crematie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

basl
Verkenner
Verkenner

crematie

Berichtdoor basl » 09 jan 2008 14:37

Omdat ik in de niet christelijk uitvaarzorg werkzaam ben, wordt er regelmatig aan me getrokken wat btreft crematie, wie heeft er en korte, krachtige, maar op de Bijbel gefundeerde defenitie voor mij, wat betreft het wel of niet cremeren gr basl

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 jan 2008 19:16

Volgens mij is die er niet.
Alleen het voorbeeld van Jezus, en volgens mij is dat sowieso altijd goed. En Jezus werd begraven.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 10 jan 2008 19:58

MissF schreef:Volgens mij is die er niet.
Alleen het voorbeeld van Jezus, en volgens mij is dat sowieso altijd goed. En Jezus werd begraven.

Jij laat jezelf ook in een rots leggen? :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2008 20:48

Die is er inderdaad niet direct. Wel lezen we in de Bijbel veel over begraven en niks over cremeren. Het ligt er ook wel aan waarom je je laat cremeren. Er zijn mensen die zeggen: Ik heb altijd geloofd dat er niks is dus hoop ik dat er niks is... en daarom laat ik me cremeren. In de Als er dan toch wat is is er van hun lichaam toch niks over. Natuurlijk een onzinargument want God kan gecremeerde mensen net zo goed opwekken als begraven mensen. Maar de motivatie is dan dus ook niet goed.

Verder is de begrafenis vooral mooi vanuit de Bijbelse symboliek van de graankorrel die in de aarde wordt gelegd, sterft en daarna groeit er een korenhalm uit. Volgens mij gebruikt Paulus dat beeld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 jan 2008 21:55

Bij ons thuis en in de kerk werd het inderdaad ook uitgelegd n.a.v. de voorbeelden uit de bijbel.
De 'goede' voorbeelden werden inderdaad begraven of bijgezet.
Bij 'vijanden' of goddeloze volken werden mensen verbrand.
Ook zijn er voorbeelden van het verbranden van mensen als afgodendienst. (Zoals in de tijd van Hizkia kinderen werden geofferd aan de Moloch, jakkes)

Ik moet daar eerlijk bij vermelden dat ik het altijd maar heb aangenomen als waar, omdat ik cremeren sowieso een vervelend idee vind, maar dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk. Heb er verder geen diepgaande bijbelstudie naar gedaan.
Hoe dan ook geloof ik dat het voor God nooit een probleem kan zijn om een mens te maken uit stof :)
pobody's nerfect

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 jan 2008 10:45

basl schreef:Omdat ik in de niet christelijk uitvaarzorg werkzaam ben, wordt er regelmatig aan me getrokken wat btreft crematie, wie heeft er en korte, krachtige, maar op de Bijbel gefundeerde defenitie voor mij, wat betreft het wel of niet cremeren gr basl

Het lijkt me niet eenvoudig om een korte definitie uit de Bijbel te herleiden die voor of tegen crematie zou zijn. Het tegen zijn zou je kunnen herleiden uit allerlei Bijbelse geschiedenissen, het voor zijn lijkt me minder makkelijk te funderen.

Zelf ben ik ook werkzaam in de uitvaartverzorging. Eerlijk gezegd stel ik mij deze vraag nooit. Het is niet aan mij om voor mensen te kiezen welke vorm van lijkbezorging zij wensen. Het is ook niet mijn verantwoording. De verantwoording die wij hebben is het zorgen dat men een “goede” uitvaart krijgt. Of dat nu een begrafenis is of een crematie doet daarbij niet terzake.
Ik vind de reden dat mensen kiezen voor een uitvaartonderneming die geen crematies verzorgt zo ie zo al dubieus. Als men echt zo principieel zou willen zijn dan zou men ook alleen naar een christelijke bakker / slager / dokter etc toe moeten gaan. Tenslotte is die uitvaartverzorger ook maar gewoon een dienstverlener die zijn bestaan feitelijk alleen maar dankt aan de onkunde van mensen. Immers, niemand is verplicht een uitvaartondernemer in te schakelen.

Persoonlijk heb ik nogal wat tegenstrijdige gevoelens bij al die zogenaamde christelijke ondernemers die naar de buitenwereld verkondigen dat ze geen crematies verzorgen terwijl de branchegenoten weten dat ze veelal wel afspraken hebben met collega ondernemingen die ze dan de crematie laten verzorgen en daar zelf een keurig percentage van ontvangen. Er zijn er zelfs die onder een andere naam ondernemingen uitbaten die wel crematies verzorgen.
Daarbij is die zg. christelijke ondernemer dan ook nog eens 30 tot 40% duurder dan zijn niet christelijke collega. Waardoor het “niet cremeren” eerder een commerciële overweging is dan een principiële keuze.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 11 jan 2008 11:01

Treurig om te lezen dit :oops:

Maar nu snap ik eigenlijk nog niet hoe het werkt: zo'n christelijke uitvaartverzorger sluist een 'klant' door naar een collega, die hem vervolgens cremeert, en een deel van de winst weer overmaakt op de bankrekening van die christelijke uitvaartvezorger? Waarom wordt die christelijke uitvaartverzorger dan nog ingeschakeld? Waarom gaat de familie niet gelijk naar die ander?

Is er verder geen andere reden waarom chr. uitvaartverzorgers 30 - 40 % duurder zijn? (Dat is dan overigens dikke winst, want een begrafenis kost volgensmij iets van 5000 euro)

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 11 jan 2008 11:04

Marnix schreef:Die is er inderdaad niet direct. Wel lezen we in de Bijbel veel over begraven en niks over cremeren. Het ligt er ook wel aan waarom je je laat cremeren. Er zijn mensen die zeggen: Ik heb altijd geloofd dat er niks is dus hoop ik dat er niks is... en daarom laat ik me cremeren. In de Als er dan toch wat is is er van hun lichaam toch niks over. Natuurlijk een onzinargument want God kan gecremeerde mensen net zo goed opwekken als begraven mensen. Maar de motivatie is dan dus ook niet goed.

Verder is de begrafenis vooral mooi vanuit de Bijbelse symboliek van de graankorrel die in de aarde wordt gelegd, sterft en daarna groeit er een korenhalm uit. Volgens mij gebruikt Paulus dat beeld.

Misschien dat mensenoffers als crematie gelden? Lees dan maar eens over de jeugd van Hizkia zijn vader offerde zijn broer aan de Moloch!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 11 jan 2008 11:26

Maar crematies gelden niet als mensenoffers....

Snap je :?: :?: :?:

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 11 jan 2008 11:34

I do, dan had het er idd nix mee te maken!

Ik heb wel eens een verklaring gehoord dat het volk israel de enigen waren die hun doden begroeven waarmee zij aangaven dat zij anders over het hiernamaals dachten, inmiddels zijn niet alleen de Joden maar ook de Christenen anders dan de rest daarom begraven wij en cremeren niet!

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 11 jan 2008 12:00

Toen wij nog Kaninefaten waren, stopten we onze doden ook onder de grond. De oude Egyptenaren beoefenden die kunst eveneens. Dus het begraven was/is niet voorgehouden aan mensen die in het hiernamaals geloven.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 jan 2008 12:08

SimonT schreef:I do, dan had het er idd nix mee te maken!

Ik heb wel eens een verklaring gehoord dat het volk israel de enigen waren die hun doden begroeven waarmee zij aangaven dat zij anders over het hiernamaals dachten, inmiddels zijn niet alleen de Joden maar ook de Christenen anders dan de rest daarom begraven wij en cremeren niet!

SimonT wat jij stelt, valt niet bijbels te onderbouwen!

Zie voor mijn mening over dit onderwerp o.a.: Cremeren of begraven? & BEGRAVEN OF CREMEREN?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 11 jan 2008 12:14

ja und?

Joortje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 11 jan 2008 13:18

Mijn vader heeft ook een begrafenisonderneming, en voert uit principe geen crematies uit. Hij heeft geen afspraken met andere begrafenisondernemers die wel crematies uitvoeren, dus je kunt niet alle christelijke ondernemers over één kam scheren. Het is wel zo dat 'van heinde en verre' er christelijke mensen zijn, die voor de onderneming van mijn vader kiezen, omdat hij niet cremeert.
Ik vraag me af of het echt zo is dat christelijke begrafenisondernemers per definitie 30-40% duurder zijn, maar ik geloof inderdaad dat het bedrijf van mijn vader niet de goedkoopste is.
Maar daarvoor is de persoonlijke begeleiding ook uitermate goed, dat meen ik serieus!

Maar de vraag begraven of cremeren, daar heb ik op de middelbare school ook eens een werkstuk over gemaakt. Hier een link die ik toen gebruikt heb:
http://www.dlinde.nl/woordenboek/cremer ... graven.htm

Ook had mijn opa een mooi uittreksel over zijn keuze om niet te cremeren, maar ik vraag me af of ik dat nog ergens kan vinden...

Hier nog een boekje wat over dit onderwerp gaat
http://www.vergadering.nu/boekkoningbegraven.htm
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 jan 2008 15:18

Joortje schreef: dus je kunt niet alle christelijke ondernemers over één kam scheren.

Dat is ook niet mijn bedoeling. Ik ken er ook wel enkele die daarin principieel zijn. Alleen, na zo'n 18 jaar in dat wereldje mee te draaien ken je inmiddels ook de achterdeurtjes waarvan sommigen zich bedienen.
Het is wel zo dat 'van heinde en verre' er christelijke mensen zijn, die voor de onderneming van mijn vader kiezen, omdat hij niet cremeert.
Ik vraag me af of het echt zo is dat christelijke begrafenisondernemers per definitie 30-40% duurder zijn, maar ik geloof inderdaad dat het bedrijf van mijn vader niet de goedkoopste is.
Maar daarvoor is de persoonlijke begeleiding ook uitermate goed, dat meen ik serieus!

Tja, met die persoonlijke begeleiding zit in de meeste gevallen wel goed. Overigens is dat voor de consument niet het belangrijkste, veelal omdat ze gewoon ook geen referentiemateriaal hebben. En dan zie je dat met name in de 'zwaardere' kring het statement dat men geen crematies verzorgd een interessant reclamemiddel is.

Nog niet zolang geleden verzorgde ik een begrafenis voor een familie die eigenlijk altijd met een -niet cremeren- ondernemer in zee ging. Om redenen die nu niet ter zake doen waren ze bij ons terecht gekomen. Nadat ik ze de rekening had gestuurd belde de zoon mij op met de vraag of ik geen fouten had gemaakt. De massief eiken kist die gebruikt was stond op de rekening voor 600 euro. Hij had zitten vergelijken met de nota van de collega, waar diezelfde kist (zelfde leverancier) op de nota stond voor € 1275. Nieuwsgierig al ik ben vroeg ik nog naar wat andere prijzen. Uiteindelijk bleek dat bij exact dezelfde uitvoering er een prijsverschil was van meer dan € 1600,00.

Als je op beurzen etc dit soort collega's spreekt dan is het vaak dat men die hogere tarieven verdedigd met de opmerking dat men doordat men geen crematies verzorgd, er minder uitvaarten zijn dus dat daarom de kostprijs per uitvaart hoger is. En ook dat de uitvoering door de lange diensten meer tijd kost en daarom duurder is. En de goedwillende christelijke consument begrijpt dat wel dus die betalen wel. Tja je moet wat over hebben voor je principes.

Overigens ben ik van mening dat uitvaartverzorging nooit op basis van winstbejag zou mogen gebeuren, dus heb ik zo ie zo iets tegen commerciele prive-ondernemingen. Vanuit de ouderwetse burenhulp past uitvaartverzorging in het verenigingsconcept waarbij uitsluitend op kostprijs basis gewerkt word. Winst halen over de rug van mensen die in een emotionele situatie toch geen nee durven zeggen is afkeurenswaardig.

Terug naar “Archief”