Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 dec 2007 22:29

Collateral schreef: Hier, op een forum dat je vast wel kent - :P - is het hele stuk te vinden, en er staan meer namen boven dan alleen die van jou. Maar goed, ik vind het een mooi stuk hoor, en zeker geen dom knip- en plakwerk.

Tja, en wie denk je dat er achter dat forum zit? :wink:

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 17 dec 2007 23:02

Denkertje21 schreef:
Collateral schreef: Hier, op een forum dat je vast wel kent - :P - is het hele stuk te vinden, en er staan meer namen boven dan alleen die van jou. Maar goed, ik vind het een mooi stuk hoor, en zeker geen dom knip- en plakwerk.

nou... help ons uit de droom :)
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 dec 2007 00:13

meboy schreef:Weet je wat ik zo nu en dan zit te denken? Waarom alles zo groot en belangrijk blazen terwijl klein houden en eerljk zijn veel beter is...

Ik lees in mijn eigen post zoveel gespeelde zekerheid; iets waardoor je hoopt dat de zeggingskracht met sprongen vooruit gaat. Maar wie zitten we nu te bedotten? Dan lees ik net in bad 2 Petrus 2 http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&m=2+Petr+2&id16=1&pos=0&set=10&l=nl En dan krijg ik het spaans benauwd. Dan denk ik jochie jochie, dit is niet iets waarvan je de wereld moet overtuigen; want zometeen heb je het mis en gaat dit over jou... :oops:

Maar het is zo moeiljk om als homo je zwakte te tonen. Want zodra de dekking naar beneden is, dan wordt je heel snel weer bijgebracht dat de handjes omhoog moeten. Verder knokken. Want als je stilstaat en om je heen kijkt en naar jezelf kijkt dan is er geen tijd: er móet worden gekozen. Er is bijna geen plek meer om verlegen te zeggen: ik wéét het niet meer.

Lees mijn bijdrage ook alsjeblieft niet in de zin van een richtingwijzer. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik iemand overhaal vrijheden te pakken de achteraf niet vrij bleken te zijn. Het is hoe het bij mij gebeurt; en zo klein moet dat ook vooral blijven. ik wil je graag tot op zekere hoogte deelgenoot maken van die processen. Maar een grotere schoen dan dat kan en wil ik niet meer aantrekken.

Lieve jongen, ik lees in je vorige posting heel veel meer niet-weten dan 'gespeelde zekerheid'. :) Ik wilde je een wat uitgesprokener standpunt ontlokken, en in zekere zin is dat ook gelukt. Je geeft aan dat je het (uiteindelijk) ook niet weet. Zwak? Zie 1 Kor. 2:27b: 'Het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen.' Bekennen 'het niet te weten' is misschien ook wel de meest sterke uitspraak die je als mens kunt doen, omdat het ten diepste altijd waar is. We zien immers door een spiegel in een duistere rede...

Maar ik proef in je reactie ook iets van een vrijheid die je 'in God' geniet (al ben je je er dus niet helemaal zeker van). Als je die vrijheid ondervindt bij het overdenken van de vragen die je noemt ('Wat is het motief van homo-seks? Wat is het motief wat God ergert in de anti-homo-seks-teksten? Is dat de beperking die erin zit? Het onjuiste motief? Kan dat motief anders zijn? Wanneer is de beperking eruit? Wanneer is er sprake van een juist motief?'), dan denk ik dat je daar niet beschroomd om hoeft te zijn. Het is een zaak tussen jou en God, iets waar anderen niet over hoeven te oordelen - en als dat toch gebeurt is God altijd machtiger dan zij. 'Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd' zegt Paulus in Rom. 14:5b, en later vervolgt hij (vs. 10): 'Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.' We zouden het oordelen dus allemaal beter aan God over kunnen laten. Ik hoop in ieder geval dat het je niet (verder) beperkt bij het bespreken van jouw manier van ermee omgaan - dat het je echt niet raakt, zoals je eerder zei. :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 dec 2007 00:15

Denkertje21 schreef:

Die smiley ertussen staat er niet voor niets. ;)

aardmannetje schreef:nou... help ons uit de droom :)

Je zou het moeten kunnen raden nu. :P

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 dec 2007 07:06

Collateral schreef:Maar ik proef in je reactie ook iets van een vrijheid die je 'in God' geniet (al ben je je er dus niet helemaal zeker van). Als je die vrijheid ondervindt bij het overdenken van de vragen die je noemt ('Wat is het motief van homo-seks? Wat is het motief wat God ergert in de anti-homo-seks-teksten? Is dat de beperking die erin zit? Het onjuiste motief? Kan dat motief anders zijn? Wanneer is de beperking eruit? Wanneer is er sprake van een juist motief?'), dan denk ik dat je daar niet beschroomd om hoeft te zijn. Het is een zaak tussen jou en God, iets waar anderen niet over hoeven te oordelen - en als dat toch gebeurt is God altijd machtiger dan zij. 'Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd' zegt Paulus in Rom. 14:5b, en later vervolgt hij (vs. 10): 'Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.' We zouden het oordelen dus allemaal beter aan God over kunnen laten. Ik hoop in ieder geval dat het je niet (verder) beperkt bij het bespreken van jouw manier van ermee omgaan - dat het je echt niet raakt, zoals je eerder zei. :)

Bedankt! Dit is eigenlijk voor het eerst dat ik iets dergelijks in dit topic lees. Tot op heden is er zoveel met stelligheid afgewezen. Die stelligheid waardoor zoveel mensen de vernieling in zijn gegaan...

Dit ligt zo teer. Het is vaak een jarenlang zoeken en vragen naar de juiste weg waar bij je wel steeds weer vraagt: Heere, laat mijn weg de Uwe zijn. Het begint al met een gevecht tegen je gevoelens omdat je hetzelfde hebt geleerd als al die anderen hier die zo hard tegen homoseksualiteit in gaan. Geloof, me, dat doet iedere christelijke homo ook.
Maar omdat het zo diep ingrijpt in je eigen persoonlijke leven, blijf je zoeken. Eerst naar goedkeuring, naar rechtvaardiging van je eigen zijn. Maar later werd dat een zoeken naar Zijn weg, hoe die ook uitpakt.

En God dan aan jou Zijn ruimte laat zien is het wel eens hard als mensen daar vaak zo makkelijk over oordelen. En misschien bén ik ook wel drammerig als ik zo graag wil laten zien dat God voor mij zo veel meer is dan Dr. No.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 18 dec 2007 09:54

@Collateral - je bent, zo lijkt het, op de bijbelse zielzorg toer, ben je wel deskundig... :wink:

@ denkertje21/collateral - nee, ik kan niet raden wie er achter het betreffende forum zit, ik kan wel gissen, een benadering geven, waarschijnlijkheid zoeken ... of invullen. ik denk wel dat de schrijvers van het 'forumwerk' vanuit een homoseksueel oogpunt en denken hebben geschreven, en last, but totally not least, ben ik ervan overtuigd :idea: dat het beoogde knip en plak werk bij goddelijke inspiratie tot stand is gebracht :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 dec 2007 23:26

Denkertje21 schreef:Bedankt! Dit is eigenlijk voor het eerst dat ik iets dergelijks in dit topic lees. Tot op heden is er zoveel met stelligheid afgewezen. Die stelligheid waardoor zoveel mensen de vernieling in zijn gegaan...

Dit ligt zo teer. Het is vaak een jarenlang zoeken en vragen naar de juiste weg waar bij je wel steeds weer vraagt: Heere, laat mijn weg de Uwe zijn. Het begint al met een gevecht tegen je gevoelens omdat je hetzelfde hebt geleerd als al die anderen hier die zo hard tegen homoseksualiteit in gaan. Geloof, me, dat doet iedere christelijke homo ook.
Maar omdat het zo diep ingrijpt in je eigen persoonlijke leven, blijf je zoeken. Eerst naar goedkeuring, naar rechtvaardiging van je eigen zijn. Maar later werd dat een zoeken naar Zijn weg, hoe die ook uitpakt.

En God dan aan jou Zijn ruimte laat zien is het wel eens hard als mensen daar vaak zo makkelijk over oordelen. En misschien bén ik ook wel drammerig als ik zo graag wil laten zien dat God voor mij zo veel meer is dan Dr. No.

Het is zó menselijk om te willen dat men je accepteert - vooral de mensen die je na staan. :) En om eensgezindheid te willen - zowel over onbenullige dingen als over gewichtiger zaken als homo-zijn, geloven en God. Dat is wat hier botst: de één heeft zijn persoonlijke weg gevonden, als homo, met God. Voor de ander betekent dat een aanslag op diens godsbeeld, want hij heeft altijd begrepen dat God seks tussen mannen hoe dan ook niet wil hebben. En hup, daar vliegen de oordelen over en weer. Maar het mooie is dat God er niet kleiner door wordt. En dat iedereen die 'in zijn gemoed ten volle verzekerd' is van gemeenschap met God er óók niet kleiner, minder of slechter van wordt. 'Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?' vraagt Paulus zich in dit licht af (Rom. 8:31).

Ik heb trouwens makkelijk praten; ik noem mezelf niet snel christen en lees de Bijbel met een erg vrijzinnige bril. Dat maakt het accepteren van mensen makkelijk, omdat ik niet echt (meer) een levensovertuiging heb die makkelijk botst met die van anderen. Maar ook de Bijbel roept op tot liefde (veel belangrijker dan welk ander gebod dan ook), acceptatie en niet-oordelen. Oordeelt niet, en gij zult niet geoordeeld worden; verdoemt niet, en gij zult niet verdoemd worden; laat los, en gij zult losgelaten worden. Het is een wet, maar tegelijkertijd ook een belofte! Eén belofte waar ik steeds heiliger in geloof. :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 dec 2007 23:32

aardmannetje schreef:@Collateral - je bent, zo lijkt het, op de bijbelse zielzorg toer, ben je wel deskundig... :wink:

Eh, laat ik het zo zeggen: nee. :P Ik ben een slechte christen en dus geen deskundige zielzorger. Wel ben ik onder de indruk van bepaalde bijbelteksten, en hoop ik daarmee deze discussie in wat vriendelijker sferen - waarin mensen voluit zichzelf durven en mogen zijn - te helpen brengen. ;)

@ denkertje21/collateral - nee, ik kan niet raden wie er achter het betreffende forum zit, ik kan wel gissen, een benadering geven, waarschijnlijkheid zoeken ... of invullen. ik denk wel dat de schrijvers van het 'forumwerk' vanuit een homoseksueel oogpunt en denken hebben geschreven, en last, but totally not least, ben ik ervan overtuigd :idea: dat het beoogde knip en plak werk bij goddelijke inspiratie tot stand is gebracht :)

Ik geloof dat alles bij goddelijke inspiratie tot stand is gebracht. :P Maar, om je uit de droom te helpen: kijk eens...
Laatst gewijzigd door Collateral op 18 dec 2007 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2007 23:34

Ik heb trouwens makkelijk praten; ik noem mezelf niet snel christen en lees de Bijbel met een erg vrijzinnige bril. Dat maakt het accepteren van mensen makkelijk, omdat ik niet echt (meer) een levensovertuiging heb die makkelijk botst met die van anderen. Maar ook de Bijbel roept op tot liefde (veel belangrijker dan welk ander gebod dan ook), acceptatie en niet-oordelen. Oordeelt niet, en gij zult niet geoordeeld worden; verdoemt niet, en gij zult niet verdoemd worden; laat los, en gij zult losgelaten worden. Het is een wet, maar tegelijkertijd ook een belofte! Eén belofte waar ik steeds heiliger in geloof. :)

|:)|

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 19 dec 2007 00:01

Collateral schreef: :P Maar, om je uit de droom te helpen: kijk eens...
kan ik eruit concluderen dat Denkertje nauw betrokken is bij het betreffende forum maar niet dat hij er achter zit, mss bedoelt ie dat ook niet :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 dec 2007 16:08

Volgens mij zit Denkertje er wel achter (samen met anderen) maar precies weten doe ik het ook weer niet. Denkertje, kom eens uit de kast? 8)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 19 dec 2007 23:25

Collateral schreef:Volgens mij zit Denkertje er wel achter (samen met anderen) maar precies weten doe ik het ook weer niet. Denkertje, kom eens uit de kast? 8)

Hahaha... ik in de kast? welnee!

Het Regenboogforum is inmiddels veruit de grootste gaycommunity op het internet voor christenen. Je kunt de vizie orthodox noemen, maar er is net als op het Refoweb ruimte om te luisteren naar andere visies,

Ja, ik ben nauw betrokken bij één van de intiatiefnemers van het eerste uur, Jan-Willem. En anderderzijds post Jan-Willem wel eens onder mijn account op Refoweb....
Helder nu?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 dec 2007 01:11

Helderder kan het haast niet, volgens mij. :P

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 dec 2007 10:29

zo doorzichtig als maar kan denkertje ... ehm, of jan-willem :)C

:)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 dec 2007 10:44

hahaha....
Jan-Willem en ik zijn wel twee handen op één buik dus zo gek is het ook weer niet toch?
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 20 dec 2007 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”