Baptisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tomkoers

Baptisme

Berichtdoor tomkoers » 06 dec 2003 20:41

Zoals jullie misschien wel zullen weten ben ik lid van een baptistengemeente, en zoals dan ook wel bekend zal zijn geloof ik in de doop door onderdompeling (baptizee).

De betekenis van het woord baptizee is erin gelegen dat er sprake is van onderdompeling. Ik wil nu niet de zoveelste discussie over verschillen tussen kinder- en volwassendoop losmaken, maar eigenlijk meer weten hoe jullie aankijken tegen deze vorm van doop.

Meer specifiek is mijn vraag over Jezus. Hoe kijken jullie aan tegen het feit dat Jezus als kind is besneden en als volwassene door Johannes de Doper is gedoopt (door onderdompeling).

Gods zegen,
Tom

joris

Berichtdoor joris » 06 dec 2003 23:03

Ik denk dat Jezus daar de overgang van het nieuwe naar het oude verbond symboliseert. Hij is jood met de joden en de langverwachtte zoon van Abraham. Daarom wordt hij besneden, Hij is een van zijn volk.
De doop van Johannes onderging Jezus ook, een doop ter bekering zoals staat in math 3: 11. Daarmee wilde Jezus lijkt mij hetzelfde zeggen als wij allemaal: Vader, achter u ga ik aan en laat uw wil geschieden in mijn leven. En het antwoord van de vader kwam ter plekke en was grandioos: dit is Hem nou!

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Baptisme

Berichtdoor Maninne » 06 dec 2003 23:36

tomkoers schreef:Zoals jullie misschien wel zullen weten ben ik lid van een baptistengemeente, en zoals dan ook wel bekend zal zijn geloof ik in de doop door onderdompeling (baptizee).

De betekenis van het woord baptizee is erin gelegen dat er sprake is van onderdompeling. Ik wil nu niet de zoveelste discussie over verschillen tussen kinder- en volwassendoop losmaken, maar eigenlijk meer weten hoe jullie aankijken tegen deze vorm van doop.

Meer specifiek is mijn vraag over Jezus. Hoe kijken jullie aan tegen het feit dat Jezus als kind is besneden en als volwassene door Johannes de Doper is gedoopt (door onderdompeling).

Gods zegen,
Tom

Jezus is dus het duidelijke Voorbeeld voor de volwassendoop denk ik.
Ik ben zelf geen Baptist maar wel in Engeland in een baptistengemeente geweest en heb daar veel van opgestoken. Ben er dus anders tegen aan gaan kijken.(positief dus voor de baptisten)
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 dec 2003 11:47

Ik sta positief tegen beide dopen aan. En ook tegen overdopen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 dec 2003 13:34

@mic schreef:Ik sta positief tegen beide dopen aan. En ook tegen overdopen.

Ik zie eerlijk het nut van overdopen niet in!
Als je als kind gedoopt ben houdt dat in dat je op Gods genadeverbond bent ingelijfd. Dan hoeft dat toch niet nog een keer?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 dec 2003 13:40

Zonder een nieuwe discussie te starten:
Kinderdoop is een soort besnijdenis, voortzetting van het verbond met abraham
'Volwassen'doop is het teken dat je je oude leven aflegt en een nieuw leven begint met Christus (van de wedergeboorte dus). dat impliceert duso ook dat je aan het HA mag.

Ze hebben dus totaal andere betekenis dus vind ik niet dat ze elkaar uitsluiten
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 07 dec 2003 15:09

De doop is slechts een getuigenis van wat de heilige geest in ons leven doet. Besnijdenis, Kinderdoop, volwassendoop, geen doop, allemaal prima als Jezus maar in ons leven is.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 07 dec 2003 18:58

Kinderdoop is een soort besnijdenis, voortzetting van het verbond met Abraham.

zonder de discussie over op de kinder/volwassen doop te brengen wil ik wel opmerken dat ik grote moeite heb met het idee dat de kinderdoop in plaats van de besnijdenis is gekomen.

uit het NT komt namelijk naar voren een beeld dat besnijdenis blijft bestaan: het is namelijk het teken van het verbond met Abraham en met zijn fysieke nageslacht via de lijn Isaak en het is gekoppeld aan de landbelofte die evenmin als de besnijdenis is komen te vervalen voor Joden althans.
daarom blijft getuige het NT het onderscheid bestaan naar ethniciteit tussen heidenen en Joden, maar niet naar geloof

Romeinen 3:30 Indien er namelijk een God is, die de besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en de onbesnedenen door het geloof.
Galaten 2:7 Maar integendeel: toen zij zagen, dat mij de prediking van het evangelie aan de onbesnedenen toevertrouwd was, gelijk aan Petrus die aan de besnedenen,
2:8 immers Hij, die Petrus kracht gaf om apostel te zijn voor de besnedenen, gaf die kracht ook aan mij voor de heidenen,
Colossenzen 4:11 en Jezus genaamd Justus, de enigen uit de besnedenen, die mijn medewerkers zijn voor het Koninkrijk Gods, en die mij dan ook tot troost zijn geweest.

een andere tekst die radicaal tegen die besnijdenis-vervangen-door-kinderdoop-theorie ingaat is Handelingen 21:20

20 En zij loofden God, toen zij dit hoorden, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele tienduizenden er onder de Joden gelovig zijn geworden en allen zijn zij ijveraars voor de wet;
21 nu heeft men hun van u verteld, dat gij alle Joden onder de heidenen afval van Mozes leert, door te zeggen, dat zij hun kinderen niet behoeven te besnijden, noch naar de gebruiken te leven.

#1) deze vele Joden zijn gelovig geworden en ook ijveraars voor de Wet (dus ook voor de besnijdenis van Joodse jongetjes)
#2) in Jeruzalem vernemen ze het gerucht als zou Saulus de Joden hebben geleerd dat de besnijdenis is komen te vervallen: dat wordt dus even recht gezet.

m.a.w.: het NT leert duidelijk dat Joodse ouders hun zoon moeten laten besnijden. De kinderdoop kan daarom niet als vervanging ervan gezien worden.

een groet,

Menachem
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

joris

Berichtdoor joris » 07 dec 2003 19:25

er zijna l best heel veel items over doop en kinderdoop. MOet dat nog een keer?

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 07 dec 2003 19:43

Menachem,

Dus als ik met een joodse vrouw trouw moet ons kind besneden worden,
mooi is dat, kunnen we meteen een nieuwe gemeente opzoeken, maar waar.

Oeps, ik dwaal teveel van het onderwerp af.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 07 dec 2003 20:00

Dus als ik met een joodse vrouw trouw moet ons kind besneden worden,
mooi is dat, kunnen we meteen een nieuwe gemeente opzoeken, maar waar.

Harold, dat hoeft niet: ze zullen toch niet zo zijn dat ze besnedenen weren?
Mocht dat wel het geval zijn dan is er nog veel zendingswerk te doen!

:wink:

MchM
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 dec 2003 09:06

Door contact met de baptistengemeente uit Oekraine ben ik anders gaan kijken tegen volwassendoop. Mijn verbazing was ook zeer groot toen mijn (conservatieve) vrijgemaakte dominee preekte dat de doop in de eerste plaats een volwassenendoop is.

Onderdompeling is naar mijn mening een meer bijbelse manier van dopen dan besprinkeling. Besprinkeling komt uit een tekst van volgens mij Ezechiël, maar waar weet ik niet precies meer.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 11 dec 2003 09:13

Onderdompeling is naar mijn mening een meer bijbelse manier van dopen dan besprinkeling. Besprinkeling komt uit een tekst van volgens mij Ezechiël, maar waar weet ik niet precies meer.

ik heb geprobeerd hem te vinden, maar het is nog niet gelukt. wat ook verhelderend kan zijn misschien, is een blik werpen in Leviticus het hoofdstuk over de Grote Verzoendag: daarin komt op een aantal plekken naast elkaar het werkwoord dopen (van het vinger in bloed) en besprenkelen (van de deksel) naast elkaar voor. in een grondtekst kun je dan lezen welke woorden voor welke handeling gebruikt worden.

mocht je dat uitgediept willen hebben dan ga ik voor je aan de slag.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 dec 2003 09:26

Ik zoek de tekst vanavond wel even op. Ik kan het volgens mij uit het doopsformulier halen.

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 11 dec 2003 13:48

Ik heb wel eens gehoord dat de doop door besprening is ontstaan in de tijd van vervolging. Toen er geen gelegenheid was om onder te dompelen, was besprening (een goed?) alternatief. En dat is daarna in een aantal gemeente zo gebleven.
Ik weet niet of dit waar is, maar het lijkt mij een redelijke verklaring.
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

Terug naar “Archief”