Haai schreef:Ik vraag me ook eigenlijk een beetje af of we die gelijkenis van de talenten niet vaak verkeerd uitleggen... Worden hier wel zozeer onze (verstandelijke) vermogens mee bedoeld? Als ik kijk naar de context waarin het staat lijkt het mij veel logischer dat hier gaven op geestelijk gebied bedoeld worden. de gelijkenis staat nl. tussen die van de wijze en dwaze maagden en een stuk over de wederkomst in. Leggen we het dan niet verkeerd uit als we het dan gaan hebben over het benutten van je opleiding enzo???
Volgens mij heb je daar gelijk in. Hoewel het natuurlijk wel goed calvinistisch is om ook anderssoortige gaven goed te gebruiken.
Persoonlijk vind ik het altijd behoorlijk flauw als mensen gelijk 'zonde van de opleiding' gaan roepen als een meisje vrij snel na haar studie kinderen krijgt en vervolgens 'thuis gaat zitten'. Volgens mij hebben kinderen namelijk best veel aan een moeder met een goede opleiding. Verder ben je continu bezig voor de maatschappij doordat je kinderen in de toekomst als het goed is in diezelfde maatschappij zullen gaan participeren. Niks geen verspilling van talenten dus!