reageren op vloeken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

reageren op vloeken

Berichtdoor Sjaan » 08 dec 2003 13:18

Hallo. laten we hier tips uitwisselen voor het op een opbouwende manier reageren op iemand die vloekt. ik zal de spits afbijten. Oja, en laten we hier geen vloeken uitschrijven, maar omschrijven of afkorten.

Als iemand de naam van Jezus misbruikt, kun je vragen of die persoon weet wat de naam Jezus betekent. Er kan dan een gesprek ontstaan over de Zaligmaker, Die kan en wil redden.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 08 dec 2003 17:23

Ik heb moeite met het reageren op vloeken.

tegen refo's zeg ik er wel wat over maar tegen niet refo's heb ik weleens moeite, het licht er ook aan of je veel contact met deze niet refo's hebt.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 dec 2003 10:14

Ik zeg altijd : Weet je wel wat je vraagt aan God?
Jezelf laten verdoemen?
Of als heidenen roepen ; Mijn God!
Daar heb ik ook zo'n hekel aan, en dan vraag ik: Wie is dat dan, jou God?

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

reageren op vloeken

Berichtdoor tanteoranje » 09 dec 2003 15:52

Ik vind het van de situatie af hangen of het geschikt is om er wat van te zeggen. Dat kan laf overkomen als ik dit zo schrijf, maar toch, soms gebeurt het op zo'n grove manier dat je merkt dat het totaal niet overkomt als je wat zou zeggen. Een keer had ik het zweet op m'n rug omdat een vrouw, leuk mens trouwens, steeds de naam Jezus Christus gebruikte. Ik wist niet hoe ik er iets van moest zeggen. Uiteindelijk heb ik iets verteld van m'n geloofsovertuiging en de rol van het gebed in m'n leven. Nogmaals, iets anders wist ik niet te zeggen. Maar een andere keer maakte ik iemand mee die vloekte en omdat het een geweldige kat was hield ik m'n mond...

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 09 dec 2003 23:26

Ik wil graag als tip meegeven: Zeg er op een luchtige manier iets van. Als iemand Gods Naam misbruikt, kun je b.v zeggen: Joh, ken jij Hem ook?
Je kunt ook zeggen, dat je het niet fijn vindt, als iemand zo over je Vriend praat.
Vaak reageren mensen dan verbaasd, vooral bij de eerste reactie. Daardoor heb je meer kans op openheid voor een verdergaand gesprek.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 dec 2003 23:53

Met goede vrienden (ook niet chr.) zeg ik er meestal wat van, zeker als ze weten dat je christelijk bent zeggen ze er vaak gelijk sorry achteraan. (vanmiddag nog gebeurt toevallig)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 10 dec 2003 06:37

Ik weet nog een mooi voorbeeld van een kweker die iemand in dienst had om stage te lopen (heb ik wel eens gehoord).

Toen de leraar hem bezocht vloekte hij, zonder reden. Eerst legde de baas geduldig uit hij God en de christenen daarmee kwetste, en verzocht het hem niet meer te doen.
Toen gingen ze op het land kijken en daar vloekte hij weer doordat hij (ja wat eigenlijk) weer om niets dus.
'Meneer, als u nog een keer vloekt dan kunt u vertrekken, ik wil niet dat er op mijn land gevloekt wordt!'
Maar natuurlijk moest die leraar het een derde keer doen.
Beetje driftig: 'Van mijn land af!! Hier wordt niet gevloekt! ...enzv...'

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 10 dec 2003 11:48

Sorry dat ik niet zo slim ben, maar wat bedoel je hiermee Caprice?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 dec 2003 11:51

bloempie ik zal even antwoorden voor caprice:
1e keer vermaande de kweker de vloeker uit liefde
2e keer waarschuwde de kweker dat de vloeker kon vertrekken als ie nog een keer vloekte
3e keer jaagde hij hem pas weg

dus je moet een vloeker niet gelijk veroordelen, maar hem eerst uit liefde vermanen dat ie de Koning der koningen zeer veel verdriet doet en ook jou.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 10 dec 2003 12:06

Dank je wel Johannes1! :wink: Het is duidelijk.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Berichtdoor caprice » 11 dec 2003 06:41

johannes1 schreef:bloempie ik zal even antwoorden voor caprice:
1e keer vermaande de kweker de vloeker uit liefde
2e keer waarschuwde de kweker dat de vloeker kon vertrekken als ie nog een keer vloekte
3e keer jaagde hij hem pas weg

dus je moet een vloeker niet gelijk veroordelen, maar hem eerst uit liefde vermanen dat ie de Koning der koningen zeer veel verdriet doet en ook jou.

Dank u. :)

Je kunt iemand ook vertellen dat hetgene wat hij bid een heel bizarre wens is, en dat het is afgeleid (dit keer niet afgekort om het aan te geven, het is een onderdeel van een eed): 'God verdoeme mij'.

joris

Berichtdoor joris » 11 dec 2003 10:00

caprice schreef:Ik weet nog een mooi voorbeeld van een kweker die iemand in dienst had om stage te lopen (heb ik wel eens gehoord).

Toen de leraar hem bezocht vloekte hij, zonder reden. Eerst legde de baas geduldig uit hij God en de christenen daarmee kwetste, en verzocht het hem niet meer te doen.
Toen gingen ze op het land kijken en daar vloekte hij weer doordat hij (ja wat eigenlijk) weer om niets dus.
'Meneer, als u nog een keer vloekt dan kunt u vertrekken, ik wil niet dat er op mijn land gevloekt wordt!'

wat een getuigenis zeg. Iemand die God niet kent vloekt eigenlijk niet. God zegt tegen zijn volk dat e zijn naam niet ijdel moeten gebruiken, dat zegt hij niet tegen zijn niet-volk. Als mensen God afwijzen is het haast logisch dat ze vloeken want GOd heeft nu eenmaal iets in te brengen in deze wereld dus wordt zijn naam erbij gehaald.

Om mensen zo kattig de waarheid te zeggen, moet dat nou?

Je kan toch ook bidden om vergeving voor die man en of je een getuigenis mag zijn zodat hij God leert kennen misschien door het korte moment wat je met hem hebt?

Of iets te zeggen als: jij hebt vast een goede relatie met God dat je zo amicaal met hembent.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 dec 2003 21:00

joris schreef:
caprice schreef:Ik weet nog een mooi voorbeeld van een kweker die iemand in dienst had om stage te lopen (heb ik wel eens gehoord).

wat een getuigenis zeg. Iemand die God niet kent vloekt eigenlijk niet. God zegt tegen zijn volk dat e zijn naam niet ijdel moeten gebruiken, dat zegt hij niet tegen zijn niet-volk. Als mensen God afwijzen is het haast logisch dat ze vloeken want GOd heeft nu eenmaal iets in te brengen in deze wereld dus wordt zijn naam erbij gehaald.

Om mensen zo kattig de waarheid te zeggen, moet dat nou?

Je kan toch ook bidden om vergeving voor die man en of je een getuigenis mag zijn zodat hij God leert kennen misschien door het korte moment wat je met hem hebt?

Of iets te zeggen als: jij hebt vast een goede relatie met God dat je zo amicaal met hembent.

Wat was er kattig aan? Hij had toch het geduld om tot tweemaal toe die man te verdragen, die wel wist dat hij fout zat, want hij was echt wel vaker in het kerkelijke Opheusden geweest.

Je kan inderdaad ook bidden voor vergeving voor die man, maar God kan hem ook stilzetten als je er niet bij bent. Het beste is om maar voor alle mensen van de wereld te bidden, en te vragen of God daar nog Zijn volk uit wil voortbrengen.

Iemand die vaak 'God verdoeme mij' zegt, of een verbastering ervan leeft in mijn ogen niet met God. God is toch liefde? (extra benadrukt bij evangelischen). Waarom moet iemand God dan zo negatief voorstellen en wens of God hem wil verdoemen in het helse vuur?

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 12 dec 2003 23:45

Hoe je moet reageren is een beetje afhankelijk van de situatie, lijkt me.. tIs niet altijd lastig om er iets van te zeggen, veel mensen vloeken zonder er bij na te denken en geven je gelijk als je er iets van zegt.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

joris

Berichtdoor joris » 13 dec 2003 10:19

caprice schreef
Je kan inderdaad ook bidden voor vergeving voor die man, maar God kan hem ook stilzetten als je er niet bij bent. Het beste is om maar voor alle mensen van de wereld te bidden, en te vragen of God daar nog Zijn volk uit wil voortbrengen.

te vragen of God daar nog zijn volk uit wil voortbrengen?

De hele wereld is zijn volk, alleen snappen we dat nog niet!

Jesaja 19: 23 ev.:
In die tijd zal er een verbindingsweg lopen tussen Egypte en Assur. Assur zal Egypte bezoeken en Egypte Assur, en samen zullen zij de Heer dienen. En Israel zal zijn plaats hebben naast Egypte en Assur, het zal een zegen zijn voor heel de wereld. De almachtige Heer zal het zegenen met de woorden: Gezegend is Egypte, mijn volk., Gezegend Assur mijn werkstuk, gezegend Israel, mijn eigen bezit.

Terug naar “Archief”