40 dagen zonder seks bij de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 06 dec 2007 15:23

Marnix schreef:Precies. In heel veel media wordt er juist gedaan alsof het normaal is dat je het met iedereen doet enzo. Sla maar eens wat tijdschriften er op na. Het enige wat je dan aan problemen tegenkomt is: "hoe krijg je ze in bed, wat voor hulpmiddelen gebruik je etc.

In het artikel dat ik hierboven aanhaal wordt anders beweerd dat het in de praktijk helemaal niet zo is dat 'iedereen het met iedereen doet'.

Verder mag er best aandacht zijn voor seksuele problemen, maar ik word nogal moe van al die christelijke moraalridders die er gelijk bovenop springen en pretenderen het wiel uitgevonden te hebben met hun geen-seks-voor-het-huwelijk-verhaal. Alsof het zo geweldig ging toen dat nog de heersende norm was en de hele seksuele revolutie voor niets geweest is.

Die problematiek dat alles maar moet kunnen en voor een andere visie geen plaatst is, is bij hulpinstanties enzo wel bekend. Jou bewering klopt dus van geen kant en is niet beargumenteerd. Daarom ben ik er ook nog niet zo serieus op in gegaan. Kom eerst nou maar eens zelf met kloppende argumenten.

Wat is er precies zo problematisch aan 'alles moet kunnen'?
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2007 15:27

Ja maar doorgaans niet in negatief opzicht... veel media wakkeren juist die verseksualisering aan en dragen er aan bij.

De EO behandelt niet seksualiteit in het algemeen.... maar juist de problematiek van jongeren met de verseksualisering in de maatschappij, helemaal die de christelijke jongeren, die vaak proberen er op seksueel vlak toch andere normen en waarden op na te houden, ook sterk ervaren.

Ga het programma maar kijken en dan ontdek je wel dat het heel anders is dan je stelt... en dat het wel degelijk vernieuwend is... en dat hel wel degelijk een problemen die aanwezig zijn behandelt.

In plaats van dingen in te gaan vullen op jou manier, terwijl je nog niks van het programma hebt gezien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 06 dec 2007 15:45

Het doet er helemaal niet zoveel toe wat de daadwerkelijke inhoud van het programma is. Het gaat mij erom dat seks en de negatieve kanten ervan als verondersteld gevolg van die seksualisering als onderwerp kennelijk hip is in christelijke en conservatieve kringen tegenwoordig. En dat de EO daar dus ook maar even op inspringt.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Riska

Berichtdoor Riska » 06 dec 2007 15:58

Russell schreef:Ik geloof best dat seks in jullie kringen altijd al een hot item was, maar je kunt niet ontkennen dat die vermeende seksualisering van de samenleving tegenwoordig veel meer in de media is dan voorheen.

Ja, en? Is dat niet terecht? Je wordt er toch mee doodgegooid? En wordt het idee: "alles mag, laat je niet stoppen" niet op allerlei manieren aan mensen als boodschap meegegeven?

Arie Boomsma vertelde dat een meisje mee wilde doen. Ze had een date en zei tegen diegene, dat ze meedeed aan het programma en dus 40 dagen geen seks wilde. De afspraak werd onmiddellijk afgeblazen, want de ander ging er gewoon van uit dat de eerste de beste keer er wel seks kon zijn. Mag daar geen tegengas aan gegeven worden?
Dat de EO het doet, maakt dat uit? Weer "die christenen" of "fundamentalisten" die zo nodig het vingertje moeten opheffen?

Er zijn ook andere programma's die in het verleden hebben geprobeerd het bespreekbaar te maken, vanuit "neutrale" omroepen zowel als vanuit omroepen met een religieuze achtergrond (KRO, IKON, NCRV).

Wat ik ervan gehoord heb, mede afgaande op Arie Boomsma, is het een doordacht programma, waar allerlei kanten aan de orde komen.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 06 dec 2007 15:59

Russell schreef:Het doet er helemaal niet zoveel toe wat de daadwerkelijke inhoud van het programma is. Het gaat mij erom dat seks en de negatieve kanten ervan als verondersteld gevolg van die seksualisering als onderwerp kennelijk hip is in christelijke en conservatieve kringen tegenwoordig. En dat de EO daar dus ook maar even op inspringt.
Niet alleen in Christelijke of conservatieve kringen wordt geklaagd over de negatieve kanten. Gisteren stond een stukje in de krant waarin prostituees op de wallen klagen over klanten die onder invloed van Internet steeds perverser worden.
Ook gezondheidsdienst GGD heeft signalen gekregen dat er steeds vaker zonder condoom wordt gewerkt, zegt woordvoerder Martin Hommenga. "Cijfers hebben we er niet van, dat is een beetje moeilijk, maar we krijgen ook via de polikliniek voor geslachtsziekten signalen."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2007 16:07

Noem eens een aantal voorbeelden.... want veel christelijke / conservatieve media mijden dit onderwerp omdat het gevaarlijk is... in doelgroepgerichte tijdschrijften en zo komt het wel eens aan de orde maar daarmee bereik je maar een kleine doelgroep, totaal anders dan wat een publieke omroep doet. Dat zet hopelijk meer mensen aan het denken dan alleen maar de achterban. Op tv heb ik nog geen enkel programma gezien dat op deze manier ingaat op de verseksualisering van de samenleving. Het is dus wel degelijk vernieuwend en niet puur "meegaan met de trends". Ook de manier waarop men dit alles neerzet. Maar goed, daarvoor moet je maar eens gaan kijken.

Je reactie "er gaat de laatste tijd zoveel over seks dus lopen ze bij de EO een beetje mee" is dus kort door de bocht. Of het vernieuwend en anders is hangt hem namelijk vooral af van hoe je het aanpakt en invult.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 06 dec 2007 16:47

Russell schreef:Ik geloof best dat seks in jullie kringen altijd al een hot item was

Jullie kringen??? Da's wel de kring waar jij je nu ook in begeven hebt!
En seks is in élke kring een hot item! Zeker ook in niet christelijke kringen!

Russell schreef: maar je kunt niet ontkennen dat die vermeende seksualisering van de samenleving tegenwoordig veel meer in de media is dan voorheen.
Welnee! Christenen hebben hier altijd al het lege en gevaarlijke van ingezien. Heel bijzonder is dat niet-gelovigen dit nu erkennen en gaan bevestigen!

Russell schreef:seksualisering als onderwerp is kennelijk hip in christelijke en conservatieve kringen tegenwoordig. En dat de EO daar dus ook maar even op inspringt.

Denk nou ff na voordat je reageert! Het was altijd al een item waar men in christelijke en conservatieve kringen allert op was. Juist de niet christelijke wereld vindt dit kennelijk hip en daar springt de EO tercht op in: er is een voedingsbodem voor datgene waar zij als christenen in geloven...

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 06 dec 2007 21:41

Om eerlijk te zeggen valt het mij tegenwoordig ook wel op dat de CU (met name) vooral in het nieuws schijnt te komen als het om seks en aanverwante zaken gaat. De CU en homo's, de cu&sgp en een kunstwerk met penissen en borsten, de CU wil seks op tv verbieden, CU wil seks en geweld uit videoclips, CU is tegen een poster van een vrouw in bikini, enz.

Opzich vind ik het oké dat alle seks op tv en dergelijke wat ingedamd wordt, en dat er bijvoorbeeld ook weer aandacht is voor voorlichting over de prostitutie op scholen en dergelijke. En zo'n programma van de EO vind ik eigenlijk ook wel interessant, maar het zou jammer zijn wanneer christenen vooral in het nieuws komen omdat ze negatief zijn over seks-gerelateerde zaken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2007 08:26

Hippieblijhoofd schreef:Om eerlijk te zeggen valt het mij tegenwoordig ook wel op dat de CU (met name) vooral in het nieuws schijnt te komen als het om seks en aanverwante zaken gaat. De CU en homo's, de cu&sgp en een kunstwerk met penissen en borsten, de CU wil seks op tv verbieden, CU wil seks en geweld uit videoclips, CU is tegen een poster van een vrouw in bikini, enz.

Opzich vind ik het oké dat alle seks op tv en dergelijke wat ingedamd wordt, en dat er bijvoorbeeld ook weer aandacht is voor voorlichting over de prostitutie op scholen en dergelijke. En zo'n programma van de EO vind ik eigenlijk ook wel interessant, maar het zou jammer zijn wanneer christenen vooral in het nieuws komen omdat ze negatief zijn over seks-gerelateerde zaken.

Wat ik van heb gehoord en gezien (en dat is relatief veel) is het niet vooral een negatieve visie op seks-gerelateerde zaken maar een open programma over de worstelingen die jongeren hebben. Seks wordt het niet in een negatief daglicht gezet maar het wordt wel reletavieerd ten opzichte van de maatschappelijke visie. Het is niet zo dat de insteek is dat seks slecht is of men er vooral negatieve ervaringen mee heeft. Ga maar eens kijken. Of kom een keer naar de studio, da helemaal gezellig :)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 dec 2007 15:52

Hippieblijhoofd schreef:Om eerlijk te zeggen valt het mij tegenwoordig ook wel op dat de CU (met name) vooral in het nieuws schijnt te komen als het om seks en aanverwante zaken gaat. De CU en homo's, de cu&sgp en een kunstwerk met penissen en borsten, de CU wil seks op tv verbieden, CU wil seks en geweld uit videoclips, CU is tegen een poster van een vrouw in bikini, enz.

Dat is niets nieuws. CU en SGP hebben zich altijd al druk gemaakt om dit soort zaken, dat weet iedereen. Maar nu de CU mee regeert zitten de media er ineens dik bovenop en gaan ze overal op in als het maar om seks gaat. Onder het motto: dat is anders dan normaal, kijk uit ze komen aan onze grenzen, daar kunnen we lekker over zeuren.
(Dat idee heb ik wel eens tenminste...)

Over meelopen gesproken: voetbal is ook hip, daar is toch ook hartstikke veel over te zien? Milieuproblematiek, asielbeleid... etc.
Wees alsjeblieft blij dat er eindelijk eens wordt stilgestaan bij de moraal van jongeren. Grenzen vervagen, en dat terwijl die grenzen hen zouden moeten beschermen tegen zichzelf, enge ziekes en weet ik niet wat meer.
En Russell, dan zal jij wel weer uitgerekend degene zijn die dat allemaal wel voor zichzelf kan bepalen: heel fijn. Maar er zijn zat jongeren die helaas meegaan in zo'n trend en waarvoor seks een soort tijdelijke verdoving of uitlaatklep is.
pobody's nerfect

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 07 dec 2007 22:36

Marnix schreef:Noem eens een aantal voorbeelden.... want veel christelijke / conservatieve media mijden dit onderwerp omdat het gevaarlijk is... in doelgroepgerichte tijdschrijften en zo komt het wel eens aan de orde maar daarmee bereik je maar een kleine doelgroep, totaal anders dan wat een publieke omroep doet. Dat zet hopelijk meer mensen aan het denken dan alleen maar de achterban. Op tv heb ik nog geen enkel programma gezien dat op deze manier ingaat op de verseksualisering van de samenleving. Het is dus wel degelijk vernieuwend en niet puur "meegaan met de trends". Ook de manier waarop men dit alles neerzet. Maar goed, daarvoor moet je maar eens gaan kijken.

Je reactie "er gaat de laatste tijd zoveel over seks dus lopen ze bij de EO een beetje mee" is dus kort door de bocht. Of het vernieuwend en anders is hangt hem namelijk vooral af van hoe je het aanpakt en invult.

Ach, het interesseert mij verder niet of het programma zelf vernieuwend is of niet en ik heb ook nergens gezegd dat het een waardeloos programma is. Het viel me gewoon op dat het weer eens over seks en de verschrikkelijke moraal van tegenwoordig moest gaan, zoals tegenwoordig zo vaak in de christelijke media en politiek. Hippieblijhoofd heeft daar al een aantal mooie voorbeelden van gegeven. Kennelijk vinden christenen dat toch erg hip en belangrijk, als je ziet hoe men zich hiermee meent te moeten profileren.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 07 dec 2007 22:40

Jo'tje schreef:Wees alsjeblieft blij dat er eindelijk eens wordt stilgestaan bij de moraal van jongeren. Grenzen vervagen, en dat terwijl die grenzen hen zouden moeten beschermen tegen zichzelf, enge ziekes en weet ik niet wat meer.

Dat zeg jij nu wel, maar het is maar zeer de vraag of die grenzen inderdaad vervagen en jongeren nu losbandiger zijn dan vroeger. Het artikel dat ik in deze topic gepost heb zegt daar ook interessante dingen over, ik raad je aan het even te lezen.

En Russell, dan zal jij wel weer uitgerekend degene zijn die dat allemaal wel voor zichzelf kan bepalen: heel fijn. Maar er zijn zat jongeren die helaas meegaan in zo'n trend en waarvoor seks een soort tijdelijke verdoving of uitlaatklep is.

Niet alleen ik kan dat voor mezelf bepalen, dat kan iedereen. Althans, de overheid hebben we niet nodig om met het vingertje te wijzen. Als seks voor mij vooral een uitlaatklep is, so what? Waarom zou ik er dezelfde waarde aan toe moeten kennen als jij?

En ja, er zijn natuurlijk best wel mensen met problemen op seksueel gebied, maar daar hebben we dan ook prima hulpinstanties voor.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 dec 2007 23:16

Dit is de website over het EO-programma: http://www.eo.nl/40dagenzonderseks
Bovenaan de pagina staan de personen, en ze zijn klikbaar. Zo kun je hun verhaaltje lezen.

Als ik die verhaaltjes lees, dan zijn het wel echte seksbeesten!
Even achteloos een paar keer per week aan seks doen... hoe krijgen ze het voor elkaar? :shock:
Of die Michael die op zijn 16de begonnen is, en sinds die tijd 38 meisjes ge*** heeft! Dat is toch niet normaal meer?! Da's een aardige klas vol! En niet zo'n kleine klas ook! Bovendien lijkt me dat niet erg gezond, met het oog op geslachtsziekten en zo.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 07 dec 2007 23:39

Boekenlezer schreef:Dit is de website over het EO-programma: http://www.eo.nl/40dagenzonderseks
Bovenaan de pagina staan de personen, en ze zijn klikbaar. Zo kun je hun verhaaltje lezen.

Even achteloos een paar keer per week aan seks doen... hoe krijgen ze het voor elkaar? :shock:

Met verschillende mensen?

Of die Michael die op zijn 16de begonnen is, en sinds die tijd 38 meisjes ge*** heeft! Dat is toch niet normaal meer?! Da's een aardige klas vol! En niet zo'n kleine klas ook! Bovendien lijkt me dat niet erg gezond, met het oog op geslachtsziekten en zo.

Tja, als je zo'n programma maakt kies je natuurlijk niet de braafsten van de klas uit. En normaal? Wat is dat, Normaal? Als iedereen alleen maar normaal was zou het een bijzonder saaie boel worden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 dec 2007 23:44

MrSokkie schreef:
Boekenlezer schreef:Dit is de website over het EO-programma: http://www.eo.nl/40dagenzonderseks

Met verschillende mensen?

O ja, daar zitten ze niks mee.
Ik weet niet of het in alle gevallen met verschillende mensen is, maar ze zijn er duidelijk wel toe in staat.

MrSokkie schreef:

Tja, als je zo'n programma maakt kies je natuurlijk niet de braafsten van de klas uit. En normaal? Wat is dat, Normaal? Als iedereen alleen maar normaal was zou het een bijzonder saaie boel worden.

Tja, met betrekking tot dit soort zaken spelen er ook nog wat andere dingen... :-k
Zaken waarbij een door jou gedefinieerd begrip als 'saai' nogal verbleekt, als je het mij vraagt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”