De bijbel over uitverkiezing en geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 dec 2007 18:23

goofy1978 schreef:Onbekeerd zijn is geen schande, je je een bekering inbeelden wel je zou beter kunnen weten.
Zonder de drie stukken van bekering te hebben doorlopen ben je niet bekeerd dat verbeeld je je alleen maar.

Bedoelde je nu dat ik mijn geloof inbeeld?

selectief teksten aan halen kan iedereen.

Waar zijn de teksten in jou posting over enkel geloof?

geloof en u zal behouden worden.
Uw geloof heeft u behouden
Bid en u zal gegeven worden

Dat zijn er al drie die totaal niet over de ellende kennis gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 dec 2007 18:27

goofy1978 schreef:Onbekeerd zijn is geen schande, je je een bekering inbeelden wel je zou beter kunnen weten.
Zonder de drie stukken van bekering te hebben doorlopen ben je niet bekeerd dat verbeeld je je alleen maar.

De drie stukken van bekering? Bedoel je daar 'ellende, verlossing en dankbaarheid' mee? Zoals al eerder genoemd, zo hebben lang geleden een paar mensen iets geinterpreteerd uit de bijbel. En ik zou maar oppassen met mensen voor onbekeerd uitmaken en zeggen dat ze zich een bekering inbeelden.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 10 dec 2007 20:20

rosalie83 schreef:

De drie stukken van bekering? Bedoel je daar 'ellende, verlossing en dankbaarheid' mee? Zoals al eerder genoemd, zo hebben lang geleden een paar mensen iets geinterpreteerd uit de bijbel. En ik zou maar oppassen met mensen voor onbekeerd uitmaken en zeggen dat ze zich een bekering inbeelden.

Waarom zou ik dat niet zeggen?
De eerste vrucht van geloof die de Heilige Geest werkt is berouw dat je tegen God hebt gezondigd.
Als je wel denkt bekeerd te zijn zonder dat te hebben gehad, vrees ik voor je dat er meer aan je bekering rammelt dan aan datgene wat ik vertel.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 dec 2007 20:26

Goed zo Goofy!!! Als de Heilige Geest in je gaat werken krijg je berouw. OP het moment dat de Heilige geest in jou gaat werken, dan ook wonen, ben jij bekeerd. Dus je ebnt het toch met ons eens :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 dec 2007 20:44

De ontdekking van zonde en ongerechtigheden in een onbekeerd mens waarin Gods Geest plaats gaat maken voor Zijn eigen werk, kan een onbekeerd mens niet zien dat het Gods Geest is wat in hem werkt. Als een ontdekt mens verder op de weg ter zaligheid mag komen (standen in het genade leven) leert hij/zij ook omzien. Met de grootsmogelijke voorzichtigheid leert/ontdekt hij/zij dat het wel eens Gods Geest zou kunnen zijn dat in hem werkt. En roept hij uit, wat Wullimpie schreef, : Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Hetwelk verstaan kan worden, òf van de overblijfselen der zonde en des ouden mensen, die het lichaam der zonde genoemd worden, (Ro 6:6), òf van het lichaam des mensen, dat hier sterflijk is, en vanwege de zonde den dood onderworpen; (Ro 8:10). Want wij zullen van deze overblijfselen der zonde, en van deze gevangenis, niet eer ten volle worden verlost, voordat wij dit sterflijk lichaam zullen afgelegd hebben.

Het begin van een omkering van het mensen hart is altijd bij God. Vanuit dit oogpunt, Gods zijde dus, zou je kunnen zeggen eerst de verlossing, zoals @Gerdien B. wil verklaren. Maar omdat eens mens absoluut niet in Gods vredesraad of uitverkiezing kan blikken kan een mens het eventueel achteraf krijgen te zien. Er zijn ook mensen die het nooit krijgen te zien de zogenoemde ‘bekommerden’ mensen. Niettegenstaande wordt een mens nooit van de zonde verlost. Een bekeerd mens wordt een ‘tweemens’ de oude en de nieuwe mens. Omdat die oude mens zo strek is moet hij toch steeds weer terug komen op het fijt: het is hier het land der rusten niet, die mens voelt zich op deze zondige wereld niet meer tuis en het gebed is in zijn hart Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel, alzo ook op de aarde. Verlos ons van den boze. Dit is de staat van onze ellenden, die het grootste is, waarbij de verloste mens zo weinig dankbaar kan zijn. want een ellendig mens!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 10 dec 2007 20:48

Gerdien B. schreef:Goed zo Goofy!!! Als de Heilige Geest in je gaat werken krijg je berouw. OP het moment dat de Heilige geest in jou gaat werken, dan ook wonen, ben jij bekeerd. Dus je ebnt het toch met ons eens :mrgreen:

Ik heb toch niet de indruk dat we op dezelfde lijn zitten. :roll:
Over dat God je ziel moet redden in de vierschaar nog maar te zwijgen.
Waar de zondaar zn doemvonnis moet toevallen om daarna pas vergeving te krijgen.
Heb je dat meegemaakt ben je echt wedergeboren en een nieuw schepsel geworden.

2 Kor 5,17
Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

In adam de eeuwige dood in en in Jezus opgestaan ten eeuwigen leven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 dec 2007 23:32

Jij stelt jou beleving boven de werking van de Heilige Geest door te stellen dat je allemaal bepaalde stapjes moet beleven voordat je 'echt wedergeboren' bent, alsof de Heilige Geest half werk doet! Alsof de schenking van de genade (in een punt des tijds) niet afdoende zou zijn voor je eeuwige zieleheil!

God wil dat jij geloofd in Hem en dat zul je alleen maar doen door een weg van verootmoediging en berouw en belijden van zonden, absoluut. Alleen vind ik het puur en puur ongereformeerd om je beleving boven het werk van de Geest te zetten. Zolang jij heerlijk relaxed achterover gaat hangen in je luie stoel en 'ach, mocht ik het nog eens komen te beleven'-houding aanneemt heeft God alleen maar meer verdriet van je.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2007 09:04

Nou ja, rustig.... Goofy stelt dat je ellende, verlossing en dankbaarheid (de drie stukken) moet beleven. Daar is op zich niks mis mee.

Ik weet dat ik uit mezelf slecht ben en mijn redding nooit kan verdienen maar de schuld elke dag groter maak. Als God niet in zou grijpen zou ik verloren gaan.

Ik geloof in Jezus Christus, Gods Zoon die mens werd en stierf voor zondaars, zodat er toch verlossing is voor hen die dat niet verdienen. Ook voor mij... Ik geloof in Hem en de Bijbel leert dat wie in Hem gelooft toch behouden wordt.

Daar ben ik oneindig dankbaar voor.

Ellende, verlossing en dankbaarheid... ze zijn inderdaad onmisbaar in het leven van een gelovige. Goofy heeft daarin dus gelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2007 10:05

Op het moment dat ik besefte dat ik God echt nodig had, had ik nog niet bepaald door wat er fout zat in mijn leven. In mijn geval was het dus zo dat ik 'bekeerd werd' en dat ik daarna ging inzien wat er anders moest en dat ging belijden voor God. Natuurlijk moet je je zonden dus belijden, maar het wil niet zeggen dat dat voor 'bekering' gebeurt.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 dec 2007 10:05

goofy1978 schreef:Over dat God je ziel moet redden in de vierschaar nog maar te zwijgen.
Waar de zondaar zn doemvonnis moet toevallen om daarna pas vergeving te krijgen.
Heb je dat meegemaakt ben je echt wedergeboren en een nieuw schepsel geworden.

2 Kor 5,17
Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

In adam de eeuwige dood in en in Jezus opgestaan ten eeuwigen leven.

Die vierschaarbeleving is niet zo in de Bijbel terug te vinden. Dus waar je die vandaan haalt (oude en al eerder gevoerd gesprek) is mijn 1 groot raadsel. Vertel eens waar staat dat je in de Vierschaar der consciëntie moet worden gerechtvaardigd?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 dec 2007 10:09

De 3 stukken moet een mens leren kennen in zijn leven. De een heeft meer kennis van de ellende, en de ander leert meer de dankbaarheid beleven.
En onbekeerd zijn is WEL een schande! Je doet God tekort, rooft Hem Zijn eer af en bent ongehoorzaam aan Zijn gebod: BEKEERT u en gelooft het evangelie.

WENDT u tot mij, WORDT behouden! (Jesaja 45)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

nickk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nickk » 11 dec 2007 10:12

Race406 schreef:

De 3 stukken moet een mens leren kennen in zijn leven. De een heeft meer kennis van de ellende, en de ander leert meer de dankbaarheid beleven.
En onbekeerd zijn is WEL een schande! Je doet God tekort, rooft Hem Zijn eer af en bent ongehoorzaam aan Zijn gebod: BEKEERT u en gelooft het evangelie.

WENDT u tot mij, WORDT behouden! (Jesaja 45)

amen.

Wat is in vredesnaam een vierschaarbeleving? :shock:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2007 11:33

Het is een term, die in de theologie van de Nadere Reformatie en de Puriteinen gebruikt werd. Wat wilden zij daarmee zeggen?

In de eerste plaats:
Het beeld van de vierschaar, wordt door de Puriteinen en Hollandse oudvaders gebruikt om er op te wijzen, dat de rechtvaardigmaking een rechterlijke handeling is. God doet wat rechters in de vierschaar doen. In de rechtvaardiging van de zondaar spreekt God als Rechter, vanwege de genoegdoening van Christus, de schuldige zondaar vrij van schuld en straf een geeft hem een recht op het eeuwige leven. Het beeld van de vierschaar is in dit spreken over de rechtvaardigmaking bedoeld als een illustratie, niet als een ervaring. Zij willen daarmee beklemtonen, dat de rechtvaardiging niet is een rechtvaardigheid instorten, maar een rechtvaardig verklaren, door God als Rechter. De zondaar, die in Christus gelooft wordt vanwege Christus' gerechtigheid vrijgesproken van schuld en straf. De gelovige is in Christus rechtvaardig voor God en niet vanwege het bezit van een gerechtigheid in zichzelf.

In de tweede plaats:
Zij spreken over de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie om aan te tonen, dat deze rechtvaardig verklaring verband houdt met het geweten van de zondaar. Het gaat over een rechtvaardig verklaring in de rechtbank van het geweten. In dit opzicht gaat het dus wel degelijk over een ervaring. Het gaat over wat er in het geweten van de zondaar gebeurt. In de hof van het geweten ontvangt de zondaar, die in Christus gelooft, de vrijspraak van zijn zonden en schuld. Zij verstonden daaronder het getuigenis van de Heilige Geest, dat de zondaar kennis en zekerheid geeft, dat God al zijn zonden om Christus’ wil vergeven heeft en hem aangenomen heeft tot Zijn kind en erfgenaam.

Dit getuigenis van de Heilige Geest in de hof van het geweten geschiedt middellijk en onmiddellijk:
a) Middellijk getuigt de Geest in het geweten door de kenmerken van de gerechtvaardigden.
b) Onmiddellijk getuigt de Heilige Geest door een bijzonder en direct getuigenis in het geweten door het woord van Gods belofte.

Uit deze korte uiteenzetting leren wij twee belangrijke zaken:
1) Het beeld van de vierschaar werd als een illustratie gebruikt om aan te geven, dat het in de rechtvaardigmaking van een zondaar om een rechterlijke daad van God gaat. Tegenover de beschuldigingen van de Wet, de satan en het eigen geweten spreekt God als Rechter de zondaar, die in Christus gelooft, vrij van schuld en straf.
2) De uitdrukking “rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie” werd gebruikt om er op te wijzen, dat deze rechtvaardiging, deze vrijspraak van schuld en straf, ontvangen werd in de hof van het geweten. Daarom maakte men verschil tussen de hof, de rechtbank of vierschaar van God en de vierschaar, de hof en de rechtbank van het geweten. Wij moeten om de bedoeling van de oudvaders te verstaan, de term rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie, vooral zien in verband met het geweten van de zondaar.

Op het moment dat ik besefte dat ik God echt nodig had, had ik nog niet bepaald door wat er fout zat in mijn leven. In mijn geval was het dus zo dat ik 'bekeerd werd' en dat ik daarna ging inzien wat er anders moest en dat ging belijden voor God. Natuurlijk moet je je zonden dus belijden, maar het wil niet zeggen dat dat voor 'bekering' gebeurt.

Waar had je God dan voor nodig? Want dat besefte je. Dat geeft toch al heel veel aan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2007 12:40

Marnix schreef:

Waar had je God dan voor nodig? Want dat besefte je. Dat geeft toch al heel veel aan?

In die tijd gebeurden er veel nare dingen om me heen waaronder een aantal sterfgevallen, waardoor ik me afvroeg 'wat als ík sterf?'. En toen besefte ik dus dat ook ik Jezus nodig heb! Maar nogmaals: toen had ik nog niet door wat er in mijn leven veranderd moest worden, dat kwam daarna.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2007 13:19

rosalie83 schreef:
Marnix schreef:

In die tijd gebeurden er veel nare dingen om me heen waaronder een aantal sterfgevallen, waardoor ik me afvroeg 'wat als ík sterf?'. En toen besefte ik dus dat ook ik Jezus nodig heb! Maar nogmaals: toen had ik nog niet door wat er in mijn leven veranderd moest worden, dat kwam daarna.

Oke, maar dan komen we dus uit op het begrip "ellendekennis". Wat is dat? Is dat slechts dat je zondig bent en dat moet veranderen? Of hoort daar ook bij dat als je sterft, je afhankelijk bent van Hem? Ik denk overigens dat beiden onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn, je hebt Hem nodig als je sterft omdat je zondig bent... dat je het een eerder beseft dan het ander kan natuurlijk, dik stel ook niet dat je voor je bekering al je ellende moet kennen... alleen dat er altijd wel ellendekennis in bepaalde mate aanwezig is. Anders heb je Hem niet nodig. Wie gezond zijn hebben geen heelmeester nodig. Als je ontdekt dat je Hem nodig hebt heb je dus ook op de een of andere manier in de gaten dat je ziek bent.

Terug naar “Archief”