Kinderdoop is een soort besnijdenis, voortzetting van het verbond met Abraham.
zonder de discussie over op de kinder/volwassen doop te brengen wil ik wel opmerken dat ik grote moeite heb met het idee dat de kinderdoop in plaats van de besnijdenis is gekomen.
uit het NT komt namelijk naar voren een beeld dat besnijdenis blijft bestaan: het is namelijk het teken van het verbond met Abraham en met zijn fysieke nageslacht via de lijn Isaak en het is gekoppeld aan de landbelofte die evenmin als de besnijdenis is komen te vervalen voor Joden althans.
daarom blijft getuige het NT het onderscheid bestaan naar ethniciteit tussen heidenen en Joden, maar niet naar geloof
Romeinen 3:30 Indien er namelijk een God is, die de besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en de onbesnedenen door het geloof.
Galaten 2:7 Maar integendeel: toen zij zagen, dat mij de prediking van het evangelie aan de onbesnedenen toevertrouwd was, gelijk aan Petrus die aan de besnedenen,
2:8 immers Hij, die Petrus kracht gaf om apostel te zijn voor de besnedenen, gaf die kracht ook aan mij voor de heidenen,
Colossenzen 4:11 en Jezus genaamd Justus, de enigen uit de besnedenen, die mijn medewerkers zijn voor het Koninkrijk Gods, en die mij dan ook tot troost zijn geweest.
een andere tekst die radicaal tegen die besnijdenis-vervangen-door-kinderdoop-theorie ingaat is Handelingen 21:20
20 En zij loofden God, toen zij dit hoorden, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele tienduizenden er onder de Joden gelovig zijn geworden en allen zijn zij ijveraars voor de wet;
21 nu heeft men hun van u verteld, dat gij alle Joden onder de heidenen afval van Mozes leert, door te zeggen, dat zij hun kinderen niet behoeven te besnijden, noch naar de gebruiken te leven.
#1) deze vele Joden zijn gelovig geworden en ook ijveraars voor de Wet (dus ook voor de besnijdenis van Joodse jongetjes)
#2) in Jeruzalem vernemen ze het gerucht als zou Saulus de Joden hebben geleerd dat de besnijdenis is komen te vervallen: dat wordt dus even recht gezet.
m.a.w.: het NT leert duidelijk dat Joodse ouders hun zoon moeten laten besnijden. De kinderdoop kan daarom niet als vervanging ervan gezien worden.
een groet,
Menachem
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);