Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 dec 2007 22:23

Bij ons mocht de hele gemeente namen indienen van dominees. Daar kwam een heel duidelijk beeld uit en daarmee is de kerkeraad aan de slag gegaan. Is prima op z'n pootjes terecht gekomen!
pobody's nerfect

nickk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nickk » 12 dec 2007 11:06

In Middelharnis kent men dit niet, de kerkenraad laat dominee's preken, stelt uiteindelijk zelf een tweetal en de kerkleden mogen dan stemmen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 dec 2007 11:17

Bij ons mag de gemeente gewoon stemmen. Net als dat met ambtsdragers gebeurt, gebeurt dat ook met dominee's. Je kunt gewoon voor of tegen stemmen. Ik heb dat eigenlijk wel heel logisch gevonden.
De dominee is er niet alleen voor de kerkenraad, maar veel meer voor de gemeente.
Wel vervelend als je dan een dominee hebt die je echt niet wilt, waar je echt niet naar kunt luisteren.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

freek

Berichtdoor freek » 12 dec 2007 14:27

nickk schreef:
Race406 schreef:
nickk schreef:
Race406 schreef:
nickk schreef:Ik kerk officieel in de CGK te Middelharnis. Er broeide echter al wat in mij betreffende het doen en laten in de gemeente en kerkdiensten. Ook met de komst van de nieuwe predikant ben ik totaal niet blij.

Zodoende kerk ik momenteel in CGK Zierikzee en voel me hier ook thuis.

Wie is de nieuwe predikant dan en waarom ben je daar niet blij mee?

Ds. Egas van Urk.In zijn preken staat Jezus in mijn ogen niet centraal en het niet zwaar genoeg zijn. Verder ga ik er niet over uitweiden, dit vind ik niet reeel naar de ds. maar ik ga in ieder geval niet meer naar de beste man toe.

Ik weet wat je bedoelt. Maar ik heb hem eens op ene rouwdienst van een oom van mij gehoord, waar veel buitenkerkelijke mensen zaten, en daar was hij heel ruim. Hij nodigde iedereen om tot God te gaan, omdat er bij Hem altijd plaats is. Dus het kan wel....

Hij nodigt mensen ook zeer zeker tot het geloof, maar hij brengt het op zo'n manier dat momenteel heel de gemeente op zn kop staat, ik ben niet alleen. Ik ben ook al in gesprek met hem geweest over zijn manier en dit gesprek liep zeer goed.
Het punt is echter dat hij niet veranderd, terwijl al duidelijk uit de gemeente is gebleken dat men niet kan instemmen met zijn preken.
Maar ik ga niet elke dienst mij zitten ergeren aan hem, dus heb ik, naar mijn inzicht, een beslissing genomen waardoor ik 's zondags wel een goede dienst heb.

Over de gemeente waar ik nu zo'n half jaar kerk, CGK Zierikzee, ben ik positief; een fijne gemeente. Ook ds. GJH Vogel vind ik goed preken, al is het heel anders dan dat ik altijd gewend was(ds. Den Butter, Prof. Baars, dit zijn oudpredikanten van CGK Middelharnis).

Al had ik mijn kritiek op de gemeente, deze predikanten compenseerden met hun preken alles en zodoende had ik in die tijd ook echt geen problemen met onze kerk, zo goed als niemand overigens.
Echter, nu ds. Egas er staat is het behoorlijk rumoerig en onrustig, dit is ontzettend jammer.

Ik hoop ook echt dat het nog goed gaat komen in CGK Middelharnis, maar zoals het er nu voor staat lijkt het daar niet op.

Ik herken jou verhaal absoluut niet. Ik ken ds. Egas redelijk goed en kan zeggen dat hij een ontzettend rijke boodschap brengt! Jammer dat je zo negatief over zijn prediking bent.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 dec 2007 14:34

freek schreef:Ik herken jou verhaal absoluut niet. Ik ken ds. Egas redelijk goed en kan zeggen dat hij een ontzettend rijke boodschap brengt! Jammer dat je zo negatief over zijn prediking bent.

Misschien helpt het om te bedenken dat als een prediking van een Ds iemand een keer niet aanstaat, te bekenden dat een ander zich er misschien wel door getroost, gevoed voelt.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 dec 2007 14:51

je bent mij net voor.

Ik heb 1 keer een lezing van ds. Egas gehoord (2 jaar terug nu) en als ik er aan terug denk reizen mijn haren nu ten berg.
Dat was , in mijn ogen, verre van bijbels. Zou er graag nog is een woord met hem over wisselen, maar tot nu toe nog steeds de kans er niet voor gehad.
Dat zegt weer neit dat hij geen goede dominee verder is, wan top 1 lezing kan je niet af gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 12 dec 2007 19:20

nickk schreef:In Middelharnis kent men dit niet, de kerkenraad laat dominee's preken, stelt uiteindelijk zelf een tweetal en de kerkleden mogen dan stemmen.

maar in dit geval heeft de meerderheid van de kerkleden destijds voor een beroep op Ds A A Egas gestemt en iedereen kon weten dat hij in de uiterst rechtse hoek van de CGK stond.Ik vind het nu een beetje krom om nu kritiek op zijn prediking te hebben.Ze hadden het kunnen weten.
heel anders was het voorheen in de Ned Herv Kerk,meestal hoorden we op zondag dat een bep dominee al was beroepen dus zonder overleg of zo.Dat waren nog eens tijden!!!

nickk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nickk » 12 dec 2007 19:28

blaarkop schreef:
nickk schreef:In Middelharnis kent men dit niet, de kerkenraad laat dominee's preken, stelt uiteindelijk zelf een tweetal en de kerkleden mogen dan stemmen.

maar in dit geval heeft de meerderheid van de kerkleden destijds voor een beroep op Ds A A Egas gestemt en iedereen kon weten dat hij in de uiterst rechtse hoek van de CGK stond.Ik vind het nu een beetje krom om nu kritiek op zijn prediking te hebben.Ze hadden het kunnen weten.
heel anders was het voorheen in de Ned Herv Kerk,meestal hoorden we op zondag dat een bep dominee al was beroepen dus zonder overleg of zo.Dat waren nog eens tijden!!!

Jup, dat is idd zo. Een groot deel heeft ook tegengestemd, maar een stel sukkels heeft toch op de beste man gestemd en nu is het gedonder.
Wat ik smerig vind ik dat die mensen nu over de ds. gaan roddelen enzo, ze hebben hem zelf gestemd en gaan dan lopen roddelen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 12 dec 2007 19:38

Ik vind het dan de taak van een kerkenraad om te bekijken of een dominee goed is voor héél de gemeente, niet voor een deel. Zulke signalen horen ze echt op te vangen en iets mee te doen. En niet pas als die ds. er is.
pobody's nerfect

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 12 dec 2007 19:49

freek schreef:[

Ik herken jou verhaal absoluut niet. Ik ken ds. Egas redelijk goed en kan zeggen dat hij een ontzettend rijke boodschap brengt! Jammer dat je zo negatief over zijn prediking bent.

Inderdaad, hij heeft bij ons een keer gepreekt en de jeugd heeft goed naar hem kunnen luisteren en wat ik mooi vond was dat toen hij naar buiten kwam bij de jeugd ging staan en een heel gesprek met 2 jongens had die niet meer naar catechisatie gingen en na dat gesprek weer zijn gegaan. En juist degene waar van ik het niet verwacht had die zei tegen Egas bij het weggaan 'u bent best een toffe vent' ...... En dit heb ik van meer mensen gehoord.

freek

Berichtdoor freek » 12 dec 2007 23:08

Speedy schreef:
freek schreef:[

Inderdaad, hij heeft bij ons een keer gepreekt en de jeugd heeft goed naar hem kunnen luisteren en wat ik mooi vond was dat toen hij naar buiten kwam bij de jeugd ging staan en een heel gesprek met 2 jongens had die niet meer naar catechisatie gingen en na dat gesprek weer zijn gegaan. En juist degene waar van ik het niet verwacht had die zei tegen Egas bij het weggaan 'u bent best een toffe vent' ...... En dit heb ik van meer mensen gehoord.

Dat bedoel ik! Als iemand oog voor jongeren heeft is hij het wel. Hij is scherp, dat wel. Maar een christen moet dat kunnen verdragen. En zoals in dit topic over hem gesproken wordt, is heel verdrietig.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2007 08:29

Zaak is dus dat men dit soort signalen onderzoekt... Het is wel opmerkelijk dat de meningen zo verdeeld zijn. Dus moet er eens gekeken worden: Hoe komt dat en wat is er aan te doen.

Wat dat betreft hoop ik dat deze kritiek ook wordt uitgesproken (en tegelijkertijd de positieve opmerkingen ook) zodat er ook iets mee gebeurt. Als het alleen maar wordt gedacht en in onderonsjes wordt genoemd is het ook logisch dat er niets mee gebeurt.... en dat er veel onrust ontstaat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 13 dec 2007 15:54

Het lijkt me inderdaad beter om er mee naar de dominee zelf te gaan, in plaats van het hier te gaan bespreken, daar is dit topic niet voor bedoeld.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

nickk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nickk » 18 dec 2007 11:30

Inderdaad, dat wil ik ook absoluut niet.

Maar als laatste @freek; daarom kan zeker geen één jongere zich vinden in zijn preken? En nee, het is geen linkse gemeente, want ds. den Butter heeft hier lang gestaan(2x een periode van 8 jaar ofzo).

Jacq
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jacq » 19 dec 2007 22:36

nickk schreef:
Over de gemeente waar ik nu zo'n half jaar kerk, CGK Zierikzee, ben ik positief; een fijne gemeente. Ook ds. GJH Vogel vind ik goed preken, al is het heel anders dan dat ik altijd gewend was(ds. Den Butter, Prof. Baars, dit zijn oudpredikanten van CGK Middelharnis).

De prediking en de gemeente van Zierikzee is totaal anders dan Middelharnis.
Veel vrouwen komen met een lange broek naar de kerk. Slechts een heel
enkele vrouw heeft nog iets op het hoofd. Ds. Vogel brengt een prediking die totaal anders is dan ds. Egas.
Ik snap zelf niet dat je het in Zierikzee kan wennen, als je heel je leven in de CGK van Middelharnis heb gezeten. Want in de CGK van Middelharnis is al jaren een Bewaar het Pand-prediking te horen. (Bijna) alle vrouwen hebben iets op hun hoofd. De Statenvertaling wordt gelezen en de psalmberijming van 1773 wordt gezongen.

Er wordt geroddeld over de situatie in Middelharnis. Er werd verteld dat er 's avonds vele lege banken waren.
In september woonde ik een avonddienst bij in Middelharnis bij ds. Egas. De kerk was geheel gevuld, bijna geen lege plaats. Een goede heldere Bijbelse preek werd gehouden.

Maar als je persoonlijk met tegenzin in de kerk zit, zou ik je adviseren om bij een andere kerk aan te sluiten! En niet lopen mopperen en grof taalgebruik te gebruiken!

Terug naar “Archief”