Riska schreef:
En tegenwoordig (??) blijkt het in veel landen tot de oorlogshandelingen te behoren dat vrouwen er zijn om te verkrachten...
Ja, dat is helemaal vreselijk natuurlijk, alhoewel ik me afvraag of dat echt alleen van deze tijd is.
Moderator: Moderafo's
MrSokkie schreef:Riska schreef:
En tegenwoordig (??) blijkt het in veel landen tot de oorlogshandelingen te behoren dat vrouwen er zijn om te verkrachten...
Ja, dat is helemaal vreselijk natuurlijk, alhoewel ik me afvraag of dat echt alleen van deze tijd is.
Collateral schreef:Maar geloof is, objectief bekeken, uiteindelijk toch ook niet meer dan zo'n gevoel? Een geloofsbelijdenis is in feite ook een uiting van individualisme; eerst is er het ik, en dat ik houdt er een bundel credo's op na die hem in een groter geheel plaatsen, met alle normen en waarden die daarbij horen. Het begint echter bij het eigen gevoel ('ik stel vast dat de Bijbel letterlijk waar is', 'ik stel vast dat de reformatoren hem goed uit hebben gelegd', enzovoort). Daarmee stel ik mezelf op één lijn met degenen die er hetzelfde over denken als ik, en tegenover degenen die er anders over denken. Inderdaad; de één voelt het zo, de ander voelt het anders. Er zijn, ook onder de noemer van godsdienst, in de geschiedenis talloze mensen vermoord, en daar dacht de één zus en de ander zo over. En uiteindelijk heeft iedereen z'n rechtvaardiging, of het nu een religieuze reden is of niet...![]()
Collateral schreef:Ofwel: een ongelovige heeft meer vrijheid dan jij?![]()
Collateral schreef:Misschien om mensen te testen; dat kan nooit kwaad, lijkt mij.
Collateral schreef:Maar geloof is, objectief bekeken, uiteindelijk toch ook niet meer dan zo'n gevoel? Een geloofsbelijdenis is in feite ook een uiting van individualisme; eerst is er het ik, en dat ik houdt er een bundel credo's op na die hem in een groter geheel plaatsen, met alle normen en waarden die daarbij horen. Het begint echter bij het eigen gevoel ('ik stel vast dat de Bijbel letterlijk waar is', 'ik stel vast dat de reformatoren hem goed uit hebben gelegd', enzovoort). Daarmee stel ik mezelf op één lijn met degenen die er hetzelfde over denken als ik, en tegenover degenen die er anders over denken. Inderdaad; de één voelt het zo, de ander voelt het anders. Er zijn, ook onder de noemer van godsdienst, in de geschiedenis talloze mensen vermoord, en daar dacht de één zus en de ander zo over. En uiteindelijk heeft iedereen z'n rechtvaardiging, of het nu een religieuze reden is of niet...
Boekenlezer schreef:Russell schreef:En wat is er precies mis met individualisme? Het feit dat jij dan niet voor mij kan bepalen wat goed voor mij is?
Op een uitsluitend individualistische basis is het bijvoorbeeld niet te veroordelen als ik iemand (bijvoorbeeld jou) vermoord. Dat kan iemand anders wel erg vinden, maar dan is dat niet meer dan wat gevoel. De een voelt het zo, de ander weer anders. Als ik de behoefte heb om iemand om te leggen, wie is een ander dan om daar wat van te zeggen? Hij kan dat verkeerd vinden, maar daar hoef ik vanuit mijn autonome gevoelens natuurlijk geen boodschap aan te hebben. De natuurwetten staan mij toe om iemand te vermoorden, dus staat mij dan verder niets in de weg.
Russel schreef:De rest van je reactie vind ik niet eens de moeite waard om op in te gaan. Maar ik neem aan dat dit een voorbeeld is van jouw geweldige, ongetwijfeld door Jahweh geïnspireerde, moraal?
Ik vraag mij sowieso af wat jij op een reformatorisch forum zoekt. Om mensen van hun geloof af te trekken of zo?
Boekenlezer schreef:Russell, die te beroerd is om de Bijbel op een positieve manier te bekijken, en dus in zijn afkeer van geloof wel moet vervallen in eenzijdige schimpscheuten, in het geven van een vertekend beeld.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten