Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 jan 2008 15:14

Even een nieuwsgierig vraagje hebben jullie ook een huishoud rekening!? of doen jullie het gewoon van 1 rekening?

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 16 jan 2008 15:22

Wij hebben beiden een rekening, van mijn man z'n rekening gaan onze vaste lasten af en van mijn rekening nog een paar. Van mijn loon pin ik maandelijks wat geld voor de boodschappen. Wat is extra bijverdien gaat op aan benzine. Wat ik tekort daaraan kom, gaat van boodschappen geld af. Dus onze boodschappen worden er vaak op afgestemd van hoeveel geld we hebben.
Dus daarom leek het mij wel handig om wat voorraad maandelijks aan te leggen zodat ik wat minder vaak in de knoei kom. Maar goed tot nu toe komt er elke keer wel een oplossing.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 16 jan 2008 15:23

Wij hebben gewoon één rekening waarop alles binnenkomt en alles af gaat. Soms zou ik het voor het overzicht wel makkelijk vinden om een aparte huishoudrekening te hebben ofzo, maar sinds kort moet je bij onze bank voor iedere rekening die je hebt ook weer een bedrag betalen (belachelijk trouwens...) dus we houden het maar lekker zo. We hebben een beetje een overzichtje van wat we naast de vaste lasten maximaal uit kunnen geven per maand, om zo te voorkomen dat we ineens op zwart zaad zitten. Dus we kopen hier ook geen winkelwagens vol als het salaris binnen is, maar spreiden dit gewoon over de maand uit, en meestal gaat dat prima!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 16 jan 2008 15:23

*|Scatie schreef:Wij hebben beiden een rekening, van mijn man z'n rekening gaan onze vaste lasten af en van mijn rekening nog een paar. Van mijn loon pin ik maandelijks wat geld voor de boodschappen. Wat is extra bijverdien gaat op aan benzine. Wat ik tekort daaraan kom, gaat van boodschappen geld af. Dus onze boodschappen worden er vaak op afgestemd van hoeveel geld we hebben.
Dus daarom leek het mij wel handig om wat voorraad maandelijks aan te leggen zodat ik wat minder vaak in de knoei kom. Maar goed tot nu toe komt er elke keer wel een oplossing.

Dan kom je toch weer ergens anders mee in de knoei? Of begrijp ik iets niet?

sela

Berichtdoor sela » 16 jan 2008 15:25

in het kader van: 'aan het einde van mijn salaris houd ik altijd een stuk maand over.. '?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jan 2008 15:29

Wij hebben een gezamenlijke rekening en allebei een eigen rekening waar onze salarissen op gestort worden. Elke maand maken we een vast bedrag over naar de gezamenlijke rekening. Daarvan worden de vaste lasten en de boodschappen enzo betaald. Van die rekening houd ik in een Excelsheet bij hoeveel overal heengaat, erg handig. Van mijn eigen rekening weet ik het niet zo, maar als het moet kan ik ook makkelijk bezuinigen op de meeste dingen die ik daarvan betaal, zoals kleding en buiten de deur eten.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 16 jan 2008 15:29

Wij hebben beide onze eigen rekening met eigen pinpas. Mijn rekening staat ondertussen wel op 2 namen omdat, mocht mij wat overkomen, dit makkelijker is met geld afhalen ed. We hebben ook onze eigen spaarrekening, ik spaar wat ik overhou per maand op mijn rekening, vlieger wat hij overhoudt op zijn rekening. Binnenkort willen we de badkamer verbouwen en halen we gewoon het geld van beide rekeningen af wat we nodig hebben. Kijk meestal naar het rentepercentage, wie het laagste heeft gaat het meeste geld vanaf :mrgreen:

Mijn naam moet nog bij vlieger zn rekening en zijn naam bij mijn spaar. Hij geeft alle vaste lasten zoals levensverzekering, hypotheek, gaswaterlicht en dat zulk dingen die een automatische incasso hebben. We betalen veel dingen per jaar, ik stort dan geld over naar hem of hij naar mij of van de spaar, ligt eraan hoe duur het is en dan betaald de persoon met op dat moment het hoogste saldo.

Van mijn rekening gaat de benzine, mijn eigen ziektekosteverzekering met die van Sarah (gratis) en de boodschappen. Ik pin iedere maand huishoudgeld en daar moeten we het mee doen (verdeel dit per week).
Kadootjes enzo betaal ik, mits het een duur kado is en vlieger meer geld heeft op dat moment.

We hebben dus geen extra gezamelijke rekening, vond ik niet nodig en kost alleen maar meer geld.

Ik reken trouwens per maand (en voor mezelf per 4 weken) uit wat we uit gaan geven (vaste lasten ed) en wat we dus over houden om te sparen of voor bv vakantie. Vind dat erg makkelijk, aan het begin van de maand kan ik dus al zien hoeveel ik overhou en of ik wel of geen kleding kan kopen.
Mocht er iets duurs kapot zijn waar we geen garantie op hebben gaat dit van de spaar want ik heb nooit meer dan 1000 euro op mijn rekening staan. Tegenwoordig komt het zelfs niet meer boven de 750 euro uit denk, want ik krijg mn salaris en er gaat meteen vanalles af :mrgreen:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 16 jan 2008 15:30

in het kader van: 'aan het einde van mijn salaris houd ik altijd een stuk maand over.. '?

Ik moet daar weleens om lachen als ik hier in de supermarkt kom; het is altijd precies te merken wanneer de meeste mensen hun salaris krijgen. Dan zie je ineens winkelwagens vol voorbij komen, en aan het einde van de maand staan ze met een halfje brood en een pak melk bij de kassa in de portemonnee te graven naar de laatste centen...
Laatst gewijzigd door Haai op 16 jan 2008 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 16 jan 2008 15:33

Wij hebben één rekening, daar komen onze inkomsten op, en onze vaste lasten gaan er bijna allemaal op dezelfde datum af. We hebben in excel een lijstje met wat onze maandelijks terugkerende vaste uitgaven zijn. En wat we standaard willen sparen. En een ruime schatting van brandstof en boodschappen. En van het geld wat dan (soms nog) over is, doen we extra leuke dingen of dat sparen we extra.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 16 jan 2008 15:34

Haai schreef:

Ik moet daar weleens om lachen als ik hier in de supermarkt kom; het is altijd precies te merken wanneer de meeste mensen hun salaris krijgen. Dan zie je ineens winkelwagens vol voorbij komen, en aan het einde van de maand staan ze met een halfje brood en een pak melk bij de kassa in de portemonnee te graven naar de laatste centen...

Dat vind ik eigenlijk een beetje dom gedrag.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 16 jan 2008 15:36

Aan het begin van de maand heb ik zeker weten geld ;) Aan het einde van de maand ben ik daar niet zo zeker van.
Als ik een groot deel gewoon in huis heb, kunnen we in elk geval eten en de poezen ook.
Je hebt tussendoor toch vaak dingen die op dat moment even nodig zijn of je haalt wat extra's.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 16 jan 2008 15:36

daarom pin ik gewoon voor iedere week hetzelfde bedrag, soms heb ik wat te kort maar ik heb altijd een potje met euro's in de kast voor de nieuwe stofzuiger en dan gaat daar gewoon wat uit 8)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 jan 2008 15:42

We hebben 5 rekeningen
één rekening van mijn man. Komt zijn loon op. Daar gaan alle vaste lasten van af. Alle maandelijkse zelfde kosten zeg maar, alle rekeningen, hypotheek enzo. Wat daar van overblijft gaat eens per zoveel tijd op zijn spaarrekening.
Mijn rekening komt mijn loon op, dat is voor boodschappen, kleding, benzine enzo. Hoe meer ik werk, hoe meer kleren we kunnen kopen, of hoe uitgebreider we kunnen eten, of zoals vorige week een keer uit eten gaan. Dat soort dingen.
Dan de vierde is mijn spaarrekening. Gebruiken we eigenlijk niet.
En zijn zakelijke rekening. Maar die duurt gelukkig niet lang meer.
Mijn rekening staat op beide namen, zijne nog niet. Moet wel nog gedaan worden.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jan 2008 15:46

hm ja wij hebben bij elke rekening ook een spaarrekening, die zit eraan vast.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 16 jan 2008 15:54

rosalie83 schreef:
Haai schreef:

Dat vind ik eigenlijk een beetje dom gedrag.

Ja, idd. Maar je wilt niet weten bij hoeveel mensen dat zo gaat... Ik heb al zooooo vaak geprobeerd bij clienten van mij uit te leggen dat als ze aan het begin van de maand minder uitgeven, ze aan het einde ook nog wat overhouden, maar kennelijk is dat errug ingewikkeld :roll:

Terug naar “Archief”