talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 10 dec 2007 20:48

Haai schreef:Ik vraag me ook eigenlijk een beetje af of we die gelijkenis van de talenten niet vaak verkeerd uitleggen... Worden hier wel zozeer onze (verstandelijke) vermogens mee bedoeld? Als ik kijk naar de context waarin het staat lijkt het mij veel logischer dat hier gaven op geestelijk gebied bedoeld worden. de gelijkenis staat nl. tussen die van de wijze en dwaze maagden en een stuk over de wederkomst in. Leggen we het dan niet verkeerd uit als we het dan gaan hebben over het benutten van je opleiding enzo???

Volgens mij heb je daar gelijk in. Hoewel het natuurlijk wel goed calvinistisch is om ook anderssoortige gaven goed te gebruiken.

Persoonlijk vind ik het altijd behoorlijk flauw als mensen gelijk 'zonde van de opleiding' gaan roepen als een meisje vrij snel na haar studie kinderen krijgt en vervolgens 'thuis gaat zitten'. Volgens mij hebben kinderen namelijk best veel aan een moeder met een goede opleiding. Verder ben je continu bezig voor de maatschappij doordat je kinderen in de toekomst als het goed is in diezelfde maatschappij zullen gaan participeren. Niks geen verspilling van talenten dus!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 dec 2007 20:55

Om eerlijk te zijn lijkt me het juist zo heerlijk om vrij snel kinderen te mogen krijgen. En om er te zijn voor ze! Dit komt miss. ook wel door dat ik laag geschoolt ben. En het werken meer zie als noodzaak om voor mezelf te zorgen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 dec 2007 20:55

Tuurlijk kan het moederschap ook vol talenten liggen.
Maar toch denk ik ook wel eens: kan ik mijn talenten echt kwijt in het moederschap? Het gaat er nu even niet om wat je leuk vindt om te doen, maar echt je talenten gebruiken. Kun je dat echt kwijt in je moederschap? Ik geloof het niet eigenlijk. En geen enkele baan is er één waar je al je talenten gebruikt.

Ik zat vanmiddag n.a.v. een vak op school nog over toekomst na te denken. Mijn toekomst is helemaal open. Misschien ga ik wel weer studeren, misschien blijf ik hier werken, misschien heel ander werk, misschien word ik wel gewoon thuisblijfmoeder. En toen schaamde ik me wel ff: wow, nu al verwachten dat ik thuis zal kunnen blijven en mijn man wel ff zal gaan werken.

En trouwens: ik begrijp niet hoe iemand rond kan komen op 1 inkomen. Misschien stel ik te hoge eisen aan leven, maar wij zouden met ons huis en een kind echt niet op 1 loon rond kunnen komen.

Wie weet denk ik totaal anders als ik moeder ben hoor :) Kan best. Maar zoals ik het nu bekijk zou ik erg graag mijn hoofd af en toe wat meer willen gebruiken naast het moederschap in de toekomst (en dat is niet denigrerend bedoeld naar thuisblijfmoeders)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 10 dec 2007 21:11

Airke schreef:Persoonlijk vind ik het altijd behoorlijk flauw als mensen gelijk 'zonde van de opleiding' gaan roepen als een meisje vrij snel na haar studie kinderen krijgt en vervolgens 'thuis gaat zitten'. Volgens mij hebben kinderen namelijk best veel aan een moeder met een goede opleiding. Verder ben je continu bezig voor de maatschappij doordat je kinderen in de toekomst als het goed is in diezelfde maatschappij zullen gaan participeren. Niks geen verspilling van talenten dus!

Wat een wijs woord!
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 10 dec 2007 21:42

Hoe weet ik nu precies wat mijn talenten zijn?

Als ik enorm mijn best doe kan ik wel leren maar ik heb er geen zin in. Heb ik dat talent verspild?

Een huishouwen runnen met vier kinderen vind ik af en toe al een flinke heisa.

Vrijwilligerswerk? Ik zou niet weten hoe ik dat er bij zou moeten doen. Wanneer bijv? Je moet dan toch ook oppas voor je kinderen hebben?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 dec 2007 21:45

Ik denk dat ik mijn talenten erg goed kwijt kan in het moederschap. Ik kan niet wachten!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 dec 2007 22:04

Airke schreef:Persoonlijk vind ik het altijd behoorlijk flauw als mensen gelijk 'zonde van de opleiding' gaan roepen als een meisje vrij snel na haar studie kinderen krijgt en vervolgens 'thuis gaat zitten'. Volgens mij hebben kinderen namelijk best veel aan een moeder met een goede opleiding. Verder ben je continu bezig voor de maatschappij doordat je kinderen in de toekomst als het goed is in diezelfde maatschappij zullen gaan participeren. Niks geen verspilling van talenten dus!

Hmm, ik zie niet in wat voor meerwaarde het voor een kind zou hebben als z'n moeder wiskunde heeft gestudeerd :P

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 10 dec 2007 22:09

Deze moeder heeft ook nog nooit de meerwaarde van wiskunden ingezien! :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 dec 2007 22:10

*Annet* schreef:Deze moeder heeft ook nog nooit de meerwaarde van wiskunden ingezien! :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 10 dec 2007 22:11

Je huishoudboekje is dan in ieder geval wel kloppend, neem ik aan :wink: .

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 10 dec 2007 23:03

Huishoudboekje, wat is dat? :P

Hoger opgeleide moeders zijn bijvoorbeeld kritischer en zullen dus beter voor hun kinderen op kunnen komen als dat nodig is. Verder kunnen ze zich beter inleven als het kind een opleiding gaat volgen.

Ik ben eigenlijk wel jaloers op de moeders onder ons, je hebt dan tenminste een doel. Ik moet zelf maar uitzoeken wat ik met m'n leven ga doen. ;)

sela

Berichtdoor sela » 10 dec 2007 23:08

jamillah schreef:
sela schreef:
jamillah schreef:Wat zegt de Bijbel hierover los van het stuk van Sela, wat ik in deze niet zo goed snap.. Bedoel je hiermee te zeggen dat een moeder de dienstknecht is die dat ene talent begroef, of wat moet ik ervan denken?

Zelf gebruik ik de talenten die ik heb gekregen momenteel in mijn eigen huis. Ik heb tenslotte geleerd voor het werken met kinderen.. Als de kinderen zelfstandiger zijn ga ik dat zeker weer uitbouwen maar niet en nooit fulltime omdat ik het altijd enùrm in mama heb gewaardeerd dat ze me opwachtte uit school met een bakkie thee. En zelfs later uit mijn werk was ze er altijd voor me. Dat is een geweldige herinnering.

het mooie aan het woord talenten is dat niet uitgelegd wordt wat het moet zijn of uitsluit.

Sja, dat is. Maar dat geeft nog geen antwoord op mijn vraag waarom je dan dit bijbelgedeelte precies post... :)

waarschijnlijk omdat ik ooit voor mezelf de conclusie heb getrokken dat ik a. het 1e grote gebod en het 2e daaraan gelijk en b. deze gelijkenis als uitgangspunt moet nemen voor m'n leven.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 10 dec 2007 23:55

Okay :wink:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 dec 2007 11:31

Airke schreef:Hoger opgeleide moeders zijn bijvoorbeeld kritischer en zullen dus beter voor hun kinderen op kunnen komen als dat nodig is.

Hoe bedoel je dit?

Verder kunnen ze zich beter inleven als het kind een opleiding gaat volgen.

Wij zijn beiden niet hoog opgeleid maar als een onzer kinderen wil studeren vind ik dat prima. Beter inleven? kweenie. Misschien zullen wij hem/haar niet bij die studie kunnen helpen maar als wij Frans hebben gestudeerd en hij gaan Chinees doen dan kunnen wij dat ook niet.

Ik ben eigenlijk wel jaloers op de moeders onder ons, je hebt dan tenminste een doel. Ik moet zelf maar uitzoeken wat ik met m'n leven ga doen. ;)

Ik wist op mijn 23 ste nog steeds niet dat ik moeder zou worden, tot die tijd heb ik ook mijn tijd op de een of andere manier vol gekregen.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 11 dec 2007 12:06

eerlijk gezegd heb ik nog wel wat talenten ontdekt toen ik moeder werd.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Terug naar “Archief”