Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Precies, die ervaring heb ik ook. Verv. theologie afwijzen houd o.a in een herbezinning op eschatologie, herstel (letterlijk) van het koninkrijk Israel (Hand. 1), doop, verbondsleer, verhouding OT/NT, sabbath, christelijke/Joodse feesten. Het betekent het loslaten van bepaalde dogma's en tradities. Maar kun je eenmaal dingen loslaten, dan krijg je er wel heel veel meer voor terug. Mijn ervaring is dat het verrijkend is. Er komt gewoon een dimensie bij.Yael schreef:Ik denk dat het meest vervelende is dat men denkt de vinger op de vervangingsleer gelegt te hebben en er te zijn met de zeggen dat het toch niet zo is dat de kerk ipv Israel gekomen is, terwijl dat maar het topje van de ijsberg is. Als men werkelijk terug wil naar wat de Bijbel zegt zullen ze heel de leer op z'n kop moeten zetten en ik ben bang dat men daartoe niet bereid is.
dalethvav schreef:Precies, die ervaring heb ik ook. Verv. theologie afwijzen houd o.a in een herbezinning op eschatologie, herstel (letterlijk) van het koninkrijk Israel (Hand. 1), doop, verbondsleer, verhouding OT/NT, sabbath, christelijke/Joodse feesten. Het betekent het loslaten van bepaalde dogma's en tradities. Maar kun je eenmaal dingen loslaten, dan krijg je er wel heel veel meer voor terug. Mijn ervaring is dat het verrijkend is. Er komt gewoon een dimensie bij.Yael schreef:Ik denk dat het meest vervelende is dat men denkt de vinger op de vervangingsleer gelegt te hebben en er te zijn met de zeggen dat het toch niet zo is dat de kerk ipv Israel gekomen is, terwijl dat maar het topje van de ijsberg is. Als men werkelijk terug wil naar wat de Bijbel zegt zullen ze heel de leer op z'n kop moeten zetten en ik ben bang dat men daartoe niet bereid is.
Yael schreef:Weet je wat er met de vervangingsleer bedoeld word? Ik krijg de indruk uit je reactie te halen dat je niet weet.
Verder wat Jezus uniek maakt, volgens het Nieuwe Testament, is dat Hij de Messias is. Het Judaisme ontkent dit wat dus uiteindelijk geleidt heeft tot splitsing binnen het Jodendom en tot het ontstaan van een nieuwe godsdienst het Christendom.
Het Messias idee is slechts een enkel aspect van de scheiding tussen Jodendom en christendom.
biblebook schreef:Christus is gekomen voor alle mensen.
ndien de Joden van het Oude Testament hun opdracht hadden begrepen en verstaan, terwijl de profetie notabene in hun midden was (Jezus)
dan was hen hun opdracht en hun -specifieke- theocratiche positie nooit ontnomen geweest.
Wie goed nadenkt kan dus weten dat de -her-opgerichte Staat Isra‘l in 1947 een menselijke kwestie is.
Wie het joodse volk van vandaag zoals zich dat gedraagt is geen voorbeeld van Christus, want het past geweld en oorlog toe om (notabene) hun eigen opgerichte staat te moeten verdedigen. Tegen wat en wie!
Christus is gekomen voor alle mensen. Indien de Joden van het Oude Testament hun opdracht hadden begrepen en verstaan, terwijl de profetie notabene in hun midden was (Jezus) dan was hen hun opdracht en hun -specifieke- theocratiche positie nooit ontnomen geweest
Yael schreef:Israel heeft nog steeds de opdracht een Licht te zijn voor de omringende volken.
Yael schreef:Israel heeft nog steeds de opdracht een Licht te zijn voor de omringende volken.
Maja de Bij schreef:Volgens mij heeft Israel voor alles de opdracht om de wet te houden. Doen ze dat niet dan dreigt telkens weer de ballingschap, daar zijn bijbelteksten te over van.Yael schreef:Israel heeft nog steeds de opdracht een Licht te zijn voor de omringende volken.
De toekomst is dan somber. De wet houden is Israel immers nog nooit gelukt.
Is het arrogant om tegen hen te zeggen dat alleen bekering en geloof duurzaam verblijf oplevert?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten