Kinderen en tv kijken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 22 jan 2008 11:39

En al zou er gedrag vertoont worden dat niet goed is, dan ga ik dat zelf nog niet doen. Dan plaats ik dat in een kader van wat niet goed is in de wereld. Net als oorlogen niet goed zijn, maar daar kan ik ook gewoon naar kijken. Ik zet de tv. ook niet perse uit als er in gevloekt wordt en ik kijk ook ook wel naar films waarin vreemd gegaan wordt. Ik ga dat alleen niet na doen. Ik begrijp overigens wel dat dit anders wordt als er kinderen opgevoed worden. Ik zou dan veel selectiever gaan kijken.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 jan 2008 13:54

Vorige week zat onze oudste zoon een video film te kijken die we van iemand gehad hadden. We wisten waar hij vandaan kwam dus hadden hem verder niet "gekeurd". Op gegeven moment keek mijn man naar hem en zei: wat is er? Hij zei: ik weet niet of deze film wel zo christelijk is want er gebeuren beetje vreemde dingen in. (ik weet even niet meer wat) Moeten we hem uit doen dan? vroeg Dirk. Ja doe maar zei hij en gooi maar weg.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 jan 2008 13:58

een wat ouder kind kan dat wel beslissen, maar een kind van 3 snapt het nog niet. ook de vloeken die gezegd worden praten ze dan gewoon na. natuurlijk kun je dat uitleggen, niet goed enz, maar jekunt ook gewoon geen film laten zien :) Zal liever wat nuttigs doen met ze, creatief of buiten spelen. En daarnaast mogen ze ook wel leren zichzelf te vermaken met speelgoed ipv pc en tv.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 jan 2008 14:11

is ook wel zo, maar het is van mijn kant ook wel beetje gemakzucht. Moet na het eten 4 kinders in bad en naar bed werken. Is het wel zo makkelijk als ze zichzelf vermaken.

maar vorige week, hij ging naar bed en wilde nog hele verhalen gaan vertellen. Ik zei dat het nu tijd was en hij moest gaan slapen. Anders zit ik nog een uur....... dan moest hij maar niet zo lang achter de pc zitten en gewoon bij mij komen praten. Hij snapte het wel, volgende dag zei hij: we gaan eerste even praten! Kijk aan, hij wordt toch beetje wijs.

Een kind van 10 heeft ook al een heel druk programma en hij gaat nog niet eens naar sport of club of wat ook. Uit school heel snel wat drinken, oude kleren aan en naar de hut. Je hebt dan echt geen tijd om met je moeder te gaan praten over van alles.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 22 jan 2008 14:11

Grappig dat je dat zegt Lammetje dat je niet wil dat jouw kind iets anders geleerd wordt dan de bijvoorbeeld de schepping. Ik vind het juist heel belangrijk dat mijn as kinderen ook de andere kant van de wereld en andere visies zien en horen....dus ook het Darwin verhaal. Terwijl ik volmondig het scheppingsverhaal kan onderschrijven ( misschien wel met enige nuances, maar ik geloof zeker dat God de wereld heeft geschapen)

Ik ben het met je eens dat kinderen van 3 niet alles behoeven te zien en te horen en dat je daar als ouder een leidende rol in hebt. Zelf ben ik er echter wat huiverig voor om mijn kind ( te ) beschermend op te voeden. Ik denk juist dat ze keuzes moeten leren maken De wereld is nl ook niet kerkelijk. Hiermee wil ik niet zeggen dat je alles moet goed keuren waar ze naar kijken.

@ MissF Ik lees ook graag een boek hoor, ook al ben ik opgevoed met een tv. Het gebeurt tegenwoordig nog vaak dat als mn man een film heeft gehuurd die ik niet leuk vind, ik een boek ga lezen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 jan 2008 14:36

Te beschermend opvoeden is ook niet goed, daar ben ik het wel mee eens. Al vind ik mijn manier niet te beschermend. Ze mogen van mij best weten wat de Islam, Hindoe, Jehova getuigen, baptist geloven, wat de evolutietheorie inhoudt, maar een klein kind gelooft nog veel, ik denk dat dat soort dingen pas later belangrijker worden, als ze zelf ook gaan nadenken en vragen gaan stellen wat het nu precies is. Ik blijf erbij dat een tv meer slechte kanten heeft dan goede en vind het daarom een discutabel punt. niet alle discutabele punten moet je meteen 'wegdoen' maar in dit geval, je kunt er makkelijk zonder mee leven, dus waarom zou je dan tv nemen denk ik dan.

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 24 jan 2008 23:25

ik ben zelf zonder tv opgevoed. Nu heb ik wel tv in huis. In begin periode zat ik er helemaal aan vastgekluisterd maar nu niet meer. Zoals goede tijden slechte tijden hoef ik echt niet voor thuis te blijven o.i.d. En ben ik rond dat tijdstip in de woonkamer dan nog kijk ik het niet altijd. Er zit geen drang meer achter. Het gebeurt ook vaak dat de tv de hele dag uit is geweest hier en dat ik aan het eind van de avond voordat ik naar bed ga even herhaling van journaal kijk.

Ik ben het eens dat er veel rotzooi op tv te vinden is. Toch heb ik veel geleerd van tv. Ik was vroeger 'analfabeet' in het engels. Door veel engelse series of films te kijken kan ik me nu aardig redden in het engels wat errug makkelijk is als ik in egypte ben. (hoewel ik dit najaar een studie arabisch ga volgen is de bedoeling) Ook om te weten wat er aan de andere kant van de wereld gebeurd (egypte) is het juist ideaal. Wij hebben hier gewoon de kabel en sateliet. En op sateliet zijn juist veel meer 'sekszenders' te vinden dan op de kabel. Maar ook heb je engelstalige christelijke zenders op de sateliet.

In het begin keek ik alles. na verloop van tijd ben ik selectiever geworden met wat ik kijk. Tegenwoordig is het een hype qua mediums op tv gebied. Dit kijk ik dus al niet. Ook heb je zo'n heksenserie wat ik vroeger altijd keek en leuk vond. Maar afgelopen jaar ben ik daar heel anders tegen aan gaan kijken door gebeurtenissen die er geweest zijn in ons leven en daar ook te maken mee hebben en word deze pertinent niet aangezet. Als er toevallig iemand bij mij zit en deze zet hem op de serie dan gaat hij gelijk uit. Leg ook uit dat ik dit niet vind kunnen en de ervaringen ermee.

Ik probeer zoveel mogelijk mijn kinderen verantwoord met tv om te laten gaan straks. Maar alles tegenhouden zal ik niet kunnen. Ook op de arabische zenders waar veel kinderprogramma's op zijn word veel over islam gesproken etc. Daarom wil ik zelf ook arabisch leren zodat ik daar later met mijn kinderen erover kan praten. Het is een stuk wat in ons leventje zal zijn. Wil mijn kinderen niet de cultuur onthouden waar hun vader in is opgegroeid.

Maar heb wel zo iets ligt er aan hoe je zelf met tv omgaat etc. Ook qua opvoeding b.v. ze mogen maar 1 u. tv kijken per dag als stelregel. Maar ga ook met je kind samen andere dingen doen, zodat het niet alleen maar aan buis gekluisterd is.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 25 jan 2008 13:06

Hee Habibi,

Ik zie net dat jullie gezinsuitbreiding hebben gehad. Leuk. Gefeliciteerd en Gods zegen!
(beetje offtopic ,maar je kijkt maar even door de vingers mod)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 24 aug 2008 22:11

ja, en nu kwam mijn zoon aan dat hij bij zijn tante was geweest en die had hem de film van Ciske de Rat laten zien. Ik ken heel die film niet, weet alleen van Danny de Munk en dat liedje waar een vloek in voorkomt.

Hij vond zelf ook wel dat er dingen in gebeurden die niet "normaal"waren om te zien. "Die vader ging vrijen en je zag die dingen niet maar wel dat ze wat deden"

Ik baal ervan dat ze hem die film heeft laten zien. Hij was bij mijn schoonouders logeren en die moesten weg dus was hij daar. Nu moet je weten dat mijn schoonzus zo degelijk is als ik weet niet wat. Ze kijkt altijd "uitzending gemist" maar een tv is zo schandalig :roll: als je die hebt.

Wat ik hiermee moet, weet ik niet. Enerzijds denk ik: ik zeg er wat van, maar ik weet dat er ruzie van komt. Met sommige mensen is het moeilijk praten...........

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 25 aug 2008 05:57

*Annet* schreef:ja, en nu kwam mijn zoon aan dat hij bij zijn tante was geweest en die had hem de film van Ciske de Rat laten zien. Ik ken heel die film niet, weet alleen van Danny de Munk en dat liedje waar een vloek in voorkomt.

Hij vond zelf ook wel dat er dingen in gebeurden die niet "normaal"waren om te zien. "Die vader ging vrijen en je zag die dingen niet maar wel dat ze wat deden"

Ik baal ervan dat ze hem die film heeft laten zien. Hij was bij mijn schoonouders logeren en die moesten weg dus was hij daar. Nu moet je weten dat mijn schoonzus zo degelijk is als ik weet niet wat. Ze kijkt altijd "uitzending gemist" maar een tv is zo schandalig :roll: als je die hebt.

Wat ik hiermee moet, weet ik niet. Enerzijds denk ik: ik zeg er wat van, maar ik weet dat er ruzie van komt. Met sommige mensen is het moeilijk praten...........

Dat kan ik dan niet begrijpen, TV is duivels (volgens sommigen) en uitzending gemist kijken, mag wel. 'k Ken ook iemand die geen tv heeft, maar wel alles via internet kijkt, slaat nergens op.
Wat je er mee aan moet. Even rustig betijen en als je er een keer bent en het gaat over tv kijken ofzo, vertellen in de trant van: ja joh, mijn zoon was van de zomer behoorlijk van slag na die film van Ciske de Rat. jammer dat hij die gezien heeft.
En als ze dan opvliegt, dan zeg je; ik geef je alleen maar de mening van zoonlief. Maar eerlijk gezegd kan ik het ook niet begrijpen dat ze zoiets bij jou mogen zien.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 aug 2008 06:33

hihi wij doen dat oook... :mrgreen: (maar doen dat meer omdat onze digitenne kapoet is en we het niet nodig hebben om een nieuwe te kopen, vindt het opzich wel rustig zo).

Maar goed ik denk zeker dat je het op een gewone volwassen manier best mag zeggen hoe je er over denkt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2008 07:31

lammetje schreef:Te beschermend opvoeden is ook niet goed, daar ben ik het wel mee eens. Al vind ik mijn manier niet te beschermend. Ze mogen van mij best weten wat de Islam, Hindoe, Jehova getuigen, baptist geloven, wat de evolutietheorie inhoudt, maar een klein kind gelooft nog veel, ik denk dat dat soort dingen pas later belangrijker worden, als ze zelf ook gaan nadenken en vragen gaan stellen wat het nu precies is. Ik blijf erbij dat een tv meer slechte kanten heeft dan goede en vind het daarom een discutabel punt. niet alle discutabele punten moet je meteen 'wegdoen' maar in dit geval, je kunt er makkelijk zonder mee leven, dus waarom zou je dan tv nemen denk ik dan.

Haha... die arme baptisten, zo midden in het rijtje met alle valse godsdiensten :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 30 okt 2008 23:39

Kijken jullie kinderen wel eens naar Elly en de Wiebelwagen? Ik zag dat op uitzending gemist en dacht dat dat misschien wel wat was voor de kinderen. Echter, ik heb het halverwege uitgezet. Op gegeven moment kwamen er 2 personen binnen de een was de blindgeborene en de ander zei: "Ik ben Jezus". Nee, dat vind ik te ver gaan. Een mens die Jezus naspeelt. Jezus was zonder zonden en is voor onze zonden gestorven, ik vind niet dat een mens Hem na mag spelen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 31 okt 2008 06:50

*Annet* schreef:Kijken jullie kinderen wel eens naar Elly en de Wiebelwagen? Ik zag dat op uitzending gemist en dacht dat dat misschien wel wat was voor de kinderen. Echter, ik heb het halverwege uitgezet. Op gegeven moment kwamen er 2 personen binnen de een was de blindgeborene en de ander zei: "Ik ben Jezus". Nee, dat vind ik te ver gaan. Een mens die Jezus naspeelt. Jezus was zonder zonden en is voor onze zonden gestorven, ik vind niet dat een mens Hem na mag spelen.

Ik vind de verteltrant van Elly schitterend, ze vertelt ontzettend boeiend. maar die dop en kurk vind ik ook spottend overkomen, dus van mij mogen ze het niet kijken.

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 31 okt 2008 08:27

Bij ons vinden ze het geweldig. Dat met Dop en Kurk vind ik af en toe maar zo zo.....
Maar Elly doet het erg leuk.

Terug naar “Archief”