40 dagen zonder seks bij de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 08 dec 2007 21:29

MrSokkie schreef:
Boekenlezer schreef:Gisteren kwam het idee in mij op, om eens wat bijbelse gegevens te gaan bestuderen. Vooral Deuteronomium 22:13-30 (Nieuwere vertalingen: Deuteronomium 22:13-29 en .

Even voor de duidelijkheid, je meent ook dat als een meisje in de stad verkracht wordt, dat het meisje daar dan zelf schuld aan heeft terwijl als dat op het platteland gebeurd niet. Schuld door locatie?

Het idee is toch dat een vrouw kan schreeuwen, op het platteland heb je weinig kans dat iemand het daadwerkelijk hoort, in een stad is het vrij onwaarschijnlijk dat niemand het hoort.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 dec 2007 21:45

Russell schreef:Als mensen daar plezier aan beleven, waarom niet? Geslachtsziekten kan je beter wel zien te voorkomen, maar daar hebben we dan ook condooms voor.

Dat is natuurlijk weer individualisme troef. De gemeenschappelijke kant van een samenleving wordt weer eens totaal over het hoofd gezien.
Geslachtsziekten beter voorkomen? Nou, dat soort figuren die zo losbandig met seks omspringen gun ik eerlijk gezegd van harte een geslachtsziekte. (Ze zijn er per slot van rekening niet voor niks als consequentie van dergelijk gedrag.) Het liefst zo eentje waardoor ze onvruchtbaar worden. Want wat moeten ze met kinderen, hoe moeten ze die opvoeden, als hun moraal toch al totaal ziek is?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 dec 2007 21:48

parsifal schreef:Het idee is toch dat een vrouw kan schreeuwen, op het platteland heb je weinig kans dat iemand het daadwerkelijk hoort, in een stad is het vrij onwaarschijnlijk dat niemand het hoort.

Ja, ik snap het idee wel, maar kom op nou zeg, dat ging misschien - let wel, ik zeg misschien - op voor steden 4000 jaar geleden, maar nu toch echt niet meer. En je kunt iemand ook zo bang maken dat ze niet durft te schreeuwen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 dec 2007 21:49

Boekenlezer schreef:Geslachtsziekten beter voorkomen? Nou, dat soort figuren die zo losbandig met seks omspringen gun ik eerlijk gezegd van harte een geslachtsziekte. (Ze zijn er per slot van rekening niet voor niks als consequentie van dergelijk gedrag.) Het liefst zo eentje waardoor ze onvruchtbaar worden. Want wat moeten ze met kinderen, hoe moeten ze die opvoeden, als hun moraal toch al totaal ziek is?

Lekker christelijke houding, mensen ziekten toewensen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 dec 2007 21:58

MrSokkie schreef:Bijbel bestuderen is natuurlijk altijd wel goed, maar of de regels uit het OT nou nog zo actueel zijn... ja, qua universele waarden wel natuurlijk, en gelukkig geef je zelf ook al aan dat de straffen niet meer hoeven te worden uitgevoerd.

Ik denk dat er heel wat actueels in staat. In ieder geval valt er veel uit te leren. Het is niet zonder reden dat die boeken overgeleverd zijn.
Ik gaf overigens aan dat de sancties niet worden uitgevoerd. Of het niet hoeft, is een andere vraag.
Feit is, dat de voorschriften gegeven zijn in een bepaalde sociale context (Israël als volksgemeenschap), en in een bepaalde tijd. Die kun je inderdaad niet zo even één op één overzetten op onze situatie. Als wij bijvoorbeeld de doodstraf toepassen, passen wij hier geen steniging toe, om eens een voorbeeld te noemen. Maar naast die feiten schrijft Paulus ook in zijn eerste brief aan de Korinthiërs de doodstraf niet voor, voor de gevallen van seksuele overtredingen die daar voor kwamen in de kerkelijke gemeente. Daar zal best wel een bepaalde reden voor zijn.

Is het zo gelukkig dat er geen doodstraf op seksueel losbandig gedrag staat? Jij lijkt daar wat vanzelfsprekend vanuit te gaan. Maar ik kan me voorstellen dat het een aardig reformerende werking zou kunnen hebben in onze maatschappij. Ik vind het wel wat hebben als tegenwicht tegen de doorgeschoten vrije moraal. Als tijdelijke maatregel bijvoorbeeld. Alleen krijg je zoiets natuurlijk nooit erdoor in de Tweede Kamer.

MrSokkie schreef:En je kinderen zelf opvoeden in plaats van dat over te laten aan de straat, de school en de tv, dat lijkt me ook vanzelf spreken. Maar ook met kinderen zul je over sex moeten beginnen, en nee, op hun 16e ben je daar echt te laat mee. Daar kan zo'n programma dan ook weer bij helpen.

Dat laatste weet ik niet, in hoeverre dat een gunstig effect heeft.
Maar dat je kinderen een seksuele opvoeding moet meegeven, daar ben ik het mee eens. In mijn geval sta ik dan wel een beetje voor een probleem, want mijn ouders gaven mij dat niet mee. Ik heb dus geen voorbeeld waar ik op terug kan kijken. Maar goed, ik heb ook nog geen kinderen, dus ik heb ook wel even de tijd om me eventueel in zoiets te verdiepen, hoe ik dat dan zou overbrengen..
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 08 dec 2007 22:00

Boekenlezer schreef: Geslachtsziekten beter voorkomen? Nou, dat soort figuren die zo losbandig met seks omspringen gun ik eerlijk gezegd van harte een geslachtsziekte.

Echt een schandalige reactie!!!
Ik gun ze betere inzichten en een relatie met onze God!

WWJD

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 dec 2007 22:08

Boekenlezer schreef:Ik denk dat er heel wat actueels in staat. In ieder geval valt er veel uit te leren. Het is niet zonder reden dat die boeken overgeleverd zijn.

Dat vind ik ook.

Ik gaf overigens aan dat de sancties niet worden uitgevoerd. Of het niet hoeft, is een andere vraag.

Vrij simpele vraag lijkt me: stenigen? Hij die zonder zonde is...

Maar naast die feiten schrijft Paulus ook in zijn eerste brief aan de Korinthiërs de doodstraf niet voor, voor de gevallen van seksuele overtredingen die daar voor kwamen in de kerkelijke gemeente. Daar zal best wel een bepaalde reden voor zijn.

Ja, de eerste 2000 jaar sexuele emancipatie zat er al in.

Is het zo gelukkig dat er geen doodstraf op seksueel losbandig gedrag staat? Jij lijkt daar wat vanzelfsprekend vanuit te gaan. Maar ik kan me voorstellen dat het een aardig reformerende werking zou kunnen hebben in onze maatschappij. Ik vind het wel wat hebben als tegenwicht tegen de doorgeschoten vrije moraal. Als tijdelijke maatregel bijvoorbeeld. Alleen krijg je zoiets natuurlijk nooit erdoor in de Tweede Kamer.

Lol, mensen die de doodstraf een serieus een optie vinden als pedagogisch middel kan ik maar moeilijk serieus nemen, het spijt me. Maar goed, jij vindt het blijkbaar wel een goed idee. Past die beulskap jou ook? Ik neem aan dat jij de trekker overhaalt, de naald zet of het luikje laat openklappen.

Dat laatste weet ik niet, in hoeverre dat een gunstig effect heeft.
Maar dat je kinderen een seksuele opvoeding moet meegeven, daar ben ik het mee eens. In mijn geval sta ik dan wel een beetje voor een probleem, want mijn ouders gaven mij dat niet mee. Ik heb dus geen voorbeeld waar ik op terug kan kijken. Maar goed, ik heb ook nog geen kinderen, dus ik heb ook wel even de tijd om me eventueel in zoiets te verdiepen, hoe ik dat dan zou overbrengen..

Ach, dat zal altijd wel lastig blijven. Niets ten nadele van je ouders, maar niks zeggen lijkt me zo'n beetje het ergste wat je kan doen, meteen na alles maar goedvinden. Feit is dat je je kinderen moet voorbereiden op de maatschappij, en daar hoort ook een sexueel aspect bij. Maar we hebben ons niet voor niks bevrijdt van de Puritijnen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 dec 2007 22:08

MrSokkie schreef:
Boekenlezer schreef:Geslachtsziekten beter voorkomen? Nou, dat soort figuren die zo losbandig met seks omspringen gun ik eerlijk gezegd van harte een geslachtsziekte. (Ze zijn er per slot van rekening niet voor niks als consequentie van dergelijk gedrag.) Het liefst zo eentje waardoor ze onvruchtbaar worden. Want wat moeten ze met kinderen, hoe moeten ze die opvoeden, als hun moraal toch al totaal ziek is?

Lekker christelijke houding, mensen ziekten toewensen.

Ja, dat weet ik dus niet, of het zo specifiek christelijk is, om mensen altijd over de bol te willen strijken, ongeacht hun gedrag. Dat idee krijg je van bepaalde christenen wel.
Feit is dat God ook niet voor iedereen een lieverd is. Alle goddeloosheid gaat God uiteindelijk toch wreken. Er komt een laatste oordeel.
Ik sprak eens een vrouw, die zei dat ze niet zoveel in de profeten las, omdat er zoveel in staat waarmee ze moeite heeft. Het gaat daar namelijk nogal eens over oordeel en straf. Je kunt er flink wat donderpreken in vinden. Maar heeft die vrouw dan niet een eenzijdig godsbeeld?

Het feit dat ik me zo uit, geeft aan dat dergelijk gedrag gewicht voor mij heeft, dat het me niet lekker zit. Het lijkt mij ook niet realistisch om te commanderen: daar moet je overheen stappen! Die moeite mag je niet voelen!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 dec 2007 22:16

Boekenlezer schreef:Ja, dat weet ik dus niet, of het zo specifiek christelijk is, om mensen altijd over de bol te willen strijken, ongeacht hun gedrag. Dat idee krijg je van bepaalde christenen wel.

Uiteraard niet! Soms is het meest liefdevolle wat je kan zeggen gewoon "Nee!". Maar er zit behoorlijk wat ruimte tussen "over de bol aaien" en onvruchtbaarheid toewensen.

Feit is dat God ook niet voor iedereen een lieverd is. Alle goddeloosheid gaat God uiteindelijk toch wreken. Er komt een laatste oordeel.
Ik sprak eens een vrouw, die zei dat ze niet zoveel in de profeten las, omdat er zoveel in staat waarmee ze moeite heeft. Het gaat daar namelijk nogal eens over oordeel en straf. Je kunt er flink wat donderpreken in vinden. Maar heeft zo iemand dan niet een eenzijdig godsbeeld?

Klopt, net zo eenzijdig als mensen die alleen maar de profeten lezen natuurlijk. Maar het enige wat je kunt doen is getuigen, overtuigen door je gedrag. Als mensen daar niet op reageren vind ik ze ziekten toewensen nou niet echt gepast.

Het feit dat ik me zo uit, geeft aan dat dergelijk gedrag gewicht voor mij heeft, dat het me niet lekker zit. Het lijkt mij ook niet realistisch om te commanderen: daar moet je overheen stappen! Die moeite mag je niet voelen!

Dat is ook helemaal mijn bedoeling niet. Ik geef toe dat ik wel moeite heb met jouw houding, maar daarmee je het recht op die houding niet ontzeg. Maar net zoals jij de losbandige jeugd dingen in wilt laten zien, doe ik dat ook bij jou. Het is aan eenieder om ermee te doen wat ze willen. reageren ze niet zoals jij hoopt, dan zul je het toch moeten loslaten, want dan doe je er alleen jezelf maar leed mee aan.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 dec 2007 12:40

Ik proef een beetje twee dingen door deze discussie...
-Help, wat gebeuren er enge erge dingen in de wereld
- Ik heb nergens last van. Dat iemand anders er ziek of verdrietig van wordt is niet mijn probleem dus wil ik niet dat er wat over wordt gezegd.

Dat laatste is helaas een toon die de laatste tijd veel hoorbaar is.
Dat is toch vreselijk egoistisch en individualistisch?
Blijkbaar kan het jullie niks schelen dat veel jongeren er aan onderdoor gaan, dat ze pas met hun werkelijke problemen naar de psycholoog gaan op het moment dat ze stoppen met losbandige seks, dat hun beeld en leven erdoor wordt bepaald...
Bah.
Waarschijnlijk kan het je dan ook geen bal schelen dat er in India weer miljoenen dakloos zijn. Je kunt tenslotte toch je eigen brood kopen?

Pff, ik raak er door de reacties hier steeds meer van overtuigd dat dit programma echt heel hard nodig is.

En dan maar hopen dat er niet teveel van die wijsneuzen zijn die het bij voorbaat niet willen zien omdat ze het toch wel beter weten...
pobody's nerfect

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 09 dec 2007 12:50

Jo'tje schreef:- Ik heb nergens last van. Dat iemand anders er ziek of verdrietig van wordt is niet mijn probleem dus wil ik niet dat er wat over wordt gezegd.

Dat laatste is helaas een toon die de laatste tijd veel hoorbaar is.
Dat is toch vreselijk egoistisch en individualistisch?

Nee, dat is niet egoistisch. Dat is mensen de vrijheid geven hun eigen lessen te leren.

Blijkbaar kan het jullie niks schelen dat veel jongeren er aan onderdoor gaan, dat ze pas met hun werkelijke problemen naar de psycholoog gaan op het moment dat ze stoppen met losbandige seks, dat hun beeld en leven erdoor wordt bepaald...

Ik besef me ook wel dat er een hele hoop jongeren zijn die sex hebben om de verkeerde redenen. En dat vind ik heel erg. Echter, ik zie het nut er niet van in om mijn ideeen aan hen op te leggen, want ten eerste: mijn ideeen zijn ook niet zaligmakend, en ten tweede, als ze zélf niet overtuigd zijn zullen te toch niet luisteren.

Bah.
Waarschijnlijk kan het je dan ook geen bal schelen dat er in India weer miljoenen dakloos zijn. Je kunt tenslotte toch je eigen brood kopen?

Dat kan mij zeker wel een bal schelen, alleen heb ik niet de illusie dat ik iedereen in de wereld kan redden.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 dec 2007 13:05

Je moet vooral ook niet proberen om het gesprek met die jongeren aan te gaan. Vooral niet spiegelen. Vooral jezelf lekker afzijdig houden. Dat is namelijk zo lekker makkelijk.

Natuurlijk kun je niet iedereen in de wereld redden.
Maar je kunt wel doen wat binnen je bereik ligt.

En als je met zo'n programma of door gesprekken over dit onderwerp de ogen van jongeren kunt openen, doe dat dan gewoon.

Maar blijkbaar is dat eng. Stel je voor dat je over iets moet praten waar je zelf ook mee te maken hebt.

Trouwens nog iets over die extreme mensen uit de klas (of de niet-lieverdjes, hoe het ook werd genoemd) dat valt dus wel mee.
Zoals ik al eerder aangaf, vertelden de programmamakers dat ze heel bewust niet de ergste verhalen eruit hebben gepikt.
pobody's nerfect

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 09 dec 2007 13:19

Jo'tje schreef:Je moet vooral ook niet proberen om het gesprek met die jongeren aan te gaan. Vooral niet spiegelen. Vooral jezelf lekker afzijdig houden. Dat is namelijk zo lekker makkelijk.

Dat zeg ik ook niet. Een gesprek aangaan is altijd goed, alleen moet je dan ook accepteren dat jongeren een eigen mening hebben en niet zo maar alles van je aan zullen nemen. Je kunt wel zeggen dat het beter is om zorgvuldiger om te gaan met seks, maar zo'n jongere moet dan ook wel klaar zijn om daar naar te luisteren.

Natuurlijk kun je niet iedereen in de wereld redden.
Maar je kunt wel doen wat binnen je bereik ligt.

Klopt

En als je met zo'n programma of door gesprekken over dit onderwerp de ogen van jongeren kunt openen, doe dat dan gewoon.

Maar blijkbaar is dat eng. Stel je voor dat je over iets moet praten waar je zelf ook mee te maken hebt.

Ik vind ook dat dit programma in potentie erg goed kan zijn. Ik ben benieuwd naar de uitvoering. Te veel het christelijke vingertje kan al het positieve namelijk snel de nek omdraaien

Trouwens nog iets over die extreme mensen uit de klas (of de niet-lieverdjes, hoe het ook werd genoemd) dat valt dus wel mee.
Zoals ik al eerder aangaf, vertelden de programmamakers dat ze heel bewust niet de ergste verhalen eruit hebben gepikt.

Dan zijn ze zich vast ook bewust van het effect dat het op mensen zal hebben als de dat zo vertellen. "Dit is al erg, en er zijn jongeren die het NOG bonter maken...?!" Lekker de eigen inbeelding het werk laten doen, is veel effectiever dan mensen de werkelijkheid voorschotelen.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 09 dec 2007 22:53

Ilias schreef:raar... Ik wacht wel tot mijn huwlijk, dacht dat dat ook moet in het christendom.

Dan ben je ook een uitzondering in de moslimwereld ;)

Moslims mogen trouwens gewoon seks buiten hun huwelijk hebben hoor.
Dat je dat niet weet...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 dec 2007 23:02

De moslims die ik gesproken heb, geven aan dat het zeker belangrijk is om als maagd het huwelijk in te gaan.
ALS iemand dan toch seks heeft voor het huwelijk is het voor het meisje erger dan voor de jongens. Hoe dat precies kwam wisten ze ij niet precies uit te leggen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”