Is God wel Almachtig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 08 dec 2003 10:44

vergeet niet dat wij als mensen denken, zaken zien en onze eigen intepretatie ergens aan geven.
wij weten niet een fractie van hoe God denkt en handeld.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2003 12:42

Maar voorziet god dan wat wij willen?! Beslissen we zelf over onze toekomst of is het toch god die alle keuzes maakt?! Inclusief de slechte!?

God voorziet, in de zin dat Hij vooruit ziet wat wij gaan beslissen, maar neemt die beslissing niet Zelf. Anders zou er geen verantwoordelijkheid van onze kant kunnen zijn!

vergeet niet dat wij als mensen denken, zaken zien en onze eigen intepretatie ergens aan geven.
wij weten niet een fractie van hoe God denkt en handeld.

Dat ben ik helemaal met je eens, en dat element is al eerder langsgekomen in dit topic. Mijn uitleg (die ik overigens niet zelf bedacht heb maar overgenomen van C.S. Lewis) is slechts een uitleg, misschien is het wel heel anders. Het is vooral bedoeld om te ontkomen aan de stelling 'er is kwaad op de wereld, God wil het goede, dus is Hij niet almachtig, of wil het goede niet'.

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 08 dec 2003 15:58

Waarom krijgt God altijd de schuld van het kwaad? Het kwaad dat wij zelf gewild hebben?
Wij leven ons leven zonder God, zonder Zijn wetten, zonder Zijn advies. Als er iets fout gaat is het toch Zijn schuld!
Wij willen niet dat God ons leven leidt, en ons verteld wat we zouden moeten doen voor ons bestwil. Maar als er dan iets fout gaat met ons leven moet God er snel aan te pas komen om het op te knappen.

Ja, er gebeuren erge dingen in de wereld, maar God regeerd, en zal Zijn almacht tonene. Hij heerst zo ver de blindste heid'nen wonen! Maar er komt een dag dat elke knie zich buigen zal en zal belijden dat Christus de Heere is! Die dag zal ook blijken dat voor degenen die God liefhebben alle dingen moeten medewerken ten goede. Dan zien we de bovenkant van het weefgetouw, en zien hoe alle kleuren, donker en licht, een patroon vormen!

Het gaat erom of we ons hele leven in Gods handen durven geven. Zo niet, dan moeten we ook niet klagen, want dan bannen we Hem uit. Hoe kunnen we dan het goede verwachten?
En Dire straits, ik denk dat jij inderdaad in dire straits zit! Dat geldt ook voor Heiden! Wie is het maaksel, dat het opstaat tegen de Maker? En God ter verantwoording roept? Als je God niet ziet in het feit dta je leeft, redelijk gezond bent, eten hebt, etc, en daar niet eeuwig dankbaar voor bent, hoe kun je dan klagen om dingen die fout gaan?
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 08 dec 2003 17:37

Dode zee,

ik vind het fijn jouw stukjes te lezen, je raakt de juiste snaar!
Ik kan er alleen maar mee instemmen

joris

Berichtdoor joris » 08 dec 2003 23:34

wilke schreef:Dode zee,

ik vind het fijn jouw stukjes te lezen, je raakt de juiste snaar!
Ik kan er alleen maar mee instemmen
amen

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 09 dec 2003 00:05

niets, maar dan ook niets aan toe te voegen
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2003 11:10

Zo, het is wel uniek dat je zoveel mensen op dit forum achter je krijgt, dat gebeurd niet vaak! :wink:
Maar ik vind ook dat hier weinig tegenin is te brengen!

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 09 dec 2003 16:59

Jullie zouden me bijna naast m'n schoenen doen lopen! Dit is slecht voor mijn heiligmaking, hoor!

Maar goed, kan ik jullie in elk geval de schuld geven!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 09 dec 2003 19:44

dode zee schreef:Waarom krijgt God altijd de schuld van het kwaad? Het kwaad dat wij zelf gewild hebben?
Wij leven ons leven zonder God, zonder Zijn wetten, zonder Zijn advies. Als er iets fout gaat is het toch Zijn schuld!
Wij willen niet dat God ons leven leidt, en ons verteld wat we zouden moeten doen voor ons bestwil. Maar als er dan iets fout gaat met ons leven moet God er snel aan te pas komen om het op te knappen.

Ja, er gebeuren erge dingen in de wereld, maar God regeerd, en zal Zijn almacht tonene. Hij heerst zo ver de blindste heid'nen wonen! Maar er komt een dag dat elke knie zich buigen zal en zal belijden dat Christus de Heere is! Die dag zal ook blijken dat voor degenen die God liefhebben alle dingen moeten medewerken ten goede. Dan zien we de bovenkant van het weefgetouw, en zien hoe alle kleuren, donker en licht, een patroon vormen!

Het gaat erom of we ons hele leven in Gods handen durven geven. Zo niet, dan moeten we ook niet klagen, want dan bannen we Hem uit. Hoe kunnen we dan het goede verwachten?
En Dire straits, ik denk dat jij inderdaad in dire straits zit! Dat geldt ook voor Heiden! Wie is het maaksel, dat het opstaat tegen de Maker? En God ter verantwoording roept? Als je God niet ziet in het feit dta je leeft, redelijk gezond bent, eten hebt, etc, en daar niet eeuwig dankbaar voor bent, hoe kun je dan klagen om dingen die fout gaan?

Beste dode zee, jouw opstelling staat mijns inziens een open en objectieve discussie in de weg. Geloof is natuurlijk enerzijds gebaseerd op onbewijsbare en alleen 'te geloven' zaken, maar anderzijds gaat geloof ook gepaard met argumenten. Die kan je naar voren brengen in een discussie, maar van jou heb ik nog geen argumenten gezien. Zou je voor mij kunnen beargumenteren hoe ik in het dagelijkse, aardse leven kan zien dat God er is? Hoe rijm ik de almacht van God met de ogenschijnlijke macht van het kwaad? Dat zijn vragen waar veel mensen een antwoord op zoeken, denk ik. Ik ben blij voor je dat je zelf zo vast geloofd in God, maar er zijn ook heel veel mensen die heel veel moeite hebben met de vragen die ik hierboven en ook in andere bijdragen heb gesteld. Ik vind het ongepast die af te doen met de kritiek: 'wie is het maaksel, dat het opstaat tegen de maker?' Die vragen kunnen leven vanuit een oprecht streven om de waarheid te leren kennen.
Van een open en eerlijke discussie is nog nooit iemand minder geworden, wel van de illusie de wijsheid in pacht te hebben.
The proof of the pudding is in the eating.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2003 23:13

Ik vind dat er wel een argument in het betoog van dode zee zit. Namelijk: als wij niet volgens Gods wetten leven is het logisch dat er problemen van komen. God is dan niet aan ons verplicht om daar wat aan te doen. Toch?

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 09 dec 2003 23:41

'wie is het maaksel, dat het opstaat tegen de maker?' Die vragen kunnen leven vanuit een oprecht streven om de waarheid te leren kennen.

Dat kan...en ze zullen antwoorden vinden die genoegdening geven als ze de Weg bewandelen. Het maaksel staat in geval van het kwaad in een hoop situaties op overzichtelijke hoogte, maar in verhouding tot begrip van totaaloverzicht, dat de Maker alleen heeft, is er geen weg te gaan dan die van de rust die tot je komt in gebed en onderwerping aan Hem.
sol lucet omnibus

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 10 dec 2003 13:27

Aragorn schreef:Ik vind dat er wel een argument in het betoog van dode zee zit. Namelijk: als wij niet volgens Gods wetten leven is het logisch dat er problemen van komen. God is dan niet aan ons verplicht om daar wat aan te doen. Toch?

Volgens mij heb ik daar niets over gezegd. Ik vind alleen dat dode zee geen recht doet aan de discussie door op oprechte en indringende vragen niet inhoudelijk te reageren. Het enige wat hij/zij inbrengt is het monddood maken van de discussie door eenzijdig te wijzen op de onmacht en slechtheid van de mensen. Of dode zee daar gelijk in heeft, doet niet ter zake, het dient geen enkel doel om op een discussieforum te gaan preken.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 dec 2003 13:53

Klopt, Dode Zee moeten niet mensen gaan oordelen, Dode Zee slaan door theologisch-correcte uitspraken de hele discussie dood. Overigens moeten wij als mensen God niet op het matje willen gaan roepen. Je kunt je natuurlijk afvragen waarom God iets doet, en daar is niets mis mee. Maar God is, in het geval Hij God is, absoluut geen verantwoording aan wat voor mens dan ook schuldig.

Vind dit behartigenswaardige woorden:
Wishori Wasesu schreef:
Dire Straits schreef:'wie is het maaksel, dat het opstaat tegen de maker?' Die vragen kunnen leven vanuit een oprecht streven om de waarheid te leren kennen.

Dat kan...en ze zullen antwoorden vinden die genoegdening geven als ze de Weg bewandelen. Het maaksel staat in geval van het kwaad in een hoop situaties op overzichtelijke hoogte, maar in verhouding tot begrip van totaaloverzicht, dat de Maker alleen heeft, is er geen weg te gaan dan die van de rust die tot je komt in gebed en onderwerping aan Hem.

Overigens, Dire Straits, zie ik het probleem met de Lewis-oplossing niet? Waarom zou die niet voldoen?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2003 16:55

DireStraits schreef:
Aragorn schreef:Ik vind dat er wel een argument in het betoog van dode zee zit. Namelijk: als wij niet volgens Gods wetten leven is het logisch dat er problemen van komen. God is dan niet aan ons verplicht om daar wat aan te doen. Toch?

Volgens mij heb ik daar niets over gezegd. Ik vind alleen dat dode zee geen recht doet aan de discussie door op oprechte en indringende vragen niet inhoudelijk te reageren. Het enige wat hij/zij inbrengt is het monddood maken van de discussie door eenzijdig te wijzen op de onmacht en slechtheid van de mensen. Of dode zee daar gelijk in heeft, doet niet ter zake, het dient geen enkel doel om op een discussieforum te gaan preken.

Ik ben met je eens dat de stijl van dode zee meer prekerig dan beargumenteerd is, maar om het daar niet mee af te doen wilde ik erop wijzen dat er toch wel een argument in zit. Daar heb je inderdaad niets op gezegd, en misschien zou het goed zijn om dat wel te doen omdat in een goede discussie mensen ook op elkaars argumenten ingaan.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 10 dec 2003 18:15

Aragorn schreef:Ik ben met je eens dat de stijl van dode zee meer prekerig dan beargumenteerd is, maar om het daar niet mee af te doen wilde ik erop wijzen dat er toch wel een argument in zit. Daar heb je inderdaad niets op gezegd, en misschien zou het goed zijn om dat wel te doen omdat in een goede discussie mensen ook op elkaars argumenten ingaan.

Ja ja, rustig, ik kan niet alles tegelijk :wink:
De kern van de zaak is: ik ga in deze discussie niet uit van de vooronderstelling, dat God bestaat en de christelijke God is. Dat is heel bewust, omdat zo'n vooronderstelling een zuivere argumentatie in de weg staat. Dat heeft dode zee denk ik heel treffend geillustreerd.
Laat ik bij het beantwoorden van jouw vraag wel even van deze vooronderstelling uitgaan: God bestaat en is de christelijke God. Dan is er ogenschijnlijk geen enkele twijfel over de juistheid van het door jou aangedragen argument: God heeft de mensen een bepaalde opdracht gegeven, de mens houdt zich daar niet aan en krijgt dan z'n eigen problemen op te lossen. Maar dan houd ik altijd nog grote vragen over:
-als ik onverkort de almacht van God aanneem kan ik dat nog steeds niet rijmen met het feit dat de mens in de fout gaat. God zou dat kunnen voorkomen.
-het kwaad treft ook weerloze, goede of onwetende mensen, jong en oud. Heeft een baby bewust zich niet gehouden aan Gods opdracht?
-in de christelijke leer wordt gesteld dat de mens alleen geneigd is tot het kwaad. Hij kan dus helemaal niet volgens Gods wetten leven. Waarom straft God de mens dan voor iets wat hij doet, terwijl hij niet anders kan? God weet dat toch? Waarom grijpt hij niet in en toont zijn almacht?
Daarmee kom ik bij de Lewis-these: zoals die hier verwoord is, kan ik me er in grote lijnen in vinden. Het lijkt me inderdaad de enige optie, dat mensen met een eigen verantwoordelijkheid en keuzemogelijkheid zijn geschapen. Dat lijkt me echter wel strijdig met de gereformeerde leer, zoals ik die in het derde 'streepje' heb verwoord. Dat mag natuurlijk, maar er zijn waarschijnlijk ook wel wat mensen op dit forum die dat niet met je eens zijn. Het geeft ook geen sluitend antwoord op de eerste twee vragen. De eerste vraag is denk ik niet te beantwoorden, bij de tweede geldt: baby's e.d. kunnen niet kiezen voor God en het goede, hebben die dan wel eigen verantwoordelijkheid?

Terug naar “Archief”