40 dagen zonder seks bij de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 07 dec 2007 23:57

Boekenlezer schreef:O ja, daar zitten ze niks mee.
Ik weet niet of het in alle gevallen met verschillende mensen is, maar ze zijn er duidelijk wel toe in staat.

...

Tja, met betrekking tot dit soort zaken spelen er ook nog wat andere dingen... :-k
Zaken waarbij een door jou gedefinieerd begrip als 'saai' nogal verbleekt, als je het mij vraagt.

tja, en uiteindelijk komt het er allemaal op neer: Nou en? Nou en dan sommige mensen elk weekend met een ander in bed liggen. Ik heb er geen behoefte aan, maar ik heb er ook geen last van als anderen het wel doen. En de mensen die het doen, tja, die moeten zelf ontdekken dat het misschien niet alles is. Of juist wel, en dan heeft niemand daar wat mee te maken.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 08 dec 2007 00:51

Boekenlezer schreef:Dit is de website over het EO-programma: http://www.eo.nl/40dagenzonderseks
Bovenaan de pagina staan de personen, en ze zijn klikbaar. Zo kun je hun verhaaltje lezen.

Als ik die verhaaltjes lees, dan zijn het wel echte seksbeesten!
Even achteloos een paar keer per week aan seks doen... hoe krijgen ze het voor elkaar? :shock:

Eh.. voor een gezonde jongeman of -vrouw is het geen grote opgave om het 10x per week te doen hoor. Niet dat iedereen dat structureel zal doen, maar meerdere keren per week is niet zo bijzonder. Ik meen dat gemiddelde voor Nederlanders ook rond de 2x per week ligt.

Verder: wat MrSokkie zegt. Als mensen daar plezier aan beleven, waarom niet? Geslachtsziekten kan je beter wel zien te voorkomen, maar daar hebben we dan ook condooms voor.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 dec 2007 10:29

MrSokkie schreef:
Ik weet niet of het in alle gevallen met verschillende mensen is, maar ze zijn er duidelijk wel toe in staat.

...

Tja, met betrekking tot dit soort zaken spelen er ook nog wat andere dingen... :-k
Zaken waarbij een door jou gedefinieerd begrip als 'saai' nogal verbleekt, als je het mij vraagt.

tja, en uiteindelijk komt het er allemaal op neer: Nou en? Nou en dan sommige mensen elk weekend met een ander in bed liggen. Ik heb er geen behoefte aan, maar ik heb er ook geen last van als anderen het wel doen. En de mensen die het doen, tja, die moeten zelf ontdekken dat het misschien niet alles is. Of juist wel, en dan heeft niemand daar wat mee te maken.

Goed, als het jou dan geen ene zak kan schelen als jouw vriendin eens lekker met een ander in bed duikt, en ook al veertig kerels over zich heen gehad zou hebben, veel succes ermee...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 08 dec 2007 10:44

Boekenlezer schreef:Als ik die verhaaltjes lees, dan zijn het wel echte seksbeesten!
Even achteloos een paar keer per week aan seks doen... hoe krijgen ze het voor elkaar?
Of die Michael die op zijn 16de begonnen is, en sinds die tijd 38 meisjes ge*** heeft! Dat is toch niet normaal meer?! Da's een aardige klas vol! En niet zo'n kleine klas ook! Bovendien lijkt me dat niet erg gezond, met het oog op geslachtsziekten en zo

Als ik deze reactie lees denk ik: 'wake up man!' Wist je nou echt niet dat dit soort dingen veelvuldig voorkomen?
Natuurlijk keur ik het niet goed, maar het gebeurt wel en je ziet het om je heen gebeuren, als je je ogen open houdt.

Het wordt tijd dat erkend wordt dat deze dingen er zijn en dat het niet zo is: "mijn kinderen - onze jeugd - doet dit niet". Net als drankmisbruik. Het gebeurt, punt uit.

En daarom is het misschien goed dat dit aan de orde komt ook bij de EO. Als ik de trailer bekijk - klein stukje ervan gezien - dan hoeft het van mij niet. Ik zal er niet naar kijken. Maar ik ben dan ook geen jongere meer...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 dec 2007 11:10

Boekenlezer schreef:
MrSokkie schreef:

...

Goed, als het jou dan geen ene zak kan schelen als jouw vriendin eens lekker met een ander in bed duikt, en ook al veertig kerels over zich heen gehad zou hebben, veel succes ermee...

Dat is wel erg kort door de bocht, ik neem aan dat MrSokkie doelt op andere mensen dan zijn vriendin. Vreemd gaan is bij de meeste mensen toch een stuk minder acceptabel dan seks voor het huwelijk in een vaste relatie!

Riska: je hebt gelijk. Ik had een huisgenoot die elke week een of twee 'dates' had enkel voor de seks. Daar vertelde hij ook open over. Ik was nogal verbaasd, maar hij was nog verbaasder dat ik verkering had zonder seks (als in gemeenschap) dat geloofde hij echt niet. Totaal verschillende werelden dus.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 dec 2007 11:15

Lalage schreef:Dat is wel erg kort door de bocht, ik neem aan dat MrSokkie doelt op andere mensen dan zijn vriendin. Vreemd gaan is bij de meeste mensen toch een stuk minder acceptabel dan seks voor het huwelijk in een vaste relatie!

Hmm, die mensen van '40 dagen zonder seks' passen bepaald niet in jouw omschrijving van 'vaste relatie voor het huwelijk'. Integendeel, die hustelen zo links en rechts wat in het rond.
En als MrSokkie dat best vindt, trek ik daar de logische consequenties uit, en presenteer ik die hem recht voor zijn raap.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 dec 2007 11:56

Boekenlezer schreef:Goed, als het jou dan geen ene zak kan schelen als jouw vriendin eens lekker met een ander in bed duikt,

Dat heb je me niet horen zeggen. Zodra er sprake is van een relatie verwacht en geef ik trouw, net zo goed als anderen.

en ook al veertig kerels over zich heen gehad zou hebben, veel succes ermee...

Wat dan? ik kan toch niet meer verwachten op mijn leeftijd dat die leuke vrouw die ik tegen kom nog steeds maagd is, kom nou zeg.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 dec 2007 11:59

Boekenlezer schreef:Hmm, die mensen van '40 dagen zonder seks' passen bepaald niet in jouw omschrijving van 'vaste relatie voor het huwelijk'. Integendeel, die hustelen zo links en rechts wat in het rond.

Zo iemand zie ik dan ook nog niet zo snel mijn vriendin worden.

En als MrSokkie dat best vindt, trek ik daar de logische consequenties uit, en presenteer ik die hem recht voor zijn raap.

Nee, jij probeert vooral jezelf te overtuigen, zo komt het op mij over tenminste.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 dec 2007 18:20

MrSokkie schreef:Dat heb je me niet horen zeggen. Zodra er sprake is van een relatie verwacht en geef ik trouw, net zo goed als anderen.

Met seksuele omgang wachten op de ware is ook trouw.

MrSokkie schreef:Wat dan? ik kan toch niet meer verwachten op mijn leeftijd dat die leuke vrouw die ik tegen kom nog steeds maagd is, kom nou zeg.

Die vraag kan ik vanuit twee gezichtspunten beantwoorden.
De praktische: Nee, in Nederland zul je er niet zo veel tegenkomen. Het zal dan ook wel niet geheel onterecht zijn dat een Nederlandse vrouw voor een moslim aan een hoer gelijk staat.
De morele: Waarom niet? Is het echt te veel gevraagd om een beetje met verstand om te gaan met seksualiteit? Is het echt te veel gevraagd om de meisjes te leren, dat er niet alleen de kant van de lust is, maar dat je je ook heel erg bewust moet zijn van andere kanten? Nou heeft onze cultuur er inderdaad enorm grote moeite mee om verder te kijken dan de eigen neus lang is, helaas.

MrSokkie schreef:Zo iemand zie ik dan ook nog niet zo snel mijn vriendin worden.

Dat dat toch weer niet.
Geeft dan toch wel aan, dat je er blijkbaar een bepaalde afkeurenswaardige kant aan ziet.

MrSokkie schreef:Nee, jij probeert vooral jezelf te overtuigen, zo komt het op mij over tenminste.

Ik zou liever zeggen: ik ben ergens van overtuigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 dec 2007 18:40

Wat het EO-programma betreft, ik vraag mij af: voegt het nou echt zoveel toe voor kijkers? Wat is er het nut van om je te vergapen aan de seksuele wantoestanden in onze samenleving? Dat ik iets gelezen heb over dit programma heeft voor mij tot nu toe nog slechts als effect, dat ik er vooral niet vrolijk van word. Net zoiets als: iemand heeft gepoept op mijn WC, en doordat ik het ruik weet ik het nu ook. Ik ga ervan over mijn nek, terwijl ik mij afvraag of het nou echt zo wenselijk was om met dat gegeven geconfronteerd te worden. Alleen is datgene waarmee dat EO-programma ons confronteert veel ingrijpender.

Gisteren kwam het idee in mij op, om eens wat bijbelse gegevens te gaan bestuderen. Vooral Deuteronomium 22:13-30 (Nieuwere vertalingen: Deuteronomium 22:13-29 en 23:1) kwam mij daarbij in gedachten.
Uiteraard heb ik er weer véél te weinig tijd voor om daar een beetje redelijk aan toe te komen. Hoewel we de sancties bij die voorschriften niet letterlijk meer uitvoeren, heeft het wel wat te zeggen. Ik ervaar het als een heuse opluchting om Gods volmaakte heiligheid in deze teksten te mogen ervaren, tegenover alle onreinheid in onze wereld. Mensen zijn sjoemelaars, tot in de kerk toe. Maar God is dat gelukkig niet. Verder leert het ons, dat seksualiteit alles te maken heeft met eerbaarheid. Iets waar onze cultuur niet zo veel gevoel voor heeft.
Ik zou zeggen: laten we, ook m.b.t. deze schriftgegevens de oproep opvolgen die eerder in het boek Deuteronomium staat, en die dus ook overduidelijk geldt voor dit schriftgedeelte, zie Deuteronomium 6:6-7: "De geboden die ik u vandaag voorschrijf, moet u in uw hart prenten. Spreek er met uw kinderen telkens opnieuw over, wanneer u thuis bent en onderweg, als u slapen gaat en opstaat." Dat lijkt mij nuttiger dan zo'n TV-programma bekijken.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 08 dec 2007 19:28

Boekenlezer schreef:Wat het EO-programma betreft, ik vraag mij af: voegt het nou echt zoveel toe voor kijkers? Wat is er het nut van om je te vergapen aan de seksuele wantoestanden in onze samenleving?

Hoe komt het nou dat ik van jou eigenlijk slimmere antwoorden verwacht?
Punt 1: ga eerst eesn kijken en geef dan je oordeel.
Punt 2: De previews en de toelichting vooraf hebben al zoveel duidelijk gemaakt dat dit niets met 'vergapen aan seksuele wantoestanden' te maken heeft. Als je een beetje van deze planeet bent, weet je dat de gemiddelde Nederlandeer al op z'n 14e seks heeft en meerdere partners verslijt enm 'het' vaker doet dan 1 keer per week.

Dáár gaat dit programma over! Om mensen zich te laten realisern dat niet alles om seks draat!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 dec 2007 20:38

Boekenlezer schreef:Met seksuele omgang wachten op de ware is ook trouw.

En hoe bepaal je of diegene die voor je staat de ware is? Ik heb 6 jaar een innige relatie gehad met iemand waarvan ik dacht dat het de ware was... Het bleek helaas anders te lopen.

Die vraag kan ik vanuit twee gezichtspunten beantwoorden.
De praktische: Nee, in Nederland zul je er niet zo veel tegenkomen. Het zal dan ook wel niet geheel onterecht zijn dat een Nederlandse vrouw voor een moslim aan een hoer gelijk staat.

Laten we daar maar niet over beginnen.

De morele: Waarom niet? Is het echt te veel gevraagd om een beetje met verstand om te gaan met seksualiteit? Is het echt te veel gevraagd om de meisjes te leren, dat er niet alleen de kant van de lust is, maar dat je je ook heel erg bewust moet zijn van andere kanten? Nou heeft onze cultuur er inderdaad enorm grote moeite mee om verder te kijken dan de eigen neus lang is, helaas.

Waarom dat alleen de meisjes te leren? Het beeld dat meiden allemaal ivoren torentjes van maagdelijkheid zijn die niet aan seks denken is volledig achterhaald. Of wil je beweren dat sexualiteit voor jongens en meisjes fundamenteel verschilt?

MrSokkie schreef:Zo iemand zie ik dan ook nog niet zo snel mijn vriendin worden.

Dat dat toch weer niet.
Geeft dan toch wel aan, dat je er blijkbaar een bepaalde afkeurenswaardige kant aan ziet.

Nee, dat zeg ik niet. Misschien is ze wel heel aardig en intelligent en heeft ze nog een paar kwaliteiten waar ik naar zoek in een vrouw. Maar als ik haar verder niet ken, zou ik niet durven haar gedrag af te keuren.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 dec 2007 20:50

Boekenlezer schreef:Wat het EO-programma betreft, ik vraag mij af: voegt het nou echt zoveel toe voor kijkers? Wat is er het nut van om je te vergapen aan de seksuele wantoestanden in onze samenleving? Dat ik iets gelezen heb over dit programma heeft voor mij tot nu toe nog slechts als effect, dat ik er vooral niet vrolijk van word. Net zoiets als: iemand heeft gepoept op mijn WC, en doordat ik het ruik weet ik het nu ook. Ik ga ervan over mijn nek, terwijl ik mij afvraag of het nou echt zo wenselijk was om met dat gegeven geconfronteerd te worden. Alleen is datgene waarmee dat EO-programma ons confronteert veel ingrijpender.

Waarom? Poepen doen we allemaal, er gaat eten in, en er komt poep en plas uit. En sex hebben we ook allemaal op wat voor manier dan ook. Wil je er niet mee geconfronteerd worden, dan kijk je niet. Makkelijk. En een deel van het publiek zal wel kijken voor een moreel superioriteitsgevoel: zo van, wij zijn tenminste netjes.

Gisteren kwam het idee in mij op, om eens wat bijbelse gegevens te gaan bestuderen....
"De geboden die ik u vandaag voorschrijf, moet u in uw hart prenten. Spreek er met uw kinderen telkens opnieuw over, wanneer u thuis bent en onderweg, als u slapen gaat en opstaat." Dat lijkt mij nuttiger dan zo'n TV-programma bekijken.

Bijbel bestuderen is natuurlijk altijd wel goed, maar of de regels uit het OT nou nog zo actueel zijn... ja, qua universele waarden wel natuurlijk, en gelukkig geef je zelf ook al aan dat de straffen niet meer hoeven te worden uitgevoerd.
En je kinderen zelf opvoeden in plaats van dat over te laten aan de straat, de school en de tv, dat lijkt me ook vanzelf spreken. Maar ook met kinderen zul je over sex moeten beginnen, en nee, op hun 16e ben je daar echt te laat mee. Daar kan zo'n programma dan ook weer bij helpen.

En de meeste mensen komen gewoon goed terecht, getrouwd, kindje(s), en dan maakt het echt niet uit hoe ze zich hebben ge/misdragen tijdens hun jeugd.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 dec 2007 20:52

Denkertje21 schreef:Dáár gaat dit programma over! Om mensen zich te laten realisern dat niet alles om seks draat!

En daar is een periode van onthouding erg goed voor. Dan komt dat besef over het algemeen erg snel.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 08 dec 2007 20:57

Boekenlezer schreef:Gisteren kwam het idee in mij op, om eens wat bijbelse gegevens te gaan bestuderen. Vooral Deuteronomium 22:13-30 (Nieuwere vertalingen: Deuteronomium 22:13-29 en .

Even voor de duidelijkheid, je meent ook dat als een meisje in de stad verkracht wordt, dat het meisje daar dan zelf schuld aan heeft terwijl als dat op het platteland gebeurd niet. Schuld door locatie?

Terug naar “Archief”