pas dan wordt er gekeken naar het levende geloof van de kandidaat, en wordt gekeken of die kandidaat bij de gemeente past. Ik vind dat logischer dan van tevoren al iemand wegen en te licht of goed bevinden eigenlijk.

Over dat herder en leraar zijn: toevallig hadden wij het gisteren over het bijbelgedeelte waarin het over de taken van de kerkenraad en voorganger gaat, en daar staat dus absoluut niet in dat de dominee de herder is van de gemeent. Of het verder ergens wel in de bijbel staat kwamen we niet achter, maar waarschijnlijk slaat het dus nergens op ;)
Het is zo dat God de grote Herder van de gemeente is, en de dominee en kerkenraad BIJ WIJZE VAN 'de hond' die de gemeente in de goede richting leidt. Maar dat doet er niet echt toe :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 jan 2008 16:34

Preeklezen is in zichzelf een arme oplossing, die soms wel zalige gevolgen kan hebben, gelukkig.

Zonder me verder in de curatoriumdiscussie te willen mengen zou ik wel iedereen willen vragen: ga voor het eerst of bij vernieuwing op de knieën als het curatorium vergaderd, sterker nog, begin nu maar vast met bidden voor de GG, want binnenkort begint de aanmelding weer (meestal zo half februari.)

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 28 jan 2008 16:56

Idd....Een dominee is als eerste een leraar, om het Woord te verkondigen
Een diaken is eigenlijk de herder, die de gemeente leden bezoekt.
Een ouderling ziet toe op de leer enz.
Dit even als reactie op bovenstaand bericht.
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

Terug naar “Archief”