Kinderen en tv kijken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2008 19:09

lammetje schreef:ik denk dat, als je een tv hebt, je sneller gaat kijken en de tv pas uitzet als je een aantal keer merk dat een film 'slecht' is. Dan is het 'probleem' al voorbij en heb je jezelf 'blootgesteld' aan de zonde. dit klinkt heeeeeeel erg overdreven, dat is misschien ook erg overtrokken... toch denk ik dat veel mensen wel herkennen als ik zeg dat ze de film dan toch af willen kijken omdat hij zo spannend is en dan die paar vloekjes maar 'negeer' maar ondertussen hoor je ze wel.
Ik vind het dan ook prima als je zo'n film bewerkt en deze vloeken eruit haal. eigenlijk is het dan nog steeds geen goede film, want de personen die hem spelen vloeken wel, maar ik vind dat je ook te ver kan doordraven (of vind ik het gewoon makkelijk dat ik die film dan gewoon wél kan kijken.....)

Je kunt niet heilig leven, je kunt je kinderen ook geen heilig leven laten bieden, maar je kunt deze dingen ook láten, zonder dat het invloed heeft op mijn leven.

En ja misschien ben ik een beetje 'vroom' en 'serieus' in dit soort zaken, dat wordt me wel vaker 'verweten' (niet negatief bedoeld overigens).

Bewegende beelden vind ik overigens prima, zolang het maar in overeenstemming kan komen met de Bijbel, dit geldt overigens voor het hele leven, boeken net zo goed.

Maar hoeveel verantwoorde films komen er op 1 avond op tv? Ik werk snachts, de tv staat dan vaak aan en ik volg het dan ook wel gedeeltelijk. Maar ik kom dan ook elke keer weer tot de conclusie dat in , bijna , iedere film gevloekt wordt, overspel in voor komt of andere zaken die recht tegen Gods Woord in gaan.

Films die op discovery komen zijn over het algemeen wel 'netjes' We hebben hier thuis ook de dvd van vogels, waterdieren ed waar eigenlijk minimaal in gepraat wordt. Ontzettend mooi om te zien, zie daar ook geen kwaad in. en zo zijn er heus nog wel meer!

Naast films heb je inderdaad ook wetenschappelijke series, informatieve programma's, natuurfilms, nieuws en actualiteiten, politiek, sport en ontspanning, christelijke programma's, zelfs kerkdiensten.... .kinderprogramma's etc die prima kunnen. Er is een hoop op tv dat wel door de beugel kan. Ik heb de tv niet vooral voor films, ik kijk zelden films op tv maar wel allerlei andere dingen... en dan is er een hoop dat zeker wel kan. Daar heb ik de tv voor in huis :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 jan 2008 19:29

lammetje schreef:Ik heb 1, voor mij het belangrijkste, Bijbels argument, wat ik hiervoor noemde: leg de 10 geboden maar naast bepaalde films en dan moet je zelf beslissen of je het wil/niet vind kunnen.

Goed punt. Daar staat wel tegenover dat de geboden voor ieder mens persoonlijk gelden. Daarnaast komt als 2e dat je als ouders bij de doop belooft, je kinderen in het geloof op te voeden. Je mag ze dus opvoeden, ik denk dat je dan niet moet vergeten dat er ook een tijd komt dat ze hun eigen keuzes moeten gaan maken, op basis van het geen ze geleerd, dan wel meegekregen hebben.
Wat ik mij nu hier in het verlengde van afvraag, mag je als mens je kinderen stukken van de wereld onthouden?

Een kind zal vroeg of laat toch op eigen benen moeten gaan staan, is het dan misschien niet beter als een kind juist in of vanuit de opvoeding een stukje beeld/educatie mee krijgt, zodat dat kind later als (jong)volwassene een goede en eigen keus kan maken?
E.a. hoeft niet te beteken dat je alle oude waarden in eens loslaat en voor een education permanente zou gaan, maar meer een opvoeding, waarin je een kind op voorzichtige en gepaste wijze laat zien, hoe het met dingen uit de wereld om kan leren gaan of er zijn keus in kan laten gelden.

Naar ik hoop lees jij mijn tekst niet te aanvallend uit, het tegendeel is juist mijn doelstelling. Ik probeer te begrijpen, waarom mensen in sommige gevallen hun keuze zo op zwart/wit stellen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 19:44

Ik probeer mijn kind(eren) uit te leggen waarom ik vind dat tv kijken én belijdend lid zijn van een gemeente, wanneer je het jawoord hebt uitgesproken na de vragen die gesteld zijn, niet altijd overeen kunnen komen. (niet altijd!)
Als mijn kind een tv op zijn/haar slaapkamer wil, zal ik het zo lang mogelijk proberen tegen te gaan. Op het moment dat ze 'volwassen' zijn, kun je als ouders nog wel waarschuwen, maar niet verbieden.of ik het uberhaupt zal verbieden is vraag 2, ik zit gelukkig (nog) niet in zo'n situatie. Ik ben altijd van mening dat, als je iets verbied, kinderen het juist gaan uitproberen!

Ik denk dat je bepaalde dingen van de wereld wel mag onthouden, maar dat je wel moet vermelden dat ze bestaan en hoe je daar 'tegenin' kunt gaan.

En ik hoop niet dat ik zal zeggen: sorry Sarah het mag niet omdat de ds het zegt. dat hebben mijn ouders gelukkig ook nooit gedaan.

André

Berichtdoor André » 21 jan 2008 19:48

Als mijn kind een tv op zijn/haar slaapkamer wil, zal ik het zo lang mogelijk proberen tegen te gaan.
Dit vind ik nogal een verschil Lammetje, een TV boven zou ik niet willen, want dan valt er niets meer te onderwijzen, zet zo'n ding dan beneden neer met kinderslot desnoods, voor als je niet thuis bent.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 19:51

André schreef:
Als mijn kind een tv op zijn/haar slaapkamer wil, zal ik het zo lang mogelijk proberen tegen te gaan.
Dit vind ik nogal een verschil Lammetje, een TV boven zou ik niet willen, want dan valt er niets meer te onderwijzen, zet zo'n ding dan beneden neer met kinderslot desnoods, voor als je niet thuis bent.

nee beneden komt er geen tv! Ik wil absoluut niet dat mijn andere kinderen ook tv kunnen kijken omdat de oudste (bv) dat zo nodig wil! En we hebben toch geen kabel boven dus ze kunnen alleen NL 1 & 2 kijken volgens mij. (of was dat ondertussen afgeschaft? Dan kan het dus helemaal niet, makkelijk :mrgreen: )

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 jan 2008 20:05

lammetje schreef:Ik denk dat je bepaalde dingen van de wereld wel mag onthouden, maar dat je wel moet vermelden dat ze bestaan en hoe je daar 'tegenin' kunt gaan.

Mag ik jou vragen hoe jij dit voor jou ziet? Ik misschien neem even als wat te simplistischvoorbeeld een auto, hoe kun je een kind nu waarschuwen voor een auto, als een kind een auto nog nooit heeft gezien of mag zien. Je kunt een kind wel een omschrijving van een auto geven, het word moeilijk om te weten hoe een kind een beeld daarvan in zijn gedachten vormt.

Nog moeilijker wordt het als het een televisie betreft. Stel dat een van jou kinderen (ik ga er even vanuit dat die kans redelijk aannemelijk is) later wel besluit om televisie te nemen, op welke normen en waarden vanuit zijn opvoeding moet het kind zich dan baseren? Het kind heeft m.i. geen echt voorbeeld materiaal meegekregen, behalve dat een televisie en dat bijna alles wat daar op wordt uitgezonden slecht is en tegen de bijbel dan wel 10 geboden in gaat.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 20:16

een kind weet heel goed wat een tv is, het vriendje, buurjongetje, klasgenootje heeft een tv, ze hebben er heus wel een keer naar gekeken, dat kun je als ouder niet voorkomen. Net wat ik hier las van iemand, moet jij je huisregels aanpassen aan het kind van een ander? ik verwacht niet dat mijn buren de tv uit zetten als mijn kind bij hen zal spelen. Dat hoeft van mij ook niet, dat kan denk ik ook niet op een normale manier, dan moet je extreem 'streng' worden en selectief met buurkinderen laten spelen, dat wil ik niet.

aan de hand van wat ze daar gezien hebben kun je heel goed een gesprek aanknopen. Mijn broertje weet bijvoorbeeld precies wanneer een stukje film 'goddeloos' is zoals hij het noemt. Dan mag hij het niet kijken. En moet je dan perse een tv hebben om je kind te leren dat het niet mag? wij hadden ook geen tv thuis en ik weet toch wat erop komt, wat voor films er in de 'wereld' leven, terwijl we nooit tv hebben gekeken thuis. Ik denk niet dat je direct een voorbeeld nodig hebt, je kunt heel goed uitleggen aan een wat ouder kind waarom een tv in mijn ogen niet goed is, en daar samen onderzoek naar doen in de Bijbel.

Ik hoop dat het geweten spreekt als mijn kinderen 'later' een tv nemen, dat ze weten waarom dit geweten spreekt, niet omdat het van de kerk niet mag, maar omdat het onbijbels is. En ik zal alleen maar blij zijn dat mijn kind dan geen voorbeeldmateriaal heeft gehad, dan kunnen ze mijn nooit verwijten dat ik hen op het 'verkeerde pad' heb gebracht.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 jan 2008 20:26

lammetje schreef:een kind weet heel goed wat een tv is, het vriendje, buurjongetje, klasgenootje heeft een tv, ze hebben er heus wel een keer naar gekeken, dat kun je als ouder niet voorkomen. Net wat ik hier las van iemand, moet jij je huisregels aanpassen aan het kind van een ander? ik verwacht niet dat mijn buren de tv uit zetten als mijn kind bij hen zal spelen. Dat hoeft van mij ook niet, dat kan denk ik ook niet op een normale manier, dan moet je extreem 'streng' worden en selectief met buurkinderen laten spelen, dat wil ik niet.

E.a. is natuurlijk wel afhankelijk hoe groot die kring is en of hoever de reikwijdte van die kring strekt dan wel wordt toegestaan door de ouders.

lammetje schreef:aan de hand van wat ze daar gezien hebben kun je heel goed een gesprek aanknopen. Mijn broertje weet bijvoorbeeld precies wanneer een stukje film 'goddeloos' is zoals hij het noemt. Dan mag hij het niet kijken. En moet je dan perse een tv hebben om je kind te leren dat het niet mag? wij hadden ook geen tv thuis en ik weet toch wat erop komt, wat voor films er in de 'wereld' leven, terwijl we nooit tv hebben gekeken thuis. Ik denk niet dat je direct een voorbeeld nodig hebt, je kunt heel goed uitleggen aan een wat ouder kind waarom een tv in mijn ogen niet goed is, en daar samen onderzoek naar doen in de Bijbel.

Ik vraag mij af, of zo'n kind als dat zegt dat iets goddeloos is, weet wat er nu goddeloos aan is of hij de ouders nabrauwt, over iets dat hem is aangeleerd?

Jij schrijft vervolgens: "wij hadden ook geen tv thuis en ik weet toch wat erop komt, wat voor films er in de 'wereld' leven", dat doet mij denken aan jou eerdere vraag/uitspraak over Nederland 1 en 2 .....:wink:

lammetje schreef:Ik hoop dat het geweten spreekt als mijn kinderen 'later' een tv nemen, dat ze weten waarom dit geweten spreekt, niet omdat het van de kerk niet mag, maar omdat het onbijbels is. En ik zal alleen maar blij zijn dat mijn kind dan geen voorbeeldmateriaal heeft gehad, dan kunnen ze mijn nooit verwijten dat ik hen op het 'verkeerde pad' heb gebracht.

Misschien dat jij het al eerder geschreven hebt in dit topic, (ik heb nog niet het gehele topic doorgelezen)op welke bijbelse gronden jij nu precies zegt dat het hebben een televisie in huis onbijbels is? Hierbij doel ik dan ook op alle zenders waarbij ik ook graag bv de E.O wil includeren.

Hierbij wil ik dan voor mijzelf even bijsluiten betreffende het mogelijke argument beroepende op de 10 geboden, met nadruk op het 3e gebod van: Gij zult de naam van Heere uw God niet ijdel gebruiken etc, dat ik het geen waardig argument vind, om op die gronden te stellen dat hebben van een televisie in huis niet wenselijk is.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 20:39

ik zeg niet dat de tv in huis onbijbels is. Maar ik wil mijn kinderen niet met tv op laten groeien omdat er veel rotzooi op de tv komt en je er niet altijd bovenop kunt zitten. Daarnaast vind ik het niet nodig dat mijn kinderen speelfilms kijken, zelf doe ik dat ook niet (meer) omdat ik het niet overeen vind komen met de Bijbel. Het enige punt wat ik daar voor wil aanbrengen is, volgens mij het belangrijkste, de wet. En internet, tja daar heb je ook een punt, misschien dat we ooit kliktime nemen zodat de kinderen niet op internet kunnen als wij niet thuis zijn. Tot een bepaalde leeftijd, daarna vind ik dat het in overeenstemming moet met je kind, je kunt een kind van 14 niet alles verbieden, ze moeten ook gelegenheid krijgen om zelf te onderzoeken (en dan doel ik niet op rare sites, films ed, maar ze mogen best weten wat er in de wereld leeft).

Ik had 'vroeger' thuis een tv met dvd speler en daar kon ik nl 1 en 2 op ontvangen. Maar ik had ook genoeg vriendjes in de buurt die tv hadden thuis, op vakantie hadden we ook altijd tv en daar keken we soms maar je vind het als kind dan toch leuk om een keertje te kijken. vandaar dat ik wel weet wat er op tv speelt. op mijn werk staat/stond de tv ook de hele dag zo ongeveer aan, dus helemaal wereldvreemd ben ik niet :P (met thuis bedoel ik in de huiskamer, dat ik tv had voor de dvd vonden mn ouders ook niet zo heel erg leuk, maar lieten mij zelf de keuze maken en blijkbaar heeft me dat toch niet weerhouden om een tv te kopen, maar hem ook weer weg te doen, omdat ik het ZELF niet vond kunnen toen ik belijdenis cat volgde, het botste voor mijn gevoel :wink: )

(Overigens vind ik de eo ook niet altijd even goed, zoals de eo jongerendag, soms wordt er verteld dat Jezus voor iedereen is gestorven, dat klopt niet, Hij is alleen gestorven voor de mensen die zalig worden en niet iedereen wordt zalig. Maar das weer een hele andere discussie die ik hier niet mag voeren, daarvor moeten we naar het religie gedeelte verhuizen.)

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 21 jan 2008 20:46

Je kan je kinderen best heel selectief wat laten zien ( bijv. via uitzending gemist of dvd,s), maar je wil ze toch geen vergif geven ?
En het is gezonder om buiten te spelen of laat ze lezen. tv kijken is altijd zo passief. ze mogen bij ons best wel eens wat zien, maar het moet wel leuk blijven.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 jan 2008 20:51

lammetje schreef:ik zeg niet dat de tv in huis onbijbels is. Maar ik wil mijn kinderen niet met tv op laten groeien omdat er veel rotzooi op de tv komt en je er niet altijd bovenop kunt zitten. Daarnaast vind ik het niet nodig dat mijn kinderen speelfilms kijken, zelf doe ik dat ook niet (meer) omdat ik het niet overeen vind komen met de Bijbel. Het enige punt wat ik daar voor wil aanbrengen is, volgens mij het belangrijkste, de wet.

Wat betreft de wet, kan ik mij nog steeds niet goed inleven hoe jij e.a. m.b.t. televisie kijken nu wil terug voeren op de wet. (de 10 geboden) :oops: (De wet is m.i. op de persoon zelf gericht en uiteraard moet je proberen de wet zou goed mogelijk toe te passen in de opvoeding van jouw kinderen. Toch is er geen mens die zich geheel aan de wet kan houden. Daarvoor is ons de genade gegeven.) Ik krijg nu een beetje het (mogelijk onterecht) idee dat de geboden als een ijzeren liniaal langs sommige zaken worden gelegd.

lammetje schreef:Ik had 'vroeger' thuis een tv met dvd speler en daar kon ik nl 1 en 2 op ontvangen. Maar ik had ook genoeg vriendjes in de buurt die tv hadden thuis, op vakantie hadden we ook altijd tv en daar keken we soms maar je vind het als kind dan toch leuk om een keertje te kijken. vandaar dat ik wel weet wat er op tv speelt. op mijn werk staat/stond de tv ook de hele dag zo ongeveer aan, dus helemaal wereldvreemd ben ik niet :P (met thuis bedoel ik in de huiskamer, dat ik tv had voor de dvd vonden mn ouders ook niet zo heel erg leuk, maar lieten mij zelf de keuze maken en blijkbaar heeft me dat toch niet weerhouden om een tv te kopen, maar hem ook weer weg te doen, omdat ik het ZELF niet vond kunnen toen ik belijdenis cat volgde, het botste voor mijn gevoel :wink: )

Ok, iets kan voor je gevoel botsen, is het dan niet zaak om met je verstand te kijken wat de bijbel er van zegt, als de bijbel over zulk soort zaken al iets uitspreekt?

lammetje schreef:(Overigens vind ik de eo ook niet altijd even goed, zoals de eo jongerendag, soms wordt er verteld dat Jezus voor iedereen is gestorven, dat klopt niet, Hij is alleen gestorven voor de mensen die zalig worden en niet iedereen wordt zalig. Maar das weer een hele andere discussie die ik hier niet mag voeren, daarvor moeten we naar het religie gedeelte verhuizen.)

Hierbovenstaande is 'een' leeropvatting, hier in dit topic over door discusiëren zou inderdaad een verhuizing betekenen. :mrgreen:

sela

Berichtdoor sela » 21 jan 2008 21:40

in hoeverre gaat het hier om 'goede werken'?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2008 21:49

(Overigens vind ik de eo ook niet altijd even goed, zoals de eo jongerendag, soms wordt er verteld dat Jezus voor iedereen is gestorven, dat klopt niet, Hij is alleen gestorven voor de mensen die zalig worden en niet iedereen wordt zalig. Maar das weer een hele andere discussie die ik hier niet mag voeren, daarvor moeten we naar het religie gedeelte verhuizen.)

Dat is een andere discussie, die wel eerder gevoerd is... waar wel wat kanttekeningen bij te plaatsen zijn. Ik laat het bij 1 Joh 2:1+2

1 Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige. 2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.

(en nee, ik geloof niet in de alverzoening hoor maar wat de EO hier vertelt is wel Bijbels gebaseerd)

Voor verdere discussie maar ff zoeken naar het topic... of prive reageren ;)

Wat je tv-standpunt betreft, je hebt het goed uitgewerkt en onderbouwd. Prima. Ik zou alleen willen zeggen: Vroeg of laat komen ze wel met tv in aanraking. Zorg dus dat ze daar dan wel op een verantwoordelijke manier mee om kunnen gaan voor zover dat in je macht ligt. Dat kan natuurlijk prima zonder tv. Bedankt voor je uitleg!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 jan 2008 23:01

Ik ben het zeker met Lammetje eens dat TV gewoon rotdingen kan brengen, en films ook.
Ik voed ook het liefst mijn ooit toekomstige kinderen op zonder tv. Maar volgens mij gaat het bijna onmogelijk worden. Op een beetje basischool kijken ze echt wel koekeloere enzo. Of je moet ze naar een erg strenge school sturen, waar mijn kinderen sowieso niet toegelaten zullen worden.

En om zo ver te gaan door te zeggen dat er verbasteringen van vloeken voorkomen, en ze in educatieve programma's niet de Schepping volgen, dat vind ik echt veel te ver gaan. Dat is wereldvreemd willen zijn, en dat is volgens mij echt niet goed.
Voed dan je kinderen op met het gesprek. Dat hebben mijn ouders altijd gedaan. Open zijn over wat de wereld bied, maar er wel over in gesprek zijn, dus waarom zij iets wel of niet goed vinden, en waarom zij er zo over denken.
Volgens mij kom je dan verder dan alles afschaffen en wereldvreemd worden.

Ik vind zelf dat wij wel goed omgaan met tv. We kijken wat we willen zien, selecteren absoluut, en dat gaat goed. Ik heb het nooit gemist, de tv, maar nu we m wel hebben vind ik het heerlijk om af en toe eens te ontspannen bij wie is de mol ofzo, of één of ander ziekenhuis programma. Dus goed met tv omgaan kan zeker wle. Niet alles is verkeerd, goddeloos, of word in gevloekt, gelukkig niet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 jan 2008 11:31

Als een programma tegen de schepping in gaat wil ik niet dat mijn kind dat kijkt. Ook niet als erin gevloekt wordt. Ik laat dan bewust een film met vloeken zien en ik heb bij de doop van Sarah beloofd dat ik haar zal opvoeden zoals God vraagt in Zijn Woord. Dat botst want als Zijn Naam misbruikt wordt (bewust in die film en tóch laten kijken) doe ik dat niet. en nee ik weet wel dat die belofte niet waargemaakt kan worden en dat ze ooit in aanraking komen met tv, dvd en andere troep, maar niet bewust door mij, als ik een tv heb! En ik vind het ook erg tegenstrijdig om tegen mijn kind te zeggen dat het niet mag vloeken, maar ik wel een film laat kijken waarin gevloekt wordt.

Terug naar “Archief”