ik leer in de kerk niet zoveel meer bij....dus ik ben geen regelmatige kerkganger. Het is tegenwoordig meer een kwestie van afleren van allerlei opvattingen die ik vroeger aangeleerd heb, maar die bij nadere bestudering niet houdbaar blijken te zijn.
Kun je iets concreter zijn? Zoals ik het nu lees intrepeteer ik het als volgt: Je komt er achter dat de dingen die je vroeger hebt geleerd in de kerk niet meer overeenkomen met de mening die je nu hebt. Maar "bij nadere bestudering......"kan je toch ook doen in een kerk waarin je je op dit moment wel thuisvoelt en wel overeenkomen met je gedachtengoed?
Concreet: Is het niet makkelijker te geloven samen met mensen die (ongeveer) hetzelfde over geloven denken als jij doet?
Denk nu zelf ook anders over bepaalde zaken dan vroeger, maar je leven (en geloven) is toch een proces? Anders zou je stil staan....
En of iemand nu 1x of 2x per zondag gaat lijkt me wat minder van belang. Maar een regelmatig kerkbezoek lijkt me toch zeker niet verkeerd!
Misschien leer je volgens jou niet veel meer bij (wat ik betwijfel) maar maakt het het gemakkelijker om op die momenten dichter bij God te zijn/komen. (Zo ervaar ik het zelf tenminste vaak. Geloven buiten de kerk, zonder ondersteuning van kerk of christelijke vrienden lijkt mij onmogelijk).