De refowebkids [deel 3]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 jan 2008 17:44

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met katoenen/terry luiers? Zoja, wat vonden jullie ervan?
Waarom hebben jullie gekozen voor de luier die jullie nu gebruiken en waar letten jullie op bij het kopen van luiers?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 jan 2008 18:24

ik ga straks als alles goed gaat.. katoenen luiers gebruiken! ik zal er wel veel meer werk aan ehbben, maar ik heb er tenslotte de gehele dag de tijd voor! we proberen et gewoon.. Alleen als we weg gaan willen we pampers gebruiken!

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 10 jan 2008 18:25

Wat knap van je dat je dat ziet zitten. Al dat extra werk!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 jan 2008 18:32

zoveel extra werk is het niet hoor! ik heb ze ook een hele tijd gebruikt totdat sarah zoveel ging poepen en plassen dat het telkens doorlekte, toen ben ik overgestapt. en snachts ook altijd een wegwerpgeval om gehad.

Deed ze eerst onder de kraan uitspoelen, dan in een luieremmer met water, daarna soms nog in de tummytub na het badderen :mrgreen: beetje ranzig is het wel, al die poep, maarja tis van je eigen kind :P Daarna gingen ze bij mij gewoon bij de handdoekenwas, op het droogrek, en daarna weer in de kast. Gingen ook niet op extra heet ofzo, waren altijd schoon, mits je ze niet te lang liet liggen in die emmer met vuil water, direct uitspoelen is het best.

Als je er speciaal voor moet gaan wassen, extra heet enzo dan zal het niet veel goedkoper zijn, omdat je nogal wat water gebruikt, maar ik deed wel altijd koud water, scheelt weer :wink: En in de handdoekenwas had ik altijd nog een plekje over.

MissF: op een pzs zitten ze alleen in een kringetje met fruit eten, liedje zingen of een verhaaltje, bij ons hoeven ze echt niet helemaal stil te zijn, maar tijdens een verhaaltje natuurlijk wel luisteren, maar erdoorheen vragen stellen of praten mbt het verhaal mocht wel altijd. Nooit lang stil zitten iig, dat kun je denk van een kind van 2 niet verwachten...
School gaan is echt iets anders, psz is max 2 dagdelen, meestal een ochtend en een middag. En het is juist goed voor de ontwikkeling door te spelen met andere kinderen als die er thuis niet zijn of knutselen waar je zelf niet altijd tijd voor hebt!

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 10 jan 2008 18:34

Als ik dat zo lees zou ik er echt geen zin in hebben.Zou het echt goedkoper zijn?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 jan 2008 18:49

't is vast beter voor het milieu, maar je kunt die pampers toch ook naar zo'n speciale kringloopdinges brengen? Daar heb ik weleens van gehoord, dan recyclen ze de luiers.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 jan 2008 19:10

ja dat kan in sommige woonplaatsen, hier geloofk niet. Tja het kost wel wat werk, maar tis wel goedkoper :P wat ik nog het onhandigste vond was de billendoekjes, die moest je los weggooien en mogen niet door de wc, dus doe moest je op een stapeltje doen want uitwassen is ook geen optie :mrgreen:

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 10 jan 2008 20:33

nou ik gebruik geen katoenenluiers, loop al over in het werk van de zaak etc. Als ik dan ook extra moet wassen dan word ik helemaal gek. Dan draait de wasmachine hier de hele dag door. :cry:

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 10 jan 2008 20:33

Ik gebruik ook katoenen luiers, voorgevormde. Dus geen spelden e.d.
Het is veel goedkoper en misschien iets extra werk. Hier gaan ze ook in een luieremmer. Heb papieren inlegluiers die in de wc gaan als hij gepeot heeft. Als hij alleen geplast heeft gaan ze mee in de wasmachine. (hoezo zuinig) Ik was er misschien 1 x in de 3 weken een extra was voor dus dat telt niet aan. (was ze wel gewoon mee met de witte was) Voorgevormde luiers zijn wel duurder in de aanschaf dan gewone katoenen maar ik ben een tijdje consulente geweest en heb zo dus met korting gekocht.
Pampers moeten hier gewoon in de container en wat is die snel vol met 2 kinderen overdag in de pampers en 4 s'nachts. Gelukkig is onze derde nu dag en nacht droog dus nog 1 overdag in de katoenen luiers en s'nachts 3 in de pampers.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 jan 2008 21:24

pffff. memmem.....

k heb geen voorgevormde! ik ehb gewonen gekocht via internet.. k heb er een stuk of 20 voor 5 euro! die vrouw heeft ze nooit gebruikt en zaten nog gewoon in et plastic!
k moet alleen nu nog van die plastic broeken kopen.. waar kan je die vinden?

me moeder spoelde eerst altijd de poepluiers uit in de wc... zo vashouden en ondertussen doortrekken! en dan uitwringen en dan in een emmer water! Ze deed ze altijd wel in de kookwas... We zien et wel wat et ons allemaal zal brengen! eerst moet alles nog goed gaan voordat we ze kunnen gebruiken!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 10 jan 2008 21:37

MissF schreef:Ik ben helemaaaal niet voor kringetje zitten op 2 of 3 jarige leeftijd.
De leeftijdsgrens voor schoolgaan ligt niet voor niets op 5.
Een kind moet zich gewoon kunnen ontwikkelen. Ik vind het echt wel eens jammer van Nederland, dat daar steeds minder rekening mee wordt gehouden. Een kind van 3 kan helemaal niet stil in een kringetje zitten. Dat hoort nog niet te kunnen. Een kind van 4 moet het net een heel klein beetje gaan leren.

En tuurlijk zijn er kinderen die het heerlijk vinden om naar een peuterspeelzaal te gaan, maar laat het dan ook spelen zijn, vind ik. Maargoed, misschien denk ik er anders over als ik een kind met een erg sterke wil heb, die soms vervelend kan zijn, dan ben ik blij dat het daar tenminste leert stilzitten ;)

Hier ben ik het wel mee eens. Onze kinderen gaan dus ook niet naar de psz. Vind het absoluut niet nodig. We hebben veel ruimte bij huis om te spelen. En leren samen spelen kunnen ze toch nog niet, moeten ze echt wel 4 jaar voor zijn. Bij ons mogen kinderen die na 1 oktober 4 jaar worden beginnen in groep nul, ze gaan dan alleen de ochtenden naar school. Onze oudste is zo dus begonnen. De tweede is van juli en moest na de zomervakantie direct hele dagen gegaan, ging prima. Hij deed er misschien wat langer over om netjes te leren zitten in de kring dan kinderen die wel naar de psz geweest zijn maar dan heeft de juf ook nog wat te doen. Onze beide anderen mogen als ze 4 zijn ook direct hele dagen, dus geen groep nul meer hier.
Bij onze oudste kwam er een jongentje pas met 5 jaar voor het eerst op school, moest er even in komen maar dat gaat nu prima.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 10 jan 2008 21:40

paprikameisje2 schreef:pffff. memmem.....

k heb geen voorgevormde! ik ehb gewonen gekocht via internet.. k heb er een stuk of 20 voor 5 euro! die vrouw heeft ze nooit gebruikt en zaten nog gewoon in et plastic!
k moet alleen nu nog van die plastic broeken kopen.. waar kan je die vinden?

me moeder spoelde eerst altijd de poepluiers uit in de wc... zo vashouden en ondertussen doortrekken! en dan uitwringen en dan in een emmer water! Ze deed ze altijd wel in de kookwas... We zien et wel wat et ons allemaal zal brengen! eerst moet alles nog goed gaan voordat we ze kunnen gebruiken!

Ik zal je een pb sturen.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 10 jan 2008 21:51

Waar kan je van die papieren inleggers kopen voor katoenen luiers?

Timon moest vandaag naar het cb, hij weegt nu 4175 gr, is dus in vier weken tijd bijna 900 gr. gegroeid :D .

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 10 jan 2008 22:11

Haai schreef:Waar kan je van die papieren inleggers kopen voor katoenen luiers?

Timon moest vandaag naar het cb, hij weegt nu 4175 gr, is dus in vier weken tijd bijna 900 gr. gegroeid :D .

Hema misschien. Anders kan ik je wel een internetadres geven. (Reclame maken mag niet :wink: )

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 10 jan 2008 22:39

Memmem schreef:En leren samen spelen kunnen ze toch nog niet, moeten ze echt wel 4 jaar voor zijn.

Dit is wel een beetje overdreven Memmem.. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw kinderen zijn maar Boudin is 2.5 en speelt wel degelijk samen met zijn neefje. Op de psz, waar hij woensdag voor het eerst is geweest en zijn neefje ook zit, hebben ze samen een uur in de poppenhoek :mrgreen: gespeelt.. En dan bedoel ik niet naast elkaar maar mèt elkaar. Voor elkaar koffie inschenken enzo.

Ik heb natuurlijk zelf ook 3 jaar een psz gehad en zie alleen de voordelen ervan. De kinderen die ik heb gehad hebben het stuk voor stuk super naar hun zin gehad. Het gaat ook niet alleen over samen spelen maar je bied ze ook al allerlei materialen aan. Een kind die in groep 1 alvast weet hoe het een schaartje vast houd is best makkelijk voor een juf. Die heeft haar handen toch wel vol aan gemiddeld 25 kids. Ook is het wel handig als ze lekker op een stoeltje blijven zitten een poosje. Dit weet ik omdat ik via mijn werk regelmatig contact had met juffen van verschillende scholen. Ook met medewerksters van het CB en ook die zien enkel voordelen en dan voornamelijk op spraak/ taal gebied.

Ik snap best dat je als je genoeg ruimte/ leeftijdsgenootjes thuis hebt dat je het niet nodig vind. Kinderen zullen ook heus geen achterstand aan overhouden, als dat al zo zou zijn zitten ze binnen het half jaar gemiddeld ook op datzelfde niveau, maar schade zal het een kind zeker niet doen als het 1 of 2 dagdeeltjes naar een psz wordt gebracht.

Wat het kringetje betreft is voornamelijk bedoelt als een rustpuntje van de morgen. Ze rennen en springen de hele tijd rond en dan is het goed als ze even op het gemakje iets eten en drinken. Thuis doe ik dat zelf ook. Even drinken/ eten als ik koffie drink. Even aan het tafeltje en de beker leeg.
Als juf pak je er dan een boekje bij of je leert ze wat liedjes. Heeft helemaal niets met dwingen te blijven zitten te maken. Al is het wel logisch dat ze zoveel mogelijk blijven zitten omdat anders de afleiding weer te groot word en de rest van de kinderen die wel graag willen luisteren ook weer opstappen.

Wij deden ook altijd een 'werkje' maken rondom een thema. ALs de kids geen zin hadden was het ook prima, niets verplicht uiteraard.

Hopelijk heb ik zo een beetje positief licht gebracht over de psz. :wink:

Terug naar “Archief”