Kinderen opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 17 jan 2008 13:58

als mijn kind begrijpt dat er iets niet mag en waarom dat niet mag en het dan ook niet doet als ik zeg dat het niet mag, dan hoeft het geen tik. Sarah doet alsof ze het niet begrijpt, maar als ik duidelijk NEE zeg, met stemverheffing maar niet schreeuwend, snapt het het opeens wel....

Een kind van 8 kan heel erg vervelend doenen het bloed onder je nagels vandaan halen, of ik het dan nog een tik zou geven weet ik niet, ik vind dat je het niet te vaak moet doen, je hebt kans dat je kind het terug gaat doen en daar zit ikdus niet op te wachten. Ik denk dat het heel erg per kind verschillend is.....

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 17 jan 2008 14:46

Ik kwam dit artikel op internet tegen:

http://www.eo.nl/thema/opvoedingsthema/ ... le=6318738

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 17 jan 2008 15:48

lammetje schreef:Als je je kind anderhalf uur voor de dienst geen drinken meer geeft, thuis laat plassen en net voordat je de kerk inloopt weer, kan het makkelijk de plas ophouden tot na de dienst, want er zit dan bijna niks in je blaas. Maarja kinderen zien andere eruit gaan en 'moeten' opeens ook :?

Als kinderen een ander kind zien plassen, moeten zij dan zelf soms ook. Het is niet altijd zo dat ze voor de show door de kerk willen lopen! Soms is het puur het idee dat ze moeten, in de kleuterklas las ik een verthaaltje voor over plassen en toen moesten de kinderen bijna allemaal naar de wc... Die verhaaltjes sla ik voortaan dus over :wink:
Maar op sommige tijden moeten kinderen allemaal tegelijk én ze moeten dan ook echt. (Als juf heb je dan op zo'n moment je handen vol)

Ik heb ook nog een paar opmerkingen; ik vind niet dat je kinderen kunt slaan. Door kleine kinderen de slaan leer je hun dat je kleinere mensen pijn mag doen en dat je onvrede mag uiten op deze manier. Schelden is helemaal not done, je wijst het gedrag van een kind af. Maar nóóit het kind!
+kleine kinderen zijn heel erg kwetsbaar, ik bedoel lichamelijk gezien. Bij het door elkaar rammelen, zouden ze al een hersenbeschadiging kunnen oplopen.

Als je boos bent omdat je kind iets heeft gedaan, denk er goed over na waar je het kind heen stuurt. Als een kind niet snapt dat je boos bent en het kind zelf ook buiten zinnen is, kan het vreemde dingen gaan doen. Wat dacht je van weglopen naar buiten en driftig een straat oversteken zonder op te letten.....?

Nee, ik heb geen kinderen. Maar soms heb ik er wel 30 :wink:
Dus, dat.

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 17 jan 2008 16:03

Even iets heel anders....

Wat geven jullie (je) kinderen voor hun verjaardag, rapport, sinterklaas, weet ik veel waar voor nog meer?
Is dat altijd speelgoed, of ook andere dingen?
Laat je zezelf dingen kiezen, of beslis je alles zelf?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 17 jan 2008 17:02

@badeend: andermanskinderen zijn toch heel anders, ook al zijn het er 30.... het door elkaar rammelen van een kind zal ik op Sarah dr leeftijd ook niet zo snel doen en pijnlijk slaan ook niet, maar een corrigerende tik op dr vingers als ze niet luisterd wat geen pijn doet vind ik wel kunnen.

@jaël: voor de verjaardag van Sarah hebben we nu een kado van 60 euro. We hebben meteen besloten dat het rond de 50 tot 70 euro per verjaardag mag kosten. We kijken bij Sarah wanneer ze toe is aan een fiets bijvoorbeeld en dan houden we het bij voor de eventuele andere kinderen.
Voor een rapport kreeg ik volgens mij iets van 10 gulden. voor sint hebben we niks gekocht, ze snapt het nog niet. Maar ik denk dat we zo rond de 10 euro gaan zitten, moeilijk te beslissen want de kleine kadootjes kosten ook al duur :shock:
Nu beslissen we nog zelf :mrgreen: maar als ze het snapt mag ze van mij een verlanglijstje maken.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 17 jan 2008 17:26

Hmm.... en in hoeverre beinvloed je wat anderen geven? Mijn schoonma geeft aan haar kleinkind echt bergen groot speelgoed. Ik vind dat grote kolder, verwennerij ed. Ik moet er niet aan denken dat ze dat later bij mijn eventuele kinderen ( :roll: ) ook gaat doen...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 17 jan 2008 17:33

gewoon wat van zeggen!!

k heb ook al een aantal dingen aangegeven wat ik absoluut niet wil!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 17 jan 2008 18:36

tja dat is moeilijk, ik vraag aan mijn ouders wat ik wil of kijk op het lijstje van Sarah als ze het zelf aan kan geven. Mijn schoonouders hebben er ook een max bedrag voor staan, kun je mooi een kado uitzoeken rond die prijs. Ze vragen altijd wat je wil, dat scheelt al.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 17 jan 2008 20:18

*Annet* schreef:Dat herken ik ook Memmem, met praten land het soms gewoon niet. Of negeren en idd de tijd gaat gewoon door.

Wij hebben er 1 die zo verschrikkelijk kan teuten je word er niet goed van. Denk ik dat hij al lang naar school is, staat hij nog in de schuur wat te nix doen ofzo. Onderweg fietst hij met een omweg naar school, tenminste, dat hoor ik dan van mijn schoonzus: ja, ... fietste nog langs, moest hij niet naar school? Ik vind dat hij te groot/oud is om te worden gebracht en hij moet het zelf maar es leren.

Annet, als je hem nu elke ochtend heel duidelijk verteld je moet nu je fiets pakken en via die en die straat regelrecht naar school fietsen. En als de juf het nu precies zo doet met het naar huis gaan. Hier fietsen de kinderen vanaf groep 3 zelf naar school, ik verwacht dat w dus ook, al dromend en via andere routes naar school gaat en thuiskomt. Misschien dat het scheelt als hij met een buurjongen/neefje meegaat fietsen maar dat is nog niet geregeld.
W wil zondags niet naast een, voor hem, onbekende zitten. Wat heel goed helpt is dat ik elke keer onderweg naar de kerk vertel wat ik allemaal van hem verwacht. Dus ook naast een onbekende zitten, als hij met mijn man meegaat vertel ik hem dat allemaal voor hij weggaat. Laatst was ik dat vergeten en had mijn man het ook niet gedaan. Mooi dat hij niet naast een onbekende wou zitten.

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 17 jan 2008 22:27

Jaël schreef:Even iets heel anders....

Wat geven jullie (je) kinderen voor hun verjaardag, rapport, sinterklaas, weet ik veel waar voor nog meer?
Is dat altijd speelgoed, of ook andere dingen?
Laat je zezelf dingen kiezen, of beslis je alles zelf?

Als ze jarig zijn geven we ze vaak kleding of bijv. een leuke stoel of tafeltje of iets dergelijks voor op hun kamer. Want we hebben 2 dochters met allebei dezelfde smaak speelgoed... Dus de jongste heeft dus van alles 2 wat ze van de oudste weer heeft overgenomen omdat die zich er te groot voor voelt. Vaak als mensen ze bijv. geen leuke pyama of leuke jurk of broek of iets dergelijks willen geven dan vragen we knutselspulletjes want daar hebben ze nooit teveel aan toch (vooral tekenpapier/knutselpapier/kleurpotloden/stiften/leuke stikkertjes e.d.)?! Vooral met dit regenachtige weer... Ook voor hun oma's die gaan ook wel eens met de kinderen zelf naar de winkel en zoeken of een kadootje uit de speelgoedwinkel of gaan met ze naar kledingwinkels. En wat we nu een "makkelijk" kado vinden zijn die armbanden met tedora of pandora en vragen ze nieuwe bedels eraan. En gaan we ergens met ons eigen gezin ergens uit eten en mogen ze zelf zeggen bij welk restaurant. Met sinterklaas doen we sinds vorig jaar surprises en kopen we voor 5 euro wat voor elkaar. En wat lekkers eten bijv. gourmetten. Rapport en zwemdiploma gaan we zelf met ze naar de speelgoedwinkel en mogen ze voor een kleinigheidje uitzoeken. Succes. Wie heeft er nog meer andere tips want tips zijn nooit weg :wink:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 jan 2008 23:03

we zijn pas verhuisd, mijn man zei: ze krijgen nooit meer speelgoed voor hun verjaardag!

Danny heeft van mijn moeder een nieuwe broek gehad, er was nog geld over (ze geeft altijd een vast bedrag) en dat ging in de spaarpot. Zometeen bij Caroline wil ik ook een stelletje kleren vragen. En echt waar, Danny was heel blij met zijn nieuwe broek. Nu krijgt hij "oma's broek" aan. De groteren vragen ook wel geld, sparen ze voor een MP3 speler of grote legodoos. Rapport of zwemdiploma geef ik eigenlijk geen kado voor. Met woorden kun je ook duidelijk je kind laten merken dat je erg blij bent. (Zeker als ik niet meer naar zwemles hoef, ik ben blijer als hij met dat diploma :mrgreen: )

In de schoonfamilie geven we vaak met elkaar een kado voor de verjaardagen, kun je toch wat groters geven.

Caroline heeft met de geboorte een poppenwagen gehad, dat ding staat nog steeds op zolder en krijgt ze straks met haar 2e verjaardag.

Fietsen schuiven we gewoon door. Meestal komt het niet uit met de verjaardag als we erachter komen dat de fiets te klein is. Koop nooit een nieuwe fiets, eigenlijk altijd een MP fiets.

Vorig jaar hebben we een trampoline gekocht en er duidelijk bijgezegd dat het voor de verjaardag van de oudste 2 was in september. Vond het toch sneu om ze nix te geven en gaf ze wat kleine dingetjes. Zei de oudste: we zouden toch nix krijgen want we hadden al trampoline gehad.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 17 jan 2008 23:38

voor het rapport krijgen kinderen niks van mij.. ook de mijne niet!

k vind het een normaal iets dat je je best doet! niet alles hoeft beloont te worden.. sommige dingen zin ook de normaalste gang van zaken!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 18 jan 2008 06:12

soms is een kind net zo blij met een zakkie snoep of als je hem een euro geeft om een ijsje van te halen als met een speelgoedkast opvullend iets. Ze vonden zichzelf geweldig wijs en groot toen wij ze een keer geld gaven om bij de snackbar een frietje te gaan eten. Wij hadden chinees gehaald en daar hadden ze geen zin in. Hun aten daar, wij in alle rust thuis de chinees, heeeeeeeeeeeeeeeeerlijk!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 18 jan 2008 10:49

Ik had onze oudste die in groep 3 zit belooft dat hij een leesboekje kreeg als hij kon lezen. Dit viel ongeveer samen met het rapport dus heb ik het toen gegeven. Hij vind lezen moeilijk was dus als extra stimulans bedoelt. Maar in het vervolg ga ik hem gewoon prijzen en evt een keer extra lekker snoep o.i.d. geven. Wel heb ik me voorgenomen om alle kinderen bij hun eerste rapport een leesboekje te geven. Krijgen we direct een mooie verzameling eenvoudige leesboekjes.
Op de verjaardag krijgen ze ook altijd iets van kleren of pyama of een nieuwe rugzak. Van anderen vragen we ook vaak geld of een voorleesboek.
Omdat we alleen maar jongens hebben probeer ik wel op te letten dat niet alleen de oudste bv lego krijgt en de anderen niet omdat we dat al genoeg hebben. Hij heeft nu van beide families een pakje wegenplaten gehad. Kunnen de anderen dat ook nog vragen. Verder mag hij ook tussendoor eens een fiets hebben en niet alleen op zijn verjaardag. En krijgen de anderen ook een doorgeschoven fiets op de verjaardag.
Een kado wat we eerder gekregen hebben pak ik ook wel eens weer in. Vooral als ze klein zijn weten ze dat toch nog niet.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 jan 2008 10:59

dat kan hier niet meer hoor... milan weet precies wat hij heeft!!

Terug naar “Archief”