Paddo's en andere drugs, ethisch verantwoord of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 dec 2007 09:59

PeterK schreef:Denk je niet dat het opvallend is dat 90% van de mensen die uit ramen of van bruggen afspringen naar aanleiding van een bad trip buitenlanders zijn?

Die ook nog eens alle drugs tegelijk nemen. Die laatste duitse springer had paddo's op, maar ook alcohol, cannabis en XTC als ik het me goed herinner.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 dec 2007 10:48

Het is niet legaal, het wordt gedoogd. Als het legaal zou zijn, zou de overheid beter kunnen controleren, zou de overheid accijns kunnen heffen, et cetera... Dat geldt voor alle drugs: repressie helpt niet, legaliseer de hele boel! Daarbij heeft een streng drugsbeleid géén invloed op het gebruik in een land. Nederland, waar een soepel gedoogbeleid gehanteerd wordt t.a.v. softdrugs, staat in de middenmoot qua gebruik. Overigens sterven in Nederland jaarlijks 19.000 volwassenen aan de gevolgen van roken, 800 mensen sterven direct aan het gebruik van alcohol, 1000 indirect. Slechts 122 mensen sterven aan een overdosis of anderszins aan het gebruik van de overige drugs.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 04 dec 2007 17:21

MrSokkie schreef:Die ook nog eens alle drugs tegelijk nemen. Die laatste duitse springer had paddo's op, maar ook alcohol, cannabis en XTC als ik het me goed herinner.

En als er dus iets wel heel dom is is het het combineren van paddo's met andere drugs. Verhoogt het risico op een bad trip.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 04 dec 2007 19:31

Wullimpie schreef:Voor de duidelijkheid, het gaat hier over paddo´s/drugs in combinatie met het christendom.

Het ethische aspect dus.

In het subforum algemeen staat een topic over verslavende middelen.
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=19523
Dit is het religie forum!!! daarom graag vanuit die invalshoek discussiëren.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 04 dec 2007 20:17

Ik hoop dat ik er nog wel iets van mag zeggen als hier onzin wordt verkondigd? Of is dat opeens geoorloofd als het vanuit religieus oogpunt is?
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Collateral

Re: Paddo's en Christendom

Berichtdoor Collateral » 04 dec 2007 21:47

Lovely schreef:Pharmakeia is een Grieks woord voor drugs. Drugs is een verruimend middel voor de geest lijkt mij, als je de gevolgen van gebruik ervan inziet :roll: .

Marina87 laat mijns inziens duidelijk zien dat jouw interpretatie wat aan de gekleurde kant is. :) Bovendien is de noemer 'drugs' nogal vaag, en kun je het al zeker niet gelijk stellen met 'verruimende middelen voor de geest'.

Laodicea schreef:Wat gewoon erg belangrijk is, dat is de intentie waarmee je het gebruikt. Als je paddo's voor je lol gebruikt is dat nog heel iets anders dan dat je paddo's zou gebruiken in een therapeutisch programma. Maar zou je paddo's gebruiken om God te ontmoeten, dan zit je er echt naast.

Is er überhaupt iets wat je wel kunt 'gebruiken' om God te ontmoeten? Dat klinkt namelijk alsof je van God een soort attractie maakt, waarvoor je een kaartje moet kopen...

Ik vond dit wel een aardig stukje.

Er spreekt in mijn ogen redelijk wat angst uit. Angst voor boze geesten, angst voor het veronachtzamen van de christelijke belijdenis, angst voor de verleidingen van een 'pantheïstisch mysticisme'. Mensen die die angst delen raad ik sowieso niet aan om paddo's te eten. Het zou misschien weleens confronterend kunnen zijn. Wie dat niet doet kan het wellicht wel combineren met zijn/haar versie van het christendom. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. :)

kirdneh schreef:Als je blowt, kun je hallucinaties en waanbeelden krijgen. Je stelt je geest dan open voor de occulte, duistere wereld. Voor alles wat met occultisme te maken heeft, waarschuwt de Bijbel.
Ook bestaat er gigantisch groot gevaar op verslaving.

Al deze dingen die je hier noemt kloppen naar mijn ervaring niet... Ik heb nooit hallucinaties of waanbeelden gehad bij het blowen, geen last van boze geesten gehad en ook geen moeite ervaren bij het ermee stoppen. :)

MrSokkie schreef:Er zijn geen giftige stoffen, alleen giftige hoeveelheden.

Mwah, '(ver)gif' wordt door de Van Dale niet voor niets gedefiniëerd als 'stof die al in kleine dosis de levensfuncties ernstig verstoort'. Er is dus vaak wel een zinnig onderscheid te maken tussen goede en giftige stoffen, hoewel er natuurlijk ook twijfelgevallen zijn en bepaalde giftige stoffen juist een goede uitwerking kunnen hebben op de gezondheid.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 dec 2007 22:01

Collateral schreef:
MrSokkie schreef:Er zijn geen giftige stoffen, alleen giftige hoeveelheden.

Mwah, '(ver)gif' wordt door de Van Dale niet voor niets gedefiniëerd als 'stof die al in kleine dosis de levensfuncties ernstig verstoort'. Er is dus vaak wel een zinnig onderscheid te maken tussen goede en giftige stoffen, hoewel er natuurlijk ook twijfelgevallen zijn en bepaalde giftige stoffen juist een goede uitwerking kunnen hebben op de gezondheid.

Veel stoffen zijn een medicijn in kleine dosis, en fataal in een iets grotere dosis. En ja, er is natuurlijk wel onderscheid te maken en over het algemeen is dat onderscheid wel zinnig, maar uiteindelijk is het enige verschil (in deze context) tussen nicotine en water dat nicotine een heel stuk eerder fataal is.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 04 dec 2007 22:03

Collateral schreef:Al deze dingen die je hier noemt kloppen naar mijn ervaring niet... Ik heb nooit hallucinaties of waanbeelden gehad bij het blowen, geen last van boze geesten gehad en ook geen moeite ervaren bij het ermee stoppen. :)
Dat verhaal hoor je ook wel eens van verstokte rokers die melden nog nooit een hartaanval gehad te hebben. Om nog even terug te komen op de paddo's, een bad trip, ook wel flippen genoemd schijnt geen pretje te zijn. Meer van dit soort informatie vindt je op: http://www.dehoop.org/downloads/folder_paddo.pdf PDF alert maar wel van een site die zeer betrouwbaar is.
Laatst gewijzigd door goshen op 05 dec 2007 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 04 dec 2007 23:45

goshen schreef:Dat verhaal hoor je ook wel eens van verstokte rokers die melden nog nooit een hartaanval gehad te hebben.

Beetje appels met peren vergelijken he. Als je van blowen hallicinatie's krijgt krijg je die snel. Maar een hartaanval van roken dat duurd wel eventjes.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 05 dec 2007 00:54

goshen schreef:
Collateral schreef:Al deze dingen die je hier noemt kloppen naar mijn ervaring niet... Ik heb nooit hallucinaties of waanbeelden gehad bij het blowen, geen last van boze geesten gehad en ook geen moeite ervaren bij het ermee stoppen. :)

Dat verhaal hoor je ook wel eens van verstokte rokers die melden nog nooit een hartaanval gehad te hebben.

Zie de reactie van Atheist1984. Een beter 'tegenvoorbeeld' zou zijn: een verstokte roker die een professionele marathon wint. :)

Om nog even terug te komen op de paddo's, een bad trip, ook wel flippen genoemd schijnt geen pretje te zijn. Meer van dit soort informatie vindt je op: http://www.dehoop.org/downloads/folder_paddo.pdf[b]PDF alert[/pdf] maar wel van een site die zeer betrouwbaar is.

Dat soort bangmakerij is altijd 'betrouwbaar', maar helaas niet meer 'betrouwbaar' dan een website die je ervoor waarschuwt om toch vooral geen auto te rijden, met allerlei negatieve verhalen (ongelukken) over auto's. Echt betrouwbaar is de site in mijn ogen dus niet. Men is er opzichtig op uit om jongeren toch maar vooral ervan te weerhouden om paddo's te gaan gebruiken; de conclusie ligt al vast en daar worden dan nog wat argumenten bij gezocht. Terwijl voor zowel auto's als paddo's geldt dat het gebruik ervan veilig kan zijn als men maar voorzichtig te werk gaat.

Verder vind ik quotes als 'je hebt veel meer lef als je nee kunt zeggen' en 'je verandert door het gebruik van drugs' erg goedkoop. Of 'nee' zeggen van lef getuigt hangt af van de situatie; soms kan het van lef getuigen als je een uitdaging aan durft te gaan, en soms juist als je iets af durft te slaan. En veranderen doet een mens altijd, drugs of niet.

Ook leuk: 'In een paddo zitten stoffen die invloed hebben op het centrale zenuwstelsel in de hersenen.' De hersenen maken deel uit van het centrale zenuwstelsel, maar oké. En uiteraard hebben bepaalde stoffen in een paddo daar invloed op, maar dat geldt ook voor een banaan.

En feitelijk klopt het ook nog eens niet: 'Gedroogde paddo's kunnen enkele malen zo sterk zijn als verse paddo's van hetzelfde soort.' Dat is onwaar; ze zijn zelfs iets minder sterk omdat de hoeveelheid werkzame stof heel langzaam minder wordt als je ze bewaart.

Betrouwbaar kan ik dergelijke 'informatie' dus niet echt noemen, en genuanceerd al helemaal niet. :) Als je een wat evenwichtiger beeld zoekt, is het Trimbos-instituut wat mij betreft een aanrader.
Laatst gewijzigd door Collateral op 05 dec 2007 01:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 05 dec 2007 01:42

@ goshen

Link werkt niet.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 05 dec 2007 09:15

Atheist1984 schreef:@ goshen

Link werkt niet.
Excuses, heb hem zojuist gecorrigeerd. :-oo

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 05 dec 2007 17:24

Russell schreef:Ik hoop dat ik er nog wel iets van mag zeggen als hier onzin wordt verkondigd? Of is dat opeens geoorloofd als het vanuit religieus oogpunt is?

Daar is de report knop voor.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 05 dec 2007 18:04

MrSokkie schreef:
kirdneh schreef:Nee absoluut niet, hetgeen wat goed is , is goed :lol:
En het geen wat slecht is, daar kun je beter van af blijven.

Er zijn geen giftige stoffen, alleen giftige hoeveelheden.

Heb je wel eens op verfblikken gekeken, daar staan r en s zinnen wat aangeeft dat de stof giftig is, daar staat niet de hoeveelheid wat er giftig aan is. :-k
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 dec 2007 18:08

kirdneh schreef:Heb je wel eens op verfblikken gekeken, daar staan r en s zinnen wat aangeeft dat de stof giftig is, daar staat niet de hoeveelheid wat er giftig aan is. :-k

Drink eens in een uur 10 liter water. Je zult meemaken hoe giftig dat voor je is.

Terug naar “Archief”