tenminste houdbaar tot...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 dec 2007 12:43

Nou, zoals de meesten hier zeggen: het hangt er vanaf om welk product het gaat. Producten als rijst en zo krijgen bij mij de kans niet om over die datum te gaan, maar mocht het gebeuren eet ik dat nog gewoon. Bij voorgesneden groenten is het een kwestie van kijken hoe het eruit ziet en eraan ruiken. Mijn ervaring is dat het een dag na de datum vaak niet meer zo fris ruikt. Vlees vind ik link. Daarmee moet je mijns inziens wel oppassen!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 20 dec 2007 14:08

Goed bakken, helpt echt 8)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 dec 2007 14:30

Als je vlees bakt is het vervolgens langer houdbaar ja. Maar vlees wat al over de datum is krijg je niet meer lekker en goed als je het dan nog bakt.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 20 dec 2007 21:50

En anders aan de kat geven, als die het eet is het nog goed.

Én op, dus dat schiet niet zo op he :D
pobody's nerfect

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 21 dec 2007 00:11

rosalie83 schreef:Nou, zoals de meesten hier zeggen: het hangt er vanaf om welk product het gaat. Producten als rijst en zo krijgen bij mij de kans niet om over die datum te gaan, maar mocht het gebeuren eet ik dat nog gewoon. Bij voorgesneden groenten is het een kwestie van kijken hoe het eruit ziet en eraan ruiken. Mijn ervaring is dat het een dag na de datum vaak niet meer zo fris ruikt. [b]Vlees vind ik link. Daarmee moet je mijns inziens wel oppassen!

Waarom denk je dat er in gesneden groeten geen gevaarlijke micro-organisme zitten? In rijst en groeten bijvoorbeeld zit vaak bacillus cereus. Van deze bacterie kun je goed ziek worden.

Acire schreef:Goed bakken, helpt echt 8)

Vooral bij kip producten. De schatting is dat per jaar meer dan 500.000 mensen in nederland ziek worden van voedsel dat bedorven is of waar teveel ziekteverwekkers in zitten.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 21 dec 2007 07:49

Vlees zal ik dan ook nooit over de datum eten, als het vlees in de aanbieding is omdat het op de datum is, pak ik het ook nooit. Ik kijk bij vlees altijd wat het langste goed is.

Bij overige dingen kijk ik niet zo heel krap hoor. Als je bijv. droge dingen hebt of dingen met suiker, dan kan dat best even lijden vlgs mij.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 dec 2007 11:07

vlees kijk ik wel meer uit, maar ik eet het gerust een dag later dan de houdbaarheidsdatum aangeeft. Goed op de kleur enzo letten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 dec 2007 11:20

Ik eet nooit iets van over de datum. Tenminste, ik let er wel veel op. Ik moet zeggen dat ik bij een zak chips er niet naar kijk, of een zak nootjes.
Maar bij vlees, vleeswaren, vla, melk, kaas etc kijk ik altijd en ik eet niets over de datum.
Mijn moeder haalt altijd mijn vader aan. Die is heeeeeel erg op datums. Hij gooit nogal eens vlees weg omdat het er niet helemaal perfect meer uit ziet.
Maar daardoor hebben wij nooit een voedselvergifitiging gehad, zelfs amper buikgriep. Dus ik hou me maar lekker daaraan.
Gelukkig neemt mn man het niet zo nauw, en drinkt wel de melk van 1 dag over tijd, en de vla van 2 dagen over tijd ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 21 dec 2007 11:37

Met zuivel is het ook of het pak al open is geweest of nog niet. Als een pak nog dicht zit en het is een paar dagen over de datum eet ik het nog gerust. Maar een pak wat al een week openstaat en dan over de datum is, hoef ik echt niet meer!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 21 dec 2007 11:39

Mijn man is zo'n heerlijke datum kijker.. En daar bovenop ruikt hij ook nog eerst aan alles 8)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 21 dec 2007 11:53

Toevallig heeft twee weken geleden iemand in mijn familie nog bijna voedselvergiftiging opgelopen door een salade te eten die twee maanden over de datum was. Had niet in de gaten dat de houdbaarheidsdatum allang verstreken werd en er zat blijkbaar geen vreemde smaak of lucht aan. Wel flink ziek geworden ervan!

Ik zelf let best wel op de houdbaarheidsdatum. Met vlees controleer ik altijd voor ik het gebruik of het nog goed is. Heb namelijk vaak genoeg gehoord dat vlees wordt oververpakt, ook al mag dat natuurlijk absoluut niet. Toch gebeurt het wel volgens mij, want ik heb meerdere keren meegemaakt, dat als ik gehakt kocht, het één of twee dagen later al bruin begon te kleuren en muf ging ruiken, terwijl de houdbaarheidsdatum nog niet verstreken was.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 21 dec 2007 12:02

Gister nog yoghurt op van de 13e... mjammie! 8)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 21 dec 2007 12:04

bloempie21 schreef:Met vlees controleer ik altijd voor ik het gebruik of het nog goed is. Heb namelijk vaak genoeg gehoord dat vlees wordt oververpakt, ook al mag dat natuurlijk absoluut niet. Toch gebeurt het wel volgens mij, want ik heb meerdere keren meegemaakt, dat als ik gehakt kocht, het één of twee dagen later al bruin begon te kleuren en muf ging ruiken, terwijl de houdbaarheidsdatum nog niet verstreken was.

Met kaas en vleeswaren gebeurt dat ook (tenminste, in de supermarkt waar ik ooit eens een paar dagen werkte...).

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 21 dec 2007 12:04

Acire schreef:Gister nog yoghurt op van de 13e... mjammie! 8)

hahaha.........

hier heb ik ook nog niet een voedselvergiftiging gehad..... terwijl ik regelmatig over-de-datum-spul eet!!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 21 dec 2007 12:07

MissF schreef:Mijn moeder haalt altijd mijn vader aan. Die is heeeeeel erg op datums. Hij gooit nogal eens vlees weg omdat het er niet helemaal perfect meer uit ziet.
Maar daardoor hebben wij nooit een voedselvergifitiging gehad, zelfs amper buikgriep. Dus ik hou me maar lekker daaraan.

Je weet helemaal niet of dat niet ziek zijn verband heeft met het eten weggooien, dat kan ook aan andere dingen liggen... Vitamines, beweging, weerstand, goed slapen en zo nog 1000 dingen meer..

Terug naar “Archief”