Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Re: Groot gezin

Berichtdoor pol » 30 dec 2007 11:27

The Menace schreef:
paprikameisje2 schreef:
Joortje schreef: En tja, mijn ouders kunnen mijn studie niet voor me betalen, en m'n rijbewijs, dat moet ik ook zelf bekostigen. !

waarom ook niet!! ik werkte vanaf mijn dertiende op zaterdag... lekker bijbaantje.. later werd dat meer!!
ik vind het altijd zulke onzin dat ouders de complete opleiding betalen voor hun kinderen! hier idem met eht rijbewijs!! Vanaf mijn 18e waren alle kosten voor mjizelf!! en k heb nog flink kunnen sparen ook!! tis maar wat je allemaal met je geld doet!!

Onzin...? Hoezo? Omdat het anders gaat dan bij jou?

Natuurlijk is het niet erg als je je opleiding zelf moet betalen, maar dan is het nog geen 'onzin' wanneer ouders dit graag voor de kinderen willen betalen.

En waarom al die uitroeptekens? Het lijkt wel of je constant aan het schreeuwen bent.

Als je ouders het kunnen betalen, waarom zouden ze het niet doen dan? Als straks onze kinderen willen studeren en wij kunnen het gewoon goed opbrengen, waarom zouden we ze dan niet helpen. Als ze tenminste wel goed hun best doen, anders gaat de portemonnee wel dicht!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 30 dec 2007 12:03

Het lijkt mij dat je als ouders het belangrijk vindt dat als je kinderen de mogelijkheid hebben om door te studeren, dit ook doen. Tenminste als ze dit willen.
Als we het kunnen betalen zou ik ze zeker helpen maar ik wil ze ook een zekere verantwoordelijkheid bijbrengen dat ze ook leren hun eigen boontjes te doppen en zelf ook meebetalen. In elk geval dat ze een bijbaantje nemen en niet leren dat al het geld maar van paps en mams komt.
Maar als je je kids gelijk alles zelf laat betalen, is de kans er best dat ze dan zeggen dat het voor hen niet meer hoeft om door te studeren. Tja wat vind je dan belangrijker...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2007 16:02

Is het niet belangrijker als ouders je leren sparen!???

Ik ben blij dat mijn ouders niets voor mij hoefden te betalen. Puur omdat ik dat zelf wil doen! Mijn ouders hebben er zelf ook voor moeten ploeteren. Daarom ben ik zo blij dat mijn ouders me hebben leren sparen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 dec 2007 16:04

Mijn ouders hebben me nooit leren sparen. Ze vonden altijd dat ik zelf mocht doen met mijn verdiende centjes wat ik wilde. ALleen mocht ik van mijn zakgeld nooit snoepjes kopen.
Naja ik ben er niks minder om geworden hoor. En ik ben echt niet iemand die zo maar overal geld aan uit geeft.
Mijn ouders hebben dus gewoon mijn studie betaald, voor mijn rijbewijs heb ik gewoon een paar weekjes even hard gewerkt. Niks niet sparen.

En ik heb toch een prima opvoeding gehad :) Zonder te leren sparen ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2007 16:20

En ik ben echt niet iemand die zo maar overal geld aan uit geeft.

Niet iedereen kan dat!! :wink:

Voor sommigen is het wel handig om te sparen!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 30 dec 2007 17:09

Toch kun je als ouders daar ook in overdrijven... ik vind dat je als kind wel moet kunnen genieten van het feit dat je een keer een paar centen te besteden hebt.
Als ik kijk naar mijn ouders... bij ons was het altijd gelijk van zet het maar op je spaarrekening voor later.
Met verjaardagen... vraag maar geld en met het zelfde gevolg.
Maar dat 'later' is iets wat ver weg is en onbekend voor jou als kind.
Ik kreeg nooit zakgeld en dat vond ik heel jammer. Want ik wou zo graag eens zelf iets kopen zonder het te hoeven vragen.
Niet zo zeer om het over de balk te smijten, maar om niet altijd afhankelijk te zijn.
Wat een opluchting toen ik op m'n 15e een baantje kreeg ;)
Vanaf die tijd heb ik vrijwel alles zelf betaald incl. kleding, maar dat is wel lastig als je het van je zaterdagen moet hebben en van 3 euro per uur.

Ik zou mijn kinderen vanaf hun 4e bijvoorbeeld een beetje zakgeld geven. Zodat als ze iets graag willen, er zelf voor kunnen sparen.
En als ze ouder zijn ook kleedgeld zodat ze zelf keuzes moeten maken en op een verantwoorde manier om leren gaan met het geld wat ze hebben.
Volgens mij leert een kind dan veel beter de waarde van geld in te schatten.

The Menace
Mineur
Mineur

Berichtdoor The Menace » 30 dec 2007 17:44

Mijn ouders hebben ook bijna altijd alles voor mij betaald. Waarom? Ze vonden dat fijn en ze hadden de mogelijkheid. Alleen mijn rijbewijs heb ik (voor het grootste gedeelte) zelf betaald. Toch kan ik (vind ik) goed met geld omgaan en sparen.

Ik vind het jammer wanneer er wordt gezegd dat het 'onzin' is om alles voor je kinderen te betalen. Mijn ouders hebben dat met de beste bedoelingen gedaan en dat waardeer ik. Ikzelf hoop later ook de studie e.d. van mijn kinderen te betalen.
Wanneer je het niet kunt betalen is het ook prima, je kind zal er niets minder door worden, maar ook niets meer.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2007 19:22

*|Scatie schreef:Toch kun je als ouders daar ook in overdrijven... ik vind dat je als kind wel moet kunnen genieten van het feit dat je een keer een paar centen te besteden hebt.
Als ik kijk naar mijn ouders... bij ons was het altijd gelijk van zet het maar op je spaarrekening voor later.
Met verjaardagen... vraag maar geld en met het zelfde gevolg.
Maar dat 'later' is iets wat ver weg is en onbekend voor jou als kind.
Ik kreeg nooit zakgeld en dat vond ik heel jammer. Want ik wou zo graag eens zelf iets kopen zonder het te hoeven vragen.
Niet zo zeer om het over de balk te smijten, maar om niet altijd afhankelijk te zijn.
Wat een opluchting toen ik op m'n 15e een baantje kreeg ;)
Vanaf die tijd heb ik vrijwel alles zelf betaald incl. kleding, maar dat is wel lastig als je het van je zaterdagen moet hebben en van 3 euro per uur.

Ik zou mijn kinderen vanaf hun 4e bijvoorbeeld een beetje zakgeld geven. Zodat als ze iets graag willen, er zelf voor kunnen sparen.
En als ze ouder zijn ook kleedgeld zodat ze zelf keuzes moeten maken en op een verantwoorde manier om leren gaan met het geld wat ze hebben.
Volgens mij leert een kind dan veel beter de waarde van geld in te schatten.

Tuurlijk kunnen ouders daarin overdrijven!

En ik heb ook wel geld uit gegeven. Maar ook gespaard! (als ik bijv. iets leuk vondt wat best wel duur was, spaarde ik daar ook voor).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 dec 2007 20:36

*|Scatie schreef:Maar als je je kids gelijk alles zelf laat betalen, is de kans er best dat ze dan zeggen dat het voor hen niet meer hoeft om door te studeren. Tja wat vind je dan belangrijker...

Nou laat ze dan eerst gaan werken, dan merken ze vanzelf wel of ze dat hun hele leven willen doen of dat ze toch liever een baan willen waarvoor je nog wat door moet leren. Het is erg belangrijk dat je gemotiveerd bent als je aan een studie begint, vooral nu de stufi beperkt wordt tot vier of vijf (soms zes) jaar. In de praktijk doen de meeste studenten er toch iets langer over en dan is dat laatste jaar al duur genoeg.

Maar nu weer on topic: *edit* ik gooi topics door elkaar

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 dec 2007 11:23

Kost een kind hebben veel trouwens?
Niet dat ik een kind verwacht ;) Maar ben er wel eens benieuwd naar. Sowieso, voor je een kindje krijgt al, al die spullen die volgens mij nodig zijn... :shock:
Zijn daar cijfers over? Hoeveel dat allemaal kost?

Ik hoop toch ook wel dat wij later de studies van onze kids kunnen betalen. Ik vind dat eigenlijk iets wat bij de opvoeding hoort. Je betaald ook schoolgeld voor middelbare scholieren, en dat hoorde er ook gewoon bij.
Mijn ouders hebben wel de regel dat ze 4 jaar betalen. Ik heb dus een jaar extra door verandering van studie, maar dat moest ik zelf betalen (ook nogal logisch, want ik ben getrouwd, beetje vreemd als zij dat voor mij betalen). Dat was voor ons wel een stimulans om het gewoon wel in 4 jaar te doen.

Ik heb trouwens wel een overlijdensverzekering :) Ik vroeg het aan mn moeder, en die zei dat ze het heeft, voor ons allemaal nog steeds. Het kostte amper 3 euro per maand p.p. Die van mij en mn zus gaat ze maar opzeggen, beetje vreemd als zij dat allemaal betaald, maar het kost dus echt niks.
En toch vind ik het een beetje onzin. Als mijn man en ik echt tegelijk zouden overlijden zouden onze ouders echt wel een mooie begrafenis voor ons regelen. Net als wij dat echt wel zouden doen als mijn ouders allebei tegelijk zouden overlijden en ze geen verzekering zouden hebben

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 31 dec 2007 11:25

Ik ben overigens erg blij dat ik een werken/leren opleding heb gevolgd zodat mn ouders het niet hoefden te betalen! Ik heb meteen geleerd om met geld om te gaan omdat ik meteen 'goed' betaald werd!

het is geen onzin dat je ouders je studie betalen als ze dit kunnen veroorloven, maar ik vind het wel onzin dat sommige 'kinderen' alles krijgen van de ouders als ze maar roepen omdat pa en ma geld hebben.... ikvind het ook een hele goede leer om kinderen te leren sparen! Natuurlijk niet te overdreven, maar mijn ouders hebben me ook gezegd; het zou slim zijn als je een gedeelte van je salaris op je spaar zette, zodat je straks een leuke auto kan kopen. Dat is me gelukt, op mn 18de een autootje waar vlieger in is gaan rijden, daarna op mn 19de mn eigen auto én ons huis ingericht. Als ik dat zo terugkijk ben ik blij dat mn ouders me hierin gestuurd hebben zodat ik mn ideaal kon waarmaken en jong kon trouwen!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 31 dec 2007 11:38

Een kind kost net zoveel als je zelf wilt eigenlijk. Nouja het kind niet maar de spullen die je nodig hebt :wink:

Een babykamer kun je van 500 euro kopen maar ook van 5000, je kunt ook voor 250 euro een ledikantje en een commode kopen en als je bij de Ikea gaat kijken kom je misschien nog goedkoper uit...
Rompertjes, kleertjes enzo kun je ook goedkoop halen of bij een dure babyspeciaalzaak. Varieren ook iets van 1 euro tot 8 euro per romper, misschien zijn er nog wel duurdere :P
Een kinderwagen van Quinny/bugaboo/mutsy zijn over het algemeen redelijk duur, maar een kinderwagen zonder merk of bij de Hema vandaan zijn weer de helft goedkoper. Ik heb hem zelf van mp af, vond het model van een paar jaar terug mooier dan het model nu :oops: En er zit een handrem op zodat ik erachter kan skaten, heb ik in de zomer heel veel gedaan, heerlijk!

Wij hebben in het begin katoenen luiers gebruikt, is een stuk goedkoper als je het uitwast in het badwater en daarna gewoon met de witte was mee wast. Zo kun je nog heel lang doorgaan, heb je veel geld en wil je het eraan uitgeven kun je het dus heel duur maken! Maar wij vonden het een beetje onzin om een mega dure babykamer te kopen. Soms krijg je van je ouders bijvoorbeeld een kinderwagen oid duurs, dat scheelt ook weer.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 31 dec 2007 12:07

Ik denk dat je in totaal met de basis-aanschaf ergens tussen de 1000 en 2000e kwijt bent... afhankelijk van hoe gek je het wilt maken en natuurlijk geen dure babykamer neemt.
Tenminste die getallen heb ik een beetje in m'n hoofd.
Wij zijn nu bijv. bezig met het opknappen van de slaapkamers. Het kleinste kamertje doe ik nu zo dat ik het mooi vind en dat het ook gelijk al zonder veel aanpassingen geschikt is als babykamer.
Dan hoef je tegen die tijd alleen meubeltjes enzo te kopen en ben je klaar.
Zoals het nu lijkt en als we nog een beetje kunnen sparen denk ik dat wij met een klein jaartje ook wel aan kids gaan denken. Ik zou het nu eigenlijk best graag al willen, alleen zou het financieel heel moeilijk worden dan, dus dan wacht ik liever nog eventjes.
Mijn echtgenoot begint ook hoe langer hoe meer aan het idee te wennen terwijl hij eerst dacht dat hij er nog lang niet aan toe was.
Haha kun je zien wat een huwelijk met een man doet.

Ik denk dat ik persoonlijk geen katoenen luiers zou nemen. Herinnert mij aan vroeger bij ons thuis dat er emmers vol zitten. Ik moest pas met m'n werk al alle lakens van tijdens de bevalling uitspoelen omdat het water er die dag een paar uur af was en ik dus geen wasmachine aan kon zetten.
Wat een werk zeg! Maar aan de andere kant... je bespaart wel geld.
Maar ik denk ik dat ik dat gewoon wat op de rest zou bezuinigen... dus gewoon goedkopere kleertjes en rompertjes. Ze zijn er toch snel weer uit en bijv. bij de Hans hebben ze erg leuke kleertjes voor heel weinig geld.
Leuke en goede kinderwagens hoeven ook echt geen 600 -800e te kosten.

Even een vraagje aan moeders hier... wat kost een kindje maandelijks aan kleding, luiers, etc. in het eerste half jaar er van uit gaand dat je borstvoeding geeft.
Kinderbijslag is iets van 60e geloof ik per maand? En hoe werkt die kinderkorting of hoe dat ook mag heten? Is dat inkomensafhankelijk?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 dec 2007 12:12

Dat laatste ben ik ook benieuwd naar ja ;)

Ach, een kinderwagen heb ik al. De droomwagen waar ik als kindje in lag. Toen we verhuisden wilde mijn moeder hem weg doen, maar ik vind hem zo onwijs gaaf, dat ze hem bij mn tante heeft gestald en ik hem krijg als we een kindje mogen krijgen. Dat scheelt weer kosten, haha :)

Maar nu de vaste kosten idd :D

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 31 dec 2007 12:30

Als je er van uit gaat dat je kindje ongeveer elke maand een maatje groter qua kleding nodig heeft? Volgens mij zitten we er dan niet zo heel veel naast.
In principe heb je aan 4 stelletjes kleren genoeg maar meer is altijd leuker en hoef je wat minder vaak te wassen.
Hydrofiele luiers gaan lang mee dus als je die in het begin aanschaft hoef je die niet meer aan te schaffen.
Rompertjes een stuk of 6 ofzo... Luiers zijn vrij prijzig... En er gaan er in het begin toch al gauw 8 per dag door. Newborn luiers zitten 24 in, dus gaat 3 dagen mee zo'n pak. Prijs is toch al gauw een kleine 10 euro denk ik.
Maar goed daar zijn zo zo weer uit en dan kun je over op supermarkt luiers en die zijn een stuk goedkoper.
Als je flesvoeding geeft, Nutrilon kost rond de 17e per blik. Ik weet niet precies hoelang dat meegaat.

Ik vond op internet dat de kinderkorting 38e is en de aanvullende kinderkorting 192e is. Dat zal dan wel inkomensafhankelijk zijn.
Dus sowieso krijg je 98e per maand aan kinderkorting en kinderbijslag.

Ik denk dat als je daar zelf 50e per maand bijlegt, dat je al een heel eind komt de eerste maanden.
Maar goed ik ben geen ervaren moeder dus als het anders is dan hoor ik het wel.

Als je bij je basisaanschaf uitgaat van 100e aan assesoires buiten meubeltjes en dingen als badje e.d. om, kom je al een heel eind.

Terug naar “Archief”