Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 dec 2007 08:58

Jacq schreef:
nickk schreef:
Over de gemeente waar ik nu zo'n half jaar kerk, CGK Zierikzee, ben ik positief; een fijne gemeente. Ook ds. GJH Vogel vind ik goed preken, al is het heel anders dan dat ik altijd gewend was(ds. Den Butter, Prof. Baars, dit zijn oudpredikanten van CGK Middelharnis).

De prediking en de gemeente van Zierikzee is totaal anders dan Middelharnis.
Veel vrouwen komen met een lange broek naar de kerk. Slechts een heel
enkele vrouw heeft nog iets op het hoofd. Ds. Vogel brengt een prediking die totaal anders is dan ds. Egas.
Ik snap zelf niet dat je het in Zierikzee kan wennen, als je heel je leven in de CGK van Middelharnis heb gezeten. Want in de CGK van Middelharnis is al jaren een Bewaar het Pand-prediking te horen. (Bijna) alle vrouwen hebben iets op hun hoofd. De Statenvertaling wordt gelezen en de psalmberijming van 1773 wordt gezongen.

Er wordt geroddeld over de situatie in Middelharnis. Er werd verteld dat er 's avonds vele lege banken waren.
In september woonde ik een avonddienst bij in Middelharnis bij ds. Egas. De kerk was geheel gevuld, bijna geen lege plaats. Een goede heldere Bijbelse preek werd gehouden.

Maar als je persoonlijk met tegenzin in de kerk zit, zou ik je adviseren om bij een andere kerk aan te sluiten! En niet lopen mopperen en grof taalgebruik te gebruiken!

Heeft niets te maken met grof taalgebruik. Hij geeft zijn bedenkingen weer. En dat jij je het beste kunt vinden in een Bewaar-het-Pand-prediking (om het maar even zo te noemen :wink: ) wil nog niet zeggen dat een andersoortige prediking niet goed is. God werkt ook door Zijn knechten die niet behoren tot een groep waar wij ons mee verwant voelen. Ik hoor allerlei predikanten uit de CGK, van uiterst links tot uiterst rechts, en op beide flanken is best wat aan te merken, maat NIET dat ze onbijbels preken. Er wordt aan beide kanten wat vergeten bij tijden. En daarom blijf ik maar gewoon CGK-middenmoot. Dan hoor je beide kanten van het Woord evenwichtig... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

nickk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nickk » 20 dec 2007 09:49

Jacq schreef:
nickk schreef:
Over de gemeente waar ik nu zo'n half jaar kerk, CGK Zierikzee, ben ik positief; een fijne gemeente. Ook ds. GJH Vogel vind ik goed preken, al is het heel anders dan dat ik altijd gewend was(ds. Den Butter, Prof. Baars, dit zijn oudpredikanten van CGK Middelharnis).

De prediking en de gemeente van Zierikzee is totaal anders dan Middelharnis.
Veel vrouwen komen met een lange broek naar de kerk. Slechts een heel
enkele vrouw heeft nog iets op het hoofd. Ds. Vogel brengt een prediking die totaal anders is dan ds. Egas.
Ik snap zelf niet dat je het in Zierikzee kan wennen, als je heel je leven in de CGK van Middelharnis heb gezeten. Want in de CGK van Middelharnis is al jaren een Bewaar het Pand-prediking te horen. (Bijna) alle vrouwen hebben iets op hun hoofd. De Statenvertaling wordt gelezen en de psalmberijming van 1773 wordt gezongen.

Er wordt geroddeld over de situatie in Middelharnis. Er werd verteld dat er 's avonds vele lege banken waren.
In september woonde ik een avonddienst bij in Middelharnis bij ds. Egas. De kerk was geheel gevuld, bijna geen lege plaats. Een goede heldere Bijbelse preek werd gehouden.

Maar als je persoonlijk met tegenzin in de kerk zit, zou ik je adviseren om bij een andere kerk aan te sluiten! En niet lopen mopperen en grof taalgebruik te gebruiken!

Ehm, grof taalgebruik versta ik toch echt iets anders onder, maargoed. Op het punt dat Zierikzee heel anders is, inderdaad, dat klopt. Betekent het dat het meteen fout is; we zijn toch allemaal Christelijk Gerformeerd?

Als je het topic al enigzins had doorlopen vanaf mijn eerste reply, ipv. bot te reageren op mijn laatste post, zou het hopelijk duidelijk mogen zijn dat ik hier niet gepost heb om de boel af te kraken en zeker niet ds. Egas. Echter, ik mag toch wel mijn bevindingen uitten en duidelijk maken waarom ik mezelf niet meer in mijn eigen kerk thuisvoel?

En wat Race hierboven zegt kan ik ook mee instemmen; ik kan naar links en rechts luisteren, want ds. den Butter vond ik fantastisch preken(en een voorzitter van het BhP zal niet bepaald links zijn, is het wel?)

Wat je zelf al aangeeft, ik ben ook op zoek naar een andere kerk. Mijn beweegredenen zijn dat ik in Zierikzee gezien heb dat het anders kan; dan zie hoe erg mensen waarde hechten aan tradities en ingesleten gebruiken die je nooit bij God zullen brengen.

Als laatste wil ik zeggen dat je maar één momentopname hebt gezien, van één kerkdienst. Hiermee kan je niet zeggen ofdat er inderdaad banken leeg zijn.
Het feit is dat dit dus wel aan de hand is, terwijl dit nooit heeft plaatsgevonden zolang ik in die kerk zit. De reden zal dus wel degelijk bij de kerkenraad cq. predikant liggen.

Jacq
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jacq » 20 dec 2007 20:55

nickk schreef:Jup, dat is idd zo. Een groot deel heeft ook tegengestemd, maar een stel sukkels heeft toch op de beste man gestemd en nu is het gedonder.
Wat ik smerig vind ik dat die mensen nu over de ds. gaan roddelen enzo, ze hebben hem zelf gestemd en gaan dan lopen roddelen.

nickk schreef:Ehm, grof taalgebruik versta ik toch echt iets anders onder, maargoed.

Ik vind gedonder en sukkels niet echt bij een kerkelijke gemeente passen. Maar goed, misschien denken daar sommigen anders over. :?:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 20 dec 2007 21:35

Jacq, dat jij toevallig fan bent van de gemeente in Middelharnis zegt natuurlijk niks over het feit dat nickk zich wel kan vinden in de gemeente van Zierikzee.
En je valt hem wel aan op z'n grove taalgebruik, maar ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo aardig van je om te zeggen dat in Middelharnis bijbelgetrouw wordt gepreekt en dat je daar dan ds. Vogel tegenover stelt.
Besef je wel dat ds. Vogel best in een lastige gemeente terecht is gekomen? Ik weet niet wat je weet van de gemeente van Zierikzee, maar ik heb veel respect voor hoe hij met zoveel verschillende 'soorten' mensen (ik weet even geen betere benaming) in gesprek gaat. En bovendien hoor ik Vogel graag preken, zéker niet bijbel-ontrouw o.i.d.
Zou ook niet weten wat bijbelgetrouwheid met broeken en hoeden te maken heeft, maar dat is een heel andere discussie.
pobody's nerfect

Jacq
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jacq » 20 dec 2007 21:57

Jo'tje schreef:Jacq, dat jij toevallig fan bent van de gemeente in Middelharnis zegt natuurlijk niks over het feit dat nickk zich wel kan vinden in de gemeente van Zierikzee.
En je valt hem wel aan op z'n grove taalgebruik, maar ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo aardig van je om te zeggen dat in Middelharnis bijbelgetrouw wordt gepreekt en dat je daar dan ds. Vogel tegenover stelt.
Besef je wel dat ds. Vogel best in een lastige gemeente terecht is gekomen? Ik weet niet wat je weet van de gemeente van Zierikzee, maar ik heb veel respect voor hoe hij met zoveel verschillende 'soorten' mensen (ik weet even geen betere benaming) in gesprek gaat. En bovendien hoor ik Vogel graag preken, zéker niet bijbel-ontrouw o.i.d.
Zou ook niet weten wat bijbelgetrouwheid met broeken en hoeden te maken heeft, maar dat is een heel andere discussie.

Ik wil aangeven dat er een nogal groot verschil is tussen Middelharnis en Zierikzee.

In de gemeente van Zierikzee zitten (zaten) inderdaad veel soorten mensen. De uitstroom naar Kerkwerve is wel gestopt. Maar er gaan nog wel regelmatig mensen over naar de Evangelische Gemeente. Maar ik denk dat dit een probleem is voor meerdere CGK's. Ds. Vogel is inderdaad op pastoraal gebied een goede predikant. Ik zeg niet dat ds. Vogel onbijbels preekt. Maar je kan zijn preken niet vergelijken met die van prof. dr. A. Baars of ds. P. den Buttter (beide oud-predikanten van de CGK te Middelharnis).

Maar we gaan een beetje off-topic. Terug naar het onderwerp :wink:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 20 dec 2007 22:07

Ik denk dat dat inderdaad wel hét CGK-probleem gaat worden in de toekomst. Je ziet het nu al met die NBV, wat een gezeur.
Het ligt gewoon erg ver uit elkaar allemaal, soms ook binnen gemeentes en dat is best moeilijk.
En tóch vind ik dat ook wel weer het mooie van de CGK. Binnen het district met de jeugd heb ik het altijd heel waardevol en leerzaam gevonden. En het heeft me ook weer wat zekerder gemaakt van waarom ik bepaalde dingen zus of zo vind zegmaar ;)
Het is soms wel grappig als mensen vragen naar welke kerk ik ga... CGK, jij?! Daar vind ik jou nou helemaal geen type voor.
Als ik dan even doorvraag blijken ze inderdaad een heel ander beeld van de CGK te hebben dan de gemeente waar ik zit.

Maargoed, momenteel zit ik vooral veel in de GKV van Arnhem.
Krijg je, als vriendlief daar kerkt.
Hele fijne gemeente trouwens, voel me daar super thuis. Wel erg groot, zeker als je bijna niemand kent. Maar ik vind dat er een heerlijke balans is. Twee predikanten die allebei fijn, maar op een totaal andere manier preken. Combinatie in een dienst met orgel en band en af en toe ook wat klassieke instrumenten etc. Psalmen, gezangen, andere liederen. Ik hou er wel van.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2007 11:29

Ach en dan wordt het vanzelf:

Jij GKV? Maar daar vind ik je helemaal geen type voor. Jij GKV? Maar je bent verder zo normaal. Jij GKV? Oh... ik vond je anders best aardig. :roll:

:mrgreen:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 dec 2007 11:38

Ik kom in verschillende kerken en in alle kerken zie en hoor ik goede dingen maar ook dignen die ik liever anders had gezien.
Nu ben ik op moment steeds meer aan het peinzenvan: welke kerk zou ik nou daadwerkelijk lid willen worden?
De GerGem valt af, aangezien zij mij hebben laten zitten.

PKN, sommige HHK, Ger.K., OKK dat zijn toch wel de kerken waar ik nu het meest kom en vrij positief tegen over sta.
Ik heb al is een lijstje gemaakt met wat ik het belangrijkst vin daan een kerk en dat komt ook in allen voor, enkel is soms het jasje waarin het gestoken wordt iets anders.

Hoe maak je dan je keus?
(bidden weet ik maar verder)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2007 11:45

Tja, waarom heb je nog geen keuze gemaakt? In iedere kerk zijn er dingen die anders gaan dan je wilt. Wie naar een perfete kerk zoekt blijft zjin leven lang kerkloos :) Bezoek dus gewoon de gereformeerde kerken in de buurt, kijk dus gewoon waar je je het meeste thuisvoelt en naar praktische zaken als afstand.... en volg dan desnoods maar je gevoel... daardoor kan God je ook leiden hoor. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 dec 2007 11:50

ik bezoek nu steeds de PKN. Deze staat het dichtst bij mijn huis :mrgreen: en is een fijne gemeente en diensten.

Ik ben nog niet over gestapt omdat ik eigenlijk ook zoiets heb van: we weten nu nog niet waar we gaan wonen en dan willen we in die plaats weer per kerk kijken wat er is en waar wij ons het meest thuis voelen. Dan blijf je aan het overstappen. Maar ik ben wel benieuwd hoe anderen met de keuzes omgaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2007 12:10

Tja, ik zou dat zelf niet zo hebben. Je kan je wel druk gaan maken over de toekomst maar dat zie je vanzelf wel. Ik zou me gewoon ergens aansluiten (in dit geval dus bij de PKN) en tegen de tijd dat je gaat verhuizen kijk je gewoon weer verder, je bent niet verplicht om je dan weer bij dezelfde gemeente aan te sluiten toch? Dus hoe het ook is, je moet daar toch weer gaan rondkijken dus het enige wat je nu extra zou meten regelen is dat je bij de PKN waar je heen gaat lid wordt. Zo veel werk is dat nou ook weer niet dat het teveel moeite is voor de tijd totdat jullie es gaan verhuizen :)

Riska

Berichtdoor Riska » 21 dec 2007 13:50

Het voordeel van de PKN is dat er in alle plaatsen wel kerken erbij zijn aangesloten en dat het wat makkelijker is, simpel omdat de PKN een grote verscheidenheid kent. Maar ik begrijp je - het moet een zorgvuldige keuze worden...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2007 14:42

Riska schreef:Het voordeel van de PKN is dat er in alle plaatsen wel kerken erbij zijn aangesloten en dat het wat makkelijker is, simpel omdat de PKN een grote verscheidenheid kent. Maar ik begrijp je - het moet een zorgvuldige keuze worden...

Hm ja maar zoals we hier al hebben kunnen concluderen is de ene PKN de andere niet, de ene CGK de andere niet, de ene GKV heel anders dan de ander. Dus ik kan me voorstellen dat je zoiets hebt van: Als ik me hier aansluit bij een kerk van een bepaald kerkverband en ik ga over een poos verhuizen, dan sluit ik me niet zomaar weer aan bij een kerk van het zelfde verband, want misschien is die wel heel anders.

Maar ja, zoals ik al zei, dat weet je niet.... je moet als je gaat verhuizen je sowieso orienteren, het je aansluiten bij een kerkverband in eigen plaats verandert daar niets aan, geeft alleen vooral een klein beetje extra werk :)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 21 dec 2007 15:03

Sinds mijn verhuizing naar Hilversum heb ik mij voorgenomen om verschillende gemeenten te gaan bezoeken. Eerst alleen CGK, maar op den duur wilde ik ook eens bij de HHK (kerkte ik op Urk ook al af&toe) en een keertje gergem. Ik had al een lijstje van ruim 10 gemeenten gemaakt, waarvan ik er nu 4 bezocht ik. 2 hiervan voelde ik mij absoluut niet thuis. Bij de een niet om de stijl van zingen/preken. De andere niet om de stijl mensen. Bij de andere 2 voel ik mij zo goed thuis (Utrecht-West en Bunschoten) dat ik daar nu regelmatig kerk. De manier van preken (bijbels, duidelijk en recht voor z'n raap) en het slag mensen bevalt me goed. Geen mensen die gelijk bij de eerste keer in groepjes om je heen staan om je uit te nodigen (houd ik niet van). Het zingen was wel wennen voor me, maar dat komt meer doordat ik mn hele leven al het zelfde hoor. In het volgende jaar maar de rest van mn lijstje bezoeken. :wink:
Urk-Maranatha blijft mn thuis (basis)gemeente waar ik ook lid blijf, maar wieweet volgt er vlgd jaar een gastlidstatus in Bunschoten of Utrecht. :)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2007 15:09

Hehe succes. Dat zingen zal denk ik wel redelijk snel wennen. En tja, mooie plaats he, Hilversum :)

Terug naar “Archief”