Boekenlezer schreef:Wat het EO-programma betreft, ik vraag mij af: voegt het nou echt zoveel toe voor kijkers? Wat is er het nut van om je te vergapen aan de seksuele wantoestanden in onze samenleving? Dat ik iets gelezen heb over dit programma heeft voor mij tot nu toe nog slechts als effect, dat ik er vooral niet vrolijk van word. Net zoiets als: iemand heeft gepoept op mijn WC, en doordat ik het ruik weet ik het nu ook. Ik ga ervan over mijn nek, terwijl ik mij afvraag of het nou echt zo wenselijk was om met dat gegeven geconfronteerd te worden. Alleen is datgene waarmee dat EO-programma ons confronteert veel ingrijpender.
Waarom? Poepen doen we allemaal, er gaat eten in, en er komt poep en plas uit. En sex hebben we ook allemaal op wat voor manier dan ook. Wil je er niet mee geconfronteerd worden, dan kijk je niet. Makkelijk. En een deel van het publiek zal wel kijken voor een moreel superioriteitsgevoel: zo van, wij zijn tenminste netjes.
Gisteren kwam het idee in mij op, om eens wat bijbelse gegevens te gaan bestuderen....
"De geboden die ik u vandaag voorschrijf, moet u in uw hart prenten. Spreek er met uw kinderen telkens opnieuw over, wanneer u thuis bent en onderweg, als u slapen gaat en opstaat." Dat lijkt mij nuttiger dan zo'n TV-programma bekijken.
Bijbel bestuderen is natuurlijk altijd wel goed, maar of de regels uit het OT nou nog zo actueel zijn... ja, qua universele waarden wel natuurlijk, en gelukkig geef je zelf ook al aan dat de straffen niet meer hoeven te worden uitgevoerd.
En je kinderen zelf opvoeden in plaats van dat over te laten aan de straat, de school en de tv, dat lijkt me ook vanzelf spreken. Maar ook met kinderen zul je over sex moeten beginnen, en nee, op hun 16e ben je daar echt te laat mee. Daar kan zo'n programma dan ook weer bij helpen.
En de meeste mensen komen gewoon goed terecht, getrouwd, kindje(s), en dan maakt het echt niet uit hoe ze zich hebben ge/misdragen tijdens hun jeugd.