Is God wel Almachtig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 dec 2003 12:17

Wishori Wasesu schreef:
Er blijft ruimte tussen ons, die veroorzaakt wordt door jouw vaste geloof in God en mijn grote twijfel aan God. Het zij zo.

Ik twijfel ook, maar niet echt aan God. Ik twijfel aan de wijze waarop geloven/vertrouwen in Hem plaats heeft in mijn leven. Het verschil zit hem dus in het vertrouwen dat je op je zelf probeert te stellen of je laat je vertrouwen op God. De eerste heeft me nooit vrede gegeven. Het blijft een zoeken.

Dus ik ben niet de enige!

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 13 dec 2003 20:25

Nee, natuurlijk niet! Het is toch normaal dat je nadenkt over de belangrijke dingen in het leven? Je kunt wel klakkeloos aannemen wat je verteld wordt, maar mijns inziens word je daar niet wijzer van. Je hebt wel een wat rustiger en makkelijker leven. Ik word wel eens moe van mezelf dat ik alles, echt alles, in twijfel trek.
The proof of the pudding is in the eating.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 13 dec 2003 21:33

Nee, natuurlijk niet! Het is toch normaal dat je nadenkt over de belangrijke dingen in het leven? Je kunt wel klakkeloos aannemen wat je verteld wordt, maar mijns inziens word je daar niet wijzer van. Je hebt wel een wat rustiger en makkelijker leven. Ik word wel eens moe van mezelf dat ik alles, echt alles, in twijfel trek.

Daar wordt je inderdaad niet wijzer van. Het is echter niet zo als jij het stelt Dire Straits. Rustiger en makkelijker leven is geen logisch gevolg van het aannemen van geloof, misschien is het omgekeerde wel waar, maar dat terzijde. Daarbij trekken de meeste gelovigen, zo niet alle, in hun levenslange zoektocht ook alles in twijfel, zelfs het bestaan van God kan daar onderdeel van zijn. God verdwijnt alleen NOOIT uit beeld bij mij, want Hij heeft plaats in mij en dat trekt Hij niet meer terug en ik wil het ook nooit teruggeven. Ook al trek ik zijn bestaan soms iin twijfel, ik ben geraakt en kom altijd weer terug met grote zekerheid bij Zijn bestaan. De wijsheid in het geloven zit hem in het open staan voor verandering, het niet eigenwillig vasthouden van dingen, omdat je bang bent iets tegen te komen wat je niet bevalt of dat je bang bent God kwijt te raken. Die angst is onterecht, Hij laat je nooit gaan. De wijsheid in deze wereld op jezelf betrekkende zit hem erin dat je gelooft wat je ziet, begrijpt en hoort. Daar ligt een grens, want men durft ook geen verandering aan, omdat men bang is alles kwijt te raken wat men lief is hier op aarde. Het lijken mooie dingen, maar het is niet alles, niet wat het beste is voor een ieder!
sol lucet omnibus

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 15 dec 2003 16:58

Ja, ik denk dat iedereen wel twijfelt! Immers, als we het verkeerde hebben gekozen...?
Maar ik weet dat God bestaat, ik weet dat Hij in mij woont!
Mijn Liefste is blank en rood, en Hij draagt de banier boven tienduizend! Mijn Liefste is mijn, en ik ben de Zijne!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 16 dec 2003 15:32

Wishori Wasesu schreef:Daar wordt je inderdaad niet wijzer van. Het is echter niet zo als jij het stelt Dire Straits. Rustiger en makkelijker leven is geen logisch gevolg van het aannemen van geloof, misschien is het omgekeerde wel waar, maar dat terzijde

Als gelovige heb je toch ook wel eens perioden dat je een vast geloof hebt (mag ik wel hopen tenminste), als twijfelaar heb je nergens houvast aan. Je kunt het wel eens een tijdje van je af zetten, maar je bent er nooit klaar mee. Maar we gaan weer vrij ernstig off-topic.
The proof of the pudding is in the eating.

Terug naar “Archief”