Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 11 jan 2008 10:32

pol schreef:Maar azijn, gaat de was dan niet zuur ruiken?

Niet te veel gebruiken, een klein scheutje. Dan ruik je er niets van. Word er ook met de laatste keer spoelen weer uitgespoeld.
Ik gebruik de vloeibare wasmiddelen van het Super de Boer-merk en die ruiken niet enorm ergens naar, maar gewoon fris. Voor fijne was, voor zwarte was enzo. Voor witte was gebruik ik Robijn vloeibaar voor wit, want die ruikt zó enorm lekker! Is niet erg goedkoop, maar ik doe er wel weer heel lang mee, dus valt het ook wel weer mee.

Ik heb weleens gehoord dat vloeibaar wasmiddel slechter is voor je wasmachine dan poeder. Weet niet of dit een verkooppraatje is of dat het echt waar is.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 jan 2008 10:45

Memmem schreef:Ik heb weleens gehoord dat vloeibaar wasmiddel slechter is voor je wasmachine dan poeder. Weet niet of dit een verkooppraatje is of dat het echt waar is.

Op zich is het even slecht, maar omdat mensen met vloeibaar vaak veel te veel gebruiken is het dan dus slechter. Poeder kan je makkelijker doceren. Ik gebruik ook echt zo weinig vloeibaar, echt een inimini laagje. Moet je maar eens een paar druppels in een bakje doen en daar dan water bij doen, dan kan je zien hoe enorm het gaat schuimen, dat zegt dus iets over hoe goed het werkt.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 jan 2008 11:01

ik denk dat ppm bedoelt dat het effect wat allergieën geeft van waspoeder op de huid door de azijn wordt geneutraliseerd. Als je bv teveel waspoeder gebruikt bij een donkeren was met een zwarte broek heb je wel eens dat de waspoeder niet helemaal is opgelost en je dus witte 'uitslag' op de donkere was hebt. Azijn zorg ervoor dat dit er weer uit gaat, denk ik.... heb het nog nooit geprobeerd en ik maak tegenwoordig van de waspoeder ook vloeibaar met een beetje water omdat het vaak niet allemaal oplost, zou ik dan écht teveel gebruiken :lol:

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 11 jan 2008 11:05

hihi ff offtopic misschien.

maar in egypte gebruiken ze mega veel waspoeder. Ze denken dat het anders niet schoon word. Mijn schoonmoeder doet het nog met de hand, wel een centrifuge heeft ze. Maar het is wel waar dat ze het schoner krijgt dan de wasmachine. Had kleding met vlek er in en die kreeg ik er niet uit. Maar zij wel hoor. :mrgreen: Maar als we in egypte zijn dan huren wij een appartement want willen niet bij de familie in huis zitten. Schoonmoeder komt dan wel bij ons in huis 'wonen' maar af en toe word ze door hubby naar huis gestuurd voor een paar dagen. Maar daar staat een wasmachine en dan gooi ik de was er in op 40 graden en een klein beetje waspoeder, daar let ze op en als ik dan even weg ben en kom terug zit de hele bak vol aangedikte waspoeder. en de lichte was op 95 graden.(ook shirts, rokken, broeken) had er een paar keer tegen hubby gezegd en liet het afhangen tot de wasmachine kapot ging. Keek die in de waspoederbakje zag ie waardoor het kwam en nou moet je luisteren naar habibi. In 2006 was ze hier in nl. voor het eerst en kocht ze waspoeder van ariel. weer hetzelfde euvel waardoor ik nu op vloeibaar ben overgegaan want anders raakt hij zo weer verstopt.

Maar ik gebruik vloeibare wasmiddel met zo'n doseerbolletje.
Gebruikte eerst van c 1000 of aldi maar merk dat de kleding niet zo schoon worden er mee. Dus ben overgestapt op robijn de grote flacons. Was kleding altijd op 40 graden (is goedkoper ook volgens nuon zie tips bij hun op website) en beter voor het milieu. Alleen de was van de zaak i.v.m. vetten was ik op 90 graden anders krijg ik ze helemaal niet schoon.
Gebruik in de winter wel wasverzachter ook voor de kleding want ze worden snel statisch maar in de zomer niet.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 11 jan 2008 11:10

over offtopic gesproken, ik heb nu een aardig idee wie habibi is :)
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 jan 2008 11:10

rosalie83 schreef:
Memmem schreef:Ik heb weleens gehoord dat vloeibaar wasmiddel slechter is voor je wasmachine dan poeder. Weet niet of dit een verkooppraatje is of dat het echt waar is.

Op zich is het even slecht, maar omdat mensen met vloeibaar vaak veel te veel gebruiken is het dan dus slechter. Poeder kan je makkelijker doceren. Ik gebruik ook echt zo weinig vloeibaar, echt een inimini laagje. Moet je maar eens een paar druppels in een bakje doen en daar dan water bij doen, dan kan je zien hoe enorm het gaat schuimen, dat zegt dus iets over hoe goed het werkt.

Ik gooi nooit wasmiddel het bakje (wat officieel voor wasmiddel en wasverzachter gebruikt wordt) maar gewoon in de machine zelf. Dat schijnt (dat zei de meneer van de reperatie) beter te zijn voor je wasmachine!!

En een keer in de zoveel tijd (hangt af hoevaak ik de machine gebruikt heb) dan laat ik de machine een keer op 90 graden draaien zonder was en wasmiddel! (was een advies van de wasmachine man).

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 11 jan 2008 11:12

SimonT schreef:over offtopic gesproken, ik heb nu een aardig idee wie habibi is :)

ssst.... :mrgreen: ja wie kent ons niet in opheusden

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 11 jan 2008 11:13

Tikje terug op 30 graden Habibi.. Zelf was ik de fijne was donker en licht altijd al op 30 graden. Werkkleding op 60 graden en de witte was als onderbroeken, vaatdoeken, luiers etc op 95. Dan pas zijn de bacterien dood heb ik me laten vertellen.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 11 jan 2008 11:16

Ik gebruik trouwens enkel een klein scheutje wasverzachter door de witte was en de handdoeken. Ik zal ook eens azijn proberen dan.
In onze vorige woning hadden we een droger die we mochten gebruiken, nu niet meer en handdoeken worden hier ook net schuurpapier. Ik vind het niet zo erg maar manlief gruwelt ervan..

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 11 jan 2008 11:16

jamillah schreef:Tikje terug op 30 graden Habibi.. Zelf was ik de fijne was donker en licht altijd al op 30 graden. Werkkleding op 60 graden en de witte was als onderbroeken, vaatdoeken, luiers etc op 95. Dan pas zijn de bacterien dood heb ik me laten vertellen.

Is dat zo op 30 graden dat het ook goed schoon word? Doe alleen de wollen kleding op 30 graden. En onderbroeken zijn in alle kleuren van de regenboog bij ons en die pak ik mee met de gewone was. Waar ze gewoon schoon van worden. En dat klopt van 95 graden voor vaatdoeken etc. daarom voor het restaurant moet ik dus alles op 95 graden wassen.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 11 jan 2008 11:19

Ghe, ik heb enkel van die witte kanten dingen en het donkere ondergoed van man gooi ik meestal bij de 60, zn werkkleding.
Mijn kleding wordt wel schoon ja op 30 graden. Het is ook niet echt vies meestal. Toen de kids nog klein waren en allerlei spuugvlekken moest het wel warmer maar nu met een beetje roosvicee en kruimelvlekjes gaat het goed op 30 graden.

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 11 jan 2008 11:23

jamillah schreef:Ghe, ik heb enkel van die witte kanten dingen en het donkere ondergoed van man gooi ik meestal bij de 60, zn werkkleding.
Mijn kleding wordt wel schoon ja op 30 graden. Het is ook niet echt vies meestal. Toen de kids nog klein waren en allerlei spuugvlekken moest het wel warmer maar nu met een beetje roosvicee en kruimelvlekjes gaat het goed op 30 graden.

nou met de kleine meid bij mij zal dat dus niet helpen. Gisteren had ze van de tafel chocolaatjes kunnen pakken. In allebei de handjes 1 en lekker oppeuzelen. alles zat eronder. :mrgreen: Is een bijdehandje weet nu ook al precies waar haar koekjes (biscuitjes) liggen en ze krijgt de deur open hoor van de kast. Kan ze alleen niet bij komen haha. Maar dan staat ze bij de kast mmmmm.mmmmm.mmmm. m.a.w. ik wil koekje!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 jan 2008 11:51

Ik krijg soms de vlekken ook niet uit de kleding van Sarah, echt jammer want vooral banaan gaat er niet meer uit hier :(

Ik was trouwens alles door elkaar, wordt altijd schoon (ondergoed ed) op 45 graden Zo af en toe een was met handdoeken en vaatdoeken op 90. Gebruik voor de toilet vaak wegwerp dingen, wel wat duurder maar ik vind het ook handig!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 jan 2008 13:19

Evelien schreef:
rosalie83 schreef:

Ik gooi nooit wasmiddel het bakje (wat officieel voor wasmiddel en wasverzachter gebruikt wordt) maar gewoon in de machine zelf. Dat schijnt (dat zei de meneer van de reperatie) beter te zijn voor je wasmachine!!

En een keer in de zoveel tijd (hangt af hoevaak ik de machine gebruikt heb) dan laat ik de machine een keer op 90 graden draaien zonder was en wasmiddel! (was een advies van de wasmachine man).

Met bakje bedoelde ik gewoon een bakje (niet van de wasmachine) zodat je kan zien hoe een druppel wasmiddel schuimt. Ik doe de wasmiddel altijd in zo'n bolletje in de trommel zelf ja.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jan 2008 13:20

lammetje schreef:ik denk dat ppm bedoelt dat het effect wat allergieën geeft van waspoeder op de huid door de azijn wordt geneutraliseerd. Als je bv teveel waspoeder gebruikt bij een donkeren was met een zwarte broek heb je wel eens dat de waspoeder niet helemaal is opgelost en je dus witte 'uitslag' op de donkere was hebt. Azijn zorg ervoor dat dit er weer uit gaat, denk ik.... heb het nog nooit geprobeerd en ik maak tegenwoordig van de waspoeder ook vloeibaar met een beetje water omdat het vaak niet allemaal oplost, zou ik dan écht teveel gebruiken :lol:

heeeel goed gedacht :lol: :lol:

hier ook een mannetje wat een hekel had aan harde doeken! hij heeft gewoon pech :lol: en nu issie er al aan gewent!

Terug naar “Archief”