twee keer naar de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sandero
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sandero » 04 nov 2002 20:01

ik leer in de kerk niet zoveel meer bij....dus ik ben geen regelmatige kerkganger. Het is tegenwoordig meer een kwestie van afleren van allerlei opvattingen die ik vroeger aangeleerd heb, maar die bij nadere bestudering niet houdbaar blijken te zijn.

Kun je iets concreter zijn? Zoals ik het nu lees intrepeteer ik het als volgt: Je komt er achter dat de dingen die je vroeger hebt geleerd in de kerk niet meer overeenkomen met de mening die je nu hebt. Maar "bij nadere bestudering......"kan je toch ook doen in een kerk waarin je je op dit moment wel thuisvoelt en wel overeenkomen met je gedachtengoed?

Concreet: Is het niet makkelijker te geloven samen met mensen die (ongeveer) hetzelfde over geloven denken als jij doet?

Denk nu zelf ook anders over bepaalde zaken dan vroeger, maar je leven (en geloven) is toch een proces? Anders zou je stil staan....

En of iemand nu 1x of 2x per zondag gaat lijkt me wat minder van belang. Maar een regelmatig kerkbezoek lijkt me toch zeker niet verkeerd!
Misschien leer je volgens jou niet veel meer bij (wat ik betwijfel) maar maakt het het gemakkelijker om op die momenten dichter bij God te zijn/komen. (Zo ervaar ik het zelf tenminste vaak. Geloven buiten de kerk, zonder ondersteuning van kerk of christelijke vrienden lijkt mij onmogelijk).
(.....) "ik wilde God ontmoeten, maar ze verkochten me religie..."(Bono, U2)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 nov 2002 10:28

Concreet: Is het niet makkelijker te geloven samen met mensen die (ongeveer) hetzelfde over geloven denken als jij doet?
nee, die zijn er niet zoveel :wink: . Er is binnen de kerken te weinig openheid en verdraagzaamheid, en daar kan ik niet zoveel mee. Die verdraagzaamheid is er wel, maar eigenlijk alleen als je er net zo over denkt als de anderen. En ik wil mezelf juist verder geestelijk ontwikkelen, dus op een geven moment merkte ik dat het me meer aan energie kostte dan opleverde.

Geloven buiten de kerk, zonder ondersteuning van kerk of christelijke vrienden lijkt mij onmogelijk).
hm... dat ervaar ik niet zo. Hangt misschien ook van iemands persoonlijkheid af

TUer
Verkenner
Verkenner

1x een lange kerkdienst

Berichtdoor TUer » 05 nov 2002 10:40

Hoi allemaal,

In Eindhoven (CGK) duurt de ochtenddienst bijna vijf kwartier. Ik ken ook gemeentes die maar 1x per zondag een dienst hebben, maar die dan wel veel langer duurt. Als er nu een langere preek is, waar zowel elementen naar voren komen die in bijv. de CGK in de ochtend- en middagpreek zitten?
Je kan bijv. na de dienst gezamenlijk eten en het over de preek hebben + evt. ook nog meer bijbelstudie. Waarom zou je dan twee diensten houden?
Hoe denken jullie hierover?

Groetjes,
Arjan

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: 1x een lange kerkdienst

Berichtdoor Cybercurse » 05 nov 2002 13:53

TUer schreef:Hoi allemaal,

In Eindhoven (CGK) duurt de ochtenddienst bijna vijf kwartier. Ik ken ook gemeentes die maar 1x per zondag een dienst hebben, maar die dan wel veel langer duurt. Als er nu een langere preek is, waar zowel elementen naar voren komen die in bijv. de CGK in de ochtend- en middagpreek zitten?
Je kan bijv. na de dienst gezamenlijk eten en het over de preek hebben + evt. ook nog meer bijbelstudie. Waarom zou je dan twee diensten houden?
Hoe denken jullie hierover?

Groetjes,
Arjan

Persoonlijk heb ik liever 2 diensten ipv 1 hele lange. Dit komt door het feit dat ik het idee heb me maximaal 3 kwartier echt te kunnen concentreren op een preek en dan hangt het er ook nog vanaf wie er preekt...

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: 1x een lange kerkdienst

Berichtdoor janneke » 05 nov 2002 14:09

Cybercurse schreef:
Persoonlijk heb ik liever 2 diensten ipv 1 hele lange. Dit komt door het feit dat ik het idee heb me maximaal 3 kwartier echt te kunnen concentreren op een preek en dan hangt het er ook nog vanaf wie er preekt...

goed punt!! Je loopt het risico (met 1 lange dienst ipv 2 kortere) dat de halve kerk na een uurtje de andere kant op kijkt oid....Je ziet snel dat de aandacht na een 40,45 minuten verslapt...En net wat CC zegt..Het ligt vaak ook aan diegene die preekt...Als je een hele moeilijke dominee hebt waar het al moeilijk bij is om het goed te kunnen volgen, is volgens mij 3kwartier de limiet! En ja, om nu 1,5 uur te gaan preken..??

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 05 nov 2002 15:39

Het ligt er ook aan wat je gewend bent en waarvoor je je in wilt zetten.

Ik heb zondags altijd twee keer anderhalf uur, en ervaar het niet als te lang. een enkele keer wel, hangt inderdaad af van wie er preekt, maar soms ook wel als te kort.

Natuurlijk ligt het soms voor jongeren en kinderen anders...ben ik me allemaal van bewust..
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 05 nov 2002 15:42

Night schreef:Ik heb zondags altijd twee keer anderhalf uur, en ervaar het niet als te lang. een enkele keer wel, hangt inderdaad af van wie er preekt, maar soms ook wel als te kort.

Ben ik ook gewend....Ik ervaar het overigens ook niet als te lang hoor. Maar tis gewoon heel simpel dat de ene dominee gemakkelijker en boeiender preekt dan de andere. Het luisteren wordt daardoor wel moeilijker gemaakt waardoor die anderhalf uur ookw eer langer lijkt!

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 06 nov 2002 23:27

Omega schreef:Het is geen kwestie van "norm" of "moeten", maar "willen". Wie God van harte liefheeft kan alleen maar instemmen met de woorden van de wondermooie Psalm 116:11 (ber.) "Ik zal met vreugd in 't huis des HEEREN gaan, om daar met lof Uw groten naam te danken." En dan voel je zelf wel dat één keer naar de kerk gaan wel erg mager is.

Grappig. Mijn grootouders wonene in Middelburg, en in de kerk van de Gereformeerde Gemeente aldaar wordt u de kans geboden maar liefst 3 (drie) kerkdiensten mee te maken. Er zijn wel eens zondagen geweest dat ik drie keer ben gegaan, maar meestal houdt het bij mij na één keer wel op. Er zijn ook zondagen dat ik helemaal niet naar de kerk ga.

Ik denk dat het heel erg fout is elkaar de maat te nemen aan de hand van de kerkgang.

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 06 nov 2002 23:51

joepie schreef:Volgens mij is het gewoon een heel simpel antwoordt. Omdat de kerken dat hebben afgesproken en vast gelegt in de kerkorde.
Artikel 65: De kerkenraad zal de gemeente op de dag des Heren tweemaal samenroepen voor de eredienst.
Hmm. In de herziene Kerkorde van de Gereformeerde Kerken van 1959 is het artikel 67 dat hierover handelt. Dat luidt als volgt:
Elke kerkeraad zal zorgen dat de gemeente, in het bijzonder op de dag des Heren, wordt samengeroepen tot de dienst des Woords, de dienst der gebeden en de dienst der barmhartigheid.
Hierin wordt dus niet gerept over een aantal samenroepingen. (Samenroepen: ligt hier in de kerkorde vast dat de klok geluid moet worden? :roll:)

Wat ik vervelend vind in de dievrse reacties is de stelligheid waarmee het eigen standpunt naar voren wordt gebracht (niet naar jou, joepie).
Is erlativeren zo moeilijk? Wat als je bijvoorbeeld helemaal niet blij wordt van een kerkdienst, of ernaar verlangd, om andere redenen dan de inhoudelijke? Ik noem maar iets: iemand die het vervelend vindt om zich in grote groepen mensen te begeven...

verder merkte ik nog op dat je schreef:En deze afspraken worden door de synode zo gemaakt en vastgelegt.
En daarover hebben we afgesproken dat we ons daaraan houden mist het in strijd is met Gods woord.
Als je met 'mist' probeerde het woord 'mits' uit te drukken, vraag ik me af tot wat voor een kerk je behoort...
Maar goed, zelfs de besten kunnen die fout maken, want in het partijprogramma 'Tot Uw dienst' van de SGP las ik deze fout ook, in een uiterst pijnlijke context, daar de mannenbroeders beweerden dat wel abortus mocht worden gepleegd, tenzij het leven van de moeder in gevaar kwam... :D Dat stond er echt in, ik heb het maar doorgegeven voordat één of andere ijverige journalist (ijverig in die zin dat hij het partijprogramma van de SGP op stoute dingen naleest) het zou aangrijpen om de SGP weer eens negatief in beeld te brengen...

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 07 nov 2002 00:50

hoi Eelco,

je zei:
Wat als je bijvoorbeeld helemaal niet blij wordt van een kerkdienst, of ernaar verlangd, om andere redenen dan de inhoudelijke? Ik noem maar iets: iemand die het vervelend vindt om zich in grote groepen mensen te begeven...

Ik noemde de zegen eerder al genoeg reden om naar de kerk te gaan. Ook het gezamelijk gebed, waar er voor iedereen gebeden wordt, is zo'n prima reden. Als je je door je gevoel laat leiden dan is dat een erg slechte raadgever. Hoe vaak komt het niet voor dat je er geen zin in hebt of het niet zitten? Juist dan moet je gaan, ook al is het erg moeilijk. paulus zegt toch 'laat ons de onderlinge samenkomsten niet nalaten'? Daar wordt verder geen voorwaarde aan verbonden.
Ik heb trouwens ervaren dat ik juist in diensten waar ik niet heen wilde, extra steun kreeg. Ik ben dan achteraf ook erg blij dat ik niet thuisbleef.

Mensen met mensenangst hebben een prima excuus om niet te gaan, denk ik. Dat is een rechtmatige verontschuldiging.

jaop

Berichtdoor jaop » 07 nov 2002 01:47

maar dan nog is het geen excuus, maar iets wat je direct tegenhoudt. Excuus klinkt alsof je bedoelt, nou dan hoef ik niet( ik hoop dat je het zo niet bedoelt)
En wat is lang ja.. het ligt ook aan je innerlijke houding, of het werkelijk leeft in je. Als het je in feite niet interesseert, dan is alleen de boeiend prekende dominee een bindende factor voor de lengte, maar wanneer je er geestelijk voedsel uit ontvangt, kan het niet snel te lang zijn.

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 08 nov 2002 13:05

henkie schreef:Mensen met mensenangst hebben een prima excuus om niet te gaan, denk ik. Dat is een rechtmatige verontschuldiging.
Daar zijn we het dus over eens. Het is dan ook niet mijn punt dat er best mensen met een geldige reden zijn om niet naar de kerk te gaan, maar dat we elkaar niet de maat moeten nemen op de kerkgang. Iemand die mensenangst heeft, of anders, een stoornis uit het autisme-spectrum bijvoorbeeld, zal daarmee niet te koop lopen of het zelf verborgen houden. Het kan zelfs betekenen dat iemand ook geen lúst heeft om naar de kerk te gaan, en wie zijn wij om daar over te oordelen aangezien God zelf de persoon op de wereld heeft geplaatst. Niet iedereen kan worden gemeten naar maatstaven die voor de meeste mensen vanzelfsprekend zijn. En hetgevoel mag helemaal geen rol spelen...

joepie

Berichtdoor joepie » 08 nov 2002 13:49

Voor Eelco. Mijn artikel die gaat over de samenkomsten op zondag is uit de herziene Kerkorde van de gereformeerde kerken in Nederland uit 1978.
Het artikel 67 gaat daarin over het zingen van psalmen en gezangen. Die jij aanhaalde is dus al een verouderde versie.

groetjes.

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 09 nov 2002 15:18

joepie schreef:Voor Eelco. Mijn artikel die gaat over de samenkomsten op zondag is uit de herziene Kerkorde van de gereformeerde kerken in Nederland uit 1978.
Het artikel 67 gaat daarin over het zingen van psalmen en gezangen. Die jij aanhaalde is dus al een verouderde versie.

Dat weet ik, maar het vreemde is dus dat het in die óude' versie helemaal niet is opgenomen. Waarom in de 'nieuwe' wel?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 nov 2002 10:07

Een aanvulling op het onderwerp:
Vraag: Kun je zonder kerkgang zalig worden? (vragenhoek Refoweb)

Antwoord: Uitzonderingen (bv. vervolging, ziekte of ouderdom) daargelaten: nee. Zonder Christus is er geen heil. Maar Christus is niet los van Zijn kerk verkrijgbaar. Dit stelt wel hoge eisen aan de kerkdienst en aan de voorgangers. De Heilige Geest sterke ons in die hoge roeping en ontdekke ons eraan wanneer wij in plaats van een geleide naar Christus een blokkade worden om tot Hem te komen.

Ds. L. W. Smelt

Nee, volgens ds. van der Smelt. Een uiterst ongenuanceerd antwoord wat zelfs Rooms is. Zoals de RK kerk de zaligheid verbind aan de doop, zo wordt hier het geloof verbonden aan kerkgang.

Terug naar “Archief”