Kinderen en tv kijken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 21 jan 2008 13:26

lammetje schreef:Ik zou het niet leuk vinden als mijn kind als het 14 jaar is regelmatig films kijkt met vloeken, overspel, hoererij ed. Zelf wil ik dat ook niet kijken, het blijft zondigen wat die mensen doen, ook al acteren ze. Maarja als je echt 'moeilijk' ga doen kunnen heel veel 'refo' boeken ook niet meer...... Dus waar trek je de lijn. Daarom ben ik blij dat we geen tv hebben. en mijn kinderen zal ik niet verbieden om bij een vriendje eenfilm te kijken, want als je zoiets verbied gaan ze het expres doen lijkt me.
Misschien ben ik wat TE negatief ingesteld, maar zou het ook zo kunnen zijn dat als je zulke dingen als een TV niet bekend maakt aan je kinderen, dat ze daar later, als ze zelf een keus kunnen maken '24/7' de TV aan hebben staan in hun eigen huis? (Missie gefaald?)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 13:39

tja als ze volwassen zijn en op zichzelf wonen moeten ze zelf de keuze maken, wel of geen tv natuurlijk. Al had ik zelf ook een tv in mijn slaapkamer met alleen nl 1 en 2, maar ik vond het niet overeenkomen met mijn belijdenis. en dus ook niet met de doop. Als mijn kind belijdenis doet of niet, (dat is ook belijdenis maar dan niet van het geloof) zijn ze daar zelf verantwoordelijk voor en ik ben niet van plan om altijd aan hun hoofd te 'zeuren' dat het slecht is! Maar zolang ze thuis wonen heb ik het liever niet, zal ze ook uitleg geven over de reden waarom ik het niet wil, tis niet zo van: ik zeg dat het niet mag, klaar uit!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2008 15:28

lammetje schreef:tja als ze volwassen zijn en op zichzelf wonen moeten ze zelf de keuze maken, wel of geen tv natuurlijk. Al had ik zelf ook een tv in mijn slaapkamer met alleen nl 1 en 2, maar ik vond het niet overeenkomen met mijn belijdenis. en dus ook niet met de doop. Als mijn kind belijdenis doet of niet, (dat is ook belijdenis maar dan niet van het geloof) zijn ze daar zelf verantwoordelijk voor en ik ben niet van plan om altijd aan hun hoofd te 'zeuren' dat het slecht is! Maar zolang ze thuis wonen heb ik het liever niet, zal ze ook uitleg geven over de reden waarom ik het niet wil, tis niet zo van: ik zeg dat het niet mag, klaar uit!

En als ze dan met redelijke tegenargumenten komen? :)
Ik zou de discussie dat tv niet in overeenstemming is met doop en belijdenis namelijk best aan durven. En dan komt het uiteindelijk toch neer op: Ik zeg dat het niet mag, klaar uit.

Is het dan, ook al ben jij geen voorstander van tv, niet beter om ze toch te leren hoe je er op een verantwoorde manier mee om kunnen gaan? Als ze namelijk als ze het huis uit gaan een tv nemen hebben ze wel dat stuk opvoeding gemist. Dan is het hun eigen verantwoordelijkheid maar je hebt ze dan niet geleerd hoe ze daar goed mee om kunnen gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 15:39

ik zie geen manier om verantwoord met een tv om te gaan eerlijk gezegd :oops: Oke iedereen is het er denk wel mee eens dat sexfilms niet 'kunnen' maar niet iedereen is het ermee eens dat films met overspel en vloeken niet 'kunnen'. Dat zou een grens kunnen zijn, maar mijn grens ligt toch bij: geen tv in huis dus hoe kan ik dan leren dat ze wel journaal kunnen kijken? Via internet kun je ook veel troep vinden, gelukkig hebben we een filter (niet dat die alles kan filteren, maar het is een begin).

maar een tegenargument op je JA woord voor God tijdens het dopen, je beloofd dan iets wat je niet waar kan maken, je kind opvoeden zoals God van ons in Zijn Woord vraagt. Ik zie dan teveel haken en ogen aan een tv in overeenstemming met de Bijbel. Ik denk dat ik ook altijd een tegenargument zal hebben op de tegenargumenten van mijn kinderen en dan wordt het een welles nietes spelletje. Dat is ook niet de bedoeling. Daarom geen tv in ons huis. Maar ik geef wel toe dat het knap lastig kan worden/zijn om je kinderen jouw mening duidelijk te maken mbt films ed. en natuurlijk zijn er ook goede films die wel mogen, maar die kijken we dan op de pc. Beetje schijnheilig af en toe, zo lijkt het, maar ik den kdat je toch beter en sneller selecties maakt. Flodder bijvoorbeeld, leuke film, maar totaal niet in overeenstemming met de Bijbel. heb het toch vaak gezien, na een paar keer de keus gemaakt dat het niet 'kan' met mijn Ja woord in de kerk. Zal dan ook proberen mijn kinderen duidelijk te maken dat het niet kan, tja als ze het persé willen zien, dan zal ik ze niet tegenhouden , maar dan vooral niet met jongere brooertjes/zusjes erbij.

Volgens mij is het topic meer gestart over jonge kinderen, hoe vaak achter tv en pc ed, maar ik vermoed dat het niet al te offtopic is

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2008 16:11

Schijnheilig is het natuurlijk niet en als je zegt: Er is een hoop troep op dus doen we het niet, behalve als iets geen troep is, dan kijken we het op pc. Prima. Maar je geeft zelf al aan dat je dus op een verantwoorde manier tv kan kijken. Want wat als iemand de tv gebruikt, om alleen verantwoorde films en zo, at wat jij op tv kijkt, te kijken? Dan kijkt die persoon dezelfde dingen als jij, maar dan via een ander medium.

Op de tv is een hoop rotzooi te zien, maar ook een hoop goede programma's, leerzame programma's, goede films enzovoorts. Ik heb gigantisch vel geleerd van tv kijken, wat kennis betreft op zich, maar ook wat betreft hoe je omgaat met een medium waar goed en kwaad op is... net zoals het dagelijks leven dat is. Je moet ook leren keuzes te maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

sela

Berichtdoor sela » 21 jan 2008 16:12

enerzijds vind ik het moeilijk lammetje, dat je zo arwanend tegen over bewegend beeld staat. als je weet hoe mooi een film van tarkovsky is. films horen soms bij het leven net als boeken. en dan klinkt je verhaal een.. mag ik dat zeggen.. een beetje vroom. anderzijds haast ik nu om te zeggen dat ik het in je waardeer dat je zo serieus bent. en nadenkt over de echte dingen. zeker iets om ook vast te houden.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 16:59

ik denk dat, als je een tv hebt, je sneller gaat kijken en de tv pas uitzet als je een aantal keer merk dat een film 'slecht' is. Dan is het 'probleem' al voorbij en heb je jezelf 'blootgesteld' aan de zonde. dit klinkt heeeeeeel erg overdreven, dat is misschien ook erg overtrokken... toch denk ik dat veel mensen wel herkennen als ik zeg dat ze de film dan toch af willen kijken omdat hij zo spannend is en dan die paar vloekjes maar 'negeer' maar ondertussen hoor je ze wel.
Ik vind het dan ook prima als je zo'n film bewerkt en deze vloeken eruit haal. eigenlijk is het dan nog steeds geen goede film, want de personen die hem spelen vloeken wel, maar ik vind dat je ook te ver kan doordraven (of vind ik het gewoon makkelijk dat ik die film dan gewoon wél kan kijken.....)

Je kunt niet heilig leven, je kunt je kinderen ook geen heilig leven laten bieden, maar je kunt deze dingen ook láten, zonder dat het invloed heeft op mijn leven.

En ja misschien ben ik een beetje 'vroom' en 'serieus' in dit soort zaken, dat wordt me wel vaker 'verweten' (niet negatief bedoeld overigens).

Bewegende beelden vind ik overigens prima, zolang het maar in overeenstemming kan komen met de Bijbel, dit geldt overigens voor het hele leven, boeken net zo goed.

Maar hoeveel verantwoorde films komen er op 1 avond op tv? Ik werk snachts, de tv staat dan vaak aan en ik volg het dan ook wel gedeeltelijk. Maar ik kom dan ook elke keer weer tot de conclusie dat in , bijna , iedere film gevloekt wordt, overspel in voor komt of andere zaken die recht tegen Gods Woord in gaan.

Films die op discovery komen zijn over het algemeen wel 'netjes' We hebben hier thuis ook de dvd van vogels, waterdieren ed waar eigenlijk minimaal in gepraat wordt. Ontzettend mooi om te zien, zie daar ook geen kwaad in. en zo zijn er heus nog wel meer!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 16:59

misschien moeten we het topic splitsen?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 jan 2008 17:04

Maar je laat kleine kinderen toch ook geen films zien?
Het gaat volgens mij meer om huisje, boompje, beestje, koekeloere enzo. Dat zijn volgens mij geen films, maar educatieve programma's.

Ik heb sowieso niks met films, en idd ook omdat er nogal eens gevloekt wordt en er beelden voorbij komen die ik niet wil zien.
Maar bepaalde programma's van tv kijk ik wel weer, omdat ik weet dat het kan.

Maar ik heb de tv in mijn opvoeding totaal niet gemist, en we keken ook echt niet bij de buren (oja, op Sinterklaas na dan :) )
Dus volgens mij is het meer het idee van mensen dat je niet meer zonder je kind op kunt voeden. Ik ben er best trots op om tegen anderen te zeggen dat wij nooit tv hadden, tot mn 16e ofzo. Ik vind het nog steeds heerlijk om een boek te lezen of een verhaal te schrijven. :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 17:12

klokkenhuis.... wordt toch wel eens in gevloekt, geen 'harde' vloeken, maar wel verbastering!

Bob de bouwer.... kinderen van 2/3 jaar vinden het geweldig! maar hij zegt wel telkens een afgeleide van Jezus!

En hoe praten de educatieve programma's over de schepping? Over de Bijbel?

De eerdere post gaan meer over films, maar daarom vroeg ik ook om misschien een splitsing? :wink:

André

Berichtdoor André » 21 jan 2008 17:44

lammetje schreef:ik denk dat, als je een tv hebt, je sneller gaat kijken en de tv pas uitzet als je een aantal keer merk dat een film 'slecht' is. Dan is het 'probleem' al voorbij en heb je jezelf 'blootgesteld' aan de zonde. !
Als ik naar mezelf kijk, eerst kijk ik in mijn digi nd.nl (soort rd) wat erop is en dan maak ik de keus om dat wel of niet te gaan kijken. Ik kijk max. 2 a 3 uur TV per week. Dat kun je leren is mijn overtuiging.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 18:01

André schreef:
lammetje schreef:ik denk dat, als je een tv hebt, je sneller gaat kijken en de tv pas uitzet als je een aantal keer merk dat een film 'slecht' is. Dan is het 'probleem' al voorbij en heb je jezelf 'blootgesteld' aan de zonde. !
Als ik naar mezelf kijk, eerst kijk ik in mijn digi nd.nl (soort rd) wat erop is en dan maak ik de keus om dat wel of niet te gaan kijken. Ik kijk max. 2 a 3 uur TV per week. Dat kun je leren is mijn overtuiging.

Natuurlijk kun je het jezelf zo aanleren, toch denk ik dat voorkomen beter is dan genezen in dit geval.

Het is overigens niet de enige reden dat wij geen tv hebben omdat de films 'slecht' zouden zijn, maar ik merk ook in veel gezinnen (niet overal!!!) dat er veel minder gepraat wordt en dat de tv vrijwel heel de avond aan staat. Ik moet er niet aan denken dat ik iedere avond anderhalfuur naar dat scherm 'moet' staren omdat mijn huisgenoot zo graag die ene film of documentaire wil zien.

André

Berichtdoor André » 21 jan 2008 18:17

lammetje schreef:
André schreef:

Natuurlijk kun je het jezelf zo aanleren, toch denk ik dat voorkomen beter is dan genezen in dit geval.

Het is overigens niet de enige reden dat wij geen tv hebben omdat de films 'slecht' zouden zijn, maar ik merk ook in veel gezinnen (niet overal!!!) dat er veel minder gepraat wordt en dat de tv vrijwel heel de avond aan staat. Ik moet er niet aan denken dat ik iedere avond anderhalfuur naar dat scherm 'moet' staren omdat mijn huisgenoot zo graag die ene film of documentaire wil zien.
Ben ik met je eens, zonder TV wordt er meestal zinniger gepraat. Maar even als voorbeeld, boer zoek vrouw, ik vind dat een grappig programma omdat het over de mens achter de mens gaat. Daar zie ik dan niet zoveel kwaad in. Misschien een wat 'ongelukkig' voorbeeld omdat het zondags wordt uitgezonden, als je daar problemen mee hebt qua de indeling van Gods rustdag kun je tegenwoordig uitzendinggemist kijken.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 jan 2008 18:27

lammetje schreef:i
maar een tegenargument op je JA woord voor God tijdens het dopen, je beloofd dan iets wat je niet waar kan maken, je kind opvoeden zoals God van ons in Zijn Woord vraagt. Ik zie dan teveel haken en ogen aan een tv in overeenstemming met de Bijbel.

Lammetje, wat ik mij nu afvraag is voor wie laat jij nu eigenlijk dingen? Laat jij dingen om iets wat de kerk van jou verwacht of laat jij dingen uit liefde voor God. Daarbij zie ik jou vele malen stellen: 'in overeenstemming met de bijbel, ga jij hierbij uit van overname zoals verwacht word dat jij blindelings de leer van de jouw kerk volgt, of geef jij jouw zelf ook ruimte om zelfstudie in de bijbel te verichten. Dit om te kijken of het geen wat jou geleerd, gepredikt wordt, ook getoetst kan worden aan de bijbel

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vanaf jouw kant, nog weinig onderbouwde bijbelse argumenten heb zien geven in dit topic, waarom jij of jouw kinderen geen televisie zou mogen kijken. De argument wat jij aandraagt zijn o.a. vloeken, e.d. daar heb jij een punt mee. Toch kan een mens zich nooit van vloeken uitsluiten, dan zou iemand zich buiten de maatschappij moeten plaatsen n.l. Zelfs op een pc kan iemand zich zelf niet buiten sluiten van vloeken. Er kan in elke willekeurige tekst wel een (verbastering van een) vloek voorkomen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 jan 2008 18:40

daar heb je gelijk in, maar je kunt het wel verminderen. dat vind ik belangrijk. Afgezien hoe mijn kerk denkt, hebben vlieger en ik besloten sinds wij Sarah hebben om niet meer zulke films te kijken, omdat we het niet vinden kloppen met onze belijdenis, We hebben 'ja' gezegd tijdens belijdenis en doop, we hebben daarmee gezegd dat we willen leven zoals God van ons vraagt. Zeg maar even als lijdraad de 10 geboden. Als je een film naast de 10 geboden zet, staat dit vaak pal tegenover elkaar.

natuurlijk heb je dat ook met een 'onkerklijke' vriend, buurman, supermarktmedewerker, collega, cliënt (in mijn geval), overal. Je kunt bepaalde dingen gewoonweg niet ontlopen, maar de tv kun je wél buitenshuis houden! En de DVD óók! dat je dan opeens een bekrompen leven leidt zoals veel mensen zeggen is pure onzin! Ik heb voldoende te doen, en ja, de pc werkt soms net zo als de tv.

Wat mijn ds preekt, staat in overeenstemming met de 10 geboden, gelukkig, anders zouden we een andere kerk moeten opzoeken. De ds van ons heeft nooit vanaf de kansel gezegd dat er geen dvd gekeken mag worden. Dit wil niet zeggen dat hij het ermee eens is, want ik vermoed dat hij zelf ook geen dvd kijkt en het zijn kinderen liever niet zie doen.

En nee, wat de kerk mij gebied en verbiedt neem ik niet klakkeloos aan, want dan zou ik misschien ook niet mogen werken als moeder. In de tijd van de Bijbel hadden ze nog geen dvd/tv, en het gaat mij ook niet om het apparaat, maar wat je ermee doet! ik denk dat ik het niet zou kunnen laten als ik een leuke film zie om het dan uit te zetten als er gevloekt wordt, ik ben daar te zwak voor. Maar daarom kun je het wel voorkomen door gewoonweg geen tv te hebben en geen dvd te kopen/huren/lenen ed!
Ik heb 1, voor mij het belangrijkste, Bijbels argument, wat ik hiervoor noemde: leg de 10 geboden maar naast bepaalde films en dan moet je zelf beslissen of je het wil/niet vind kunnen.

Terug naar “Archief”