Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 dec 2007 19:06

Ik denk dat het meest vervelende is dat men denkt de vinger op de vervangingsleer gelegt te hebben en er te zijn met de zeggen dat het toch niet zo is dat de kerk ipv Israel gekomen is, terwijl dat maar het topje van de ijsberg is. Als men werkelijk terug wil naar wat de Bijbel zegt zullen ze heel de leer op z'n kop moeten zetten en ik ben bang dat men daartoe niet bereid is.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 14 dec 2007 11:06

Wat of wie heeft Paulus in Galaten 5.16 (een brief aan ons, heidenen)bedoeld, toen hij schreef:
En allen, die zich naar de regel zullen richten - vrede en barmhartigheid kome over hen en ook over het Israel Gods.?
Heeft iemand hier een gedachte over?

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 16 dec 2007 19:12

Yael schreef:Ik denk dat het meest vervelende is dat men denkt de vinger op de vervangingsleer gelegt te hebben en er te zijn met de zeggen dat het toch niet zo is dat de kerk ipv Israel gekomen is, terwijl dat maar het topje van de ijsberg is. Als men werkelijk terug wil naar wat de Bijbel zegt zullen ze heel de leer op z'n kop moeten zetten en ik ben bang dat men daartoe niet bereid is.
Precies, die ervaring heb ik ook. Verv. theologie afwijzen houd o.a in een herbezinning op eschatologie, herstel (letterlijk) van het koninkrijk Israel (Hand. 1), doop, verbondsleer, verhouding OT/NT, sabbath, christelijke/Joodse feesten. Het betekent het loslaten van bepaalde dogma's en tradities. Maar kun je eenmaal dingen loslaten, dan krijg je er wel heel veel meer voor terug. Mijn ervaring is dat het verrijkend is. Er komt gewoon een dimensie bij.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 16 dec 2007 23:01

dalethvav schreef:
Yael schreef:Ik denk dat het meest vervelende is dat men denkt de vinger op de vervangingsleer gelegt te hebben en er te zijn met de zeggen dat het toch niet zo is dat de kerk ipv Israel gekomen is, terwijl dat maar het topje van de ijsberg is. Als men werkelijk terug wil naar wat de Bijbel zegt zullen ze heel de leer op z'n kop moeten zetten en ik ben bang dat men daartoe niet bereid is.
Precies, die ervaring heb ik ook. Verv. theologie afwijzen houd o.a in een herbezinning op eschatologie, herstel (letterlijk) van het koninkrijk Israel (Hand. 1), doop, verbondsleer, verhouding OT/NT, sabbath, christelijke/Joodse feesten. Het betekent het loslaten van bepaalde dogma's en tradities. Maar kun je eenmaal dingen loslaten, dan krijg je er wel heel veel meer voor terug. Mijn ervaring is dat het verrijkend is. Er komt gewoon een dimensie bij.

Dat is ook mijn ervaring. De vervangingstheorie (theologie kun je het eigenlijk niet noemen) zit zo in onze genen dat wij daar nooit helemaal los van komen. Inderdaad vele dogma's zullen wij moeten loslaten. Wij hebben allen de neiging om een theologisch systeem op te bouwen vanuit ons verstaan van de Schrift. Zo ontstaat er een overzichtelijk denkschema waaraan de hele uitleg van de Schrift wordt opgehangen. De theologen weten geen raad met het nationaal herstelde volk Israël, dat komt m.i. omdat in het gereformeerde theologisch denken een cruciale theologische denkfout gemaakt is in het verstaan van de Schrift en dat is het massieve, ongenuanceerde verbondsdenken, dat de hele Schrift ‘overruled’ heeft. Eén verbond en dus één volk en één kerk van Adam tot de Jongste dag. Daarom weten zij ook geen raad met het nationaal herstelde volk Israël, dat een aardse roeping en erfenis heeft. Israël heeft in deze verbondsvisie nooit een eigen identiteit gehad. Zij was slechts een pseudoniem, een wegwerp verpakking, van de algemene Christelijke kerk. Al Gods beloften aan Israël moeten dus noodzakelijk in de kerk vervuld worden. Zij zijn vaak dienstbaar aan hun eigen denkkader dat zij tot een wijze van schriftuitleg komen, die zij in de vrijzinnigheid (terecht) veroordelen. Waarom de geboorte uit een maagd letterlijk en de troon van David geestelijk? De intocht in Jeruzalem op een ezel nemen zij letterlijk en Zijn heerschappij tot aan het einde der aarde wordt vergeestelijkt, dat past niet in hun denken. In dit denken moeten de 144000 in Openbaring dan ook de kerk voorstellen, ondanks de uitdrukkelijke opsomming van de twaalf stammen. Dan is de schare uit de grote verdrukking (Dan. 12:1; Math. 24:21) de kerk, eveneens de vrouw uit Openbaring 12, enz. Je komt zo tot wel heel vreemde gedachtekronkels.

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 01 jan 2008 01:04

Als een nieuwe stroming iets toevoegt of denkt toe te voegen aan een stroming die eerder bestond gaan de leden van zo'n stroming soms beweren dat ze in de plaats zijn gekomen van de oudere stroming. De moslims beweren ook dat hun godsdienst al het voorgaande heeft achterhaald en overbodig maakt.

De ironie wil dat religies die de ultieme waarheid menen te hebben gevonden op hun beurt weer erg star zijn als het gaat om stromingen die na hen zijn gekomen. Zo vervolgen de moslims de bahai's en de sikhs, en zijn christenen bijvoorbeeld zeer fel anti-mormoons of anti-jehova getuigen.

Als je de christelijke bijbelboeken bestudeert, zie je dat de schrijvers voortdurend bezig waren om oud materiaal te her-gebruiken en nieuwe ideeen toe te voegen. In feite werden oude theologien constant, maar voor de omstanders nauwelijks merkbaar (want heel geleidelijk) omgewerkt tot nieuwe.

Nadat het christendom en de islam hun godsdiensten afsloten voor nieuw materiaal en nieuwe omwerkingen, is een grote verstarring opgetreden die ze tot weing rekbare dogmatische religies heeft gemaakt.

De leringen en de missie van Jezus hebben waarschijnlijk wel iets nieuws toegevoegd aan de Joodse religie, al is niet duidelijk meer wat dat precies geweest is. Het christendom, een hoofdzakelijk romeinse ritualistische godsdienst daarentegen voegt er niets van waarde aan toe en dus vind ik de claim van vervanging ridicuul.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 jan 2008 13:35

Weet je wat er met de vervangingsleer bedoeld word? Ik krijg de indruk uit je reactie te halen dat je niet weet.

Verder wat Jezus uniek maakt, volgens het Nieuwe Testament, is dat Hij de Messias is. Het Judaisme ontkent dit wat dus uiteindelijk geleidt heeft tot splitsing binnen het Jodendom en tot het ontstaan van een nieuwe godsdienst het Christendom.

darren
Mineur
Mineur

Berichtdoor darren » 05 jan 2008 13:49

Yael schreef:Weet je wat er met de vervangingsleer bedoeld word? Ik krijg de indruk uit je reactie te halen dat je niet weet.

Verder wat Jezus uniek maakt, volgens het Nieuwe Testament, is dat Hij de Messias is. Het Judaisme ontkent dit wat dus uiteindelijk geleidt heeft tot splitsing binnen het Jodendom en tot het ontstaan van een nieuwe godsdienst het Christendom.

Die indruk is onterecht, maar de vervangingsleer is ingebed in een bepaalde manier van denken waar ik in mijn reactie op inging.

Het Messias idee is slechts een enkel aspect van de scheiding tussen Jodendom en christendom. De status van een nieuwe goeroe krijgt altijd aandacht binnen een nieuwe stroming, maar het karakter van de leringen en de missie van die goeroe weegt altijd zwaarder dan zijn status.

Waarbij ik er even aan voorbij ga of Jezus als de stichter/goeroe van het christendom kan of moet worden beschouwd.
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 jan 2008 14:09

Wat is de vervangingsleer volgens jouw dan? Als ik je goed begrijp dat de ene godsdienst de andere daarop volgende vervangt?

Het Messias idee is slechts een enkel aspect van de scheiding tussen Jodendom en christendom.

De kloof is natuurlijk door de eeuwen heen steeds dieper geworden.
Maar het Messias idee is wel het aspect wat de 2 van elkaar gescheiden heeft. En nog steeds scheidt. Ondanks de kleine groep Messiaanse Joden.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 15 jan 2008 16:37

Christus is gekomen voor alle mensen. Indien de Joden van het Oude Testament hun opdracht hadden begrepen en verstaan, terwijl de profetie notabene in hun midden was (Jezus) dan was hen hun opdracht en hun -specifieke- theocratiche positie nooit ontnomen geweest.

Ik wil nu niet nog eens alles weer opnieuw gaan uitleggen, maar duidelijk is dat Christus Žn de Joodse Staat Žn het volk Isra‘l van het OT heeft doen uitŽŽnvallen, omdat zij geen voedingsbodem waren voor de rest van de wereld. Het is de Heilige Geest die mensen overtuigd van zonden en hen tot Christus leidt.

Wie goed nadenkt kan dus weten dat de -her-opgerichte Staat Isra‘l in 1947 een menselijke kwestie is. Wie het joodse volk van vandaag zoals zich dat gedraagt is geen voorbeeld van Christus, want het past geweld en oorlog toe om (notabene) hun eigen opgerichte staat te moeten verdedigen. Tegen wat en wie! Bovendien nemen vele vooraanstaande Joodse leiders op zakelijk en politiek terrein niet zo`n mooie postitie in. Lid van de Vrijmetselarij bijvoorbeeld en in dienst van de USA door de CIA en FBI.

Aangaande het volk Isra‘l uit Bijbelse tijden, weten we bijvoorbeeld dat het volk Isra‘l zich bezig hield met afgoderij, niet alleen bij de berg Horeb, waar de broer van Mozes (AŠron) het gouden kalf smeedde onder leiding van Datan de meegereisde adviseur van Farao, maar ook dat zij ook occulte zaken aanbaden zoals bijvoorbeeld Jeremia 10:2-6 verhaalt.

Ook vandaag de dag bestaan binnen de huidige Staat Isra‘l Vrijmetselarijloges die herinneren aan de afgoderij uit de tijd van de Bijbelse tijden. Zo prijkte er tijdens het bezoek van paus Johannes Paulus II een foto van de Paus met de BaŠl- Berith een "joodse" Vrijmetselaarij organisatie Heer van de Den[/color]) Deze naam is een woordspeling op het woord Baal-Bereth, dat betekend Heer van het Verbond. Heer van de Den is dus een verwijzing naar Kerst, maar in de essentie naar Nimrod. In de Bijbel vinden we een verwijzing naar Nimrod en zijn vrouw Semirames. Ook Isra‘l hield zich in met aanbidding van bomen zoals zoals ook 2 Kronieken en 2 Richteren 10:14 ons leert.

We moeten ons dus niet verbazen dat Christus wel een einde moest maken aan de vooringenomen en bijzondere Theocratsiche status van Isra‘l.

Indien het nu zo wou zijn dat het volk Isra‘l, in het bijzonder, haar positie niet zou hebben verloren, dan zou zij een voorbeeldfunctie hebben gehad in de wereld en zou zij door een Hemelse God worden beschermd. Maar beste mensen de Mens die zich boven God wil plaatsen heeft zijn oog op Jeruzalem laten vallen. Zij is zeer edelmoedig voor de Islam omdat zij weet dat zij de Islam nodig heeft om in Jeruzalem plaats te kunnen nemen. Dat wil zeggen het aardse Jeruzalem. De USA is druk doende om de Islamitische Staten aan de kant van haar gezag te brengen. Geheel overŽŽnkomstig haar profetische kader uit Openbaring 13. Door geweld en oorlog, door samenspel met "de vijand". Zo spelen de bovenwereld Žn onderwereld samen het spel van de angst en de bevrijding. Jezus leert dat er geen vrede zal komen op aarde. Oorlogen en "geruchten" van oorlogen nemen alsmaar toe (gisteren Bush nog over Iran) En de Joodse staat van vandaag past dan natuurlijk geheel in het plaatje dat de Overste van deze wereld ons voorhoudt.

Terwijl Europa en de USA zich torens maakt gelijk Nimrod zich een toren maakte. Terwijl de RKK "in Maria" ons Astarte (Asht-tart= de vrouw die torens maakt) slaapt de gehele mensheid, inclusief het joodse volk van het huidige Isra‘l met de aardse stad Jeruzalem totdat het wakker zal schrikken, als het te laat is en de Overste van deze wereld zich een troon in de stad Jeruzalem heeft gemaakt door haar Kerk van het Grote Babylon. De "hoer" bouwt zich torens naar de hemel. Zij wil boeven God uitsteken. in een documentaire over het Vaticaan hoorde ik dat hier en daar het Pausdom zich de heerser over hemel en aarde noemen.

Het is de Paus die centraal staat binnen de Kerk. Niet Christus staat centraal maar de Paus in de Kerk. En met zo`n geestelijk leider gaat dan de gehele Joodse raad mee op de foto. Niet zo maar een "raad" maar de Baal Berith de vrijmetselaarij organisatie met hun allerhoogste (Vrijmetselarij-) chef de Paus.
En dan te geloven dat God de Vader met het Joodse volk van, vandaag een aparte bedoeling heeft.

Jezus heeft duidelijk gemaakt dat Zijn Evangelie en Hij als offer er gekomen zijn voor de Jood Žn de Griek. Voor alle mensen zoals ook de Sabbat van het 4e gebod er voor alle mensen is. (Jesaja 56:6,7 en Marcus 2:27) het kan zijn dat vele joden de Farizeesche wetten blijven navolgen of dat zij hun Joods Orthodox wettsiche standpunten blijven innemen. Wij hoeven hen daarover niet te oordelen et zo als wij evenmin mensen zouden oordelen over hun persoonlijke keuzes in hun leven.

Er zijn 7 tekenen van de spoedige wederkomst van Christus en 20 profetie‘n daarover. Zeer recent was er een Moslim gelovige die een droom ervoer over de spoedige wederkomst van Christus; Hij zag Christus op de wolken des hemels nederdalen met vele duizenden engelen. Hij schrok en werd al badend in het zweet wakker. Hij zag immers Christus en niet Allah! Hij hield het voor zich maar viel op door zijn houding. Hij vertelde het aan een vriend. Ook deze had dezelfde droom gehad. Naderhand bleek dat de gehele Moslimgemeenschap de droom te hebben gehad. Allen bekeerden zich van hun Moslimgeloof en namen Christus aan als hun Heiland en -werkelijke- verlosser. http://www.whitehorsemedia.net/

Een Adventistisch predikant werd uitgenodigd door de Legerpredikant van het Pentagon (Steve Wohlberg van White Horse Media)om te preken in het Pentagon en in het bijzijn van mensen van de Senaat en de -militair politieke organisatie binnen het Pentagon. Steve Wohlberg als (Joodse) predikant legde aan zijn toehoorders de profetie over de Verenigde Staten uit Openbaringen 13 uit. Na afloopt bleek hij niet de mensen tot grote verbazing te hebben geleid, maar werd hem gevraagd door de leiding van het pentagon om spoedig nog eens terug te komen om de uitleg over de profetie van de USA nog eens verder uit te diepen en meer te verhalen over deze zaken http://www.whitehorsemedia.net/. Gods wegen zijn niet onze wegen en daaromzullen alleen Gods plannen uitkomen. Menselijke opzetjes en trucjes om de Baals te eren en de Overste van deze wereld op de troon te helpen, mislukken. Al lijken de wegen der mensen rechtvaardig, aan het einde leiden zij tot de dood.

God de Vader die zowel onze God en vader is, als die van Christus de Zoon heeft alle mensen lief. Niemand is uitgezonderd. Niemand hoeft menen zich te kunnen verheffen boven de ander. Allen zullen geoordeeld worden. Als Christus terugkomt zal Hij de bokken van de schapen scheiden.

groet

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 jan 2008 17:03

biblebook schreef:Christus is gekomen voor alle mensen.

Jezus is in de eerste plaats gekomen voor Israel, en daarna inderdaad voor de gehele mensheid.

I
ndien de Joden van het Oude Testament hun opdracht hadden begrepen en verstaan, terwijl de profetie notabene in hun midden was (Jezus)

Waarschijnlijk heb jezelf niet door hoe arrogant dit klinkt.... Paulus praatte op een heel andere manier over het Joodse volk dan jij hier doet.

dan was hen hun opdracht en hun -specifieke- theocratiche positie nooit ontnomen geweest.

Was er in de tijd van Jezus sprake van een onafhankelijke Joodse staat? Laat staan theocratisch.
Verder als men een bepaalde opdracht niet uit voert wil nog niet zeggen dat die eis door God is weggenomen. Israel heeft nog steeds de opdracht een Licht te zijn voor de omringende volken.

Wie goed nadenkt kan dus weten dat de -her-opgerichte Staat Isra‘l in 1947 een menselijke kwestie is.

Wat is je probleem dat Israel weer opgericht is? Los daarvan of het een menselijke of Goddelijke kwestie is.

Wie het joodse volk van vandaag zoals zich dat gedraagt is geen voorbeeld van Christus, want het past geweld en oorlog toe om (notabene) hun eigen opgerichte staat te moeten verdedigen. Tegen wat en wie!

Ahum.... Ben jij zelf een voorbeeld van Christus? Ben ik dat? Zijn wij christenen dat? Maken wij Israel jaloers zoals de opdracht in het NT aan de gelovigen is.
Nou eerlijk gezegt zie ik niet zoveel waar ik als ik Joods zou zijn jaloers op zou moeten zijn.
Verder hebben we het hier over een modern land dat zijn inwoners beschermen wil. Overigens is de meerderheid van Israel helemaal niet gelukkig met de huidige regering. En ik geef ze gelijk.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 15 jan 2008 22:44

Christus is gekomen voor alle mensen. Indien de Joden van het Oude Testament hun opdracht hadden begrepen en verstaan, terwijl de profetie notabene in hun midden was (Jezus) dan was hen hun opdracht en hun -specifieke- theocratiche positie nooit ontnomen geweest

:? :oops: :roll:

Ach mijnheer biblebook Shalom !

als je goed de Bijbel zou kennen dan wist je ook dat dit geprofeteerd is dat dit zou gebeuren, dat israel als uitverkoren volk zijn eigen Messias zou verwerpen, dit allemaal opdat mensen uit de volkeren , waar jij uiteraard ook onder hoort, tot geloof mochten komen!!!

geloof in de Messias is Genade door de Eeuwige gegeven - niet iets om trots op te zijn !

De belofte is er nog steeds : Het is de tijdelijke geestelijke blindheid waarin Israel zich bevindt- wat ook allemaal geprofeteed is . maar .... Israel is nog steeds de oogappel en de oudste zoon van YHWH .
Pas dan wanneer de Messias terugkomt naar de aarde zal Israel als geheel berouw krijgen vanwege het ongeloof en weer deel krijgen aan het heil waarvoor het uiteindelijk bestemd is .
als God iets belooft dan is Hij ook volle 100 procent trouw aan Zijn Belofte.

Ik zou zeggen bid voor de vrede voor Jerusalem ! dan zul jij ook gezegend worden. en laat je niet leiden door paranoide gevoelens . Yeshua reigns en niks gebeurt zonder ZIjn wil !!!
Weet wel : er gebeuren wonderbaarlijke dingen. onder de joodse en ook de arabische bewoners van dit gebied.

In Hem zijn wij allen broeders en zusters!

en ik zou zeggen > lees eens wat beter in de Bijbel ! en niet alleen bepaalde geselecteerde dingen ! Vraag de Heilige Geest om je te leiden en oordeel niet vanuit je eigen inzicht !
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 15 jan 2008 23:09

He-le-maal met Yael eens.

'k Zou zeggen Biblebook: Doe je naam eer aan en lees het laatste vs van Amos (9:15) eens.

15 En Ik zal ze (dat is Israel zoals uit de context blijkt) in hun land planten; en zij (dat is nog steeds Israel zoals uit de context blijkt) zullen niet meer worden uitgerukt uit hun land, dat Ik hunlieden gegeven heb, zegt de HEERE, uw God.

Is dit al gebeurt? Neen. En als iets wat God zegt nog niet gebeurt is, dan zal dat nog gaan gebeuren. God is getrouw. Zo eenvoudig is dat.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 jan 2008 15:41

Yael schreef:Israel heeft nog steeds de opdracht een Licht te zijn voor de omringende volken.

Volgens mij heeft Israel voor alles de opdracht om de wet te houden. Doen ze dat niet dan dreigt telkens weer de ballingschap, daar zijn bijbelteksten te over van.
De toekomst is dan somber. De wet houden is Israel immers nog nooit gelukt.
Is het arrogant om tegen hen te zeggen dat alleen bekering en geloof duurzaam verblijf oplevert?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 jan 2008 16:31

Yael schreef:Israel heeft nog steeds de opdracht een Licht te zijn voor de omringende volken.

De uitdrukking Licht der heidenen vinden we terug in Jesaja 49:6. Dit is van toepassing op de Messias (Hij is immers het Licht der wereld, zie ook Luk. 2:32) en ook op de dienst van de apostelen. Dat zegt Paulus dan ook in Hand. 13:47.
Dus Israel is alleen een Licht voor de omliggende volken in zoverre ze Jezus verkondigen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 jan 2008 18:08

Maja de Bij schreef:
Volgens mij heeft Israel voor alles de opdracht om de wet te houden. Doen ze dat niet dan dreigt telkens weer de ballingschap, daar zijn bijbelteksten te over van.
De toekomst is dan somber. De wet houden is Israel immers nog nooit gelukt.

Nu ik zeg ook niet dat Israels opdracht alleen hetgeen is wat ik opmerkte. :wink:

Is het arrogant om tegen hen te zeggen dat alleen bekering en geloof duurzaam verblijf oplevert?

Dat is iets wat de Bijbel zelf zegt. Dus je mag ervan uit gaan dat ze dit zelf ook weten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”