Zonder God is alles geoorloofd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lovely
Mineur
Mineur

Zonder God is alles geoorloofd

Berichtdoor Lovely » 27 jan 2008 19:23

Atheïsten/ongelovige, geloven niet in het bestaan van God of meerdere goden. Zonder God zouden er geen regels en wetten zijn meegegeven in de wereld en zou het hier een puinhoop zijn geweest.

Er komen hier atheïsten/ongelovige op het forum die niet snappen waarom christenen geloven in God, ze vinden het maar lastige en vervelende wetten en regels die christenen naleven.

Wat ik dus aan atheïsten/ongelovige mensen niet snap, is waarom ze alles maar geoorloofd willen maken. Abortus en euthanasie, om nog maar enkele voorbeelden te noemen. Volgens mij zou het in de wereld een grote puinhoop worden indien mensen met deze levensinstelling de overhand krijgen.

Hoe denken jullie hierover :?:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jan 2008 19:25

In Nederland hebben we een democratie. Abortus en euthanasie zijn legaal. Dus hebben mensen die daar niet tegen zijn al de overhand.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 27 jan 2008 19:30

Lalage schreef:In Nederland hebben we een democratie. Abortus en euthanasie zijn legaal. Dus hebben mensen die daar niet tegen zijn al de overhand.

Hm ja maar het is alleen geoorloofd indien er sprake is van een noodgeval bij abortus en bij euthanasie wanneer het om iemand gaat met ernstige pijn en geen genezing meer in het vooruitzicht.

Maar als je kijkt vanuit de ogen van een ongelovige zou alles geoorloofd zijn. Euthanasie mag nu dus nog alleen bij ernstige zieke mensen met hevige pijnen maar misschien over 10 jaar ook wel bij mensen met enkel psychiatrische klachten en zo breidt het steeds een stukje verder uit.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 jan 2008 19:45

Lovely schreef:Maar als je kijkt vanuit de ogen van een ongelovige zou alles geoorloofd zijn. Euthanasie mag nu dus nog alleen bij ernstige zieke mensen met hevige pijnen maar misschien over 10 jaar ook wel bij mensen met enkel psychiatrische klachten en zo breidt het steeds een stukje verder uit.

Wat een karikatuur. Sorry hoor, maar het humanisme is een serieus levensbeschouwelijk systeem dat haar wetten en regels afleidt van andere zaken dan andere systemen.

Ik zal geen uitspraken doen over welk systeem beter is of wenselijker, maar ik verzet mij tegen het idee dat een levensbeschouwing die niet gebasseerd is op een Opperwezen onherroepelijk zou lijden tot een anarchistisch hedonisme of het recht van de sterkste.

Ik ben een tijdlang atheist geweest (en ben dat nu nog, hangt er een beetje vanaf wat je daar precies mee bedoelt) en nooit heb ik gedacht dat we dan maar alle onwenselijken preventief via abortus of achteraf met euthenasie zouden moeten ruimen. Het hele idee is een farce en om eerlijk te zijn een diepe belediging, een klap in het gezicht van alle mensen die hier zeer zorgvuldig hun weg in proberen te vinden.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 27 jan 2008 20:20

Inderdaad, volgens mij heb je zoiets als algemene waarden en normen, ik ken mensen die zonder enkel geloof respectvoller en eerlijker leven dan anderen die wel in God geloven.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 27 jan 2008 20:31

Ik zal er nog even een kanttekening bij plaatsen. Het gaat niet over iedere ongelovige, voel je vooral niet direct aangesproken. Ik geloof best dat er ongelovige mensen zijn met prima normen en waarden. Wel zijn de wetten voor abortus en euthanasie zoals die nu zijn ingevoerd, er gekomen door ongelovige mensen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 jan 2008 21:14

Lovely schreef:Ik zal er nog even een kanttekening bij plaatsen. Het gaat niet over iedere ongelovige, voel je vooral niet direct aangesproken. Ik geloof best dat er ongelovige mensen zijn met prima normen en waarden. Wel zijn de wetten voor abortus en euthanasie zoals die nu zijn ingevoerd, er gekomen door ongelovige mensen.

En wat dan nog? Wees blij dat die wetten er zijn. Je kunt tegen legale abortus zijn, maar het alternatief is dat mensen zelf thuis gaan hobbyen met breinaalden. Ik vind iedere abortus ook te betreuren, maar ben dolgelukkig met deze wetgeving omdat er dan in ieder geval zorgvuldig mee wordt omgesprongen, dankzij! de ongelovige mensen.

Maar goed, laten we het breder houden dan alleen specifieke voorvallen. Ik ben het het absoluut niet mee eens dat een atheistische levensbeschouwing automatisch lijdt tot wantoestanden. Correct, de basis ligt ergens anders, maar dat wil niet zeggen dat die basis minder is, alleen anders.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 27 jan 2008 21:25

ik kan er maar 1 ding op zeggen, respect voor je medemens.

greetz marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 27 jan 2008 21:31

marcel081276 schreef:ik kan er maar 1 ding op zeggen, respect voor je medemens.

greetz marcel

Dat is idd ook één van de dingen die bij mij opkwam.

Ik ben christelijk, maar ik ben tegen het uitbannen van abortus en euthanasie. Niet omdat ik er gebruik van wil maken maar omdat ik vind dat ik niet voor iemand anders kan beslissen. Als iemand anders daar gebruik van wenst te maken, dan doet hij dat. Daar hoef ik mij niet voor te verantwoorden.

Bovendien zit ikzelf in een potentiele euthanasie situatie. Pas als je dat zelf meemaakt weet je hoe het is om uitzichtloos te leiden, pijn te hebben zonder reden.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 27 jan 2008 21:49

The Engineer schreef:Bovendien zit ikzelf in een potentiele euthanasie situatie. Pas als je dat zelf meemaakt weet je hoe het is om uitzichtloos te leiden, pijn te hebben zonder reden.

Daar kan ik over mee praten, vanuit het geloof zeg ik voor mijzelf nee tegen euthanasie. Ik pas er wel voor op, om niet mijn keuze aan een ander op te leggen.

Het is inderdaad wat jij ook schrijft, men schrijft of spreekt snel over dingen, zonder dat ze het in directe omgeving hebben meegemaakt. Het oordeel is vaak de schrift leert mij dus jij .... :roll: Ik kan mensen daar in tegen wel vertellen waarom ik voor mij zelf niet voor euthanasie zou kiezen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 27 jan 2008 22:04

Ik heb ook een mevrouw gekend, die euthanasie liet plegen. Zij was daar alleen nog maar mee bezig op een gegeven moment en keek echt naar het moment uit. Opzich is dat logisch dat je naar zo'n moment uitkijkt in het geval van ernstige pijn. Maar zij had het er alleen nog maar over, zelfs tegen haar kleinkinderen tussen de 5 en 14 jaar oud. De euthanasie gebeurde ook één dag voor de verjaardag van één van haar kleinkinderen.

Zoiets lijkt mij niet goed dat mensen het er alleen nog maar over kunnen hebben indien zij daarvoor hebben gekozen enz. :roll: Maar iedereen heeft hier zo zijn/haar eigen mening over natuurlijk

Waar het mij juist omgaat, is in hoever het doorgaat. Nu is het nog alleen bij ernstige zieke mensen jong en oud, maar wat wordt in de toekomst nog onder 'ernstig' verstaan.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 27 jan 2008 22:09

The Engineer schreef:Bovendien zit ikzelf in een potentiele euthanasie situatie. Pas als je dat zelf meemaakt weet je hoe het is om uitzichtloos te leiden, pijn te hebben zonder reden.

Wat niet wil zeggen wanneer je in een 'potentiële euthanasie situatie' zit, wat een omschrijving trouwens, je automatisch voorstander van euthanasie word. Overigens ben ik, net als jij, voorstander van keuze. 'Pro choice' zouden ze in de VS zeggen.

Ik denk overigens niet dat het per definitie een puinhoop zou worden als mensen met een 'atheïstische' levensovertuiging het voor het zeggen zouden krijgen. In Europa kennen we democratie wat redelijk goed functioneert en menselijke waarden waarborgd. Wellicht met beleid en keuzes die jij als 'niet-christelijk' zal aanmerken, maar het word er niet bepaald een puinhoop van.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 jan 2008 22:18

Lovely schreef:Waar het mij juist omgaat, is in hoever het doorgaat. Nu is het nog alleen bij ernstige zieke mensen jong en oud, maar wat wordt in de toekomst nog onder 'ernstig' verstaan.

Daarom is die zorgvuldige wetgeving zo ontzettend belangrijk, en die wetgeving ís er dan ook. Ik ben ook niet zo bang dat in de toekomst bijvoorbeeld ineens alle mensen met Down syndroom geeuthenaseerd worden bijvoorbeeld, (even een godwin warning) en daarna de zigeuners en de joden...

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 27 jan 2008 22:46

Bijna de helft van alle vrouwen die abortus lieten plegen, hebben daarna ernstige psychische klachten. Afgezien van het feit dat je leven wegzuigt alsof het een spin is, lijkt me dit genoeg reden om keihard tegen abortus te zijn.

Maar goed, daar gaat dit onderwerp niet over.

Wat ik dus aan atheïsten/ongelovige mensen niet snap, is waarom ze alles maar geoorloofd willen maken. (...) Volgens mij zou het in de wereld een grote puinhoop worden indien mensen met deze levensinstelling de overhand krijgen.

Goed punt vind ik. Je ziet Nederland ook keihard achteruit hollen wat betreft het fatsoen en de zeden. Kinderen van 13 jaar beginnen al met seks te experimenteren, ouders gebruiken hun kind als statussymbool (denk maar aan de nieuwste reclame van Sire) en het aantal echtscheidingen loopt de pan uit. Om ook ff wat voorbeelden te noemen. Volgens mij komen dit soort dingen wel uit de hoek van de ongelovigen waaien (christenen kunnen er anders ook wel wat van hoor ;)).

Waarom?

Mensen hebben geen doel meer om voor te leven. Als niemand hen controleert, dan gaat men er gewoon op los leven. Het maakt toch niks uit. Mensen hebben naar mijn mening een doel nodig. Een doelloos leven is niet bevredigend. Je ziet het aan supersterren van Hollywood. Ze gaan helemaal tenonder aan drugs, seks en alcohol.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 27 jan 2008 23:01

Bevlogen schreef:Bijna de helft van alle vrouwen die abortus lieten plegen, hebben daarna ernstige psychische klachten. Afgezien van het feit dat je leven wegzuigt alsof het een spin is, lijkt me dit genoeg reden om keihard tegen abortus te zijn.

Maar goed, daar gaat dit onderwerp niet over.

Wat ik dus aan atheïsten/ongelovige mensen niet snap, is waarom ze alles maar geoorloofd willen maken. (...) Volgens mij zou het in de wereld een grote puinhoop worden indien mensen met deze levensinstelling de overhand krijgen.

Goed punt vind ik. Je ziet Nederland ook keihard achteruit hollen wat betreft het fatsoen en de zeden. Kinderen van 13 jaar beginnen al met seks te experimenteren, ouders gebruiken hun kind als statussymbool (denk maar aan de nieuwste reclame van Sire) en het aantal echtscheidingen loopt de pan uit. Om ook ff wat voorbeelden te noemen. Volgens mij komen dit soort dingen wel uit de hoek van de ongelovigen waaien (christenen kunnen er anders ook wel wat van hoor ;)).

Waarom?

Mensen hebben geen doel meer om voor te leven. Als niemand hen controleert, dan gaat men er gewoon op los leven. Het maakt toch niks uit. Mensen hebben naar mijn mening een doel nodig. Een doelloos leven is niet bevredigend. Je ziet het aan supersterren van Hollywood. Ze gaan helemaal tenonder aan drugs, seks en alcohol.

Precies je vertaalt goed wat ik bedoel :)

Terug naar “[Religie] - Open forum”