MrSokkie schreef:Bijbel bestuderen is natuurlijk altijd wel goed, maar of de regels uit het OT nou nog zo actueel zijn... ja, qua universele waarden wel natuurlijk, en gelukkig geef je zelf ook al aan dat de straffen niet meer hoeven te worden uitgevoerd.
Ik denk dat er heel wat actueels in staat. In ieder geval valt er veel uit te leren. Het is niet zonder reden dat die boeken overgeleverd zijn.
Ik gaf overigens aan dat de sancties niet worden uitgevoerd. Of het niet hoeft, is een andere vraag.
Feit is, dat de voorschriften gegeven zijn in een bepaalde sociale context (Israël als volksgemeenschap), en in een bepaalde tijd. Die kun je inderdaad niet zo even één op één overzetten op onze situatie. Als wij bijvoorbeeld de doodstraf toepassen, passen wij hier geen steniging toe, om eens een voorbeeld te noemen. Maar naast die feiten schrijft Paulus ook in zijn eerste brief aan de Korinthiërs de doodstraf niet voor, voor de gevallen van seksuele overtredingen die daar voor kwamen in de kerkelijke gemeente. Daar zal best wel een bepaalde reden voor zijn.
Is het zo gelukkig dat er geen doodstraf op seksueel losbandig gedrag staat? Jij lijkt daar wat vanzelfsprekend vanuit te gaan. Maar ik kan me voorstellen dat het een aardig reformerende werking zou kunnen hebben in onze maatschappij. Ik vind het wel wat hebben als tegenwicht tegen de doorgeschoten vrije moraal. Als tijdelijke maatregel bijvoorbeeld. Alleen krijg je zoiets natuurlijk nooit erdoor in de Tweede Kamer.
MrSokkie schreef:En je kinderen zelf opvoeden in plaats van dat over te laten aan de straat, de school en de tv, dat lijkt me ook vanzelf spreken. Maar ook met kinderen zul je over sex moeten beginnen, en nee, op hun 16e ben je daar echt te laat mee. Daar kan zo'n programma dan ook weer bij helpen.
Dat laatste weet ik niet, in hoeverre dat een gunstig effect heeft.
Maar dat je kinderen een seksuele opvoeding moet meegeven, daar ben ik het mee eens. In mijn geval sta ik dan wel een beetje voor een probleem, want mijn ouders gaven mij dat niet mee. Ik heb dus geen voorbeeld waar ik op terug kan kijken. Maar goed, ik heb ook nog geen kinderen, dus ik heb ook wel even de tijd om me eventueel in zoiets te verdiepen, hoe ik dat dan zou overbrengen..