Moderator: Moderafo's
nickk schreef:Race406 schreef:nickk schreef:Race406 schreef:nickk schreef:Ik kerk officieel in de CGK te Middelharnis. Er broeide echter al wat in mij betreffende het doen en laten in de gemeente en kerkdiensten. Ook met de komst van de nieuwe predikant ben ik totaal niet blij.
Zodoende kerk ik momenteel in CGK Zierikzee en voel me hier ook thuis.
Wie is de nieuwe predikant dan en waarom ben je daar niet blij mee?
Ds. Egas van Urk.In zijn preken staat Jezus in mijn ogen niet centraal en het niet zwaar genoeg zijn. Verder ga ik er niet over uitweiden, dit vind ik niet reeel naar de ds. maar ik ga in ieder geval niet meer naar de beste man toe.
Ik weet wat je bedoelt. Maar ik heb hem eens op ene rouwdienst van een oom van mij gehoord, waar veel buitenkerkelijke mensen zaten, en daar was hij heel ruim. Hij nodigde iedereen om tot God te gaan, omdat er bij Hem altijd plaats is. Dus het kan wel....
Hij nodigt mensen ook zeer zeker tot het geloof, maar hij brengt het op zo'n manier dat momenteel heel de gemeente op zn kop staat, ik ben niet alleen. Ik ben ook al in gesprek met hem geweest over zijn manier en dit gesprek liep zeer goed.
Het punt is echter dat hij niet veranderd, terwijl al duidelijk uit de gemeente is gebleken dat men niet kan instemmen met zijn preken.
Maar ik ga niet elke dienst mij zitten ergeren aan hem, dus heb ik, naar mijn inzicht, een beslissing genomen waardoor ik 's zondags wel een goede dienst heb.
Over de gemeente waar ik nu zo'n half jaar kerk, CGK Zierikzee, ben ik positief; een fijne gemeente. Ook ds. GJH Vogel vind ik goed preken, al is het heel anders dan dat ik altijd gewend was(ds. Den Butter, Prof. Baars, dit zijn oudpredikanten van CGK Middelharnis).
Al had ik mijn kritiek op de gemeente, deze predikanten compenseerden met hun preken alles en zodoende had ik in die tijd ook echt geen problemen met onze kerk, zo goed als niemand overigens.
Echter, nu ds. Egas er staat is het behoorlijk rumoerig en onrustig, dit is ontzettend jammer.
Ik hoop ook echt dat het nog goed gaat komen in CGK Middelharnis, maar zoals het er nu voor staat lijkt het daar niet op.
freek schreef:Ik herken jou verhaal absoluut niet. Ik ken ds. Egas redelijk goed en kan zeggen dat hij een ontzettend rijke boodschap brengt! Jammer dat je zo negatief over zijn prediking bent.
nickk schreef:In Middelharnis kent men dit niet, de kerkenraad laat dominee's preken, stelt uiteindelijk zelf een tweetal en de kerkleden mogen dan stemmen.
blaarkop schreef:nickk schreef:In Middelharnis kent men dit niet, de kerkenraad laat dominee's preken, stelt uiteindelijk zelf een tweetal en de kerkleden mogen dan stemmen.
maar in dit geval heeft de meerderheid van de kerkleden destijds voor een beroep op Ds A A Egas gestemt en iedereen kon weten dat hij in de uiterst rechtse hoek van de CGK stond.Ik vind het nu een beetje krom om nu kritiek op zijn prediking te hebben.Ze hadden het kunnen weten.
heel anders was het voorheen in de Ned Herv Kerk,meestal hoorden we op zondag dat een bep dominee al was beroepen dus zonder overleg of zo.Dat waren nog eens tijden!!!
freek schreef:[
Ik herken jou verhaal absoluut niet. Ik ken ds. Egas redelijk goed en kan zeggen dat hij een ontzettend rijke boodschap brengt! Jammer dat je zo negatief over zijn prediking bent.
Speedy schreef:freek schreef:[
Ik herken jou verhaal absoluut niet. Ik ken ds. Egas redelijk goed en kan zeggen dat hij een ontzettend rijke boodschap brengt! Jammer dat je zo negatief over zijn prediking bent.
Inderdaad, hij heeft bij ons een keer gepreekt en de jeugd heeft goed naar hem kunnen luisteren en wat ik mooi vond was dat toen hij naar buiten kwam bij de jeugd ging staan en een heel gesprek met 2 jongens had die niet meer naar catechisatie gingen en na dat gesprek weer zijn gegaan. En juist degene waar van ik het niet verwacht had die zei tegen Egas bij het weggaan 'u bent best een toffe vent' ...... En dit heb ik van meer mensen gehoord.
nickk schreef:
Over de gemeente waar ik nu zo'n half jaar kerk, CGK Zierikzee, ben ik positief; een fijne gemeente. Ook ds. GJH Vogel vind ik goed preken, al is het heel anders dan dat ik altijd gewend was(ds. Den Butter, Prof. Baars, dit zijn oudpredikanten van CGK Middelharnis).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten