Opvoeding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Opvoeding

Berichtdoor *|Scatie » 06 jan 2008 15:23

xx
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 29 sep 2008 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 06 jan 2008 19:04

Ik zou het heel anders doen! Ik zou de manier van mijn schoonouders volgen omdat ik het vaak met hun eens bent, meer dan nog van mijn eigen ouders. Ik kan niet echt uitleggen wat anders is, (daar moet je voor naar binnen stappen :wink: ) maar zo zou ik het wel doen !
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 jan 2008 19:24

Ik zou het het liefest exact hetzelfde doen. Al snap ik niet hoe ze het voor elkaar gekregen hebben. 4 kinderen, allemaal 'in het goede spoor' zeg maar, alle 4 best sociale mensen, gelovig. En dat zonder echte regels in huis. We hadden nooit tijden dat we thuis moesten komen na een feestje, we werden totaal niet strak gehouden. Mijn moeder zegt dan altijd:' Ja, maar jullie hadden die regels ook niet nodig.'
Maar hoe komt het dan dat ik hun opvoeding zo geweldig vind? Ik weet het niet :)

Het enige dat ik niet goed vond is dat mijn vader te weinig thuis was. Ik vind opvoeding iets voor vader en moeder, liefst 50-50.
Maar de rest vind ik prima. Niet zo strak, overladen met complimentjes, altijd het goede in anderen en in de kids zelf benadrukken, leren spijt te hebben en excuses aan te bieden, ook naar broers/zussen onderling, absoluut NIET slaan, ook geen kleine tik.
Dat laatste vind ik nog het mooiste. Wij zijn allevier nooit geslagen of getikt. 1 x op mn blote billen, dat deed mn vader, omdat ik iets heel ergs had gedaan denk ik (geen id meer wat ;) ). En wij sliepen 's nachts prima, ik heb nooit aan een kopje gezeten, en dat zonder een tik.

Naja, kzal het er es met ze over hebben als ik zelf ooit kinderen mag krijgen, hoe ze dat nou gedaan hebben ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jan 2008 19:25

Ik zou het nooit zo goed kunnen als mijn ouders... heb altijd het idee gehad dat ik alles mocht wat ik wilde, terwijl er natuurlijk wel grenzen waren. Het ging meestal zo van: als je denkt dat je dat zelf kunt, dan mag je dat zelf doen. M'n vader is altijd trots op me geweest en m'n moeder heeft me geleerd dat het niet uitmaakt wat anderen van je vinden, dat het gaat om je innerlijk en niet om het uiterlijk. Verder hebben ze me ook het christelijk geloof meegegeven, op een vrije manier, maar wel overtuigend.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 06 jan 2008 20:07

x
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 10 aug 2008 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jan 2008 22:47

Ik wil het absoluut anders dan dan mijn ouders. Over details ga ik hier niet op in.
Van mijn schoonfamilie zou ik graag de openheid over willen nemen.

Verder naar eigen inzicht wat wel een betere manier zou kunnen wezen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 07 jan 2008 00:41

Ik hoop net zo consequent te zijn als mijn ouders en minstens evenveel liefde te geven. Verdere details zal ik wat anders invullen, wat meer vrijheid en zelfstandigheid :)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 07 jan 2008 09:34

Het opvoeden tot zelfstandigheid probeer ik over te nemen van mijn ouders. Het positieve element: je mag er zijn en jij doet ook goede dingen en je bent goed zoals je bent neem ik over van mijn schoonouders. En verder doen we het op onze eigen manier.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 jan 2008 09:46

Sommige dingen zou ik hetzelfde doen, en andere dingen weer niet. Ik zou ook sommige dingen van mijn schoonouders willen overnemen. En de manier waarop mijn zus haar kindjes opvoed vind ik grotendeels super. Maar bij haar zijn er ook dingen die ik weer anders zou kiezen. Toch lastig om dat van te voren precies uit te stippelen. Volgens mij hangt het ook samen met wat voor kind(eren) je hebt! Het ene kind heeft veel meer goedkeuring nodig dan het andere bijvoorbeeld, of sommige kinderen zijn veel meer gebaat bij strakke regels als anderen. Sowieso wil ik duidelijkheid. Dat is wat ik zelf vaak gemist heb, duidelijke regels, wat kan wel en wat niet. Als je duidelijke grenzen stelt en daarbinnen kan alles, maar het is duidelijk waar de grens is, dan is dat voor kinderen veel fijner dan dat ze niet weten waar ze aan toe zijn.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 07 jan 2008 09:59

Ik doe bepaalde dingen hetzelfde, maar ook zeer zeker dingen anders. Persoonlijk hoop ik dat wij als ouders meer openheid voor de kinderen kunnen creeeren en doen en gaan daar zeker ons best voor doen, sommige dingen konden we gewoon niet thuis vertellen en ik hoop dat mijn kinderen later wel alles durven en kunnen zeggen als ze het kwijt willen.
Ook wil ik veel positieve dingen aan de kinderen meegeven, wat ook al is gezegd door lalage dat het om het innerlijk draait en niet om het uiterlijk en dat datzelfde geld voor andere mensen. Humor vind ik trouwens ook erg belangrijk.

Persoonlijk vind ik het ook erg vervelend dat mijn ouders zich af en toe met de opvoeding bemoeien, Christiaan mag zelf een cd-tje verwisselen, want al hij dat mag zit hij 1 keer aan de cd-speler, verbied ik het dan 100 keer en ik heb geen zin om telkens politieagent te spelen en zeggen van dat mag niet en als het wel mag is het natuurlijk lang niet zo leuk voor een peuter en doet hij het niet, maar als mijn ouders er zijn dan roepen ze gelijk van afblijven Christiaan, maar dan zeg ik ook gerust dat het mijn kind is en ik het zelf opvoed. (en nee, hij mag heus niet alles hoor)
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 07 jan 2008 10:12

Als mijn vader een opmerking maakt over mijn opvoeding werkt dat juist averechts bij mij. Maar dat is al zo vanaf mijn 13e ongeveer dus dat zal nooit veranderen. Vind hij dat Danny 5 knikkers mag, geef ik hem er 10!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 jan 2008 11:15

Whaha, lekker puberaal Annet ;)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 07 jan 2008 11:34

Ik zal veel dingen die mn ouders deden ook bij Sarah doen. Maar zie toch ook wel hun 'fouten' en hoop dat ik daarvan mag leren. Maarja een opvoeding kan denk niet zonder fouten :wink: Ben wel tevreden over de opvoeding die ik heb gehad, maar die mijn broertje nu krijgt eigenlijk niet zo.... maarja das een nakomertje, verwend en de jongste :?

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 07 jan 2008 11:57

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van hoe mijn (hopelijk toekomstige) kinderen zijn. Ik hoop dat het ons dan lukt aan te sluiten bij wat ze nodig hebben.
Wat ik anders zou doen dan thuis is proberen open te zijn, meer met de kinderen praten over gevoelens, geloof etc.
Mijn man en ik zijn best heel verschillend opgevoed (ook heel verschillende gezinsituaties en kinderen). Mijn man is nogal lovend over hoe hij is opgevoed, maar ik denk daar weer totaal anders over.
De opvoeding zal bij ons denk ik nog wel\ een discussiepunt kunnen worden als het zover is...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 07 jan 2008 13:00

Ik ga steeds meer beseffen hoe blij ik ben met mijn ouders en met wat ze mij meegegeven hebben. Ze zijn dan ook zeker mijn grote voorbeeld! Ik hoop wel dat ik in staat zal zijn wat meer open te zijn richting mijn kind(eren), bij ons thuis werd er nooit zo heel makkelijk over gevoelens enzo gesproken.

Over de opvoeding die mijn schoonouders gaven ben ik nogal kritisch, ik hoop toch wat duidelijker en consequenter te zijn en vooral mijn kinderen hun (on)mogelijkheden te laten ontdekken. Ik heb wel respect voor hun liefdevolle houding en het altijd voor anderen klaarstaan, daarin zijn ze echt een voorbeeld!

Terug naar “Archief”